فایل ورد کامل مقاله عملکرد سازمان ملل در جنگ ایران و عراق؛ تحلیل تاریخی و سیاسی نقش نهادهای بینالمللی
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل مقاله عملکرد سازمان ملل در جنگ ایران و عراق؛ تحلیل تاریخی و سیاسی نقش نهادهای بینالمللی دارای ۱۷ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل مقاله عملکرد سازمان ملل در جنگ ایران و عراق؛ تحلیل تاریخی و سیاسی نقش نهادهای بینالمللی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله عملکرد سازمان ملل در جنگ ایران و عراق؛ تحلیل تاریخی و سیاسی نقش نهادهای بینالمللی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله عملکرد سازمان ملل در جنگ ایران و عراق؛ تحلیل تاریخی و سیاسی نقش نهادهای بینالمللی :
به نام خدا
عملکرد سازمان ملل در قبال جنگ ایران و عراق
قطعنامه های در طول جنگ ایران و عراق و خصوصیت ها ی ان ها
۲ سپتامبر ۱۹۸۰ میلادی (۳۱\۶\۵۹) تهاجم سازمان یافته و همهجانبه جمهوری بعث عراق از زمین و هوا و دریا علیه مرزهای بینالمللی جمهوری اسلامی ایران آغاز شد. فرودگاههای نظامی و غیرنظامی از هوا، بنادر جنوبی ایران از دریا و مرزهای غرب و جنوب غرب کشور نیز با استعداد بیش از ۶ لشگر مکانیزه و پیاده مورد تهاجم ارتش بعث عراق قرار گرفت.
فارغ از اوضاع حساس و متلاطم منطقه خاورمیانه در دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ میلادی به دلیل وقوع انقلاب اسلامی ایران، وضعیت در اشغال افغانستان، بحران فلسطین و لبنان و کودتای پیدرپی عراق، جهان هنوز هم پس از خاتمه جنگ دوم جهانی بوی جنگهای منطقهیی را حس میکرد. انقلابهای امریکای لاتین، نزاع انگلیس و آرژانتین بر سر جزایر فالکلند، جنگ ویتنام، جنگ اعراب و اسراییل در صحرای سینا، اوضاع متشنج کشورهای اروپای شرقی و در نهایت صفآرایی نمایندگان سوسیالیسم و کاپیتالیسم به جهان چهرهیی خشن و جنگطلبانه بخشیده بود.
از این رو شاید حمله عراق به مرزهای ایران و رویای تصرف ایران در چشم به هم زدنی! یا در موضع حداقلی جدا کردن خوزستان و مناطق نفتخیز و انضمام آنها به عراق توسط اعمال زور، بازتابی در عرصه جهانی نداشت و اگر هم بازتابی داشت به پروندهیی نظیر اشغال اراضی مسلمین توسط یهودیان صهیونیست در فلسطین تبدیل میشد.
به بیان دیگر هدف کشورهای حامی عراق در سرعت بخشیدن به تصرف حداقل قسمتهایی چشمگیر از خاک ایران گم کردن اخبار جنگ شاید چند هفتهیی عراق علیه ایران در میان اخبار جریان جهانی اطلاعات بود. زیرا جهان در آن روزگار در کورانی از تحولات و جنگها و تنشها و منازعات جهانی و منطقهیی قرار داشت از این رو جنگی دیگر در منطقه پرتنش خاورمیانه و میان کشوری که دو سال قبل انقلابی همهجانبه در همه شئون جامعه را به خود دیده بود با کشوری که طی چند دهه به وجود آمدن درگیر کودتاهای خونینی بود شاید به چشم نیاید!
اما محاسبات غلط از آب درآمد، مقاومت جانانه نسلی که میگویند هر هزار سال یک بار سر بر میآورد باعث شد لشگرهای تا به دندان مسلح ارتش عراق در سال اول جنگ در مناطق اشغالشده زمینگیر شده و چندی بعد توسط رزمندگان دلاور ایرانی به داخل عراق کوچانده شوند. تا در موقع مناسب و بنا به دلایل استراتژیک و گرفتن دست بالا در پای میز مذاکره عاقبت به دروازههای بصره برسند.
