فایل ورد کامل تحقیق ابلیس و شیطان؛ بررسی علمی مفاهیم دینی، فلسفی و تفاوت‌های آن‌ها در متون اسلامی


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
3 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل تحقیق ابلیس و شیطان؛ بررسی علمی مفاهیم دینی، فلسفی و تفاوت‌های آن‌ها در متون اسلامی دارای ۲۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل تحقیق ابلیس و شیطان؛ بررسی علمی مفاهیم دینی، فلسفی و تفاوت‌های آن‌ها در متون اسلامی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل تحقیق ابلیس و شیطان؛ بررسی علمی مفاهیم دینی، فلسفی و تفاوت‌های آن‌ها در متون اسلامی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل تحقیق ابلیس و شیطان؛ بررسی علمی مفاهیم دینی، فلسفی و تفاوت‌های آن‌ها در متون اسلامی :

ابلیس کیست و شیطان کدام است؟
«ابلیس»نام خاص همان موجودى است که در داستان خلقت آدم بر او سجد نکرد و با وسوسه هاى خود او را از بهشت بیرون نمود. ولى «شیطان»یک واژه عمومى است که به معناى موجود شرور و موذى و وسوسه گر است که فرد بارز آن همان ابلیس است ولى افراد دیگرى هم دارد و همانگونه که خواهند آمد، ابلیس داراى ذریه و اعوان و انصار است که به همه آنها شیطان یا شیاطین گفته مى شود و همچنین از افراد انسان نیز به کسانى که شرور و موذى باشند شیطان گفته مى شود.

بنابراین ابلیس اسم عَلَم و شیطان اسم جنس است و ابلیس جز به آن موجود معین که به آدم سجده نکرد به کس دیگرى اطلاق نمى شود و این واژه یک واژه غیر عربى است و پیدا کردن اشتقاق عربى بر آن بگونه اى که در بعضى کتب تفسیرى و لغوى آمده است، درست نیست هر چند که در عربى ، هموزن آن وجود دارد مانند: ازمیل،

اصلیت، اعریض و غیر آنها(۱) اما «شیطان» یک واژه عربى است بر وزن فیعال و از ماده «شطن»مشتق است که به معناى دور شدن است و به هر عصیانگر متمرد از انس و جن و حیوانات «شیطان»گفته مى شود و «شاطن»به معناى خبیث است(۲) و به ابلیس و ذریه و اعوان او به مناسبت همان تمرد و عصیانگرى و خباثت و وسوسه گرى ، شیطان اطلاق مى شود و به طورى که گفتیم از افراد بشر هم ممکن است کسى شیطان باشد همانگونه که در آیات زیر آمده است:
و اذاخلوا الى شیاطینهم قالوا انا معکم (بقره /۱۴)

و منافقان چون با شیاطین خود خلوت مى کنند، مى گویند ما با شما هستیم.
و کذلک جعلنا لکل نبى عدوا شیاطین الانس والجن (انعام /۱۱۲)
و همچنین براى هر پیامبرى دشمنى قرار دادیم از شیطانهاى انس و جن.
حتى در بعضى از روایات به موجودات ریز و کوچکى که در قسمت شکسته ظرف مى نشیند ، «شیطان» اطلاق شده که شاید منظور همان میکروبها باشد.

آیا ابلیس از ملائکه بود یا از جن؟
در میان مفسران و علماء اسلامى در این باره اختلاف نظر وجود دارد. بعضى از آنها گفته اند که ابلیس از ملائکه بود و به خاطر معصیتى که مرتکب شد از مقام خود خلع گردید و رانده درگاه الهى گردید.
از جمله کسانى که این قول را انتخاب کرده اند مى توان از شیخ طوسى نام برد که در تفسیر خود ضمن اینکه این قول را از ابن عباس و ابن مسعود و ابن مسیب و قتاده و ابن جریح و طبرى نقل مى کند، خود نیز به آن تمایل دارد و آن را به ظاهر تفاسیر شیعه نسبت مى دهد و اضافه مى کند که روایتى هم در این زمینه از امام صادق (ع) وارد شده است.

۱ – رجوع شود به : شیخ طوسى ، التبیان ج ۱ ص ۱۵۴
۲ – ابن منظور ، لسان العرب ج ۱۳ ص ۲۳۸
۳ – تفسیر التبیان ج ۱ ص ۱۵۰
در مقابلِ این قول عقیده کسانى است که ابلیس را از زمره ملائکه نمى دانند و او را از جن معرفى مى کنند. از جمله آنها شیخ مفید است که مى گوید: اخبار متواترى از ائمه هدى در این باره وارد شده و آن قول ، مذهب همه امامیه و بسیارى از معتزله و اصحاب حدیث مى باشد.(۱)

