فایل ورد کامل مقاله وضعیت شیعیان مصر در عصر صلاح‌الدین ایوبی؛ تحلیل علمی شرایط اجتماعی، مذهبی و سیاسی


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
1 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل مقاله وضعیت شیعیان مصر در عصر صلاح‌الدین ایوبی؛ تحلیل علمی شرایط اجتماعی، مذهبی و سیاسی دارای ۳۵ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل مقاله وضعیت شیعیان مصر در عصر صلاح‌الدین ایوبی؛ تحلیل علمی شرایط اجتماعی، مذهبی و سیاسی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

بخشی از فهرست مطالب پروژه فایل ورد کامل مقاله وضعیت شیعیان مصر در عصر صلاح‌الدین ایوبی؛ تحلیل علمی شرایط اجتماعی، مذهبی و سیاسی

چکیده    
مقدمه    
۱-تشیع در شمال افریقا (مصر) پیش از صلاح‏الدین ایوبى    
۲ -حضور اسماعیلیه در مصر    
۲ ـ ۱ مهم‏ترین اقدامات فاطمیان    
۲ ـ ۲ سقوط فاطمیان در مصر    
-۳صلاح‏الدین ایوبى در یک نگاه    
-۴اقدامات صلاح‏الدین ایوبى در براندازى مذهب شیعه    
۴ ـ ۱ اقدامات صلاح‏الدین در تضعیف تشیع در عصر وزارت    
۴ ـ ۲ پایان دولت فاطمى و آغاز حکومت صلاح‏الدین    
۴ ـ ۳ صلاح‏الدین ایوبى و مبارزات او با مذهب تشیع در عصر حکومتش    
۴ ـ ۳ ـ ۱ برخورد نظامى و سرکوب حرکت‏هاى شیعى    
۴ـ ۳ ـ ۲اقدام فرهنگى    
الف. حمایت از علماى (اهل تسنن):    
ب -تأسیس و رونق بخشیدن به مدارس علمیه اهل تسنن    
ج. از بین بردن مراکز علمى فاطمیان و مبارزه با برگزارى مراسم شیعى    
نتیجه    
منابع    

بخشی از منابع و مراجع پروژه فایل ورد کامل مقاله وضعیت شیعیان مصر در عصر صلاح‌الدین ایوبی؛ تحلیل علمی شرایط اجتماعی، مذهبی و سیاسی

ـ ابن اثیر، محمد بن عبدالکریم شیبانى، الکامل فى التاریخ، بیروت، دار احیاء التراث العربى، ۱۴۰۸ق

ـ ابن تغرى بردى، ابوالمحاسن یوسف، النجوم الزاهره فى ملوک مصر و القاهره، قاهره، ۱۳۷۵م

ـ ابن خلدون، مقدمه، ترجمه محمد پروین گنابادى، تهران، ۱۳۵۹

ـ ابن خلّکان، وفیات الاعیان، تصحیح احسان عباسى، بیروت، ۱۹۷۷ م

ـ ابن شداد، بهاءالدین، النوادر السلطانیه، تحقیق جمال‏الدین، قاهره، مکتبه الخانجى، ۱۹۹۴ م

ـ ابن مأمون، جمال‏الدین ابوعلى موسى، اخبار مصر، تصحیح ایمن فؤاد، قاهره، المعهد العلمى الفرشى، ۱۹۸۳م

ـ ابن مسیر، محمد بن على بن یوسف، اخبار مصر، تصحیح ایمن فؤاد، قاهره، المعهد العلمى الفرشى للاثار الشرقیه، ۱۹۸۱ م

ـ ابن واصل، مفروج الکروب فى اخبار بنى ایوب، قاهره، ۱۹۵۳م

ـ ایوبیان، عبیداللّه‏، نقش قهرمان شرق در پیشگاه تاریخ، تهران، کتاب‏فروشى سعدى تهران

ـ جمعى از نویسندگان، تاریخ تشیع، زیر نظر سیداحمدرضا خضرى، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، ۱۳۸۴

