فایل ورد کامل تحقیق حجاب؛ تحلیل علمی و اجتماعی مبانی دینی، فرهنگی و پیامدهای آن در جوامع اسلامی
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل تحقیق حجاب؛ تحلیل علمی و اجتماعی مبانی دینی، فرهنگی و پیامدهای آن در جوامع اسلامی دارای ۲۴ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل تحقیق حجاب؛ تحلیل علمی و اجتماعی مبانی دینی، فرهنگی و پیامدهای آن در جوامع اسلامی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل تحقیق حجاب؛ تحلیل علمی و اجتماعی مبانی دینی، فرهنگی و پیامدهای آن در جوامع اسلامی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن فایل ورد کامل تحقیق حجاب؛ تحلیل علمی و اجتماعی مبانی دینی، فرهنگی و پیامدهای آن در جوامع اسلامی :
حجاب
مقدمه:
حجاب دژ امنیت زن در اجتماع برای حفظ هویت انسانی اوست. حجاب برای محفوظ ماندن, عفیف ماندن و زیبا و پاکدامن بودن است.
حجاب احساس و نیازی فطری هر زنی است و شرم و حیا و عشق و اشتیاق به عفاف و پاکدامنی با تار و پود زن سر شته شده است.
حجاب لباسی است متناسب با ارزشها و بینشهای یک زن مسلمان. رابطه حجاب و پوشش, با فرهنگ اسلامی ما عجین است و برای ارزش دادن به زن است. و عکس آن هم صادق است یعنی بی حجابی و برهنگی از بین بردن ارزش زن و او را تا حد یک کالا و یک جنس پست تنزل دادن است.
و باید گفت: زن مظلومترین قربانی سرمایه داری غرب و در عین حال برنده ترین سلاح دست همین سرمایه داری است.
کسانیکه زن را به عنوان کالا و جنس در جهان مطرح و بعد عرضه نمودند, بزرگترین خیانت را کردند و او را از هویت واقعی و حقیقی و معنوی خویش تهی نمودند و همه وجود زن را در جسم او منحصر دانستند و آنگاه چشمان آزمند دنیا پرستان, زن را چونان طعمه ای برای گرمی بازار سرمایه برگزیدند و او را در مسلخ پول قربانی کردند.
دریغا! از تمدن و فرهنگی که زن را به صورت حیوانی در آورده است که باید از جنسیت او بهره گرفت بی هیچ قید و شرط و حد ومرزی. این حیوان که خود افسارش به دست دنیا داران حریص است, به نوبه خود افسار مردان را در دست دارد و این افسار همان نگاه مردان است که آنان را غافل از همه چیز برده وار به دنبال زنان می کشد و کار به جایی می رسد که اگر زندگی زن بسته به آن است که او ر انگاه کنند, مرد نیز برای آن زنده است که زن را نگاه کند و از (نگاه) تا (نگاه) راهی نیست و فاصله این دو حتی از تفاوت این دو کلمه نیز کمتر است, که (نگاه) در حقیقت همان (نگاه) است.
آری باید گفت کسانی که زن را به عنوان کالا مطرح می کنند و با زبان آزادی حرف می زنند, در قبال اعطای آزادی به زن, آزادی انسان او را سلب کردند برای وصول به اهداف پلید سیاسی و اقتصادی و فرهنگی که داشتند!
براستی با زن چه کردند؟ زنی که سرچشمه خلقت انسان و منشا صفا و محبت وکمال است, با او چه کردنده اند؟ آیا آنطور که (باید باشد) هست یا آنطور که (می خواهند باشد)؟.
(انسان) است یا یک موجود متحرکت بی خاصیت؟ (انسان) است یا عروسک کوکی؟ که اندیشه در او مرده است؟
و با زن چه کرده ایم؟ آیا تقصیر ها از فرهنگ و تمدن غرب است؟ یا ما هم مقصریم؟
آیا ما به دختران پاک و عفیفی که جاذبه سحر انگیز غرب آنها را فریب نداده و چه چیز آموختیم که بتدریج در آن تجربه پیدا کنند؟ آیا ما به سمت و سوی دخترانی که رنگ فرهنگ غربی را گرفته و سر گردن و حیران و بی هدف و بی تفاوت, شب و روز را می گذرانند, رفتیم و راه درست زیستن و انسان بودن را آموختیم!؟
آیا در نگرش و بینشمان نسبت به زن امروز, تجدید نظر کردیم!؟
بدیهی و روشن است که نگرش ما به زن دارای نوسان زیادی بوده, گاهی زن را به عنوان موجودی منحط و گاهی کالا و شئیی و گاهی فرمانروا و حاکم بر مقررات خود و گاهی بصورت کارگر دانسته ایم!؟ هیچیک از اینها شناخت فطری و انسانی و بزرگوارانه درباره زن نیست, زن ابزار, حیوان, برده و …نیست!
