فایل ورد کامل تحقیق چراغ راهنمایی؛ بررسی علمی طراحی، فناوری عملکرد و نقش آن در مدیریت ترافیک شهری


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
3 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل تحقیق چراغ راهنمایی؛ بررسی علمی طراحی، فناوری عملکرد و نقش آن در مدیریت ترافیک شهری دارای ۲۸ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل تحقیق چراغ راهنمایی؛ بررسی علمی طراحی، فناوری عملکرد و نقش آن در مدیریت ترافیک شهری  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل تحقیق چراغ راهنمایی؛ بررسی علمی طراحی، فناوری عملکرد و نقش آن در مدیریت ترافیک شهری،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل تحقیق چراغ راهنمایی؛ بررسی علمی طراحی، فناوری عملکرد و نقش آن در مدیریت ترافیک شهری :

چراغ راهنمایی
بخش اول

اصول چراغ راهنمایی : فاز گردش به چپ چراغ

در این قسمت به بررسی آیین نامه ها و دستورالعملهای ایالت Oregon آمریکا در مورد فاز گردش به چپ چراغهای راهنمایی می پردازیم .
۱- اصول نصب

در این بخش عبارت ‹‹ گردش به چپ مجاز ››‌۱به حرکت وسایل نقلیه با اجازه‌ فاز سبز یا زرد چشمک زن نشانه دار ( ) بعد از اخطار به وسایل نقلیه دیگر یا عابر پیاده اطلاق می شود . عبارت ‹‹ گردش به چپ حفاظت شده ›› ۲ به گردش به چپی اطلاق می شود که بدون دخالت وسایل نقلیه‌ دیگر یا عابرین پیاده صورت می گیرد و معمولا توسط یک چراغ سبز نشانه دار ( ) برای راننده مشخص می شود .

شرایطی که باید از گردش به چپ حفاظت شده استفاده کرد عبارتنداز :
الف ) حجم گردش به چپ عموماً بیشتر از ۲۰۰ وسیله در ساعت باشد یا اینکه حجم وسایل نقیله یک خط روبرو بیشتر از ۵۰۰۰۰ یا دو خط بیشتر از ۰۰۰, ۱۰۰ باشد
در شرایطی که ‹‹ عدم تعادل خط ›› ۳ بطور فاحشی وجود دارد ، دو برابر تعداد واقعی بیشترین حجم خطوط روبرو باید در محاسبات در نظر گرفته شود . فاز گردش به چپ برای یک دوره‌ پنج ساله طراحی می شود و باید برای این مدت جوابگوی ترافیک باشد .
ب ) حرکت گردش به چپ سه خط یا بیشتر از ترافیک مقابل را قطع می کند .
ج) سرعت طرح خطوط مقابل بیشتر از ۷۰ کیلومتر در ساعت باشد .
د) در سه سال گذشته طی یک دوره‌ ۱۲ ماهه ، سه ( یا بیشتر ) تصادفات گردش به چپ ثبت شده باشد . تصادفات گردش به چپ با عابرین نیز باید در نظر گرفته شود .
ه ) فاصله دیگر ترافیک ورودی به تقاطع ، برای سرعتهای زیر از حداقل های ذکر شده کمتر باشد :
حداقل فاصله برحسب متر ( فوت ) سرعت ( برحسب مایل در ساعت )
(۲۰۰ ) ۶۰ ۲۰
(۲۵۰ ) ۷۵ ۲۵
(۳۰۰ ) ۹۰ ۳۰
(۳۵۰ ) ۱۰۵ ۳۵
(۴۰۰ ) ۱۲۰ ۴۰
(۴۵۰ ) ۱۳۵ ۴۵

و ) خط گردش به چپ مقابل چراغ گردش به چپ را داشته باشد یا اینکه حداقل یکی از معیارهای ذکر شده را داراباشد .

ز ) مطالعه مهندسی ، لزوم فاز گردش به چپ را تصدیق کند . آیتمهایی که ممکن است در نظر گرفته شوند عبارتند از ( البته به این موارد محدود نمی شوند ) : حجم عابرین پیاده ، افزوده شدن زمان چراغ راهنمایی ، طرح هندسی تقاطع و حرکت پذیری وسایل نقلیه‌ خاص .

۲- فاز گردش به چپ منحصراً حفاظت شده
‹‹ فاز منحصراً حفاظت شده ›› ۴ باید وقتی که مطالعه‌ مهندس یکی از شرایط زیر را پییشنهاد کرد

بکار گرفته شود :
الف ) حجم گردش به چپ بیشتر از ۳۰۰ وسیله در ساعت باشد یا اینکه حجم ترافیک مقابل برای یک خط بیشتر از ۰۰۰, ۱۵۰ و برای دو خط بیشتر از ۰۰۰, ۳۰۰ باشد . در شرایطی که عدم تعادل خط بطور فاحش وجود دارد، دوبرابر مقادیر بدست آمده باید در محاسبات وارد شود .

