فایل ورد کامل مقاله مهندسی نگاهداشت پیشگیرانه در ماشین‌آلات راهسازی و راهداری؛ بررسی علمی روش‌های نگهداری و افزایش عمر تجهیزات


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
2 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل مقاله مهندسی نگاهداشت پیشگیرانه در ماشین‌آلات راهسازی و راهداری؛ بررسی علمی روش‌های نگهداری و افزایش عمر تجهیزات دارای ۱۴ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل مقاله مهندسی نگاهداشت پیشگیرانه در ماشین‌آلات راهسازی و راهداری؛ بررسی علمی روش‌های نگهداری و افزایش عمر تجهیزات  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله مهندسی نگاهداشت پیشگیرانه در ماشین‌آلات راهسازی و راهداری؛ بررسی علمی روش‌های نگهداری و افزایش عمر تجهیزات،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله مهندسی نگاهداشت پیشگیرانه در ماشین‌آلات راهسازی و راهداری؛ بررسی علمی روش‌های نگهداری و افزایش عمر تجهیزات :

مهندسی نگاهداشت پیشگیرانه
در
ماشین آلات و تجهیزات راهسازی وراهداری

چکیده
تا کنون بررسی وتفکری درخصوص نحوه بکار گیرینگاهداشت پیشگیرانه Preventive Maintenance (PM ) برای ماشین آلات راهسازی و راهداری و عمرانی در کشورما صورت نگرفته است. هدف اصلی از این مطالعه بررسی امکان سنجی و پیشنهاد استقرار آن درپروژه های کاربر ماشین آلات و تجهیزات راهسازی و راهداری و عمرانی در کشور وذکر پاره ای از خسارتهای وارده بر اثر نبود سیستم جامع و مفید نگاهداشت پیشگیرانه و در مراحل بعدی مطالعه مکانیزم های انجام تاثیرات آن در روند نگاهداشت ،اندازه گیری میانگین زمانی خرابیها و موارد مشابه میباشد

.در نهایت با مطرح شدن این موضوع تفکر ایجاد سیستم جامع PM در اذهان ایجاد و درصدی هر چند جزئی در یک سیستم یا دستگاه اما در سطح کلان قابل توجه در بهبود وضعیت ماشین آلات مؤثر خواهد بود.

بلا تردید یکی از بنیانهای اساسی در اجرای پروژه های راهسازی و عمرانی ماشین آلات و تجهیزات راهسازی و راهداری است و از طرفی دستیابی به استانداردهای اجرای پروژه از هر نظر بدون داشتن تجهیزات و ماشین آلات مدرن و نگهداری وتعمیر بموقع آنها ، میسر نخواهد بود .

مبحث نگهداری وتعمیرات یکی از مباحث مهم در ماشین آلات و تجهیزات پروژه است که از طرق مختلف منجر به افزایش بهره وری ورشد وتوسعه اجتماعی و کار آیی سیستمها میگردد. .چرا که با توجه به کمیابی منابع اعم از انرژی ، نیروی انسانی و سرمایه و ……. می تواند کمک بزرگی در جهت دستیابی به اهداف فوق الذکر بنماید.

سیستم برنامه ریزی نگهداری وتعمیرات و وظایف وفعالیتهایی که در آن منظور شده است از دیدگاه سیستمی میتواند مد نظر قرار گرفته و بصورت جامع کلیه فعالیتها و وظایف را تعریف نماید و بر این منوال به طراحی سیستمی جامع جهت رسیدن به اهداف

تعریف شده ، اقدام شود.
امروزه استفاده روز افزون از کامپیوتر برا ی تجزیه و تحلیل دقیق اطلاعات ،می تواند با ارائه روشها و برنامه های خاص ، چگونگی کاربرد کامپیوتر را در مبحث نگهداری وتعمیرات ، مورد بحث قرار گیرد. طی سالهایی که انواع ماشین آلات و تجهیزات مکانیکی توسعه پیدا کرده و تعمیرات آنها پیوسته به عنوان یکی از مهمترین مسائل بهره برداری مورد توجه بوده است