زن (انسان) است و او را روی قصد و هدف آفریده اند و برای آفرینش او حکمتی منظور بوده است پس در پرتو هدایت و حکمت و مکتب به کمال جاودانگی می رسد. و بناچار باید چشم اندازها و ویژگیهای ذاتی این موجود را بگونه ای می رسد. و بناچار باید چشم اندازها و ویژگیهای ذاتی این موجود را بگونه ای کلی باز شناسیم و بناچار باید شیوه روبروئی این موجود را با فرهنگ و تمدن و پدیده های جدید باز شناسیم.
یکی از پدیده های شوم و استکباری که درصد ساله اخیر رواج و گسترش پیدا نموده, پدیده بی حجابی و بد حجابی است که توسط استعمار گران طراحی و برنامه ریزی شده است, برای سقوط انسانیت زن,! برای نابودی و برنامه ریزی شده است, برای سقوط انسانیت زن,! برای نابودی و تباهی نسل و به فساد کشاندن اجتماع,! با تمام ابزار و تجهیزات فرهنگی- تبلیغی- تربیتی وارد شده اند,
و با تمام توان هجوم آورده اند که همان تهاجم فرهنگی با تمام ابعادش می باشد! و وظیفه و مسئولیت خطیر ما اینست که با ابزار و تجهیزات خود آنها وارد میدان شویم یعنی اگر آنها از ابزار هنر استفاده می کنند ما هم باید برای حفاظت و حراست از ارزشهای انقلاب اسلامی مان از همان ابزار بهره ببریم, البته با شیوه های جدید و استفاده از تکنیکهای موجد امید است مفید و سازنده شود.
پوشش اولیه آدم و حوا*
آدم علیه السلام پس از یک توقف کوتاه در بهشت که نصف روز از روزهای آخرت بود, به کوه نور در کشور هند و حوا به جده پیاده شدند, پس از پایان هجران و مفارقت که به وصال منتهی می شد, برهنه و عریان بودند, خداوند امر کرد یکی از هشت جفت قوچی که از بهشت به ایشان عطا کرده بود, ذبح کنند سپس حوا پشم آن را رشت, با دست یاری آدم (ع) از تابیده های آن یک جامعه بلند برای آدم و یک پیراهن و روسری جهت حوا بافته شد, بدین وسیله, بدن انسانهای نخستین پوشیده گردید و از برهنگی و شرمندگی آن نجات یافت.
الگو, حجاب فاطمه است*
روزش شخصی نابینائی اجازه خواست که داخل خانه حضرت زهرا (سیستم) شود, ابتدا حضرت خود را پوشاند و در حجاب مستور کرد بعد اجاز ورود به آن نابینا داد. پدرش پیغمبر اکرم (ص) به فاطمه فرمود به چه علت خود را پوشاندی و در حجاب رفتی, در حالیکه این مرد نابینا, نمی بیند. عرض کرد: اگر او مرا نمی بیند ولی من او را می بینم, اگر در چادر نباشم., بو و رایحه مرا استشمام می کند. پس حضرت فرمود: شهادت می دهم که تو پاره تن من می باشی.
حجاب در قرآن*
ای پیامبر! مردان مومن را بگو تا چشمها (از نگاه ناروا) بپوشند و دامن و اندامشان را (از عمل زشت و تماس ها نامشروع) محفوظ دارند این دستور حافظ پاکی و عفت آنهاست و خداوند به آن چه انجام می دهند آگاه است.
و زنان مومن را بگو تا چشمها (از نگاه ناروا) بپوشند و دامنشان را (از عمل زشت) محفوظ دارند و زینت و آرایش خود را جز آنچه قهرا ظاهر می شود بر بیگانه آشکار نسازند. و باید سینه و بر و دوش خود را به مقنعه بپوشانند و زینت و زیبایی خود را بر بیگانه آشکار نسازند…. (نور /۳۰).
ای پیامبر! با زنان و دختران خود و زنان مومنان بگو که خویشتن را با لباس خود (لباس مخصوصیکه در آن هنگام مرسوم بوده) فرو پوشنده که این کار برای اینکه آنها (به عفت و آزادگی) شناخته شوند تا از معرض و جسارت (هوس بازان) آزار نکشند بر آنان بسیار بهتر است (احزاب /۵۹)
و اگر زنان در بازار, خرید و فروش می کنند و شما درباره جنسی از آنان پرسش کردید بایستی از پس حجاب و پوشش باشد. (احزاب /۵۳)
اکثر الخیر فی النسا
امام صادق (ع)
بیشترین خیر و خوبی ما در وجود زنان است.
