فایل ورد کامل مقاله کاپیتان جیمز کوک؛ تحلیل علمی سفرهای دریایی، اکتشافات و نقش او در تاریخ ناوبری


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
3 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل مقاله کاپیتان جیمز کوک؛ تحلیل علمی سفرهای دریایی، اکتشافات و نقش او در تاریخ ناوبری دارای ۱۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل مقاله کاپیتان جیمز کوک؛ تحلیل علمی سفرهای دریایی، اکتشافات و نقش او در تاریخ ناوبری  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله کاپیتان جیمز کوک؛ تحلیل علمی سفرهای دریایی، اکتشافات و نقش او در تاریخ ناوبری،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله کاپیتان جیمز کوک؛ تحلیل علمی سفرهای دریایی، اکتشافات و نقش او در تاریخ ناوبری :

کاپیتان کوک: جستجوگر دریانورد و پیشگام دریایی

کاپیتان جیمز کوک، به عنوان یک جست‌وجوگر دریانورد و پیشگام و کسی که از اسکوربوت پیشگیری کرد، بسیار مشهور است.
اسکوربوت، بیماری ناشی از کمبود ویتامین ث که شل شدن لثه‌ها و خونریزی زیاد در زخم‌های کوچک از علائم آن است.

سال‌های نخستین
سه سفر اکتشافی کاپیتان کوک اطلاعات بی‌سابقه‌ای در مورد اقیانوس آرام و مردمانی که در جزایر و سواحل آن می‌زیسته‌اند در اختیار اربابان وی قرار داد. موفقیت‌های وی بیشتر از این حیث که او فرزند خانواده‌ای معمولی که کشاورز و اهل مارتن در شمال یورک بود، بیشتر قابل توجه بود.

«; [به گفته‌ی خودش] نه تنها می‌خواستکه به سرزمین‌های دوردستی که پیش از او هیچ انسانی به آنها نرسیده بود، بلکه تا دورترین نقطه‌ای که تصور می‌کرد، ممکن است انسان به آن‌ها پا گذارد، سفر کند».
کوک اولین بار در سن ۱۸ سالگی به دریا سفر کرد. ده سال از عمرش را در تجارت زغال‌سنگ در سواحل شرقی انگلستان گذراند- مکانی با تپه‌های زیردریای زیر دریایی خطرناک که دائما تغییر شکل و موقعیت می‌دهند و قسمت‌های کم عمقی که در نقشه ثبت شده‌اند و بندگاه‌هایی که پهلو گرفتن در آن‌ها دشوار است. در سال ۱۷۵۵ به نیروی دریایی سلطنتی پیوست و در دو سال آزمون مهارت دریانوردی و هدایت کشتی‌های سلطنتی رابه موفقیت پشت سر گذاشت. در طی هفت سال جنگ- نبرد میان انگلستان و فرانسه برای به دست قدرت در آمریکای شمالی- تجربه جست و جو در آب‌های آمریکای شمالی را کسب کرد و نخستین سال‌های صلح پس از جنگ بین ۱۷۶۳ تا ۱۷۶۷ را صرف نقشه‌بردای خطوط ساحلی همیشه مه‌آلود نیوفاندلند (= جزیره‌ای در کانادا NewFoundland) کرد. در طول این سال‌ها وی این امکان را یافت که به صورت عملی (تجربی) ریاضی و نجوم را فرا گیرد و به طور مستمر مهارت‌های مورد نیاز برای یک جست و جوگر را با کفایت را کسب کند. در سال‌های بعد، نشان داد که توانایی‌های دیگری که البته پیچیدگی کمتری دارند، نیر دارد، از جمله قدرت مدیریت، عزم راسخ و جاه‌طلبی، توانایی‌هایی که او را به برجسته‌ترین جست و جوگر قردن هجدهم تبدیل کرد. [همان طور که] خود وی بیان می‌دارد: « نه تنها قصد دارم که به دورتر از نقاطی که پای انسان‌ها به آن‌ها رسیده، بلکه به دورتین نقاطی که فکر می‌کنم برای انسان امکان رفتن به آن‌ها وجود دارد، سفر کنم».