و در این رابطه تلاش برای دستیابی به روشهایی جهت افزایش هر چه بیشتر کارآیی وایمنی کار وکاهش نیازمندیهای تعمیراتی از اهمیت خاصی برخوردار بوده است .توسعه وبهبود روشهای نگهداری به دلیل پیشرفتهای تکنیکی در ساختمان تجهیزات مکانیکی و ماشین آلات پرقدرت،پیچیده وگران قیمت غیر قابل اجتناب می باشد.اعمال یک برنامه مؤثر پیشگیری از نقص تجهیزات و سیستمهای مکانیکی ، کاهش هزینه های مستقیم و غیر مستقیم
۱
را برای صنایع تولیدی و ماشین آلات پروژه های عمرانی به همراه خواهد داشت.در واقع پیش بینی زمان دقیق خرابی و تعمیر ، کاهش هزینه تعمیرات و کاهش وقفه های زمانی در بهره برداری از ماشین آلات ،امکان برنامه ریزی مؤثرتر در تولید ،اجرای پروژه های عمرانی افزایش ایمنی ،صرفه جوئییهای مالی وبطور کلی افزایش بازده اقتصادی را بوجود می آورد. سیستمهای اتوماتیک دراثر پیشرفت طبیعی تمدن در قرن حاضرارائه شده اند .

این سیستمها به معنای وجود دستگاههای پیچیده تر و استفاده کمتر از نیروی انسانی در گیر در تولید می باشند . ا ما مقدار نفر-ساعت

مصرفی در نگهداری و تعمیرات سیستمها به نسبت سیستمهای قبلی زیادتر می باشد
عملکرد صحیح ماشین آلات همانگونه که از اهمیت این موضوع پیداست چه در زمان صلح و چه در زمان جنگ ساخت وبه بهره برداری رساندن پروژه هایی مانند فردگاهها ، اسکله های بنادر ، راه آهن و شبکه های ارتباطی راهها و آزادراهها رکن بسیار مهم و قابل توجه می باشد.

و اهمیت شبکه های ارتباطی بر هیچکس پوشیده نیست و از آنجایی که دوران انجام کار بصورت یدی قرنهاست که طی شده است لذا ماشین آلات و تجهیزات راهسازی وعمرانی پایه واساس ساخت و ساز در این مقوله است آماده بکار بودن این تجهیزات نیز اهمیت حیاتی در ساخت وساز می باشد .
در زمینه راهداری ونگهداری پروژه های به اتمام رسیده اهمیت ماشین آلات به سهولت قابل درک است .به عنوان مثال در فصل زمستان در صورت نقص ماشین آلات راهداری راههای ارتباطی در مواقع بارندگی قطع میگردد و کلیه فعالیتهای خدماتی ، بهداشتی ،اقتصادی ، نظامی ………مختل میگردد، لذا با اندکی تأمل اهمیت نگهداری وتعمیرات (نت) در ماشین آلات راهسازی وراهداری و آماده بکار نمودن این تجهیزات قابل در ک بوده و نیازی به ادای توضیحات بیشتر نمی باشد.

نت پیشگیرانه عبارت است: از بازرسیهای دوره ای به منظور تشخیص شرایطی است که ممکن است باعث خرابیهای اظطراری ، رکود تولید ، متوقف گردیدن فعالیت ماشین آلات پروژه ، یا اشکالات زیان آور در عملکرد ماشین آلات وتجهیزات بشوند .

همچنین ، تعمیرات پیشگیرانه شامل عملیات تعمیراتی به منظور حذف ،کنترل یا تغییر شرایط حاصل شده روی ماشین ، در مراحل اولیه ای که این شرایط ایجاد شده است می باشد.. و بعبارتی تمام عملیات و فعالیتهای لازم برای نگاهداشت یک ماشین یا یک سیستم یا دستگاه یا قطعه تا بتوان آن را در وضعیت مطلوب واز قبل تعریف شده برای بهره برداری حفظ نمود. را نگاهداشت پیشگیرانه گویند .

دلایل از کار افتادگیها جهت تسهیل در امر پیشگیری:
بازرسین P.M علاقه مندند بدانند که چطور یک جزءخواهد شکست تا اینکه بتوانند مکانیزم وقوع شکست را کاهش داده و یا آن را حذف نمایند . برای مثال گرما عمومی ترین حالت شکست برای قطعات الکتریکی و مکانیکی است .

