فایل ورد کامل تحقیق مبانی مدیریت مالی؛ بررسی علمی اصول برنامه‌ریزی اقتصادی و نقش آن در تصمیم‌گیری سازمانی


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
3 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل تحقیق مبانی مدیریت مالی؛ بررسی علمی اصول برنامه‌ریزی اقتصادی و نقش آن در تصمیم‌گیری سازمانی دارای ۱۷ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل تحقیق مبانی مدیریت مالی؛ بررسی علمی اصول برنامه‌ریزی اقتصادی و نقش آن در تصمیم‌گیری سازمانی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل تحقیق مبانی مدیریت مالی؛ بررسی علمی اصول برنامه‌ریزی اقتصادی و نقش آن در تصمیم‌گیری سازمانی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل تحقیق مبانی مدیریت مالی؛ بررسی علمی اصول برنامه‌ریزی اقتصادی و نقش آن در تصمیم‌گیری سازمانی :

مقدمه ای بر مدیریت مالی

استفاده از مدیریت مالی در شرایط گوناگون بوجود آمده در شرکتهای کوچک برای مقابله با مشکلات استفاده از فرصتها در بسیاری از موارد دارای یک سری تفاوتهای کوچک و مختصر در مقایسه با شرکتهای بزرگ می باشد . یک تفاوت آشکار و مشخص این است که اکثریت شرکتهای کوچک در سیاستهای معمول اقتصادی خود امکان فروش سهام یا اوراق قرضه را به منظور افزایش وجوه نقد خود ندارند. مالک یا مدیر یک شرکت کوچک تمام تلاش خود را برای تأمین مالی شرکت پیرامون تجارت اعتباری _ تأمین مالی بانکی _ تأمین مالی از طریق اجاره دادن و سرمایه شخص خود متمرکز می کند . بنابراین وی با مجموعه ای از موانع و محدودیتهای بیشتر نسبت به مدیر مالی ارشد یا خزانه دار یک مؤسسه بزرگ روبه رو می شود .

در هر صورت بیشتر مشکلات مالی پیش روی شرکتهای کوچک بسیار با مشکلات مالی شرکتهای بزرگ مشابه است . برای مثال تجزیه و تحلیل مورد نیاز برای تصمیم گیری در مورد انجام یک سرمایه گذاری بلند مدت از قبیل خرید ماشین آلات سنگین یا ارزیابی راههای اجاره به شرط تملک اصلا به اندازه و وسعت شرکت بستگی ندارد . زمانی که تصمیمی گرفته می شود راههای تأمین مالی آن ممکن است متفاوت باشد اما فرایندهای تصمیم گیری روند مشابهی با هم دارند .
یکی از مقوله ها و نگرانیهای اصلی مالکین شرکتهای کوچک درباره مدیریت مؤثر سرمایه کارشان می باشد .

خالص سرمایه کار عبارتست از تفاوت مابین دارایی های جاری و بدهی جاری که تحت نام سرمایه در گردش مؤسسه تجاری شناخته می شود . عدم داشتن کنترل روی این مقوله چه در شرکتهای بزرگ و چه در شرکتهای کوچک موجب بروز بحران و مشکلات می شود .
مدیر یک مؤسسه تجاری باید به طور مداوم از تغییرات حسابهای مرتبط با سرمایه در گردش و دلایل مربوط به بروز تغییرات و ارتباط این تغییرات با صحت و سلامت مالی شرکت مطلع و آگاه باشد . یک روش راحت و مؤثر برای شفاف سازی الزامات کلیدی مدیریتی در این مقوله عبارتست از بررسی سرمایه در گردش بر حسب اقلام تشکیل دهنده آن که ذیلا مورد بحث قرار می گیرند .

۱ _ وجه نقد و شبه پولها : نقدترین شکل دارایی ها که نیازمند نظارت شدیدی می باشند وجوه نقد و شبه پول ( مثل اوراق بهادار قابل خرید و فروش یا ضمانت نامه های کوتاه مدت ) نام دارند . یک سیستم بودجه بندی نقدی که از طراحی خوب و پایداری مناسبی برخوردار باشد برای پاسخ دادن به سؤالاتی مهم از قبیل اینکه : آیا سطح و مقدار وجه نقد بـرای پوشش دادن هزینـه هـای جـاری در زمـان تحـقق آنها کفـایت می نماید؟ و یا زمانبندی روابط بین جریانات نقدی ورودی و جریانات نقدی خروجی چگونه است؟ و یا کی وجوه نقد به حداکثر خود می رسند؟ و یا استقراض مورد نیاز برای تحقق نیازهای مالی کوتاه مدت چه تأثیری روی شرکت خواهد داشت ؟ و یا اینکه این استقراض کی ضرورت پیدا می کند و بازپرداخت آن کی ممکن است تعیین شود ؟ بسیار مثمر ثمر خواهد بود .