ـ رحیم‏زاده، مهدى، جنگ‏هاى صلیبى، تهران، ۱۳۳۴

ـ سلطان عبدالنعیم، المجمعه المصرى فى العصر الفاطمى، قاهره، دارالمعارف، ۱۴۰۵ ق

ـ شهاب‏الدین یاقوت بن عبداللّه‏ حموى، معجم المؤلفین، بیروت، دار صادر، بى‏تا

ـ شهروزى، شم‏الدین محمد بن محمود، نزهه الارواح و روضه الافراح فى تاریخ الحکماء و الفلاسفه، ترجمه ضیاءالدین درّى، تهران، چاپخانه دانش، ۱۳۱۶

ـ شیخ قاسم الشماعى الرفاعى، بعلبک فى التاریخ، بیروت، ۱۴۰۴ ق

ـ صنهاجى، ابوعبداللّه‏ محمد، اخبار ملوک بنى عبید و سیرتهم، تحقیق جلول احمد البدوى، الجزایر، المؤسسه الوطنیه، ۱۹۸۴ م

ـ طقّوش، محمد سهیل، دولت ایّوبیان، ترجمه عبداللّه‏ ناصرى، قم، پژوهشکده حوزه و دانشگاه، ۱۳۷۴

ـ عبداللطیف، حمزه، الحرکه الفکریه فى المصر العصرین ایّوبى و المملوکى، قاهره، ۱۹۰۶م

ـ ـــــــــــــــ، الحرکه الفکریه فى مصر العصرین ایوبى و المملوکى، وزاره الثقافه و الارشاد القومى، المؤسسه المصریه العامه، بى‏تا

ـ عبده، قاسم، ماهیه الحروب الصلبیه، کویت، المجلس الوطنى، ۱۴۱۰ ق

ـ فلیپ، تاریخ عرب، ترجمه محمد سعیدى، تهران، ۱۹۵۹م

ـ قبادیانى، ناصرخسرو، سفرنامه، تحقیق محمود بیرسیاقى، تهران، ۱۳۷۰

ـ مردوخ، محمد، تاریخ کرد و کردستان، تهران، ۱۳۲۶

ـ مصرى، عبدالرحمن بن عبداللّه‏، فتوح مصر و اخبارها، قاهره، ۱۴۱۱ق

ـ معررى سامى، قاموس الاعلام، استانبول، ۱۸۸۱ م

ـ مقریزى، احمد بن على، اتعاظ الحنفاء باخبار الائمه الفاطمیین الخلفاء، تحقیق جمال‏الدین شیال، قاهره، المجلس الاعلى للشؤن الاسلامیه، ۱۳۸۷ ق

ـ مقریزى، المواعظ و الاعتبار بذکر الخطط و الآثار، قاهره، مکتب فرهنگى و دینى

ـ مناوى، محمدحمدى، الوزاره و الوزراء فى العصر الفاطمى، قاهره، ۱۹۷۰م

ـ ناصرى، عبدالله، فاطمیان در مصر، قم، پژوهشکده حوزه و دانشگاه، ۱۳۷۹

ـ نوبختى، حسن بن موسى، فرق الشیعه، تصحیح محمدصادق آل بحر العلوم، نجف، چاپخانه حیدریه، ۱۳۵۵ ق

ـ هاینس هالم، فاطمیان و سنت‏هاى تعلیمى و علمى آنها، ترجمه فریدون بدره‏اى، تهران، ۱۳۷۷

چکیده

بررسى وضعیت شیعیان در جوامع مختلف و چگونگى برخورد حاکمان با آن‏ها غالبا از موضوعات مورد توجه برخى از محققان بوده است. در این مقاله ضمن بررسى وضعیت شیعیان در عصر صلاح‏الدین ایوبى به چگونگى به قدرت رسیدن او از دل حکومت فاطمیان در مصر و چگونگى برخورد او با تشیع اشاره مى‏شود. در ضمن علل کم‏رنگ شدن تشیع در مصر نیز بررسى شده است

واژگان کلیدى: تشیع، مصر، شیعیان مصر و صلاح‏الدین ایوبى.