اصطکاک سبب بروز گرما در مونتاژهایی است که نسبت به یکدیگر و بر روی هم حرکت دارند و اغلب گرما همراه با سائیدگی (فرسودگی ) مواد است که منجر به شکستهای زیادی می گردد . احتمال اینکه هر قطعه متحرک در یک ظرفیت بالا بشکند ، وجود دارد لذا نامزد خوبی برای P.Mاست.مواردزیر علل شکست هستند :
۱- سایش
۲-جدا شدن اتصال
۳-آلودگی
۴-کثیفی
۵-بی مبالاتی و غفلت کارگر
۶-دوره زمانی که در طی آن مواد انبار شده باشد
۷-فشار
۸-ارتعاش
۹-سروصدا (ناهنجار کار کردن )
۱۰-بد استعمال کردن
۱۱-تخلیه شدن مواد تحلیلی مصرفی
۱۲-خوردگی
۱۳-خستگی و اصطکاک
۱۴-پنچر شدن- سوراخ شدن
۱۵-ضربه (شوک)
۱۶-درجه حرارت زیاد
۱۷-پوسیدگی
۱۸-بارگیری اضافی
۲
با توجه به مطالب ذکر شده تحلیل واقعی از بکار گیری ماشین آلات راهسازی در پروژه های عمرانی و بررسی دوره توقف و افت راندمان وزمان ازدست رفته در پروژه وکاهش راندمان مفید بدلیل نبود سیستم مهندسی نگاهداشت مطلوب علی الخصوص مهندسی نگاهداشت پیشگیرانه در پروژه های نمونه میانگین گیری و ارائه گردیده است.

بررسی اول:۱- نوع دستگاه : بلدوزر D8N کاترپیلار
۲-میانگین فعالیت مفید استاندارد در شبانه روز حداقل ۱۸ ساعت می باشد که در طی یک هفته ۱۲۶ ساعت می بایست فعالیت نماید.
۳-سختی زمین محل فعالیت میانگین سنگ ،
خاک و دج منظور شده است

نمودار وضعیت عملکردیکدستگاه بلدوزر کاترپیلار D8Nدر یک هفته بصورت میانگین
حجم جابجایی(متر مکعب)
حجم پیش بینی شده
۶۰۰۰
۵۰۰۰
۴۰۰۰
متر مکعب ۲۴۰۰ کار انجام شده ۳۰۰۰
۲۰۰۰

۱۰۰۰

روز ۷ ۶ ۵ ۴ ۳ ۲ ۱ ۰۰۰۰
(شرایط فعالیت در پروژه مورد بررسی بهترین شرایط ممکن در کشور بوده است)
راهنما:
۱-عملکرد و کار انجام شده واقعی
۲-عملکرد و کار پیش بینی شده با توجه به شرایط و وضعیت پروژه
۳-درصد عملکرد مفید متر مکعب ۱۰۰% ۶۰۰۰
۴۰% = x 2400

۳
۴-درصد توقف وزمان از دست رفته(نود ساعت) بعلت نقص فنی
۱۰۰ % ۱۲۶
۵/۷۱%X = 90
با توجه به بررسی بعمل آمده ۵/۷۱درصد ساعت عملکرد دستگاه بعلت نقص فنی مورد بهره برداری قرار نگرفته و هدر رفته است که با اجرای طرح P.M. می توان درصد توقف را کاهش داد .
ساعت کار مفید: ۳۶ ساعت
ساعت توقف بعلت نقص فنی : ۹۰ ساعت در نمودار بصورت واقعی بمدت پنج روز بدلیل نقص فنی متوقف بوده است .

بررسی دوم:جدول عملکرد لودر و کمپرسی
// // / // // / // لودر کمپرسی میزان خاکبرداری با فاصله حمل ثابت
تعداد دستگاه آماده بکار پیش بینی شده ۲ ۱۲ پیش بینی شده / ۱۲۰۰۰متر مکعب
تعداد دستگاه سالم که کار انجام داده ۲ ۷ انجام شده /۷۳۱۰ متر مکعب
تعداد دستگاه متوقف بعلت نقص فنی – ۵ انجام نشده/۴۶۹۰ متر مکعب
استاندارد عملکرد ۲ ۱۲ ۲۰۰۰۰ متر مکعب

در صورت سالم بودن لودر ها بعلت نقص کمپرسیها عملاً افت راندمان داریم و این امر ارتباط و سلسله وار بودن فعالیت ماشین آلات مختلف را در پروژه را نمایان می سازد،که باز هم اهمیت نگهداری و تعمیرات را بیشتر می نماید.در صورت نقص یک لودر و سالم بودن کمپرسی ها راندمان واقعی به نصف تقلیل پیدا می کند.