۲ _ حسابهای دریافتنی : تقریبا همه مؤسسات تجاری فروش اعتباری را در زمره کارهای خود دارند . مسئله اصلی در مورد حسابهای دریافتنی این است که : آیا مبلغ حسابهای دریافتنی رابطه منطقی با فروش دارد یا نه ؟ یا به طور متوسط حسابهای دریافتنی طی چه مدت زمانی وصول می شوند؟ و کدام مشتریان بد حساب می باشند؟ و برای وصول هر چه سریعتر مطالبات چه اقداماتی باید انجام گیرد؟

۳ _ موجودیها : موجودیها اغلب ۵۰% یا حتی بیشتر از نصف داراییهای جاری شرکتها را تشکیل می دهند بنابراین باید مورد بررسی های دقیقی قرار گیرند . سؤالات ضروری که د رمورد موجودیها طرح می شوند عبارتند از : آیا سطح موجودیها در مقایسه با فروش ها و ویژگیهای عملیاتی مؤسسه تجاری منطقی می باشد؟ موجودیهای شرکت در مقایسه با شرکتهای همسان با چه سرعتی به فروش می رسند؟ آیا هیچ سرمایه ای از ما از دست رفته و یا روند برگشت پذیری سرمایه کند می باشد ؟ آیا میزان فروش به خاطر وجود سطح ناکافی موجودیها کاهش یافته است ؟ اگر لازم است چه اقداماتی باید برای افزایش یا کاهش موجودیها انجام گیرد؟

۴ _ حسابهای پرداختنی و اسناد پرداختنی تجار ی: اغلب در مؤسسات تجاری تجارت اعتباری منبع مهمی در تأمین مالی شرکت محسوب می شود . سؤالات مهم در مورد این حسابها و انبار به شرح زیر است :
آیا مبلغ بدهعی به فروشندگان کالا و مواد اولیه با خرید رابطه منطقی دارا می باشد ؟ آیا رویه پرداخت بدهی های شرکت طوری هست که باعث افزایش و یا کاهش اعتبار شرکت شود ؟ آیا شرکت تخفیفاتی نیز می گیرد ؟ زمانبندی رابطه بین پرداختهای مربوط به حسابهای پرداختنی و وصول حسابهای دریافتنی منظم می باشد؟

۵ _ اسناد پرداختنی : اسناد پرداختنی به بانکها و سایر وام دهندگان دومین منبع تأمین مالی شرکتها می باشد . سؤالات اصلی این مقوله عبارتند از : مبلغ استقراض از بانک چقدر است ؟ آیا این مبلغ بدهی با حقوق صاحبان سهام رابطه منطقی دارد ؟ چه هنگام موقع پرداخت اصل و بهره بدهی می باشد ؟ آیا در زمان سر رسید وجه نقد کافی برای پرداخت بدهی وجود دارد؟
۶ _ هزینه های معوق و مالیتهای پرداختنی :

هزینه های معوق و مالیتهای پرداختنی بیانـگر تعهدات شرکـت در زمـان تهیه و تنظیم تـراز نـامـه می باشند . هزینه های معوق شامل اقلامی از قبیل حقوق پرداختنی بهره پرداختنی به بانکها بیمه های پرداختنی و اقلام مشابه می باشند . مسئله اصلی در این زمینه به ویژه در مورد مالیات پرداختنی مقدار زمانبندی و قابلیت دسترسی به وجوه نقد برای برآورد کردن تعهدات می باشد . برنامه ریزی دقیقی لازم است تا این تعهدات در موعد خود پرداخت شوند .

لازم به ذکر است شناسایی این موضوع قابل توجه است که گرچه حسابهای سرمایه در گردش به تفکیک بیان شدند اما باید که آنها به طور کلی و رابطه یک به یک آنها با سایر عوامل مورد بررسی قرار گیرند . رویه کلی در مورد سرمایه در گردش چیست ؟ آیا این رویه رویه ای مطلوب است ؟ کدام حسابها در صورت استفاده از این رویه درگیر می شوند ؟ چگونه وضعیت سرمایه در گردش شرکت با شرکتهای همسان مرتبط و مقایسه می شود ؟ در صورت ضرورت برای تصحیح رویه مذکور چه کاری باید انجام شود ؟

تجزیه و تحلیل نسبتهای مالی
گرچه ترازنامه و صورت سود و زیان بسیار ضروری می باشند اما
آنها در حقیقت نقطه شـروعی بـرای اعمال یک مدیریت مـالی موفـق می باشند .
بکارگیری تجزیه تحلیل نسبتها برای صورتهای مالی به منظور تجزیه و تحلیل موفقیت شکست و یا پیشرفت مؤسسه تجاری انجام می شود

. تجزیه و تحلیل نسبتها مدیر و یا مالک مؤسسه را قادر می سازد تا روشها و سیاستهای مورد استفاده در شرکت را شناسایی و عملکرد و وضعیت شرکت را با متوسط عملکرد در شرکتهای مشابه خود مقایسه بنماید. تجزیه و تحلیل نسبتها می تواند نشانه های بروز بحرانهای احتمالی را نمایان سازد تا شما این امکان را داشته باشید که مشکلات و موانع پیش روی مؤسسه تجاری خود را قبل از اینکه مؤسسه دچار آنها شود حل و فصل نمائید .

