فایل ورد کامل تحقیق کارت سوخت؛ بررسی علمی ساختار مدیریتی، اهداف و نقش آن در کنترل مصرف انرژی


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
5 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل تحقیق کارت سوخت؛ بررسی علمی ساختار مدیریتی، اهداف و نقش آن در کنترل مصرف انرژی دارای ۴۵ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل تحقیق کارت سوخت؛ بررسی علمی ساختار مدیریتی، اهداف و نقش آن در کنترل مصرف انرژی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل تحقیق کارت سوخت؛ بررسی علمی ساختار مدیریتی، اهداف و نقش آن در کنترل مصرف انرژی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل تحقیق کارت سوخت؛ بررسی علمی ساختار مدیریتی، اهداف و نقش آن در کنترل مصرف انرژی :

کارت سوخت

مدتی است که بحث کارت سوخت یکی از مباحث اصلی در رسانه ها و جامعه شده است به
همین دلیل مطلب زیر در این خصوص تقدیم می شود .
سوال اول این است که هدف از کارت سوخت چیست ؟
کارت سوخت در اهداف اولیه به منظور سهمیه بندی سوخت ، کاهش مصرف ، کنترل میزان مصرف و جلوگیری از قاچاق سوخت طراحی و در حال انجام است .

سوال بعدی این است که ایا روشهای بهتری برای اهداف فوق وجود نداشت و نمی توانستیم مسئله را به روشی هنرمندانه تر و با هزینه کمتر و با چالش کمتر به اجرا در آوریم ؟
برای پرداختن به این موضوع ابتدا باید مشکلات پیش روی کارت سوخت را بررسی نمائیم . همانطور که پیداست علاوه بر مشکلات زیادی که برای دریافت این کارت برای مردم ایجاد شد و وقت زیادی از این بابت هم از مردم و هم از دولت گرفته شد

ظواهر امر نشان می دهد که عملیاتی شدن کارت سوخت هنوز هم امکانپذیر نیست و دلیل تاخیری که در زمان عملیاتی شدن این طرح بوجود می آید ناشی از همین مشکلات است . سیستمی که به طور هوشمند باید بتواند در سطح یک کشور عملیات توزیع سوخت را کنترل نماید نیازمند یک پایه ارتباطی قوی است که اگر این پایه ارتباطی ضعیف باشد سیستم توزیع سوخت مختل می شود . بیگمان اغلب با کارتهائی نظیر ملی کارت ، سپه کارت ، سپهر و ; آشنائی دارید . وقتی شما کارت

خود را در دستگاه خودپرداز قرار می دهید ابتدا دستگاه اطلاعات کارت شما را به یک مرکز اصلی نگهداری اطلاعات ارسال می کند و در نهایت پاسخ به درخواست شما از همان مرکز اصلی صادر و نهایتا” سیستم خودپرداز عمل می کند . حتما” برای شما هم اتفاق افتاده که گاهی سیستم خودپرداز شما را منتظر می گزارد و هیچ پاسخی نمی دهد . یا پیام می دهد که سیستم در حال دریافت اطلاعات است منتظر شوید . و حالا امکان دارد درخواست شما اجرا بشود یا نشود . که در صورت عدم انجام در ساعات بعدی به سراغ خودپرداز می روید یا هم مستقیما” به بانک مربوطه مراجعه می کنید و مشکلتان را حل می کنید .

حالا فرض کنید اهل خانواده را برای تعطیلات به مسافرت می برید و صد لیتر بنزین هم ذخیره در کارت سوخت شما موجود است . مسیر شما هم بندرعباس – یزد است و حساب کرده اید که با صد لیتر سوخت به مقصد می رسید . حالا رسیده اید به پمپ بنزین بین راهی و می خواهید بنزین گیری کنید و متاسفانه ارتباط سیستم با مرکز قطع است (توجه داشته باشید که بانکها در سطح شهر ارتباط شان با مرکز قطع میشود در حالی که سیستم ارتباطی در بیابان ضعیفتر و آسیب پذیر تر است ) حالا تکلیف شما چیست . آیا منتظر میشوید تا ارتباط پمپ بنزین با مرکز برقرار شود و البته بنزین هم ندارید و نمی توانید هم بر گردید . از قضا کودک کوچولوی شما هم لحظه به لحظه از فرط گرما بیقراری می کند و تشنگی هم بزرگترها