مجال سخن این نوشتار پیگیری اوضاع و احوال جنگ در داخل مرزهای ایران نیست. بلکه هدف آن نگاهی گذرا به اقدامات و واکنشهای سازمان ملل به عنوان نهاد پاسدار صلح جهانی از آغاز جنگ تا پایان آن است.
همچنین به قطعنامه ۵۹۸ و بندهای آن و نیز علل پذیرش آن از سوی ایران نیز اشاره یی میشود.
در ۲۲ سپتامبر ۱۹۸۰ (۳۱\۶\۵۹) دبیرکل وقت سازمان ملل متحد به دو طرف پیشنهاد کرد مساعی وی را با هدف کمک به حل منازعه از طرق مسالمتآمیز بپذیرند. طی روزهای ۲۳ و ۲۵ سپتامبر همان سال هم تلاشهای دبیرکل صرفا در سخنانی صلح جویانه مطرح بود تا اینکه در ۲۸ سپتامبر (۶\۷\۵۹) قطعنامه ۴۷۹ توسط شورای امنیت تصویب شد. در این قطعنامه از دو طرف خواسته شده بود در اسرع وقت از استفاده بیشتر زور اجتناب کنند و مناقشه خود را از طریق صلح آمیز حل و فصل نمایند.
از این تاریخ تا ۱۲ جولای ۱۹۸۲ (۲۱\۴\۶۱) اقدامات این سازمان و دبیرکل سازمان ملل در این موارد خلا صه میشود:
۱_رفع توقیف کشتیهای در محاصره قرار گرفته شده در شطالعرب با تشریک مساعی سازمان ملل، ایران و عراق.
۲_انتصاب اولاف پالمه به عنوان نماینده ویژه دبیرکل در مورد جنگ دو کشور ایران و عراق.
۳_دیدار پالمه وهیات او از تهران و بغداد در چند نوبت و مذاکره با طرفین.
۴_و در نهایت مبادله عده ای از اسرای طرفین منازعه در قبرس.
تا این تاریخ عراق هزاران کیلومتر مربع از سرزمینهای ایران را به اشغال درآورده بود در حالی که سازمان ملل حتی در قطعنامههای صادرهی خود تا سال ۱۹۸۷ از به کار بردن لفظ منازعه اکراه داشت و صرفا از لغط”.وضعیت ایران و عراق” استفاده می کرد!
در ۱۲ جولای ۱۹۸۱ (۲۱\۴\۶۱) شورای امنیت قطعنامه ۵۱۴ را صادر کرد. آتش بس فوری و عقب نشینی نیروها به مرزهای شناخته شده بینالمللی در کنار اعزام ناظران سازمان ملل جهت نظارت و تایید آتش بس از موارد ذکر شده این قطعنامه بود. همچنین در بندی از این قطعنامه از سایر کشورها خواسته شده بوداز اقداماتی که به ادامه درگیری کمک میکند اجتناب کنند.
۱۴ اکتبر همان سال (۱۲\۷\۶۱) قطعنامه ۵۲۲ در تایید اجرای قطعنامه ۵۱۴ صادر شد. ۲۲ اکتبر (۳۰\۷\۶۱) هم قطعنامه ۳\۳۷ در ادامه قطعنامههای قبلی صادر شد بدون آنکه مواردی اصلی همچون مسوولیت منازعه، تعیین خسارت، تنبیه متجاوز و تضمین پرداخت غرامت را که از خواستههای ابتدایی و اصلی ایران بود برآورده کرده باشد.
چه حتی در قطعنامه واژه منازعه (جنگ) نیز هنوز به کار گرفته نشده بود. از این رو در عرف قانون بینالملل هیچ ضمانت اجرایی در این باره وجود نداشت.
