فایل ورد کامل تحقیق نظریه تیلور؛ تحلیل علمی مدیریت علمی و نقش آن در بهبود بهرهوری سازمانی
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل تحقیق نظریه تیلور؛ تحلیل علمی مدیریت علمی و نقش آن در بهبود بهرهوری سازمانی دارای ۸ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل تحقیق نظریه تیلور؛ تحلیل علمی مدیریت علمی و نقش آن در بهبود بهرهوری سازمانی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل تحقیق نظریه تیلور؛ تحلیل علمی مدیریت علمی و نقش آن در بهبود بهرهوری سازمانی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن فایل ورد کامل تحقیق نظریه تیلور؛ تحلیل علمی مدیریت علمی و نقش آن در بهبود بهرهوری سازمانی :
نظریه تیلور
مقـدمـه :
قدیمترین نظریه مدیریت ، نظریه سنتی ( یا کلاسیک ) است . این نظریه به سه شاخه اصلی ، مدیریت علمی ، مدیریت اداری و مدیریت بوروکراتیک تقسیم می شود . هر سه این شاخه ها در دوره زمانی معینی ( ۱۹۰۰-۱۹۵۰ ) و به وسیله سه گروه جدا از هم که به ترتیب اهل : امریکا ، فرانسه و آلمان بوده اند ، پدید و گسترش یافته است .
نظریه مدیریت علمی
مدیریت علمی جنبشی بود که شرایط اجتماعی – اقتصادی ناشی از انقلاب صنعتی وقوع آن را اجتناب ناپذیر کرده بود . از سال ۱۸۰۰ مطالعاتی توسط رابرت اون و چارلز ببیج در انگلستان و متخصصان دیگری در امریکا صورت گرفته بود تا بتوانند با صرفه جویی در هزینه تولید ، و اندازه گیری زمان تولید موجب افزایش کار آرایی در صنایع شوند و راههای منطقی برای حل مسائل مدیریتی در امریکا و برخی از کشورهای اروپا بیابند . ولی این مطالعات چندان ثمر بخش نبود و کاربردی نداشت . شاید بتوان ادعا کرد تا سال ۱۹۰۳ که تیلور رساله اصول مدیریت علمی کارگاه را در انجمن مهندسان رشته مکانیک قرائت کرد ، علم جدید مدیریت واقعا به وجود نیامده بود .
فردریک و نیسلوتیلور (۱۹۱۵ – ۱۸۵۶ ) بیشترین سهم را در پیشرفت و گسترش مدیریت علمی داشت . او که کار خود را از کارگری آغاز کرده بود توانست از راه تجربه مهندسی بیاموزد و به سرعت ترقی کند تا به سر مهندسی کارخانه برسد . او اعتقاد داشت که افزایش کارآرایی با پیدا کردن راه برای کار آراتر کردن کارگران بستگی دارد . هدف او این بود که جنبه های مختلف ارتباط ماشین – کارگر را تعریف کند . برای رسیدن به این هدف ، او از شیوه های علمی نظیر مطالـعه زمان و حرکـت ، ابزار اسـتاندارد شده ، انگیزه هـای فردی و سرپرسـتی تخصصـی حمایت می کرد تا بتواند بهترین راه انجام دادن کار را به کارکنان ارائه دهد .
فلسفه مدیریت علمی این بود که اساس مدیریت باید برواقعیتهای اثبات شده باشد نه بر حدس و گمان . منظور تیلور از علم و روش علمی ، مشاهده و ارزشیایی منظم است . او معتقد بود که به مدد اصول علمی ، می توان فعالیتهای تولیدی را تحت نظم در آورد و کارآرایی را افزایش داد .
شیوه های مورد نظر تیلور به اختصار بررسی می شود :
مطالعات زمان و حرکت : تیلور با استفاده از مطالعات زمان و حرکت جریان کار ، شیوه های سرپرستی و خستگی کار را تحلیل کرد .
مطالعه زمان و حرکت ؛ یعنی تعیین و اندازه گیری حرکات فیزیکی کارگر . وقتی او مشغول اجرای وظایفش می باشد ، و تحلیل نتایج و حذف حرکاتی که موجب کاهش تولید می گردد . در نتیجه بهـره وری در ارتبـاط با زمـان و هزیـنه ها انـدازه گیری می شود .
یکی از اهداف مطالعه زمان ، حرکت ، کارآمدتر کردن یک شغل ، و حذف تلاش فیزیکی زاید ، و اختصاص رشته ای از فعالیتهاست که میزان زمان ، پول و تلاشهای مورد نیاز برای تولید یک محصول را به حداقل برساند .
یک شیوه و زمان استاندارد شده برای اجرای وظایف ، فقط در صورتی ایجاد می شود که سایر عوامل از قبیل سرعت ماشین ، تغذیه ماشین ، عرضه مواد خام نیز استاندارد شده باشند .