ب ) سرعت طرح ترافیک مقابل بیشتر از ۷۰ کیلومتر در ساعت باشد .
ج ) در سه سال گذشته در طی یک دوران ۱۲ ماهه بیشتر از ۵ تصادف ثبت شده باشد . تصادفات گردش به چپی که با عابرین پیاده شده است نیز باید در نظر گرفته شود .
د ) گردش به چپ حداقل سه خط ترافیک مقابل را قطع کند
ه ) گردش به چپ چند خطه ارائه شده باشد .

و ) فواصل دید ترافیک ورودی به تقاطع از فواصل مشخص شده در جدول زیر کمتر باشد :
حداقل فاصله برحسب متر ( فوت ) سرعت ( برحسب مایل در ساعت )
(۲۰۰ ) ۶۰ ۲۰
(۲۵۰ ) ۷۵ ۲۵
(۳۰۰ ) ۹۰ ۳۰
(۳۵۰ ) ۱۰۵ ۳۵
(۴۰۰ ) ۱۲۰ ۴۰
(۴۵۰ ) ۱۳۵ ۴۵

ز ) دور زدن ( حرکت U شکل ) ۵ مجاز می باشد .
ح ) چراغ راهنمایی شامل فاز ‹‹‌زمان تأخیری تجاوزی ›› ۶ – برای کارآیی بیشتر – می باشد . این معیار در صورتیکه بتوان زرد چشمک زن نشانه دار ( ) نصب کرد ، اعمال نمی شود .
ط ) عوامل اضافی دیگر از قبیل حجم زیاد عابر پیاده ، از افزوده شدن زمان چراغ ، طرح هندسی ، حرکت پذیری وسایل خاص ، یا شرایط خاص دیگر .

۳- فاز گردش به چپ حفاظت شده / مجاز و مجاز / حفاظت شده
وقتی که حرکت گردش به چپ در قسمت اول فاز ، حفاظت شده است و در قمست دوم آن مجاز ، فاز به نام ‹‹ حفاظت شده / مجاز ›› ۷ خوانده می شود . اگر قسمت اول فاز مجاز باشد و قسمت دوم آن حفاظت شده آنگاه فاز به نام ‹‹ مجاز / حفاظت شده ›› ۸ نامیده می شود . هردوی این حالات به اختصار PPLT نامبرده می شود . PPLT در تقاطعهایی بکار می رود که معیارهای لزوم گردش به چپ را ارضاء می کنند اما معیارهای فاز گردش به چپ منحصرا‌ً حفاظت شده را دارا نیستند .
یک مطالعه مهندسی باید برای ارزیابی موقعیتهای مختلف صورت گیرد تا سودمندبودن PPLT مشخص شود .
اگر زرد چشمک زن نشانه دار ( ) بکار رفته است ، تعیین اینکه قسمت حفاظت شده‌ فاز اول باشد یا قسمت مجاز فاز ، بستگی به ملزومات و کارآیی تقاطع دارد .
شرایط زیر اگر وجود داشته باشد تقدم یا تأخر قسمتهای حفاظت شده و مجاز فاز گردش به چپ اختیاری است :
• تقاطع T شکل باشد و گردش به چپی از روبرو صورت نگیرد .
• گردش به

چپ مقابل ممنوع باشد یا گردش به چپی اصلاً وجود نداشته باشد مانند خیابانهای یکطرفه

۴- اصلاح و برداشت فاز گردش به چپ چراغ راهنمایی
برداشتن فاز گردش به چپ منحصراً حفاظت شده مستلزم انجام یک مطالعه مهندسی کامل است . مطالعه‌اقتصادی باید شامل معیارهای زیر باشد :
الف) تصادفات ثبت شده قبل از نصب گردش به چپ حفاظت شده . اگر چراغ به خاطر تصادفات گردش به چپ نصب شده بود ،

فاز گردش به چپ منحصراً‌ حفاظت شده باید کماکان برجاباشد مگر اینکه مطالعه‌ مهندسی کاهش بالقوه‌ نقاط برخورد را تشخیص داده باشد .
ب ) تصادفات گذشته برای تعیین اینکه آیا تصادفات ‹‹‌جلو به عقب ›› ۹ کاهش خواهند یافت یا خیر .
ج ) یک برآورد از کاهش تأخیر مورد انتظار برای هر وسیله که وارد تقاطع می شود در صورتیکه فاز گردش به چپ برداشته شود .
اگر تصادفات به طور فاحشی بعد از برداشتن فاز گردش به چپ حفاظت شده افزایش یابند ، این فاز باید مجدداً نصب شود .

