فایل ورد کامل مقاله جهاد دفاعی در قرآن؛ تحلیل علمی مبانی قرآنی دفاع مشروع و نقش آن در جامعه اسلامی
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل مقاله جهاد دفاعی در قرآن؛ تحلیل علمی مبانی قرآنی دفاع مشروع و نقش آن در جامعه اسلامی دارای ۱۸ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل مقاله جهاد دفاعی در قرآن؛ تحلیل علمی مبانی قرآنی دفاع مشروع و نقش آن در جامعه اسلامی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله جهاد دفاعی در قرآن؛ تحلیل علمی مبانی قرآنی دفاع مشروع و نقش آن در جامعه اسلامی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله جهاد دفاعی در قرآن؛ تحلیل علمی مبانی قرآنی دفاع مشروع و نقش آن در جامعه اسلامی :
جهاد دفاعی در قرآن
جهاد از دیدگاه قرآن
در قرآن کریم، به صورتهای گوناگون و در موارد متعدد ، از واژه «جهاد» و کلمات هم خانواده آن نام برده شده و درباره آن تاکید زیادی گردیده است.
برای پی بردن به اهمیت مسئله جهاد از راه مقایسه میان آن دو و موضوعات مهم دیگر ، لازم است در این نکته دقت کنیم که: در قرآن مجموعاٌ ۷۷ بار از «صلوه» (نماز)، ۳۳ بار «زکوه» ۱۲ بار از «صوم»(روزه)، ۱۱بار از «حج» و ۱۲بار از تطهیر و تطهر یاد شده است. و با توجه به اهمیت و عظمت این مسائل در اسلام ، وقتی می بینیم قرآن کریم از این مسائل عظیم و مهم حداکثر بین ۱۱تا۷۱ بار نام برده شده است، می توانیم دریابیم که مسئله جهاد از چه اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد و چرا در قرآن کریم تا این حد مورد تاکید و کثرت استعمال قرار گرفته است.
مثلاٌ قرآن کریم در ۳۳ مورد از «جهاد» نام برده و از مجاهدان تمجید کرده و متخلافان از جهاد را مورد نکوهش و انتقاد قرار داده و در ۳۸ مورد ، از پیکار و قتال در راه خدا یاد کرده و پیروان این راه را ستوده و متخلفان آن را نکوهش کرده است و نیز آیات بسیار دیگری هست که معنی و مفهوم آنها بر عظمت و برتری و فضیلت جهاد و پیکار در راه خدا گواهی می دهد. بلی این همه تاکید و تکرار واژه«جهاد» و کلمات هم ریشه و هم خانواده آن و نیز «قتال» و مشتقات از آن و لغات و آیات و تعبیراتی که بر معنای آنها دلالت دارد، خود نشان دهنده عظمت و اهمیتی است که قرآن و اسلام برای «جهاد» و «پیکار در راه خدا» قائل شده است.
آیات جهاد دفاعی
با توجه به این که آیاتی که درباره جهاد و قتال با کفار و مشرکین در قرآن کریم آمده است بسیار زیاد می باشد، ما در اینجا فقط چند آیه از آیاتی را که دلالت بر جهاد دفاعی دارند نقل می کنیم .
ولی در ادامه بحث جهاد دفاعی هر کجا که لازم باشد نمونه و شواهدی هم از آیات قرآن بیان خواهیم کرد.
آیه اول و دوم
« أذن للذین یقاتلون بأنهم ظلموا و إن الله علی نصرهم لقدیر، الذین اخرجوا من دیارهم بغیر حق إلا أن یقولوا ربنا الله ولو لا دفع الله الناس بعضهم ببعض لهدمت صوامع و بیع و صلوات و مساجد یذ کرفیها اسم الله کثیراٌ و لینصرن الله من ینصره إن الله لقوی عزیز».
«به آنها که جنگ برآنان تحمیل شده اجازه جهاد داده شده است، چرا که مورد ستم قرار گرفته اند و خدا قادربر نصرت آنها است. همانها که به نا حق از خانه و کاشانه خود بدون هیچ دلیلی اخراج شدند جز اینکه می گفتند پروردگار ما الله است، و اگر خداوند (شر) بعضی از مردم را به وسیله دیگر دفع نکند، دیرها و صومعه ها ، و معابدیهود و نصارا و مساجدی که نام خداوند در آن بسیار برده می شود، ویران می گردد و خداوند کسانی را که او را یاری کنند(و از آئینش دفاع نمایند) یاری می کند ، همانا خداوند قوی و شکست ناپذیر است».