سرپرستی تخصصی : از نظر تیلور مهارت تنها منبع اختیار است ، او اعتقاد نداشت که یک سرپرست بتواند بر تمام وظایفی که سرپرستی می کند ؛ تسلط و نظارت داشته باشد . بنابراین او پیشنهاد کرد که حوزه خاص هر تخصصی هر سرپرست ، حوزه اختیار او محسوب شود .
تیلور این راه حل را به عنوان سرپرستی تخصصی می نامید .
و برای هر کارگر ، هشت سرپرست تعیین می نمود : چهار سرپرست فعالیتهای برنامه ریزی : برنامه تولید ، مطالعات زمان و حرکت و نظم را اداره می کردند ه و چهار سرپرست دیگر اعمال دیگری از قبیل نگه داری ماشین ، سرعت ماشین ، تغذیه مواد به ماشین و تولید در کارگاه را اداره می کردند .
انگیزه های فردی : تیلور عقیده داشت که پول ،کارگران را بر می انگیزد . او فرض می کرد که کارگران باید منطقی باشند ، و دستورهای مدیریت را اجرا کنند ، و به انگیزه های مالی پاسخ گویند؛ در نتیجه پول بیشتری به دست آورند . او فرض می کرد که مدیریت می تواند انگیزه های مالی را زمانی به کار گیرد که متقاعد شود افزایش بهره وری ، در آمدهای بیشتر کارکنان را جبران می کند ، در نتیجه هزینه های کارگر برای تولید هر قطعه کاهش می یابد .
تیلور از نظام قطعه کاری فردی برای پرداخت حمایت می کرد . اگر کارگران استاندارد خاص تولید را رعایت می کردند ، به آنها مطابق با نرخ استاندارد دستمزد داده می شد . اما اگر کارگرانی بیش از استاندارد تولید می کردند ، دستمزدی با نرخ بالاتر برای همه تولید آنها ؛ نه فقط برای آنچه بیش از استاندارد تولید کرده بودند ؛ پرداخت می شد .
تیلور احساس می کرد کارکنانی که بتوانند پول بیشتری به دست آورند ، سخت تر کار می کنند .
ویژگیها و اصول مدیریت علمی : مدیریت علمی ، با تاکید بر مدیریت در سطح عملیات ، از نظر تیلور دارای ویژگیهای بارزی است که به طور خلاصه عبارتند از :
– علم به جای را ه تجربی ( تجربه محض ).
– هماهنگی به جای افتراق .
– همکاری گروهی به جای فرد گرایی .
– حداکثر تولید به جای محدودیت تولید .
– پرورش و ترغیب هر یک از کارکنان در جهت کسب .
– حد اکثر کارایی و پیشرفت فردی .
تیلور معتقد بود که برای انجام دادن هر کاری ، همیشه راه بهتری وجود دارد و یافتن روش صحیح اجرای هر کار ، فقط با به کار بردن اصول مدیریت علمی ممکن می باشد .
تیلور اصول زیر را به عنوان چهار اصل مدیریت علمی نامیده است :
۱- ایجاد علم واحدی برای اجرای هر جزء از کار که جایگزین روش غیر علمی متداول شود .
۲- گزینش علمی کارکنان و آموزش و تربیت آنان برای اجرای بهتر وظایف خود ، در حالی که در گذشته هر کارگر به گونه ای شخصی مسئول انتخاب شغل و پرورش خود به بهترین وجه ممکن بود .
۳- تقسیم تقریبا مساوی کار و مسئولیت بین مدیریت و کارکنان ، به طوری که وظیفه طرح ریزی و مطالعات علمی برای بهبود روشها به عهده مدیریت باشد . پیروی کامل از روشها و استانداردهای تعیین شده ، وظیفه کارگران محسوب گردد.
فردریک ونیسلو تیلور Fredrik Venislo Teilor
پدر نظریه مدیریت مالی : با توجه به اینکه تیلور از مقام یک کارگر ساده به مقام سرمهندسی ریده است ؛ پس می توان گفت : اصولا نظریه مدیریت علمی او کمترین اشکال را می تواند داشته باشد ؛ چون در عین استفاده از علم ، تجربه هم به خدمت گرفته شده است .
اما باید توجه داشت این نظریات چون در یک کشور غربی داده شده است ؛ برای ارائه آن در دیگر کشورها جهان باید اصلاحاتی در آن به وجود آید تا بیشترین کارآیی را بتوان از آن به دست آورد .
دلیل این گفته هم این است که طرز زندگی در یک کشور اروپایی با یک کشور آسیایی ( مثل ایران ) تفاوتهایی دارد که ریشه در اعتقادات دارد .
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 