تجزیه و تحلیل نسبتهای ترازنامه ای : نسبتهای مهم تر ترازنامه ای قدرت نقدینگی و قدرت توانایی پرداخت بدهی و اهرمهای مالی (تأمین مالی از طریق اخذ اعتبار ) را در مورد ارزیابی قرار می دهند .
نسبتهای نقدینگی
این نسبتها میزان سهولت تبدیل دارایی ها به وجه نقد را نشان می دهند که شامل نسبت جاری نسبت آنی و سرمایه در گردش می باشد .
نسبتهای جاری
نسبت جاری یکی از شناخته شده ترین معیارهای اندازه گیری قدرت مالی است که فرمول آن را در ذیل می آید .

کل دارایی جاری = نسبت جاری
کل بدهی جاری
نکته اصلی در مورد این نسبت این است که آیا مؤسسه تجاری به اندازه کافی دارایی جاری برای برآورده کردن به موقع بدهی جاری خود همراه با حفظ یک حاشیه ایمنی در مورد بروز بحران برای دارایی جاری مثل کسورات موجودی کالا یا حسابهای قابل وصول تحت تملک دارد و یا نه ؟ عددپذیرفته شده برای این نسبت ۲ به یک می باشد اما در هر صورت میزان رضایت از این نسبت در هر شرکت به ماهیت شرکت و ویژگیهای دارایی ها جاری و بدهی های جاری آن بستگی دارد ؟

حداقل عدد مورد قبول در این نسبت ۱ به یک است اما در این رابطه معمولا تا حد امکان طرفین نزدیک به هم درنظر گرفته می شود . اگر شما احساس می کنید که نسبت جاری شرکت شما خیلی پائین است می توانید با انجام کارهای زیر آنرا افزایش دهید :
• پرداخت مبلغی از بدهی ها
• افزایش دارایی های جاری از طریق اخذ وام یا سایر استقراضات با سر رسید بیشتر از یک سال
• تبدیل دارایی های غیرجاری (ثابت) به دارایی های جاری
• افزایش دارایی های جاری از طریق اعطای سهام جدید به سهامداران
• تزریق سود شرکت به خود شرکت

نسبتهای آنی
نسبت آنی اغلب نسبت سریع نامیده می شود و یکی از بهترین معیارها ی اندازه گیری قدرت نقدینگی می باشد که فرمول آن در زیر می آید :
حسابهای دریافتنی + اوراق بهادار _ وجه نقد = نسبت سریع

کل بدهی های جاری
نسبت آنی معیار دقیق تری در مقایسه با نسبت جاری می باشد . با استثناء کردن موجودیها نسبت آنی روی دارایی های نقدی واقعی با ارزش بازار مشخص تمرکز می کند . و کمک شایان توجهی به جواب دادن این سؤال می نماید . اگر شرکت کلیه درآمدحاصل از فروش خود را از دست بدهد آیا می تواند تعهدات جاری خود را با سایر دارایی های جاری خود که قابلیت نقد شدن سریع دارند پرداخت و برآورده نماید ؟
نسبت آنی یک به یک مطلوب می باشد مگر اینکه قسمت اعظم دارایی های سریع نقد شونده شرکت حسابهای دریافتنی باشند و الگوی وصول حسابهای دریافتنی شرکت یک الگوی تأخیری باشد .

سرمایه در گردش
سرمایه در گردش بیشتر از یک نسبت به عنوان معیار اندازه گیری جریانات نقدی مورد استفاده قرار می گیرد . نتیجه محاسبه سرمایه در گردش باید مثبت باشد که به شرح زیر محاسبه می شود:
کل بدهی های جاری _ کل دارایی های جاری = سرمایه در گردش
بانکها همیشه خالص سرمایه در گردش را طی یک دوره زمانی برای تعیین توانایی شرکت برای مقابله با بحرانهای مالی مورد بررسی قرار می دهند . اغلب وامها معمولا بر اساس حداقل سرمایه در گردش اعطا می شوند .
نگاهی کلی پیرامون این نسبتهای نقدینگی بیان می دارد که آنها از سایر نسبتها دقیق تر می باشند بویژه اگر روش تأمین مالی شما استقراض باشد.
نسبت اهرمی
نسبت بدهی به ارزش سهام (worth) یا نسبت اهرمی شان می دهد که شرکت متکی به تأمین مالی از طریق اخذ اعتبار می باشد ( اعتبار دهنده پول خود را در مقابل حقوق صاحبان سهام می دهد .)

کل بدهی ها = نسبت اهرمی
خالص ارزش سهام
معمولا اگر مبلغ این نسبت بالا باشد شرایط ریسک آمیزتری برای اعتبار
دهنده به وجود می آید و به دنبال آن اخذ اعتبار سخت تر می شود .

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.