سال ۱۹۸۳ با برتری نظامی ایران آغاز شد. در این سال هدف گرفتن اهداف غیرنظامی سبب شد هر دو کشور ضمن اتهام بر دیگری خواستار اعزام نمایندگان سازمان ملل برای تعیین خسارتهای وارده به مناطق مسکونی شوند.
در ۳۱ اکتبر ۱۹۸۳ (۹\۸\۶۲) قطعنامه ۵۴۰ صادر شد در این قطعنامه نقض حقوق انسانی محکوم و توقف کلیه عملیاتهای نظامی علیه اهداف غیرنظامی درخواست شده بود. این قطعنامه نیز فارغ از درخواست برای حفظ و محترم شمردن حقوق آزادی دریانوردی و درخواست از کشورهای دیگر در عدم خودداری از کمک و تشدید درگیری چیز دیگری در بر نداشت.
سال ۱۹۸۴ نکتهای تازه در جنگ ایران و عراق رؤبتشد و آن حملات شیمیایی عراق علیه نقاط غیرنظامی و نظامیبود که خلاف کنوانسیون ۱۹۲۵ ژنو بود. در این سالها قدرتهای غربی از قبل امریکا و آلمان، انگلیس و فرانسه ضمن تسلیح عراق به جنگافزارهای مدرن دست این کشور را در استفاده از عوامل شیمیایی باز گذاشتند. رامسفلد طی دیداری از عراق در سال ۱۹۸۴ این چراغ سبز غرب به صدام را به او ابلاغ کرد!
اول ژوئن ۱۹۸۴ (۱۱\۳\۶۳) به ابتکار اعضای شواری همکاری خلیج فارس قطعنامه ۵۵۲ شورای امنیت صادر شد. این قطعنامه از کلیه کشورها خواسته بود که به حقوق آزادی دریانوردی احترام گذاشته و از حمله به کشتیهای تجاری در مسیر کویت و عربستان سعودی جلوگیری کنند. فارغ از این قطعنامه، تلاشهای دبیرکل سازمان ملل را در این سال میتوان چنین برشمرد:
۱_اعزام هیات کارشناسی برای بازدید از مناطق مسکونی مورد حمله
۲_اعزام هیات کارشناسی برای بررسی اتهام کاربرد سلاح های شیمیایی توسط عراق
۳_گزارش هیات اعزامی پیرامون ادعای ایران در مورد استفاده عراق از سلاح های شیمیایی و تایید آن به همراه اظهار تاسف دبیرکل سازمان مللااز کاربرد سلاح های شیمیایی!
۴_تعهد دو دولت بنا به درخواست دبیرکل سازمان ملل و مذاکره با هیات کارشناسی سازمان ملل مبنی بر خودداری از حمله به مناطق مسکونی.
۵_اعزام دو هیات “الف” و “ب” به دو کشور جهت بررسی اتهامهای دو کشور مبنی بر حمله به مناطق مسکونی سال ۱۹۸۵ (سال رهگیری و حمله به کشتیهای تجاری در خلیجفارس) با بازدید هیات سازمان ملل از اردوگاههای اسرای جنگی دو کشور آغاز شد.
۶_همچنین درخواست دوباره دبیرکل سازمان ملل از طرفین برای عدم نقض تعهدات طرفین مبنی بر حمله به نقاط مسکونی، گزارش سفر دبیرکل سازمان ملل از دیدارش از دو کشور در ۷ و ۸ آوریل (۱۸ تا ۱۹ فروردین ۶۴)، محکوم کردن کاربرد سلاحهای شیمیایی و گزارش دبیرکل مبنی بر ۶۱ مورد رهگیری و حمله به کشتیهای تجاری در خلیج فارس از دیگر فعالیتهای اصلی سازمان ملل بود.