۴

حجم عملکرد استاندارد حجم جابجایی(متر مکعب)

۲۰۰۰۰
۱۹۰۰۰
۱۸۰۰۰
۱۷۰۰۰
۱۶۰۰۰
۱۵۰۰۰
۱۴۰۰۰
پیش بینی شده در پروژه ۱۳۰۰۰
۱۲۰۰۰
۱۱۰۰۰
۱۰۰۰۰
۹۰۰۰
متر مکعب انجام شده واقعی ۷۳۱۰ ۸۰۰۰
۷۰۰۰

۶۰۰۰

۵۰۰۰
۴۰۰۰

۳۰۰۰

۲۰۰۰

۱۰۰۰

روز ۷ ۶ ۵ ۴ ۳ ۲ ۱ ۰۰۰۰
۱-درصد عملکرد متر مکعب در مقایسه با مقدار پیش بینی شده
۱۰۰% ۱۲۰۰۰
۶۱% = x 7310
۲-درصد عملکرد متر مکعب در مقایسه با مقدار استاندارد
۱۰۰% ۲۰۰۰۰
۵۵/۳۶%X = 7310
۵

(شرایط فعالیت در پروژه مورد بررسی بهترین شرایط ممکن بوده است)
با توجه به بررسی بعمل آمده ۶۱درصد عملکرد دستگاه بعلت نقص فنی مورد بهره برداری قرار نگرفته و هدر رفته است که با اجرای طرح P.M. می توان درصد توقف را به میزان قابل توجهی کاهش داد .و در مقایسه با استاندارد جهانی ۵۵/۳۶%راندمان مفید دستگاه بوده که بسیار اسفناک می باشد و جای تأمل دارد وعملأ دوره اتمام پروژه های عمرانی در کشور بطور معمول سه برابر مدت پیش بینی شده زمان می برد. که این امر نشانگر این است که در صورت مهیا بودن شرایط و عدم نقص دستگاه مدت زمان لازم برای عملیات خاکبرداری به یک سوم تقلیل پیدا می نماید.
نتایج تحقیق :
باتوجه به بررسی بعمل آمده این امر کاملاً واضح و روشن است که در صورت اجرای مهندسی نگاهداشت پیشگیرانه P.M. درصد توقف بعلت نقص علی الخصوص نقصهای جزئی که در صد قابل توجهی از دوره توقف را در ماشین آلات به خود اختصاص داده اند کاهش یافته و با صرف اندکی هزینه راندمان عملیات مفید دستگاه به مقدار قابل توجهی افزایش می یابد.

۶
تحقیق در مورد هزینه و زمان صرف شده در تعمیرات در یک شرکت نمونه
با توجه بررسی بعمل آمده در یک شرکت معظم ارائه دهنده خدمات ماشین آلات طی سالهای ۱۳۷۹و۱۳۸۰نتایج ذیل جمع بندی شده است.

جدول وضعیت تعمیرات انجام شده و دستگاههای بازسازی شده
(در مجموعه تعمیرگاهی شرکت مورد تحقیق)
سال تعداد دستگاه تحت تعمیر و بازسازی(مانند بلدوزر –لودر –کمپرسی….. فضای مورد استفاده جهت تعمیرات (متر مربع) هزینه صرف شده جهت تعمیرات(یال)
۷۹ ۳۶ ۳۸۰۰ ۰۰۰/۰۰۰/۴۸۷/۳
۸۰ ۱۱۹ ۱۰۵۰۰ ۰۰۰/۹۰۰/۴۹۱/۱۲
جمع کل ۱۵۵ ۱۴۳۰۰ ۰۰۰/۹۰۰/۹۷۸/۱۵

شرکت فوق با توجه به اینکه فعالیتهای تعمیراتی در شعبات خود داشته است جدول ذیل نیز به فعالیتهای تعمیراتی شرکت اضافه میگردد.

سال تعداد دستگاه تحت تعمیرات
موردی (مانند بلدوزر –لودر –کمپرسی…..) تعداد شعبه تحت پوشش هزینه صرف شده جهت تعمیرات(یال)
۷۹ ۱۵۲ ۱۰ ۰۰۰/۰۰۰/۴۸۰/۱
۸۰ ۲۵۹ ۱۷ ۰۰۰/۰۰۰/۸۴۰/۲
جمع کل ۴۱۱ ۲۷ ۰۰۰/۰۰۰/۳۲۰/۴

جدول مقایسه نیروی انسانی و زمان کل (با احتساب زمان هدر رفته بنا مورد نیاز جهت بازسازی اساسی ماشین آلات

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.