آیه حجاب برای مردان*
روزی در مدینه زن جوان زیبائی در حالیکه دنباله روسری خود را طبق معمول آن زمان به پشت گوشهای خود انداخته بود از کوچه عبور می کرد.
جوانی از انصار با وی روبرو شد چنان منظره زیبا و اندام او جوان را تحت تاثیر قرار داد که از خود بیخود و از اطرافش غافل گردید در حالیکه جلو خود را نمی دید آن زن واد کوچه ای شد چشم جوان فقط بدنبال او بود همان طور که بی اختیار می رفت ناگهان بر آمدگی استخوان یا شیشه ای که در دیوار بود به صورتش اصابت کرد، چهره اش بر اثر آن ضربه شکافت و خون جاری شد سر و سینه و لباسش آلوده بخون شد.
با همین حال حضور رسول اکرم رفت و داستان خود را بعرض رسانید در این مورد جبرئیل با آیه مبارکه نازل شد: قل للمومنین یغضوا من ابصارهم .( ای پیامبر به افراد با ایمان بگو دیدگانشان را بر هم نهند).
پوشش در تمدن سومری و ایران*
یکی از باستان شناسان، لباس مروم سومری را که در حدود سه هزار سال قبل از میلاد زندگی می کرده اند، چنین ترسیم می کند:
زنان روپوشی از روی شانه چپ بر بدن خود می انداختند و مردان پوشش خود را به کمر می بستند و نیمه بالای بدنشان برهنه می ماند، ولی با پیشرفت تمدن، لباس هم بلندتر شد تا جایی که همه بدن خود را تا گردن می پوشاندند.
بنابراین با توجه به شواهد مزبور می توان گفت که سرما و گرما علت اصلی اختیار پوشاک نبوده بلکه علت آن، حیا و پوشاندن شرمگاه بوده است حتی در زمان ایران باستان به تصاویری از بانوان ایرانی بر می خوریم که علاوه بر لباس بدن، خود را با چادری که شبیه به چادر زن امروز ایران است می پوشاندند.۵
فلسفه پوشش زن
تنها عامل سیستم خوش بختی در شکل زندگی زن پوشیدگی اوست فلسفه پوشش زن موجب تحکیم روابط زناشوئی در محیط خانوادگی و کادر ازدواج مشروع می باشد: پوشیدگی زن جلوهر گونه معاشرت های بی بندبار و نکبت بار می گیرد متقابلا محیط خانه مملو از مهر وفا باضافه پیوند زناشوئی باید رفاقت و صمیمت در زوجین بوجود می آید.
آنکه اسلام می خواهد همین است که تمام علاقه و توجه زوجین بیکدیگر باشد و همسر چشمش تنها بشوهر خویش دوخته باشد.
رسولخدا بدخترش فاطمه فرمود بهترین چیز (زینتها) برای زن کدام است عرضکرد او مردی را نبیند و مردی هم وی را نبیند
ابوعلی سینا می گوید فیلسوف شرق ابن سینا می گوید بر مرد لازم است زن را به تربیت فرزندان و تدبیر خانه داری مشغول نموده وسائل پوشش و آرامش او را مهیا نماید اگر زن بیکار و بکارخانه خود مشغول نباشد قهرا میل به نمایش و اسراف در زینت و لهو می کند و با این واسطه از وظفیه طبیعی خود خارج شده سرانجام مخالفت با حقوق وبزرگواری مرد می کند.
اختلاف حدود حجاب
در حکم حجاب اسلامی از نظر مقدار و اندازه در مثل چهره و کفین بین برگان از علما اختلاف و ناسازگاری واقع شده اما در وجودب پوشش موی سرو تمام بدن جزوجه و کفین وقدمین همه فقها متفق الرایند. در این محل مورد اختلاف سخنانی بعنوان دلیل و برهان و بدل شده در این مسئله گامها لغزنده و قلمها تند روی کرده، اندیشه ها از درک آن باز مانده سرانجام با ختلاف و دو دستگی در رای کشیده شده است.
بررسی
آنچه الزمه محکمه وجدان و تتبع کامل در آیات در روایات مربوطه است ما را به این نتیجه می رساند که: پوشش تمام بدن برای زن حتی چهره و دست ها تا مچ لازم است (ما این مدعی را با خواست خدا با یک سلسله تحقیقات و برهان علمی بعد از این به ثبوت می رسانیم.