را آزار می دهد . البته شما تنها نیستید و همه آنها که به قصد بنزین آمده اند مثل شما منتظر دریافت بنزین هستند .
حالا فرض کنیم کارت سوخت وجود نداشت و به جای آن مثلا صد لیتر بنزین سهمیه ماهانه خودرو شما که اختلاف قیمت آن بین نرخ دولتی (۱۰۰ تومان) و نرخ آزاد آن (۵۰۰ تومان ) مبلغی حدود چهل هزار تومان میشود به عنوان یارانه بنزین به حساب شما واریز میشد اشکال داشت؟ حداقل فایده اش این بود که این همه دنگ و فنگ و دلمشغولی و نگرانی وجود نداشت . و شما هم نگران نبودید که حالا اگر وسط راه کارت سوخت گم شد یا خراب شد یا ارتباط پمپ بنزین با مرکز قطع شد چه کار باید بکنید . البته واضح است که بنزین به نرخ ۵۰۰ تومان را که به قیمت واقعی نزدیک است دیگر نمی توان قاچاق کرد به دلیل اینکه سودی ندارد . و من مصرف کننده هم تا آنجا که ممکن باشد سعی خواهم کرد بنزین کمتری مصرف کنم تا شاید مبلغی از همان چهل هزار تومان را هم برای روغن و فیلتر و ;. پس انداز کنم و به این ترتیب از هدر رفت بنزین هم جلوگیری میشود .
کارت سوخت حتی مانعی برای قاچاق بنزین نمی تواند باشد زیرا همانطور که در امور دیگر کارتی همواره راهی برای سو استفاده وجود دارد شاید در آینده هم شاهد وجود کارتهای سوخت بدل و مشابه باشیم که در بازار دلالی به قیمت ارزانی در اختیار مشتریان قرار گیرد .
“نحوه استفاده از کارت هوشمند”

به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران،این کارت هم سند سهمیه بنزین است و هم امکان
مدیریت سهمیه سوخت را برای دوره زمانی آینده ، حداقل ۴ ماه فراهم می کند.به همین
خاطر همه شهروندان باید هم با روند تهیه سوخت با کارت هوشمند آشنا باشند و هم
در سوخت گیری با این کارت به پیام دستگاه نازل توجه کنند.

نظری معاون طرح کارت هوشمند درباره نحوه سوخت گیری با کارت هوشمند و رفع برخی مشکلاتی که در این زمینه به وجود می آید ، می گوید : پس از اینکه کارت هوشمند را داخل دستگاه قرار دادید ، منتظر بمانید تا دستگاه کارت را شناسایی و میزان سهمیه را اعلام کند و بعد نازل بنزین را بردارید.
دستگاه پس از شناسایی کارت، اگر در فهرست سیاه(کارت هایی که از نظر نرم افزاری مشکل دارند) و مفقودی نباشد شما مجاز به سوختگیری خواهید بود.

توجه کنید اگر کارت هوشمند بنزین قبل از گذاشتن نازل روی دستگاه از داخل کارت خوان بر داشته شود، یکبار بنزین زدن محسوب می شود و۴ لیتر از سهمیه بنزین شما کم خواهد شد.
وی تصریح کرد : پس از اتمام سوخت گیری ، قبل ازاینکه دستگاه پیام (( کارت خود را بردارید )) نداده است کارت را از داخل کارت خوان بیرون نیاورید، زیرا ممکن است به کارت شما آسیب برسد.
نظری گفت : دریک روز هر شهروند دارای خودرو شخصی بنزین سوز می تواند سه بار و هر بار هم ۶۰ لیتر بنزین بگیرد و در چهارماه ۴۰۰ لیتر بنزین سهمیه دارد.

وی افزود : هموطنان در هنگام بنزین زدن به پیام دستگاه بیشتر توجه کنند تا دچار مشکل نشوند ، همچنین کارت هوشمند را درکنار لوازم الکترونیکی و مغناطیسی قرار ندهید.
معاون طرح کارت هوشمند سوخت درپاسخ به این سوال که در صورت مفقود شدن کارت چه کار باید کرد ؟ گفت : این افراد با داشتن مدارک خودرو مانند سند ، شناسنامه یا کارت خودرو و یک مدرک از مالک مانند کارت ملی ،گواهی نامه ،گذرنامه یا شناسنامه و پرداخت مبلغ ده هزار تومان به یکی از ۶۰۰ باجه پستی مراجعه کنند تا کارت المثنی صادر شود.