هنگامی که مسلمانان در مکه بودند مشرکان پیوسته آنها را آزار می دادند، و مسلمانان دائماٌ مضروب و مجروح خدمت پیامبر اسلام (ص) می رسیدند و شکایت می کردند(و تقاضای اجازه جهاد داشتند) اما پیامبر(ص) به آنها می فرمود: صبر کنید، هنوز دستور جهاد به من داده نشده تا اینکه هجرت شروع شد و مسلمانان از مکه به مدینه آمدند ، خداوند آیه ۳۹ سوره حج را که متضمن اذن جهاد است نازل کرد و این نخستین آیه ای است که درباره جهاد نازل شده.
در تفسیر نمونه آمده است که: گرچه در میان مفسران در این که این آیه(آیه ۳۹ سوره حج) آغاز دستور جهاد بوده باشد گفتگو است، بعضی آیه «قاتلوا فی سبیل الله الذین یقاتلونکم ;» (بقره/ ۱۹۰ ) و بعضی دیگر آیه« ان الله اشتری من المومنین انفسهم و اموالهم;»(توبه/ ۱۱۱) رانخستین آیه میدانند ولی لحن آیه مذکور تناسب بیشتری برای این موضوع دارد چراکه تعبیر «اذن» صریحاٌ در این آیه آمده، و در آیات دیگر نیامده است و به عبارت دیگر تعبیر این آیه منحصر به فرد است
نظر علامه طباطبایی هم این است که این اولین آیه ای است که درباره جهاد نازل شده است.
از دو آیه فوق می توان موارد ذیل را نتیجه گیری نمود:
۱-این که خداوند به مومنان اجازه جهاد داده است به خاطر ظلم و ستمی می باشد که کفار و مشرکان نسبت به مومنان روا می دارند. یک مورد از این ستم مشرکان آواره کردن و اخراج مسلمانان از شهرها و خانه هایشان می باشد. همان کاری که در زمان ما صربها با مسلمانان بوسینی و صهیوبنیستها با مردم فلسطین و جنوب لبنان انجام داده اند.
۲- جمله «و ان الله علی نصرهم لقدیر» (خداوند قدرت بر یاری کردن مومنان دارد) متضمن وعده کمک الهی است ولی ممکن است اشاره به این نکته باشد که این قدرت الهی وقتی به یاری مسلمانان می آید که خود آنها به مقدار تواناییشان کسب قدرت و آمادگی دفاع کنند تا گمان نشود که آنها می توانند که در خانه های خود بنشینند و منتظر یاری پروردگار باشند. بلکه مانند پیامبر اکرم (ص) ، که تمام تلاش و سعی خود را در جنگها بکار می برند و بعد هم از خداوند طلب کمک و پیروزی می نمود و خداوند هم حضرت و اصحابش را یاری می کرد، باشند.
جمله آخر آیه ۴۰ «و لینصرن الله من ینصره» همین معنا و مفهوم را می رساند که خداوند کسانی را یاری میکند که آنها هم او دینش را یاری کنند و در این راه هم جهاد و تلاش نمایند.
۳- خداوند فلسفه تشریع جهاد را بیان می کند و می فرماید:«اگرخداوند ازمومنان دفاع نکند و از طریق اذن جهاد بعضی را بوسیله بعضی دیگر دفع ننماید ، دیرها و صومعه ها و معبدهای یهود و نصارا و مساجدی که نام خدا در آن بسیار برده می شود ویران می گردد»
پس یکی از کمکها و امدادهای خداوند به مسلمانانی که مورد ظلم واقع شده اند این است که به آنها اجازه جهاد در برابر مشرکان را می دهد و این نوع جهاد ، جهاد دفاعی است چرا که اگر مسلمانان دست روی دست بگذارند و فقط تماشگر فعالیتهای ویرانگرانه طاغوتها، مستبکران و ستم گران باشند و آنها میدان را خالی ببینند اثری از معابد و مراکز عبادت الهی نخواهند گذاشت(و به طریق اولی مومنان را هم مورد ظلم و ستم قرار خواهد داد).
۴- علت اینکه آیه تنها معابد را نام می برد با اینکه اگر دفاع نباشد اصل دین باقی نمی ماند، این است که معابد و مساجد مظاهر دین و شعائر و نشانه های دین هستند، که مردم بوسیله آنها به یاد دین می افتند و در آنها احکام دین را می آموزند و آنها صورت دین را در اذهان مردم حفظ می کنند.
۵- علامه طباطبایی در تفسیر المیزان می فرماید: « از این آیه شریفه استفاده می شود که در شرایع و ادیان سابغ هم به طور کلی حکم و دستور دفاعی (جهاد دفاعی) وجود داشته هر چند که کیفیت آن را بیان نکرده است».
