فایل ورد کامل مقاله طراحی فضاهای بازی کودکان؛ بررسی علمی اصول شناختی، مکانیابی و استانداردهای ایمنی
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل مقاله طراحی فضاهای بازی کودکان؛ بررسی علمی اصول شناختی، مکانیابی و استانداردهای ایمنی دارای ۳۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل مقاله طراحی فضاهای بازی کودکان؛ بررسی علمی اصول شناختی، مکانیابی و استانداردهای ایمنی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله طراحی فضاهای بازی کودکان؛ بررسی علمی اصول شناختی، مکانیابی و استانداردهای ایمنی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله طراحی فضاهای بازی کودکان؛ بررسی علمی اصول شناختی، مکانیابی و استانداردهای ایمنی :
پیشگفتار
آئین کار اصول شناخت , مکانیابی و طراحی فضاهای باز برای بازی کودکان ۱ تا ۶ ساله که بوسیله کمیسیون فنی مربوطه تهیه و تدوین شده و در سی و هشتمین کمیته ملی آئین کار ساختمان مورخ ۷۳/۹/۲۱ مورد تائید قرار گرفته , اینکه باستناد بند ۱ ماده ۳ قانون اصلاحی قوانین و مقررات موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران مصوب بهمنماه ۱۳۷۱ بعنوان استاندارد رسمی ایران منتشر میگردد .برای حفظ همگامی و هماهنگی با پیشرفتهای ملی و جهانی در زمینه صنایع و علوم ,آئین کارهای ایران در مواقع لزوم مورد تجدیدنظر قرار خواهند گرفت و هرگونه پیشنهادی که برای اصلاح یا تکمیل این آئین کارها برسد در هنگام تجدیدنظر در کمیسیون فنی مربوط مورد توجه واقع خواهد شد .بنابراین برای مراجعه به استانداردهای ایران باید همواره از آخرین چاپ و تجدیدنظر آنها استفاده نمود .
در تهیه و تدوین این آئین کار سعی شده است که ضمن توجه به شرایط موجود و نیازهای جامعه حتیالمقدور بین این آئین کار و آئین کار کشورهای صنعتی و پیشرفته هماهنگی ایجاد شود .لذا با بررسی امکانات و مهارتهای موجود و اجرای آزمایشهای لازم این آئین کار با استفاده از منابع زیر تهیه گردیده است :
۱ ـ راهنمای آموزش و پرورش پیش دبستانی ـ دفتر آموزش و پژوهش و دفتر امور کودکان و نوجوانان ـ سازمان بهزیستی کشور سال .۱۳۷۲
۲ ـ روانشناسی رشد ( مفاهیم بنیادی در روانشناسی کودک ) تألیف آقای دکتر احدی و خانم بنی جمالی , چاپ و نشر بنیاد .
۳ ـ مردم و پارکها ـ نادر موثقی ـ تهران ـ سال ۱۳۵۰
۴ ـ آئیننامه بهداشت محیط مدارس ـ وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی ـ سال .۱۳۶۳
۱- Educational building digest Unesco principal regional office for asia and the pacific
Bangkok; Thailand; design ideas for play spaces for three to six year olds-19.
۲- De chiara and koppelman-time-saverstandards for site planning-1987
۳- Ernst neufert architect’s data-1990.
۴- The backyard landscaper-home planners, Inc. 1992.