کسانی که کارت هوشمند را گم کرده اند ، یکی از مهمترین مدرکی که ضروی است به همراه داشته باشند ، پاکت کارت هوشمند مفقود شده است.
وی افزود : حضور مالک برای گرفتن کارت المثنی در باجه های پستی ضروری نیست و با توافق نیروی انتظامی ، کارت المثنی حداکثر تا ۱۱روز به اخرین نشانی مالک خودرو (ثبت شده در نیروی انتظامی) ارسال می شود.

وی همچنین درخصوص مسدود کردن کارت های هوشمند مفقود یا سرقت شده هم گفت: در مدت ۲۰دقیقه تا حداکثر ۸ ساعت ، کارت های اعلام شده در فهرست سیاه قرار می گیرد
همزمان با توضیحات آقای نظری در یکی از جایگاه های توزیع سوخت در شهر تهران چند شهروند هم مراجعه و مشکلاتی را عنوان کردند. یک راننده جوان با یک ماشین ام وی ام وارد جایگاه شد وکنار یک پمپ ایستاد تا بنزین بزند ،کارت هوشمند را در داخل نازل قرار داد و دستگاه ۴۰۰ لیتر را نشان داد وچون نازل آن به اندازه دهنه ورودی باک نبود ، مجبور شد برای بنزین زدن به پمپ دیگری برود.

جالب است که بعد از ۳۰ لیتر بنزین زدن ، دستگاه ۶۰ لیتر از کارت کم کرد.
آقای نظری جوابی برای این مشکل نداشت ویک کارت به این فرد داد و کارت او را برای بررسی بیشتر و علت یابی برداشت.
در یک مورد هم نیز پس از زدن ۳۰ لیتر بنزین ، دستگاه نازل ۶۰ لیتر آن را کسر کرد که پس از بررسی مشخص شد اطلاعات خودرو او به عنوان خودرو دوگانه سوز ثبت شده است.
نظری از شهروندان خواست با مراجعه به نیروی انتظامی اطلاعات خودرو خود را اصلاح کنند.
البته عده ای محدود با این مشکلاتی که مطرح شد مواجه هستند و خوشبختانه بیشتر شهروندان بدون هیچ مشکلی از کارت هوشمند سوخت استفاده می کنند.
بخش عمده ای از شهروندان طرح سهمیه بندی توزیع بنزین را ضرور ی می دانند و معتقدند این طرح به کاهش مصرف بی رویه و منطقی شدن روند ان کمک خواهد کرد.

اگر درست رانندگی کنید و به نکات مهم فنی در تعمیر و نگهداری خودروهایتان توجه نمایید سالانه میتوانید به ازای هر خودرو دست کم ۶۰۰ لیتر سوخت کمتر مصرف کنید یا به عبارتی در سال ۵۰ هزار تومان کمتر پول بنزین بدهید. البته اگر قیمت واقعی بنزین را چیزی حدود ۵۰ سنت یا ۵۰۰ تومان در نظر بگیریم رقمی که از محل صرفه جویی سالانه عاید کشور میشود به ازای هر خودرو به ۳۰۰ هزار تومان میرسد.

در این مقاله در خصوص راه های کاهش مصرف سوخت بحث شده است.
خواندن آنرا به همه مخصوصا علاقمندان به خودرو توصیه میکنم. چون حاوی مطالب جالب و مفیدیست.
+ آیا صبح ها روشن شدن خودرو با اولین استارت مهم است؟
– بله. اگر با اولین استارت روشن نشد ببینید خودرویتان انرژکتوری است یا کاربراتوری. اگر انژکتوری بود بهتر آن است که به تعمیرگاههای دارای دستگاه دیاگ مراجعه کنید ولی اگر کاربراتوری بود مراجعه به یک تعمیرکار زبده کافی است. اگر در هوای سرد اتومبیل شما گرم میشود احتمالا باید ترموستات آنرا عوض کنید. به هر حال اقدام هریک از این امور در صورت عدم دسترسی به تعمیرگاه برای خود شخص هم امکان دارد.

