فایل ورد کامل تحقیق نبوت و نیاز انسان به پیامبران؛ تحلیل علمی فلسفه وحی و جایگاه آن در هدایت بشری
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل تحقیق نبوت و نیاز انسان به پیامبران؛ تحلیل علمی فلسفه وحی و جایگاه آن در هدایت بشری دارای ۱۶ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل تحقیق نبوت و نیاز انسان به پیامبران؛ تحلیل علمی فلسفه وحی و جایگاه آن در هدایت بشری کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل تحقیق نبوت و نیاز انسان به پیامبران؛ تحلیل علمی فلسفه وحی و جایگاه آن در هدایت بشری،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن فایل ورد کامل تحقیق نبوت و نیاز انسان به پیامبران؛ تحلیل علمی فلسفه وحی و جایگاه آن در هدایت بشری :
نبوت( نیاز انسان به پیامبران)
در جهان بینى الهى نیاز انسان به پیامبر، ضرورتى است که قابل تردید نیست. اگر جهان هستى هدفى دارد و در مسیر خود خط صحیحى را دنبال مىکند، باید براى انسان هم که جزیى از عالم است راهى روشن و دور از هرگونه خطا و انحراف وجود داشته باشد و اگر نباشد او وصله ناهمرنگ هستى خواهد بود.
اگر براى آفرینش انسان هدفى وجود دارد و باید انسان به سعادت ابدى برسد، بدون داشتن طرحى کامل و جامع، این هدف عملى نیست و انبیا براى تبیین چنین طرحى آمدهاند.
اگر انسان خطاکار است، هشدار دهنده مىخواهد و انبیا همان منذران و هشدار دهندگانند.
اگر انسان مسئول است و باید در دادگاه عدل الهى پاسخگو باشد، ضرورى است که بیان کنندهاى هم براى احکام و مسئولیتها وجود داشته باشد و پیامبران الهى براى این امر آمدهاند.
اگر لازم است که انسان خود را بسازد، باید الگو و مدل داشته باشد و انبیا الگوى انسان کاملند.
اگر انسان باید براى آینده خود فکر کند، باید کسى هم باشد که آینده را براى او تشریح کند.
در این نوع تفسیر و بینش است که نقش انبیا براى کاروان انسانیّت روشن مىشود و چنین بینشى تنها در جهانبینى الهى است.
امّا در جهان بینى مادّى که براى هستى راهى و هدفى معیّن نشده و انسان هم بدون طرح و نقشه قبلى ساخته شده و پس از چندى رو به نابودى مىرود، مسألهاى به نام نبوّت مطرح نیست.
بنابراین، مسأله نبوّت در متن زندگى ما و در خط اصلى قرار دارد، یعنى رسیدن به هدف انسانى و اسلامى که تنها از یک راه ممکن است؛ راهى بدون شک و سهو، آن هم از منبع وحى و علم بى نهایت الهى که به تمام عوامل سعادت و شقاوت ما آگاهى دارد.
اکنون دنیاى علم و صنعت شاهد انواع انحرافات و جنایات افراد و ملّتهایى است که چون در خط انبیا نبودهاند، با اختراعات و اکتشافات خود، جهنّمى ساختهاند که مردم را در آن مىسوزانند. آنان حتّى در کنفرانسها و جلساتى که به نام حمایت از مظلوم برگزار مىکنند از حقّ وتوهاى ظالمانه برخوردارند و با وجود میلیونها شکم گرسنه در جهان بودجههاى میلیاردى صرف مسابقات تسلیحاتى مىکنند و با داشتن انواع وسایل رفاهى باز به مواد مخدّر پناه مىبرند. با مشاهده چنین وضعى تردیدى نیست که انسان به رهبرى معصوم و خطى سالم نیازمند است.
دلایل نیاز به انبیا
با توجّه به مطالبى که بیان شد مى توان دلایل نیاز به انبیا را این گونه بر شمرد:
۱- هدفدار بودن هستى
در جهان بینى الهى، هستى هدفدار است و انسان جزیى از هستى است و هستى براى او آفریده شده (۱) و در اختیارش قرار گرفته است. (۲) بنابراین او نمىتواند یله و رها باشد.
ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند
تا تو نانى به کف آرى و به غفلت نخورى
به عبارتى دیگر: نمى توان پذیرفت که تمام هستى هدف دارد، ولى انسان که هستى براى او آفریده شده، بىهدف است.
فرض کنید تمامى امکانات براى راه اندازى مدرسهاى فراهم شده است؛ مدرسهاى با تجهیزات کامل از جمله کلاس، آزمایشگاه، کتابخانه، امکانات آموزشى و کمک آموزشى و ; که دانش آموزان نیز در کلاس حاضرند، امّا معلّمى در کار نیست و یا اتاق عملى را تصور بفرمایید، کاملا مجهّز، بیمار نیز آماده، ولى دکتر جراحى در میان نیست، معناى این کار چیست؟ یعنى هیچ؛ یعنى کارى بیهوده و عبث.
۲- حرکت هستى
خداوندى که حرکت هستى را بدون ابهام و تردید قرارداد، بر مبنا و مقتضاى عدل خود، انسان را متحیّر رها نمىکند.
علاّمه طباطبایى (ره) مىفرمایند: کلّ هستى یک حرکت بدون شک دارد، بدین معنا که تمامىِ موجودات در راه رشد خود شک و تردیدى ندارند، اشتباه نمىکنند و در نهایت به رشد و کمال مىرسند. در این صورت آیا صحیح و قابل قبول است که انسان گیج و متحیر باشد؟
بى شک، انسان نیز باید یک راه بدون تزلزل در پیش رو داشته باشد که با پیمودن آن به کمال برسد و لازم است این راه را خداى حکیم و عادل – همانگونه که در اختیار تمامى موجودات قرار داده است – در اختیار انسان نیز قرار دهد و او را از سر در گمى نجات دهد، ولى تفاوتى که انسان با سایر موجودات دارد این است که انسان مىتواند این راه رشد و کمال را بپیماید و مىتواند رها کند.
۳- لطف خداوند
بر مبناى قاعده لطف، (۳) بر خداوند لازم است بندگان را هدایت کند و راه سعادت را به آنها نشان دهد و نزول کتابهاى آسمانى و فرستادن پیامبران، لطفى است که از سوى خداوند شامل حال بندگان مىشود. چنانکه در قرآن مىفرماید: «انّ علینا للهدى» (۴) هدایت مردم بر عهده ماست. خداوندى که مىداند در مسیر حرکت انسان، انواع راههاى منحرف وجود دارد و شیطانها کمین کردهاند و هوسها و غرائز، هر انسانى را به سمت و سویى مىکشانند و او را از راه راست منحرف مىسازند، آیا ممکن است او را بدون راهنما رها کند؟
آیا رهاکردن انسانى که راه را نمى داند، از خداوند رحمان و رحیمى که این همه به بندگان خود لطف دارد، شایسته است؟
بدیهى است که اگر خداى متعال پیامبرى نفرستد، انسان راه و مسیر و هدف را گم مىکند. خداوند خود نیز در قرآن یکى از دلایل ارسال پیامبران را راهنمایى انسانها و اتمام حجّت بر آنها دانسته است. آنجا که مىفرماید: «لو لا ارسلت الینا رسولاً فنتّبع آیاتک من قبل أن نذّل و نخزى» (۵) و در جاى دیگرى مىفرماید: «لئلاّ یکون للنّاس على اللّه حجّه بعد الرُسُل» (۶)
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 