۵- Din 18034-1991
landschaft sbauarbeit, kinder spielgerate
آئین کار اصول شناخت , مکانیابی و طراحی فضاهای باز برای کودکان ۱ تا ۶ سال
آئین کار اصول شناخت , مکانیابی و طراحی فضاهای باز برای بازی کودکان ۱ تا ۶ سال ( پیش دبستانی )
مقدمه
بروز تغییرات اجتماعی و اقتصادی از قبیل رشد سریع جمعیت , تراکم مناطق شهری , کاهش واحدهای فامیلی گسترده در اثر مهاجرت به شهرها , کاهش مراقبت والدین از فرزندان در نتیجه تغییر در هسته ساختار فامیلی , مشارکت بیشتر زنان ( مادران ) در فعالیتهای اجتماعی , کاهش در عرصه ساختمانها و ; نیازهای فضایی جدیدی را در سطح جامعه مطرح مینمایند که از جمله آنها , فضای بازی کودکان میباشد . از طرفی دیگر سرزمین ما ایران از نظر جمعیتی دارای ساختی جوان است بدین معنا که نزدیک به نیمی از جمعیت آنرا افراد زیر ۲۰ سال تشکیل میدهند که بیش از ۱/۳ این گروه سنی کودکان نیز ۶ سال هستند . نیازها و خواستههای این گروه نیز همانند سایر مردم ابعاد مختلف روانی , اجتماعی , اقتصادی ـ فرهنگی و فیزیکی دارد ولیکن به دلیل اهمیت و نقشی که این سالهای نخست نسبت به سایر مراحل زندگی از نقطه نظر تکامل شخصیتی افراد دارا میباشند , هرگونه برنامهریزی و سرمایهگذاری در زمینههای گوناگون و برآوردن نیازهای رشدی آن به گونهای صحیح و منطقی تبعات مثبتی را در پی خواهد داشت که کل جامعه از آن بهره خواهد برد .
در این میان فضاهای بازی از جمله تمهیداتی هستند که نیازهای رشد کودکان را در تمام زمینهها تامین میکنند , چهار زمینه اصلی رشد کودکان شامل رشد جسمی , رشد شناختی , رشد اجتماعی و رشد عاطفی میباشد که ترکیب متنوعی از آنها میتواند در زمین بازی قرار گیرد و لذا شناخت توانائیهای جسمی و روانی کودکان در این گروه سنی و کاربرد ضوابطی در امر مکانیابی و طراحی فضاهای باز برای بازی کودکان توسط برنامهریزان , طراحان و مجریان اینگونه طرحها , امکان تجربیات متفاوتی را برای این گروه سنی فراهم میآورد و قابل ذکر است که تا کنون در مورد تهیه ضوابط و استانداردهای مربوطه کمتر و یا بطور پراکنده کارهایی انجام شده است , و اینک با همکاری گروهی از کارشناسان و با بهرهگیری از منابع و مآخذ داخلی و خارجی اقدام به تهیه و تدوین اصول و ضوابطی شده که امید است با بکارگیری نکات مندرج در این آئین کار در هنگام طراحی مجتمعهای زیستی اعم از مراکز شهری یا روستایی , فضاهای بازی مناسب و در خور کودکان منطبق بر استانداردهای رسمی و متداول درنظر گرفته شود . ۱ ـ هدف و دامنه کاربرد هدف از تدوین این آئین کار تعیین اصول و ضوابطی در برنامهریزی و طراحی فاضهای باز و تجهیزات و تاسیسات آن برای بازی کودکان ۱ تا ۶ سال در کلیه مراکز عمومی مثل پارکها , مراکز خرید , میادین , مراکز مذهبی و فرهنگی و ; و مراکز نیمه عمومی مثل مهد کودکها و مراکز آموزش و پرورش پیش از دبستان و مراکز درمانی و ; مراکز خصوصی از قبیل واحدهای مسکونی , مجتمعهای آپارتمانی و ; است به گونهای که کاربرد این ضوابط توسط برنامهریزان , طراحان و مجریان امر مناسبسازی وضع موجود و طراحیهای آتی را به نحو مطلوب و منطقی سامان دهد .
بروز تغییرات اجتماعی و اقتصادی از قبیل رشد سریع جمعیت , تراکم مناطق شهری , کاهش واحدهای فامیلی گسترده در اثر مهاجرت به شهرها , کاهش مراقبت والدین از فرزندان در نتیجه تغییر در هسته ساختار فامیلی , مشارکت بیشتر زنان ( مادران ) در فعالیتهای اجتماعی , کاهش در عرصه ساختمانها و ; نیازهای فضایی جدیدی را در سطح جامعه مطرح مینمایند که از جمله آنها , فضای بازی کودکان میباشد . از طرفی دیگر سرزمین ما ایران از نظر جمعیتی دارای ساختی جوان است بدین معنا که نزدیک به نیمی از جمعیت آنرا افراد زیر ۲۰ سال تشکیل میدهند که بیش از ۱/۳ این گروه سنی کودکان نیز ۶ سال هستند .