۵- توجیه هایی در زمینه چراغهای گردش به چپ
الف) فاز گردش به چپ منحصراً‌ حفاظت شده
۱) فاز گردش به چپ منحصراً حفاظت شده ای که از چراغهای غیر قابل برنامه ریزی استفاده می کند باید تماماً دارای نشانه ( ) باشد .

۲) فاز گردش به چپ منحصراً حفاظت شده که برای یک خط توأم با گردش به چپ بکار می رود باید به همراه یک چراغ سبز دایروی ، یک سبز نشانه دار نیز بکار رود . اگر گردش به چپ باعث تداخل با ترافیک مقابل می شود یک زرد نشانه دار نیز مورد نیاز است .

۳) وقتی یک فاز گردش به چپ منحصراً حفاظت شده برای یک ‹‹ خط ›› گردش به چپ بکار می رود و ‹‹ خط مجاور ›› یک خط ‹‹ چپ رو ›› ۱۰ است ، آنگاه چراغها باید بصورت زیر باشند :
یک چراغ سه قسمتی که تماماً‌ برای گردش به چپ نشانه دار است و :
• یک چراغ چهار قسمتی با قرمز دایروی ، زرد دایروی ، سبز نشانه ای عمودی و سبز نشانه ای گردش به چپ ، برای وقتی که گردش به چپ بصورت تأخیری است ،

شکل اول
• یا یک چراغ پنج قسمتی با قسمتهای چراغ چهارقسمتی که در بالا ذکر شد بعلاوه‌ یک زرد نشانه دار گردش به چپ برای خط ‹‹ چپ رو ›› ( خطی که کنار خط گردش به چپ قراردارد و وسیله مجاز است در آن به چپ گردش نماید ) وقتی که گردش به چپ بصورت تجاوزی عمل می کند .

ب ) فاز PPLT
۱) نصب های جدید فاز PPLT باید از یک چراغ چهارقسمتی بایک زرد چشمک زدن نشانه دار بکار روند
این فرم چراغ اخیراً‌ به عنوان فرم مورد قبول پذیرفته شده است . (توسط Federal Highway Adminis tration )

۲ یک چراغ پنج قسمتی – که بعنوان فرم dog hous- شناخته می شود ، مابین و از خط گردش به چپ و خط چپ رو ممکن است مورد استفاده قرارگیرد . وقتی این فرم مورداستفاده قرارمی گیرد معمولاً یک علامت در سمت ‹‹ چپ ›› چراغ پنج قسمتی نصب می شود که روی آن نوشته شده ‹‹‌گردش به چپ به هنگام سبز شدن مشخص می شود ›› ، این علامت بصورت سمبریک یک سبز دایروی دارد.شکل چهار یک فرم PPLT را نشان می دهد که برای نصبهای ذکر شده قابل قبول است اما برای طرح های بزرگراهها مورد استفاده قرار نمی گیرد مگر اینکه به وسیله‌ مهندس ترافیک تأیید شود.

فاز PPLT باید تنها از چراغهای قابل برنامه ریزی زمانی استفاده کند که باعث جلوگیری از گیج شدن راننده می شود. زمانی که خط چپ رو وجود ندارد چراغ پنج قسمتی مطابق شکل پنجم برفراز خط گردش به چپ ( و نه مانند قبل برفراز مابین خط گردش به چپ و خط چپ رو ) نصب می شود و علامت ‹‹ گردش به چپ به هنگام سبز شدن مشخص می شود ›› در سمت ‹‹ راست ›› چراغ نصب می شود .

شکل پنجم
۶- باتریهای کمکی

اگر بعضی از تقاطعها بعلت موقعیت و مشخص های اجراییشان با قطع برق مواجه بشوند ممکن است تأثیر منفی روی ایمنی و آمد و شد عمومی بگذارند . معمولاً‌ نیروهای محلی مسئول باید به سرعت بصورت موقتی خودشان به جای چراغ ، ترافیک را کنترل کنند . زمان رسیدن نیروهای محلی و در دسترس بودن آنهاممکن است جای بحث داشته باشد . بنابراین استفاده از باتریهای کمکی ممکن است مناسب باشد . یک سیستم باتری کمکی ۱۱ ( یا پشتیبان ) می تواند بطور مداوم باعث تأمین برق چراغ راهنمایی در مواقع قطع برق شود .

 

۱) اصول نصب :
این تصمیم محتاطانه باید در محدوده منطقه ای با استفاده از داده های مدیریت ترافیک منطقه صورت گیرد . در نصب این باتریها باید به موارد زیر توجه داشت :
الف) مشخصه هایی که برای تقاطع باید رد نظر گرفته شوند عبارتند از :
• موقعیت مجزا
• تداخل با ترافیک های سرعت بالا ( سرعتهای بالایKm/s 70
• تقاطع های با ظرفیت بالا ( ۰۰۰, ۲۰ در خط اصلی )
• ورودیهایی با دید کم

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.