اکنون ما دلائل هر دو طرف را ذکر مى کنیم و در پایان نظر خود را خواهیم گفت:
کسانى که ابلیس را ازجمله ملائکه مى دانند ، چنددلیل ازقرآن مى آورندبه این شرح:
۱ ـ خداوند در آیات متعددى در قرآن ابلیس را از ملائکه استثناء مى کند و مى فرماید:
و اذ قلنا للملائکه اسجدوا لآدم فسجدوا الا ابلیس (بقره /۳۴)
هنگامى که به ملائکه گفتیم به آدم سجده کنید پس سجده کردند مگر ابلیس

بحثى درباره شیطان
در داستان خلقت آدم وقتى خداوند به فرشتگان امر کرد که بر آدم سجده کنند همه آنها به این دستور الهى عمل کردند ودر مقابل آدم سجده به جاى آوردند ولى در میان آنها موجودى به نام «ابلیس»از دستور خدا سرباز زد و به آدم سجده نکرد ابلیس یا همان شیطان به خاطر این معصیت از درگاه الهى رانده شد

و از مقامات معنوى که به علت عبادتهاى ممتد کسب کرده بود، محروم گردید و به لعنت خدا گرفتار شد و به همین جهت ابلیس به دشمنى با آدم پرداخت و او را وسوسه کرد تا از درختى که از خوردن میوه آن منع شده بود بخورد. آدم با خوردن آن از بهشت به زمین فرود آمد و زندانى خاک شد و زیربار مسئولیت و تکلیف رفت و بدینسان شیطان در مقابل ضربه اى که از آدم خورده بود ، ضربه اى بر او زد و باعث بیرون شدن او از بهشت شد.

کار دشمنى ابلیس با آدم در اینجا ختم نشد و ابلیس تصمیم گرفت که فرزندان آدم و ذریه او را نیز با وسوسه هاى خود گمراه سازد.
آنچه گفته شد خلاصه اى از مطالبى است که در آیات متعددى از قرآن مجید درباره
۱ – همان ص ۶۷
داستان حضرت آدم و ابلیس آمده است و به زودى متن بعضى از آن آیات را خواهیم آورد.
در اینجا براى آگاهى بیشتر خوانندگان در مورد شیطان، مطالبى را تحت چند عنوان مى آوریم:
۱ ـ ابلیس کیست و شیطان کدام است؟
۲ ـ آیا ابلیس از ملائکه بود یا از جن؟
۳ ـ چرا خداوند به شیطان اجازه وسوسه داد؟
۴ ـ خطور افکار شیطانى و رحمانى در ذهن انسان
۵ ـ شیطان و اهریمن
۶ ـ مشخصات شیطان در قرآن

– مهم‏ترین فلسفه عبادت خداوند، انتخاب راه درست در زندگى است. «اُعبدونى هذا صراط مستقیم»
۸ – از سرنوشت فریب خوردگان عبرت بگیریم. «اضلّ; جِبّلاً کثیراً افلم تکونوا تعقلون»
۹- اندیشه در سرنوشت تلخ قربانیان فریب شیطان، راه نجات از وسوسه‏ها و دام‏هاى اوست. «أفلم تکونوا تعقلون»
۱۰- کسى که از فکر و اندیشه خود استفاده نکند، قابل سرزنش است. «أفلم تکونوا تعقلون»
گفتگویى درباره شیطان‏

سؤال: آیا شیطان وجود دارد؟
پاسخ: در وجود شیطان شکى نیست زیرا هم خداوند از وجود آن خبر داده است و هم هر کس مى‏تواند با تجربه و توجه به وسوسه‏هایى که در عمرش شده است، به وجود آن پى ببرد. یعنى اگر تصمیم بگیریم نمازى با حضور قلب کامل بخوانیم، نمى‏توانیم و این دلیل بر آن است که غیر از ما، مخالف دیگرى نیز وجود دارد که ما را از توجه به خداوند باز مى‏دارد.
سؤال: چرا خداوند شیطان را آفرید؟
پاسخ: شیطان مانند سایر موجودات از قبیل انسان، فرشتگان و جن، موجودى بود که به عبادت مشغول بود، ولى در یک آزمایش الهى فرمان خدا را انکار کرد و به خاطر حس نژاد پرستى، نظر به اینکه نژاد او از آتش و برتر از انسانى است که از خاک آفرید شده است،

و به خاطر تکبر و تعصب و حسد، علاوه بر عمل نکردن به فرمان خداوند، به جاى عذر خواهى و توبه اعتراض کرد. بنابراین خداوند او را بد نیافریده است بلکه شیطان بد عمل کرده است و با این که مى‏توانست توبه کند. از خداوند عمر طولانى تا دامنه قیامت براى گمراه کردن مردم درخواست کرد. خداوند هم یا به خاطر پاداش عبادت‏هاى قبلى یا آزمایش انسان، براى مدت طولانى به او مهلت داد و در مقابل وسوسه‏ها و الهامات شیطانى انسان را با فرستادن انبیا مجهز ساخت و در برابر لغزش‏هایى انسان، درب توبه را به روى او گشود.
سؤال: آیا ابلیس و شیطان یکى است یا دو موجودند؟

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.