سفر دریایی اول به اقیانوس آرام
سفر نخست کوک (۷۱-۱۷۶۸) سفری مخاطره‌آمیز تخت نظر فرماندهی نیروی دریایی و جامعه سلطنتی بود. هدف اصلی در این سفر، سازماندهی مأموریتی عملی به قصد مشاهده عبور نصف‌النهاری (حرکت یک سیاره یا ماه از برابر جسمی بزرگ‌تر مثل خورشید) سیاره ونوس (ناهید) از جزیره ماهیتی بود و البته این هدف ضمیمه دستورات دیگری مبنی بر جست و جوی قاره پهناور جنوبی، Terra Australis Incognita بود که موقعیت آن توجه دریانوردان و پژوهشگران اروپایی را از قرن ۱۶ به خود جلب کرده بود و تعجب آنان را نیز برانگیخته بود.

کوک را که در ان زمان ناو سروان (ستوان نیروی دریایی) بود گیاه‌شناسی به نام جوزف نبکس و ستاره‌شناسی به نام چارلز گرین و گروه کوچکی از دستیاران علمی و هنرمندان همراهی می‌کردند.
کشتی کوک، Eneavour (به معنای تلاش) یک کشتی ساخت و ؟؟؟ (شهری در کانادا) بود که مخصوص حمل زغال طراحی شده بود و شکل بیرونی دیواره آن انحنا داده شده بود و به این دلیل انتخاب شده بود ه قدرت و قابلیت ذخیره‌سازی بالا داشت و کف آن تا عمق کمی از آب پایین می‌رفت. البته در کشتی باید تغییراتی صورت می‌گرفت اما نیازی به تغیر نوع آن نبود. کشتی سفرهای دوم و سوم، Resolution (به معنای عزم و اراده مستحکم) نیز همین ساختار راداشت و حتی در همان کارخانه کشتی‌سازی سازنده Enoleavour، ساخته شده بود. در مورد ویژگی‌های این کشتی کوک می‌نویسد:
«به وسیله‌ی کشتی بود که من کشفیات خود را در آن دریاها بیش از هر کس دیگری ادامه دادم».

«; کوک بیش از ۵۰۰۰ مایل از سواحلی را که پیشتر ناشناخته بودند، به نقشه اضافه کرد».
کوک ابتدا به تاهیتی سفر کرد تا مشاهدات ستاره‌شناسی را که هدف اولیه سفرش بود، به انجام برسند، پیش از آن که به سمت جنوب تغییر مسیر دهد، جایی که در دستورالعمل‌هایی که به او داده شده بود قید شده بود که «دلیلی وجود دارد که ممکن است خشکی یا قاره‌ای پهناور در آن جا کشف شود». کوک پس از رسیدن به عرض جغرافیایی ۴۰ درجه‌ی جنوبی، بدون آن که نشانی از آن خشکی بیابد تغییر مسر داد، جایی که در آن کمی بیشتر از شش ماه صرف نقشه‌برداری از مناطق آن کرد که آن‌ها در واقع آن گونه که تصور می‌شد بخشی از قاره جنوبی نبودند.

از ان جا کوک Endeavour را به سمت مناطق شرقی کشف نشده‌ی هلند جدید (نامی که هلندی‌ها در قرن هفدهم به استرالیا داده بودند) هدایت کرد. کوک در امتداد سواحل نیوسوث ولز و کوئنیزلند کنونی به سمت شمال حرکت کرد و در همین حال از این سواحل نقشه‌برداری هم می‌کرد.
پس از فرار از خطرات وحشتناک منطقه Great Barrier Reef (منطقه‌ای در شمال شرقی استرالیا و کوئنینر لند) به کناره‌های شمالی استرالیا در Cape York رسید، جایی که ساحل شرقی‌اش را که متعلق به هیچ کس نبود(terra nullisis) تصاحب نمود.

با عبور از تنگه‌ی Porres (تنگه‌ای به عرض ۸۰ مایل/ ۱۲۹ کیلومتر میان جزیره‌ی گینه جدید و کناره‌های شمالی Capy York استرالیا) به بحث برسد متصل یا منفصل بودن هلند جدید (استرالیا) و گینه جدید پایان داد. کوک تنها به وسیله‌ی یک کشتی توانست بیش از ۵۰۰ مایل از سواحلی که پیش از آن ناشناخته بودند به نقشه بیفزاید. جوایز دوقلوی نیوزیلند، سواحل شرقی استرالیا و تنگه Porres بالاخره از میان مه ابهام بیرون آمدند.
سفر دوم به اقیانوس آرام

سفر دریایی دوم کوک (۷۵- ۱۷۷۲) مکمل منطقی مکان‌هایی که در اولین سفر جست و جو کرده یا نکرده بود، به حساب می‌آمد. دوباره نیز همان هنرمندان و دانشمندان او را همراهی می‌کردند و برای اولین بار از کرونومترها نیز استفاده شد که یکی از آن‌ها نسخه kendal (منطقه‌ای در شمال غربی انگلستان) کرونومتر دریایی معروف شماره۴، «جان هرسیون» بود. این ابزار عالی زمان زیادی در زیر آسیب‌های احتمالی بر اثر سفرهای دریایی طولانی دوام می‌آورد و راه حل عملی جدید را بر مشکل تعیین طول جغرافیایی ارائه می‌کرد.