۷_سال ۱۹۸۶ (۱۳۶۵و۱۳۶۴) سال اوج استفاده سلاح های شیمیایی از جانب عراق علیه نیروهای نظامی و غیرنظامی ایران بود.
در ۲۴ فوریه همین سال (۵\۱۲\۶۴) شورای امنیت قطعنامه ۵۸۲ را صادر کرد.
در این قطعنامه ضمن ابراز تاسف از استفاده ی سلاح های شیمیایی در جنگ، برقراری آتش بس فوری، عقب نشینی کلیه ی نیروها به مرزهای شناخته شده بینالمللی، مبادله کامل اسرای جنگ و حل و فصل درگیری از طریق راههای صلحآمیز خواسته شده است.
هشت ماه بعد در ۱۸ اکتبر (۱۶\۷\۶۵) شورای امنیت قطعنامه ۵۸۸ را صادر کرد. این قطعنامه جدا از ابراز نگرانی از طولانی شدن جنگ و تشدید آن بر پیگیری مواد قطعنامه ۵۸۲ تاکید میکرد.
در ۳۱ دسامبر (۱۰\۱۰\۶۵) ۱۰۱ مورد سانحه برای کشتیها در خلیج فارس گزارش شد.
در سال ۱۹۸۷ (۱۳۶۶۱۳۶۵) نیز تحرکات سازمان ملل و دبیرکل آن در اموری چون ابراز نگرانی از توسعه خصومتها و استفاده مکرر از سلاحهای شیمیایی و دیدار با نمایندگان ایران و عراق و همچنین ملاقات دبیر کل سازمان ملل با حضرت آیتالله خامنهای در نیویورک ادامه یافت. در ۲۰ ژوییه همین سال (۲۹\۴\۶۶) قطعنامه ۵۹۸ صادر شد. عراق اما این قطعنامه را در ۱۴ اوت (۲۳\۵\۶۶) پذیرفت در حالی که با نقض چندین معاهده بینالمللی به استفاده مکرر از سلاحهای شیمیایی علیه رزمندگان ایرانی و حتی مردم خود، بمباران مناطق مسکونی و در نهایت حمله به تاسیسات نفتی ایران در خلیج فارس و کشتیهای تجاری اقدام میکرد.
در ۱۴ دسامبر همین سال (۲۳\۹\۶۶) رییس شورای امنیت طی بیانیه ای قطعنامه ۵۹۸ را تنها مبنای دسترسی به حل جامع، عادلانه، شرافتمندانه و پایدار منازعه خواند.
سال ۱۹۸۸ (۱۳۶۷۱۳۶۶) سالی پرکار برای سازمان ملل و دبیرکل آن بود.
دبیرکل سازمان ملل طی ماه ژانویه چند بار با نمایندگان ایران و عراق در سازمان ملل پیرامون قطعنامه ۵۹۸ ملاقات و مذاکره کرد.
در ماه مارس این ملاقاتها ادامه یافت و ایران در دو درخواست متوالی اعزام هیاتی از سوی سازمان ملل را برای بررسی کاربرد سلاحهای شیمیایی از سوی عراق خواستار شد. نهایتا گروهی به دو کشور اعزام شد و دبیرکل سازمان ملل صرفا در بیانیهای کاربرد سلاحهای شیمیایی را محکوم کرد.
در ماه آوریل این سال ملاقاتهای دبیرکل سازمان ملل با وزرای خارجه ایران و عراق و ارایهی گزارش این دیدارها به اعضای دایم و غیردایم ادامه یافت.
ایران در ماه مه طی دو درخواست متوالی اعزام هیاتی را برای بررسی کاربرد سلاحهای شیمیایی تکرار کرد.
در سوم ژوییه همین سال (۱۲\۴\۶۷) هواپیمای مسافربری (غیرنظامی) ایران در خلیج فارس توسط دو موشک ناو نظامی وینسنس سرنگون شد.