نیازها و خواستههای این گروه نیز همانند سایر مردم ابعاد مختلف روانی , اجتماعی , اقتصادی ـ فرهنگی و فیزیکی دارد ولیکن به دلیل اهمیت و نقشی که این سالهای نخست نسبت به سایر مراحل زندگی از نقطه نظر تکامل شخصیتی افراد دارا میباشند , هرگونه برنامهریزی و سرمایهگذاری در زمینههای گوناگون و برآوردن نیازهای رشدی آن به گونهای صحیح و منطقی تبعات مثبتی را در پی خواهد داشت که کل جامعه از آن بهره خواهد برد .در این میان فضاهای بازی از جمله تمهیداتی هستند که نیازهای رشد کودکان را در تمام زمینهها تامین میکنند , چهار زمینه اصلی رشد کودکان شامل رشد جسمی , رشد شناختی , رشد اجتماعی و رشد عاطفی میباشد که ترکیب متنوعی از آنها میتواند در زمین بازی قرار گیرد و لذا شناخت توانائیهای جسمی و روانی کودکان در این گروه سنی و کاربرد ضوابطی در امر مکانیابی و طراحی فضاهای باز برای بازی کودکان توسط برنامهریزان , طراحان و مجریان اینگونه طرحها , امکان تجربیات متفاوتی را برای این گروه سنی فراهم میآورد و قابل ذکر است که تا کنون در مورد تهیه ضوابط و استانداردهای مربوطه کمتر و یا بطور پراکنده کارهایی انجام شده است , و اینک با همکاری گروهی از کارشناسان و با بهرهگیری از منابع و مآخذ داخلی و خارجی اقدام به تهیه و تدوین اصول و ضوابطی شده که امید است با بکارگیری نکات مندرج در این آئین کار در هنگام طراحی مجتمعهای زیستی اعم از مراکز شهری یا روستایی , فضاهای بازی مناسب و در خور کودکان منطبق بر استانداردهای رسمی و متداول درنظر گرفته شود .
۱ ـ هدف و دامنه کاربرد
هدف از تدوین این آئین کار تعیین اصول و ضوابطی در برنامهریزی و طراحی فاضهای باز و تجهیزات و تاسیسات آن برای بازی کودکان ۱ تا ۶ سال در کلیه مراکز عمومی مثل پارکها , مراکز خرید , میادین , مراکز مذهبی و فرهنگی و ; و مراکز نیمه عمومی مثل مهد کودکها و مراکز آموزش و پرورش پیش از دبستان و مراکز درمانی و ; مراکز خصوصی از قبیل واحدهای مسکونی , مجتمعهای آپارتمانی و ; است به گونهای که کاربرد این ضوابط توسط برنامهریزان , طراحان و مجریان امر مناسبسازی وضع موجود و طراحیهای آتی را به نحو مطلوب و منطقی سامان دهد . ۲ ـ تعاریف ۲ ـ ۱ ـ فضای بازی : محیطی امن و سالم , مهیج و شادیآور برای بازی کودکان بطوریکه جسم بچهها را تقویت نموده و ثبات عاطفی و احساسی آنها را باعث شده از طریق انواع بازی و فعالیت , آموزشهای لازم را فرا گرفته و زمینههای پرورش خلاقیت نیز فراهم آید . ۲ ـ ۲ ـ کودکان پیشدبستانی ( گروه سنی ۱ تا ۶ سال ): سنین پیش از دبستان به مقطع سنی از بدو تولد تا پایان ۶ سالگی اتلاق میشود ولیکن گروه سنی منتخب در این آئین کار گروه سنی ۱ تا ۶ سال میباشد .