+ برخی عادت دارند صبح قبل از روشن کردن خودروهایشان، کاپوت را بالا بزنند و دقایقی از وقت خود را صرف بازرسی قطعات موتور کنند آیا این کار هر روز ضروری است؟
– خودرو با صاحبش حرف میزند و ایرادهای خود را به راننده اطلاع میدهد! مثلا وقتی لوله اگزوز شم صدا میکند یا از درون آن دود بیرون می آید حتما موتور سعی دارد چیزی به شما بگوید!
پیش از روشن کردن موتور اتومبیل خود ابتدا به ناحیه زیر کاپوت نگاهی بیندازید تا ببینید آیا همه اجزا و وسایل در وضعیت مناسبی هستند و کار خود را درست انجام میدهند یا خیر.

اگر فیلتر هوا کثیف باشد و با سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت حرکت کنید، با مصرف هر لیتر بنزین تقریبا نیم کیلومتر کمتر جلو میروید. مثلا خودروی شما اگر با مصرف هر لیتر بنزین معادل ۱۵ کیلومتر جلو میرود، وقتی فیلتر هوا کثیف باشد همین مقدار بنزین مصرف میکند ولی معادل ۱۴۵ کیلومتر جلو میرود.
اگر سوپاپ تهویه کارتر نیز درست کار نکنید راندمان و بازده موتور کاهش میابد و احتمال آلوده شده روغن موتور و روغن سوزی نیز هست.

اگر شمع ها خوب جرقه نزند و به اصطلاح موتور جرقه کم بیاورد، مصرف سوخت تا ۲۵ درصد افزایش میابد.
اگر سیستم جرقه زنی خودرو نیازمند تنظیم است با یک تنظیم ساده میزان کربن مونواکسید و هیدروکربنهای خروجی از اگزوز به اندازه ۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش میابد. با این کار هم در مصرف سوخت کاهش میابد و هم عملکرد موتور بهتر میشود.
اگر تسمه های مختلفی که پروانه، واتر پمپ، دینام و انواع وسایل دیگر را به موتور وصل میکنند، بیش از اندازه شل یا سفت باشد بازده موتور به شدت کاهش میابد. تسمه باید حدود ۱۲۵ سانتیمتر آزادی داشته باشد و ساییده و نخ نما نباشد.

اگر ترمزها تنظیم نباشند، ممکن است در حین حرکت خودرو با کاسه یا دیسک ترمز تماس داشته باشند و در برابر حرکت چرخ مقاومت نشان دهند. این مقاومت سبب میشود که چرخ برای چرخیدن توان بیشتری لازم داشته باشد. بهترین راه این است که زیر هر چرخ جک بزنید و آنرا با دست بچرخانید. اگر ترمز با کاسه یا دیسک اصطکاک داشته باشد، وقتی میخواهید چرخ را بچرخانید مقاومت آنرا حس خواهید کرد.

اگر لوله اگزوز اتومبیل شما صدای غیر عادی میدهد، ممکن است سوراخ شده باشد.
+ در مورد گرم کردن صبحگاهی موتور به صورت کارکرد درجا چه باید کرد؟ میگویند اگر این کار را نکنیم پوسته موتور ترک میخورد. این گفته صحیح است؟
– حرکت تا ۲ کیلومتر با موتور سرد، تا ۷۰ درصد به مصرف سوخت اتومبیل شما افزوده میکند. ولی برای گرم کردن موتور احتیاجی به گرم کردن درجا آنهم در زمان طولانی نیست. زیرا برای گرم کردن موتور اغلب اتومبیلهای جدید نیم دقیقه کافیست. در مورد اتومبیلهای قدیمی میتوانید پس از یک دقیقه راه بیفتید. اما برای گرم کردن خودرو ابتدا کمی آهسته حرکت کنید.
+ گفته میشود حتی بی اهمیت ترین اقدامات در رانندگی به میزان مصرف سوخت ارتباط دارد. این گفته صحیح است؟

– بله. شاید باور نکنید اما حتی در هنگام گردش به چپ بنزین بیشتری مصرف میشود تا در هنگام گردش به راست.زیرا برای گردش به چپ ناگزیر باید توقف کرد و موتور ماشین باید مدتی درجا کار کند و این یعنی بنزین بسوزاند اما جلو نرود تا راه باز شود و شما بتوانید به چپ گردش کنید.
در این هنگام نیز باید هیکل سنگین اتومبیل را از حالت سکون به حالت حرکت دربیاورید که اینهم مستلزم مصرف کردن بنزین اضافی است. به همین دلیل با دور زدن در میدانی که در نزدیکی شماست، یا از محل دوربرگردان، بنزین کمتری مصرف میشود تا دور زدن در وسط خیابان.
+ آیا شرایط روحی و روانی راننده در کاهش و افزایش مصرف سوخت تاثیر دارد؟