در این سه سال دوری، کاپیتان کوک که تازه ترفیع درجه گرفته بود به قاره فرضی جنوبی (قطب جنوب) بیش از هر کس دیگری نزدیک شد و سرزمین‌های بسیاری را از نزدیک دید. تاهیتی و نیوزیلند برای بار دوم و برای بار اول جزیره‌ی شرقی (Easter Island) جزایر مارکس (Marquesas Island) پونکا (Ponga) و نیوهبرایو (New Hebride)
«; در دو مأموریت دریای اولش، اجزا ضروری نقشه مدرن اقیانوس آرام جنوبی را کنار هم چیده بود».

اغلب این مناطق پیش‌تر توسط دیگر جست و جوگران مشاهده شده بود، به طوری که تعاریف متعارف، کوک آن‌ها را کشف نکرد. سهم او [در این اکتشافات] تا این حد بود که به آشفتگی اطلاعات نظم بخشید و نتایج بسیار دقیق را جاگزین ابهام و شبهه کرد او خود توضیح می‌دهد که نقطه پایانی بر جست و جوی قاره پهناور جنوبی گذاشت که «توجه بسیاری از قدرت‌های دریایی را برای حدود دو سده و جغرافی‌دانان تمام اعصار را به خود جلب کرده بود». اما موفقیت‌های او بش از این‌ها بود، چرا که در این دو سفر دریایی نخستینش، اجزا ضروری نقشه مدرن اقیانوس آرام جنوبی را کنار هم قرار داده بود.

مأموریت دریایی سوم به اقیانوس آرام
کوک در بازگشت از سفر دوم، دریافت که آوازه‌ی شهرتش فراتر از دوایر دریایی رفته است. او به عنوان عضو جامعه سلطنتی انتخاب شده بود و مدال طلایی لیاقت دریافت کرد. ناتانیل دانس تصویر او را نقاشی کرده بود، به ضیافت شام جیمز بوسول دعوت شد و در مجلس اعیان از او با نام «اولین دریانورد اروپایی» یاد شد.
در این زمان بود ه فکر بازنشستگی به جای بازگشت به اقیانوس آرام به ذهنش خطور کرد. مأموریت سوم و نهایی کوک (۱۷۸۰- ۱۷۷۶) نیز منطق خود را داشت، در این سفر او را به شمال اقیانوس آرام رفت تا رازی جغرافیایی به قدمت موضوع قاره جنوبی را حل کند- مسأله وجود راه دریایی قابل کشتیرانی در شمال غربی اقیانوس.

«; کوک در طول تنها یک فصل، نقشه سواحل شمال غربی آمریکا را تهیه کرد».
در سال ۱۷۷۸ زمانی که کوک به ساحل شمال غربی آمریکا نزدیک شد، جست و جوی اصلی خود را جزایر هاوایی قرارداد، یعنی دوردست قرین نقاط در شمال مجمع‌الجزایر پولی نزیا (Polynesia) تمام تابستان را در جست و جوی خطرناک خوش را در امتداد سواحل آمریکا از جزایر و نکوور تا تنگه برینگ (Bering) صرف کرد، تنها به منظور جست و جوی تنگه‌ی عریضی که بدون یخ به اقیانوس منجمد شمالی منتهی شود، همان گونه که در نقشه‌های پیش‌بینی به آن اشاره شده بود، هر چند هیچ راه شمال‌غربی‌ای نیافت اما در طول تنها یک فصل، نقشه سواحل شمال غربی آمریکا را تهیه کرد. و هم چنین نقشه‌ی خوبی از آلاسکا که در پشت تنگه برینگ قرار داشت تهیه کرد و اختلاف میان کاوش‌های اسپانیایی‌ها از جنوب و روس‌ها از سمت کامچاتکا (Kamchatka) را حل کرد.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.