هدف از تدوین این آئین کار تعیین اصول و ضوابطی در برنامهریزی و طراحی فاضهای باز و تجهیزات و تاسیسات آن برای بازی کودکان ۱ تا ۶ سال در کلیه مراکز عمومی مثل پارکها , مراکز خرید , میادین , مراکز مذهبی و فرهنگی و ; و مراکز نیمه عمومی مثل مهد کودکها و مراکز آموزش و پرورش پیش از دبستان و مراکز درمانی و ; مراکز خصوصی از قبیل واحدهای مسکونی , مجتمعهای آپارتمانی و ; است به گونهای که کاربرد این ضوابط توسط برنامهریزان , طراحان و مجریان امر مناسبسازی وضع موجود و طراحیهای آتی را به نحو مطلوب و منطقی سامان دهد .
۲ ـ تعاریف
۲ ـ ۱ ـ فضای بازی : محیطی امن و سالم , مهیج و شادیآور برای بازی کودکان بطوریکه جسم بچهها را تقویت نموده و ثبات عاطفی و احساسی آنها را باعث شده از طریق انواع بازی و فعالیت , آموزشهای لازم را فرا گرفته و زمینههای پرورش خلاقیت نیز فراهم آید .
۲ ـ ۲ ـ کودکان پیشدبستانی ( گروه سنی ۱ تا ۶ سال ): سنین پیش از دبستان به مقطع سنی از بدو تولد تا پایان ۶ سالگی اتلاق میشود ولیکن گروه سنی منتخب در این آئین کار گروه سنی ۱ تا ۶ سال میباشد . ۳ ـ شناخت مراحل رشد و خصوصیات جسمی ـ رفتاری کودکان ۱ تا ۶ سال ( پیشدبستانی ) ۳ ـ ۱ ـ خصوصیات جسمی ـ رفتاری کودکان ۱ تا ۲ ساله
۲ ـ ۱ ـ فضای بازی :
محیطی امن و سالم , مهیج و شادیآور برای بازی کودکان بطوریکه جسم بچهها را تقویت نموده و ثبات عاطفی و احساسی آنها را باعث شده از طریق انواع بازی و فعالیت , آموزشهای لازم را فرا گرفته و زمینههای پرورش خلاقیت نیز فراهم آید .
۲ ـ ۲ ـ کودکان پیشدبستانی ( گروه سنی ۱ تا ۶ سال ):سنین پیش از دبستان به مقطع سنی از بدو تولد تا پایان ۶ سالگی اتلاق میشود ولیکن گروه سنی منتخب در این آئین کار گروه سنی ۱ تا ۶ سال میباشد .
۳ ـ شناخت مراحل رشد و خصوصیات جسمی ـ رفتاری کودکان ۱ تا ۶ سال ( پیشدبستانی )
۳ ـ ۱ ـ خصوصیات جسمی ـ رفتاری کودکان ۱ تا ۲ ساله . ـ شروع به راه رفتن و صحبت کردن میکند . ـ راحت راه میرود و راحت زمین میخورد . ـ میتواند با کمک از پلهها بالا و پائین برود . ـ کنترل ادرار و مدفوع خود را میکند . ـ نسبت به افراد غریبه واکنش نشان میدهد .
۳ ـ ۱ ـ خصوصیات جسمی ـ رفتاری کودکان ۱ تا ۲ ساله .
ـ شروع به راه رفتن و صحبت کردن میکند .
ـ راحت راه میرود و راحت زمین میخورد .
ـ میتواند با کمک از پلهها بالا و پائین برود .
ـ کنترل ادرار و مدفوع خود را میکند .
ـ نسبت به افراد غریبه واکنش نشان میدهد .
ـ دوست دارد غذا خوردنش توام با بازی باشد .
– بزرگترها را به بازی با خودش مجبور میکند .
ـ دوست دارد بچهها در اطرافش باشند ولی مستقیما با آنها وارد بازی نمیشود .
ـ اشیأ مدور توجه این کودکان را جلب میکند .
ـ میتواند به طور ایستاده خم شود و اسباب بازی خود را جمع کند .
ـ تطابق چشم با پا کامل نیست .
ـ حس کنجکاوی کودک شدید است .
ـ به فضاهای کوچک و محدود عکسالعمل نشان میدهد و احساس دلتنگی میکند .
ـ دوست دارد اشیأ را به داخل ظرفی ریخته و دو مرتبه بجای اول برگرداند .
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 