– بله. مثلا باید صندلی اتومبیل خود را در راحت ترین وضعیت ممکن تنظیم کنید. تحقیق نشان داده است که رانندگی در وضعیت راحت به راننده کمک میکند که پدال گاز را ملایمتر فشار دهد و وقتی پدال گاز ملایمتر فشار داده شود، بنزین کمتری مصرف میشود.
در صورت رانندگی با سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت، به جای ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت، راننده سبک پایی مثل شما میتواند تا ۲۰ درصد در مصرف بنزین صرفه جویی کند! مقاومت
هوا در سرعت های بالا عیب دیگری هم دارد و آن اینکه عمر شاسی خودرو را نصف میکند.
+ بعضی ها هنگامی اقدام به تعویض دنده میکنند که اتومبیل به اوج سرعت در آن مرحله رسیده باشد و صدای زوزه موتور به گوش برسد. آیا واقعا به وجود آوردن چنین شرایطی برای تعویض دنده و سرعت گرفتن ضرورت دارد؟

– خیر. راننده باید قبل از اینکه صدای زوزه موتور درآید و به اتومبیل فشار بیاید دنده را تعویض کند و به دنده های بالاتر برسد.
راننده باید آهسته و نرم راه بیفتد و به تدریج سرعت بگیرید. به حرکت آوردن خودرو از حالت سکون نیازمند مصرف کردن توان زیادی است. میتوانید این توان را به صورت موثر با راه افتادن آهسته و سرعت گرفتن تدریجی به خودرو بدهید، تا پایتان را تا ته روی پدال گاز فشار دهید و تیک آف کنید. اگر آهسته راه بیفتید و به تدریج سرعت خود را افزایش دهید، میتوانید تا ۵۰ درصد در مصرف سوخت برای پیمودن این مسافت اولیه صرفه جویی کنید.

یکنواخت رانندگی کنید. موجهای توقف و حرکت ترافیک را در نظر بگیرید تا ناگزیر از
توقف نشوید. قبل از رسیدن به سربالایی، به تدریج سرعت خود را افزایش دهید به این ترتیب خودروی شا بخشی از مسیر را بدون زحمت طی میکند.
وقتی سربالایی را طی میکنید پایتان روی پدال گاز فشار ندهید. تا سرعت اولیه خود را حفظ کنید، مگر در حالتی که راه را بند آورده باشید.
در سرازیری گاز ندهید. وزن خودرو و سرعت اولیه آن شما را تا پایین سرازیری میبرد. پایتان را از روی پدال گاز بردارید و اجازه بدهید موتور کمی استراحت کند.

+ زمان خاصی را برای بنزین زدن باید مد نظر داشت؟
– یا صبح زود یا شب که هوای خنک تر است بنزین بزنید. بنزین هم مثل هرچیز دیگر در هوای گرم منبسط میشود. با افزایش دما به میزان ۱۸ درجه سانتیگراد، ۵۰ لیتر بنزین تقریبا به انداز ۱ لیتر منبسط میشود. یعنی اگر در دمای ۳۰ درجه سانتیگراد بالای صفر، ۵۰ لیتر بنزین در باک خودروی خود بریزید و کنار پمپ بنزین توقف کنید تا هوا خنک شود و به ۱۲ درجه سانتیگراد بالای صفر برسد، سرباک تقریبا به اندازه ۱ لیتر پایین میرود.
هرگز باک را بیش از اندازه پر نکنید. کمی بگذارید خالی بماند. اگر باک بنزین را تا خرخره پر کنید وقتی درب باک را ببندید و راه بیفتید اگر از سربالایی بالا روید یا خودرو را در آفتاب پارک کنید، بنزین از بالای باک بیرون میریزد.

+ انجام چه اقداماتی را از سوی راننده برای مصرف بهینه سوخت اتومبیل ضروری میدانید؟
اگر لاستیکهای اتومبیل کمباد باشند، با مصرف هر لیتر بنزین تقریبا ۱۵ کیلومتر کمتر راه خواهید پیمود. به علاوه لاستیکهای کم باید سریعتر ساییده میشوند. پس به اندازه کافی هوا به لاستیک برسانید. با توجه به رسیده فصل گرما لاستیکهای گل برفی و لاستیکهای یخ شکن را هرچه زودتر عوض کنید. این لاستیکها مصرف سوخت را افزایش میدهند.
برای حمل همه خرت و پرتهای درون صندوق عقب بنزین مصرف میکنید. بنابراین بهتر است تا حد امکان صندوق عقب را خالی نگه دارید.