نتیجه کلی: از دو آیه مذکور به طور کلی این نتیجه حاصل می شود که خداوند به مسلمانانی که مورد ظلم ، تعددی و تجاوز واقع می شوند اجازه جهاد و دفاع داده است و تظمین کرده است در صورت جهاد، تلاش و ایثار مسلمانان ، آنها را حتماٌ پیروز خواهد کرد.
آیه سوم:
«و قاتلوا فی سبیل الله الذین یقاتلونکم و لا تعتدوا إن الله لا یحب المعتدین»۳
«در راه خدا با کسانی که با شما می جنگد ، نبرد کنید و از حد تجاوز نکنید که خدا تعدی کنندگان را دوست نمی دارد»
از «ابن عباس» نقل شده که این آیه در مورد صلح «حدیبیه» نازل شده است، و جریان چنین است که رسول خدا (ص) با ۱۴۰۰نفر از یاران خود آماده «عمره» شدند. چون به سرزمین حدیبیه (محلی در نزدیکی مکه) رسیدند مشرکان از ورود آنها به مکه و انجام مناسک عمره ممانعت کردند و پس از گفتگوی زیاد با پیامبر(ص) مصالحه کردند که سا ل بعد برای انجام عمره به مکه بیایند و آنان مکه را سه روز برای ایشان خالی کرده تا طواف خانه خدا کنند.
سال بعد هنگامی که آماده رفتن به مکه شدند از این خوف داشتند که مشرکان به وعده خود وفا نکنند و مانع شوند و جنگی به وقوع به پیوندد و در صورت بروز حادثه جنگی نیز پیامبر از مقاتله در ماه حرام ناراحت می شدند ، که آیه در این مورد نازل شده و دستور داد که اگر دشمن نبرد را شروع کند شما هم در برابر او به مبارزه برخیزید اگر چه در ماه حرام باشد.
قرآن در این آیه دستور مقابله و مبارزه با کسانی که دست به نبرد می برند و شمشیر به روی مسلمانان می کشند را صادر کرده ،و به آنان اجازه داده است که برای خاموش ساختن دشمنان به اسلحه بزنند و از هر گونه وسایل دفاعی استفاده کند، ودر حقیقت دوران صبر و شکیبایی مسلمانان تمام شده و می توانند با صراحت و شهامت از حقوق خود دفاع کنند.
این آیه سه مسئله مهم را برای ما مشخص می کند :
۱) انگیزه و هدف در جنگ
۲) افرادی که باید با آنها جنگ شود .
۳) حد و حدود عملیات جنگی
۱) طبق دستور این آیه قرآن . انگیزه و هدف در جنگ . باید ( فی سبیل الله ) باشد یعنی صرفا باید برای رضای خداوند و در راه خداوند جنگ کرد و جنگ برای ریاست شهرت – کشور گشائی تعصبات قومی و قبیله ای به دست آوردن غنائم به خاطر انتقام جویی از نظر اسلام محکوم است .
۲) جمله ( الذین یقاتلونکم ) بیان می کند که باید با افرادی که جنگ را اول شروع می کنند و علیه مسلمانان دست به اسلحه می برند جنگ و جهاد نموده و در واقع بیان حکم جهاد دفاعی است که خداوند به مسلمانان اجازه جنگ و دفاع در برابر تجاوز دشمن به آنها می دهد. ضمن اینکه از این آیه استفاده می شود باید مراعات غیر نظامیان مخصوصا زنان و کودکان بشود . و آنها نباید مورد تعارض قرار بگیرند .
۳) جمله ( لا تعتدوا ) از حد تجاوز نکنید . مشخص می کند که باید در جنگ و جهاد تا آنجایی که ضرورت اقتضا می کند بجنگند و اصول اخلاقی را باید کاملا رعایت نمایند . و از گسترش دادن آتش جنگ به همه جا خصوصا در شهرها و روستا ها بپرهیزند و به بیگناهان آسیبی وارد نکنند .
حضرت علی (ع) در این رابطه می فرماید
( فاذا کانت الهزیمه باذن الله و لا تقتلو مدبرا و لا تصیب معورا و لا تجهزوا علی جریح و لا تهیجوا ان نساء باذی و ان شتما اعراضکم و سببن امرئکم )
«هنگامیکه به یاری پروردگار لشگر دشمن را شکست دادید کسانی را که فرار می کنند نکشید درمانده را مجروح نکیند و مجروحان را به قتل نرسانید آزار و ناراحتی زنان را فراهم نسازید . هرچند بزرگان شما را دشنام دهند و به شما ناسزا بگویند ».
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 