در پنج ژوییه درخواست تشکیل جلسه فوری شورای امنیت برای بررسی این موضوع را ارایه کرد.
بررسی وضعیت اسرای جنگی از موارد دیگر فعالیت سازمان ملل طی این مدت بود.
عراق نیز در ۱۸ ژوییه دوباره موضع خود را نسبت به قبول قطعنامه ۵۹۸ ابراز کرد.
۲۰ ژوییه همین سال (۲۹\۴\۶۷) قطعنامه ۶۱۶ صادر شد. در این قطعنامه شورای امنیت ضمن ابراز تاسف عمیق از سقوط هواپیمای غیر نظامی بر ضرورت اجرای سریع قطعنامه ۵۹۸ تاکید کرد. همچنین پشتیبانی خود را از دبیرکل و تعهد شورا به همکاری با وی را گوشزد کرد. همچنین دبیرکل گزارش هیات اعزامی خود برای تحقیق پیرامون ادعای استفاده از سلاح های شیمیایی را برای شورای امنیت ارسال کرد. اقدامات دیگر سازمان ملل طی این سال را میتوان بطور خلاصه چنین برشمرد:
۱_تحقیق پیرامون اسرای جنگی
۲_گزارش دبیرکل در مورد استفاده از سلاح های شیمیایی در جنگ
۳_اعزام تیم فنی در ۲۵ ژوییه تا ۲آگوست (۳ تا ۱۱\۵\۶۷) به دو کشور جهت اجرایی کردن آتش بس فوری در مرزهای دو کشور.
۴_اعلام آمادگی عراق در ۵\۵\۶۷ جهت اجرای آتش بس.
۵_اعلام تاریخ ۲۰ اوت توسط دبیرکلسازمان ملل به دو طرف مخاصمه برای برقراری فوری آتش بس.
۲۰ اوت (۲۹\۵\۶۷) آتش بس برقرار شد.
آنچه در بالا بیان شد گزارشی بود مختصر از فعالیتهای سازمان ملل به عنوان نهادی بینالمللی در قبال جنگ ایران و عراق که فلسفه وجودیاش حفظ صلح جهانی و کمک به رشد و تعالی کشورها از طریق روابط حسنه بود.
عملکرد شبههناک این سازمان در قبال جنگ ایران و عراق بخوبی در مقایسهای با سایر منازعات بینالمللی که منافع یکی از دول غربی صاحب حق وتو به خطر میافتد واضح است. تا هنگامی که عراق در جبههها در حال پیشروی به خاک ایران بود بیانیهها و عکس العملهای این نهاد بینالمللی صرفا چارچوب ارشادی برای طرفین به همراه داشت.
ولی بعد از سپری شدن نیمه اول جنگ و عقب راندن نیروهای عراقی تا پشت مرزهای بینالمللی و پس از پیشروی به داخل خاک این کشور به دلیل تنبیه متجاوز، دول غربی به سرکردگی ایالات متحده خود وارد صحنه شدند و با نظامی شدن خلیجفارس، ورق اندکی به سود عراق برگشت.
سازمان ملل به عنوان تنها نهاد بینالمللی حفظ صلح و مناسبات فیمابین دولتها بایستی از حدقل ضمانت اجراهای حقوقی برخوردار باشد.این مقال را مجال بررسی اینگونه موارد نیست زیرا دانشمندان علم حقوق بینالملل و افراد ذیصلاح شایستهتر از این قلمند.