باربند ظاهر گمراه کننده ای دارد. خیلی سبک به نظر میرسد و روی آن هم میشود هر چیزی را گذاشت. اما باربند به ویژه وقتی که بار روی آن باشد مقاومت بسیار زیادی در برابر هوا ایجاد میکند و جریان هوا را در اطراف اتومبیل تان مختل میسازد. اگر ناگزیر شدید باربند ببندید، دست کم بعد از اتمام کارتان آنرا بازکنید و باربند را همه جا با خودتان نبرید.
پایین بودن شیشه های بغل مقاومت باد را افزایش میدهد. سعی کنید از دریچه های تهویه، دریچه سقفی، یا شیشه های بادگیر(سانروف) استفاده کنید. روشن کردن کولر راه خوبی است
وقتی کولر روشن باشد میتوانید شیشه ها را بالا بکشید. اما روشن کردن کولر مستلزم مصرف بنزین اضافی است. وقتی کولر اتومبیل روشن باشد با مصرف هر لیتر بنزین تقریبا

یک کیلومتر کمتر طی میکنید. تا جایی که امکان دارد در سربالایی ها کولر اتومبیل را خاموش کنید و در سرازیری ها آنرا روشن کنید. بهتر است کولر را در فاصله های زمانی کوتاه روشن کنید.
مهارت خود را در رانندگی بر اساس میزان مصرف بنزین بسنجید. مثلا اگر با سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت رانندگی میکنید و گاز میدهید تا سرعت خود را به ۸۰ کیلومتر در ساعت برسانید، در حال که میدانید ۳۰۰ متر جلوتر باید سرعت خود را کم کنید تا مثلا از چراغ چشمکزن یا میدان بگذرید، بنزین گرانبها را بیهوده برای رسیدن به سرعتی تلف کرده اید که خیلی زود باید آنرا کاهش دهید.
پیش از افزایش سرعت خودرو مطمئن شوید که کمی جلوتر مجبور نیستید برای عبور از چراغ چشمکزن، تقاطع یا پیچ، سرعت خود را کاهش دهید. یادتان باشد هروقت پایتان را روی پدال ترمز میگذارید سرعتی را کاهش میدهید که برای رسیدن به آن بنزین مصرف کرده اید(استهلاک سیستم ترمز و لنت هم جای خود را دارد) .

+ موتورشویی و تمیز نگه داشتن اجزای زیر کاپوت خوب است یا بد؟
– بسیاری عقیده دارند آنچه که دیده نمیشود ضرری به حال ما نخواهد داشت و هرگز خودشان را به زحمت نمی اندازند که موتور اتومبیل و ومحفظه زیر کاپوت را تمیز کنند. البته درست است کسانی که اتومبیل خود را میخواهند بفروشند یا به نمایش بگذارند یا آدمهای وسواسی همواره موتور اتومبیل خود را تمیز نگه میدارند اما دلایل عملی تری هم برای پاکیزه نگه داشتن این ناحیه و حذف گریس روغن بنزین و گرد و غبار از آن وجود دارد.

روغنی که در بدن سیلندر گرم شده در کارتر باید خنک شود تا هنگام بازگشت به موتور بتواند نقش خنک کنندگی خود را اجرا کند. کارتر از طریق تماس با هوایی که در هنگام حرکت اتومبیل زیر آن جریان دارد خنک میکند. بخش از گرمای موتور و نیز سایر اجزای فلزی زیر کاپوت نیز از طریق تماس بدنه آنها با هوا دفع میشود. اگر لایه ای از روغن و گریس و گرد و غبار و حشرات بیجان و احتمالا هزار و یک جور آشغال دیگر روی بدنه موتور و وسایل دیگر را پوشانده باشد مبادله گرما بین سطح این وسایل و هوا وجود ندارد و در حقیقت موتور گرم میماند. موتور گرم قدرت کافی ندارد و در حقیقت بخش عمده بنزین مصرفی را به گرما تبدیل میکند و شما برای طی مسافت ثابت باید مقدار بیشتری بنزین مصرف کنید.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.