و نیز برای مردهای بیگانه هم نگاه بچهره ودستهای زنان مسلمان جایز نیست جز در مواردیکه از جانب شرع تجویز شده مانند ادا شهادت وازدواج و معالجه نزد طبیب.
بطور کلی اگر برهان ما را همراه باشد در مسئله دینی از تک روی خوف نداریم خوشبختانه طرفداران این نظریه بسیاری از دانشمندان و فقیهان قدیم و جدید اسلام می باشند.
واگذاردن کارها بخدا سبب پیشرفت و امیدواری باو، رمز و موفقیت است.
در تدوین این کتاب استمداد می کنیم از مادر امامان، خورشیدا آسمان حیاو عفت، پاره تن بهترین مردم: فاطمه زهرا (ع) که بر خودش و پدر و شوهر و فرزندان گرامش درود خدای توانا و دانا باد.
منطقه شیطان
دو تن از دانشمندان عامه ترمذی و امام نبوی از قول پیغمبر اکرم (ص) نقل کرده انند که فرمود: المرئه عوره فاذاخر خرجت استشرفها الشیطان
زن همه ش عورت و شهوت انگیز است و رابطه با شهوترانی دارد زمانیکه از خانه خارج شود شیطان بر او تسلط کامل پیدا می کند و در منطقه نفوذ وی قرار می گیرد.
راستی زن تمام پیکرش شرمگاه وتحریک کننده است واینکه تمام بدن زن عورت است اصل پایه مسئله حجاب است. بازگشت از این اصل اساسی جز با برهان قانع کننده جایز نیست: (چه گونه می توان گفت نگاه بچهره زن جوان و زیبا شهوت انگیز نیست.
ما همه می دانیم و می بینیم تمام دوستی های عاشقانه و روابط نامشروع اجتماع کنونی نخست از راه نگاه بچهره های دوشیزگان و زنان جوان آغاز می شود برای دومین و سومین بار که تکرار می شود نقشه ها برای رسیدن بهدف طرح می گردد و دامنه همین نگاه آنقدر گسترش پیدا می کند که: غریزه جنسی بهیجان آمده یکباره پا از حریم تقوی و پاکی بیرون رفته گوهر گرانبهای ایمان و دامن های پاک و عفت خانواده ها بباد همین نگاه و زنای چشم می رود.
حجاب پیش از اسلام
گروهی از جوانان قریش در بازار عکاظ کنار زنی از بین عامر نشسته بودند، جوانی که بنی کنانه دور آن زن می چرخید در حالیکه آن زن روپوشی به چهره و پیراهنی بلند در برداشت.
جوانان از دیدن طرز و هیئت او شگفتی می نمودند از وی تقاضا کردند که نقاب ازچهره بردارد خود داری کرد. یکی از جوانها از پشت سرش آمد دنباله پیراهنش را بوسیله خاری به پشتش بست آن ملتفت نشد، چون از جای برخواست پیراهن قهرا کوتاه شده بود در نتیجه پشت او پیدا گردید، پس جوانان خنده کنان گفتند او ما را منع کرد از نگاه کردن بصورتش ما پشت او را دیدیم، زن فریاد کنان آل عامر را صدا زد مردم در اطراف قضیه به گفتگو پرداختند سرانجام جنگی که با خونریزی همراه واقع شد. این داستان سی سال قبل از ظهور اسلام اتفاق افتاده و فهمیده می شود که قبل از اسلام مسئله پوشش چهره زن مرسوم بوده است.
حجاب زنان ایرانی قبل از اسلام*
هنگامیکه سه تن از دختران کسری شاهنشاه ساسانی با ثروت فراوانی از اموال آنها را برای عمر آوردند. شاهزادگان ایرانی را برابر عمر در حالیکه با پوشش و نقاب چهره خود را پوشانده بودند عمر دستور داد با آوازی بلند با آنان فریاد کشند که پوشش از چهره برگیرند تا مسلمانان آنها را ببینند و خریداران بیشتر پول پای آنها بریزند. دوشیزگان ایرانی از برهنه کردن صورت خود داری کردند و مشت ب سینه نماینده عمر زدند و آنان ار از خود دور ساختند، عمر خشمناک شد و خواست با تازیانه آنان را بیازارد در آن حال شاهزادگان ایرانی می گریستند.
حضرت علی (ع) به عمر فرمود: در رفتارت مدارا کن از یغمبر خدا شنیدم که می فرمود: بزرگ و شریف هر قومی را که خوار و فقیر شد گرامی دارید. عمر پس از شنیدن فرمایش حضرت علی (ع) آتش خشمش فرو نشست سپس حضرت اضافه فرمود: با دختران ملوک نباید معامله دختران بازاری کرد.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 