اما درباره اقدامات سازمان ملل در قبال جنگ ایران و عراق با توجه به آنچه در بالا گفته شد ذکر نکاتی چند ضروری است:
۱_قطعنامههای سازمان ملل را میتوان تبلور تلاشهای این نهاد دانست. با توجهی کوتاه در مفاهیم قطعنامههای صادر شده با موضوعیت جنگ ایران و عراق در مییابیم عنوان این قطعنامهها به استثنای قطعنامه ۵۹۸ “وضعیت ایران و عراق” ذکر میشد. به عبارت دیگر سازمان ملل منازعه دو کشور را به عنوان جنگ به رسمیت نمیشناخت! بلکه از آن همواره به عنوان وضعیت دو کشور یاد میکرد و تنها در قطعنامه ۵۹۸ بود که از لفظ منازعه که در عرف حقوق بینالملل میتواند ضمانت اجرایی پیدا کند استفاده کرد. مضاف بر اینکه در متن این قطعنامه به نقض صلح بین دو کشور اشاره شده است.
این عمل سازمان ملل آشکارا نشان دهنده بیتوجهی به بدیهیترین مسوولیت خود یعنی اذعان به نقض صلح بین دو کشور است در حالی که منطقه خاورمیانه در التهاب جنگ میسوخت و روزانه هزاران نفر از سربازان دو طرف در حال کشته شدن بودند. این عمل را می توان در چارچوب ارفاقی به متجاوز بررسی کرد.
۲_ شورای امنیت و سپس دبیر کل سازمان ملل مجمع عمومی در اولین عکسالعمل خود نسبت به شروع منازعه دو کشور ضمن بیاناتی ارشادی از دو طرف خواست به پشت مرزهای بینالمللی عقبنشینی کرده و ترک مخاصمه کنند. در حالی که این منازعه منجر به ترک حالت صلح بین دو کشور شده و عقلا و منطقا ناقض صلحی وجود خواهد داشت. ولی دبیرکل و شورای امنیت نه تنها در ابتدای شروع منازعه بلکه در تک تک قطعنامههای صادره اسمی از شروع تجاوز و مسوولیت بینالمللی مترتب بر آن از سوی متجاوز نرانده و به بیانی سادهتر مسوولیت ادامه منازعه بر عهده این سازمان است.
در صورتی که ایران که بطور غافلگیرکنندهای مورد تجاوز همه جانبه قرار گرفته بود طی نامههایی رسمی خواستار بررسی این موضوع شد و حتی هیچ یک از قطعنامههای صادره (به استثنای ۵۹۸) را به رسمیت نشناخت. زیرا درباره مسوولیت شروع منازعه سخنی نگفته بودند.
تا سرانجام دبیرکل وقت سازمان ملل در ۱۸ آذر سال ۱۳۷۰ ضمن بررسی اسناد و مدارک مرتبط با موضوع عراق را به عنوان متجاوز اعلام کرد.
۳_ بعد از پیروزیهای چشمگیر رزمندگان ایرانی در جبهههای جنوب و غرب و ورود به خاک عراق ،بعد از اعلام چراغ سبز همپیمانان غربی عراق و بویژه امریکا در سال ۱۹۸۴، استفاده وسیع این کشور از عوامل شیمیایی علیه نیروهای ایرانی آغاز شد. ایران بارها طی بیانیههای رسمی که به عنوان سند در این سازمان به ر ؤبت رسید مواردنقض کنوانسیون ۱۹۲۵ وین را به شورای امنیت اعلام کرد و ضمن ارایه دلایل، بازرسان این سازمان از دلایل و ادله ایران بازدید کرده و ادعاهای ایران تایید شد.
ولی در بیانیههای شورای امنیت صرفا عباراتی همچون “ابراز تاسف از به کارگیری سلاح شیمیایی و “محکوم کردن نقض معاهده ی وین” و درخواست از عدم به کارگیری این سلاح دیده شد. این عکسالعمل سازمان ملل اگر تایید استفاده از سلاح های شیمیایی توسط عراق نباشد قطعا چشم بستن بر روی حقایق جنگ و نقض کنوانسیونهای بینالمللی است. به بیان مختصرتر میتوان این اتهام را بر سازمان ملل وارد کرد که این سازمان عملا تحت فشار کشورهای قدرتمند و به عنوان یکی از کشورها و نهادهای کمککننده به عراق به متجاوز یاری رساند!
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 