مقدمه

حاکمان شیعه (ادریسیان و فاطمیان) حدود چهار قرن در شمال افریقا حکم راندند. ادریسیان زیدى‏مذهب و فاطمیان که محور اصلى بحث در این تحقیق هستند، جزء شیعیان اسماعیلیه محسوب مى‏شدند. طبیعى است بنابر «الناس على دین ملوکهم» مردم شمال افریقا (مصر) نیز شیعه بودند و حکومت‏هاى یاد شده، تمام تلاش خود را در همراه کردن مردم تحت امر خویش با تشیع به کار مى‏بستند و در این راه توفیقات زیادى هم به دست آوردند. اما با سقوط فاطمیان و روى کار آمدن صلاح‏الدین ایوبى تقریبا تشیع به یک‏باره از آن سامان رخت بست. در این پژوهش برآنیم که در حد توان به این سؤال‏ها پاسخ گوئیم

۱ برخورد صلاح‏الدین ایوبى با شیعیان و مذهب تشیع چگونه بوده است؟

۲ نقش تعصب در عملکرد و برخورد صلاح‏الدین با شیعیان چقدر بوده است؟

۳ صلاح‏الدین براى پیشبرد اهداف خود از چه ابزارى استفاده مى‏کرد؟

به نظر مى‏رسد که صلاح‏الدین با تعصب بالاى خود در جهت محو شیعه در مصر تلاش کرده است و این همان فرضیه‏اى است که در این نوشتار به اثبات خواهد رسید. هدف از این تحقیق شناخت وضعیت شیعیان مصر در قرن ششم (عصر صلاح‏الدین ایوبى) است

۱-تشیع در شمال افریقا (مصر) پیش از صلاح‏الدین ایوبى

طبیعى است که مردم مصر در عصر حکومت فاطمیان شیعه بوده و به مذهب و اعتقادات خود پاى‏بند بودند. دستگاه خلافت با تأسیس مراکز علمى بزرگ، مثل الازهر و برپایى و جا انداختن مراسم و شعائر بزرگ شیعه، مثل عید غدیر۳۵۸ (به عنوان مظهر حقانیت شیعه)، عاشورا۳۵۹ (مظهر مظلومیت شیعه)، نیمه شعبان۳۶۰ (یکى از اصلى‏ترین عقاید شیعه، یعنى انتظار) و سایر مراسم و بزرگداشت‏ها مردم را به مذهب، آشناتر و دلگرم‏تر مى‏کردند و مردم هم به قصد نشان دادن میزان علاقه‏مندى خود به مذهبشان در این مراسم حضور فعال داشتند. حکومت هم در این زمینه، مساعدت‏هاى لازم را انجام مى‏داد و زمینه مناسب را براى انجام امور یاد شده فراهم مى‏کرد. از نظر اقتصادى و اجتماعى هم اگرچه حکومت فاطمى گاهى اوقات با بحران‏هایى روبه‏رو بود، ولى در این دوره، آرامشى نسبى در جامعه حاکم بود،۳۶۱ زنان از منزلتى خاص برخوردار بودند و سالخوردگان و بیوه‏زنان در مراکز خاصى نگهدارى مى‏شدند.۳۶۲ به طور کلى از گزارش‏هاى تاریخى مى‏توان نتیجه گرفت که مردم در این دوره، از نظر معیشتى و فرهنگى و براى انجام امور مذهبى خویش مشکل جدى نداشته‏اند. با توجه به حضور اسماعیلیان در مصر و اقدامات فرهنگى و فکرى آن‏ها، در ادامه درباره آن‏ها بحث مى‏شود

یکى از فرقه‏هاى مهم شیعه، فرقه اسماعیلیه است. پیروان این فرقه به امامت اسماعیل، پسر امام صادق علیه‏السلام اعتقاد دارند. این در حالى بود که اسماعیل در زمان حیات امام صادق علیه‏السلام از دنیا رفت و آن حضرت نیز بارها بر امامت فرزند کوچک‏تر خود، امام موسى کاظم علیه‏السلام تأکید کرده بود.۳۶۳

اسماعیلیه به دو گروه عمده تقسیم شدند

الف. گروهى قائل شدند که اسماعیل نمرده و قائم اوست. ایشان به اسماعیلیه خالصه شناخته مى‏شدند

ب. گروه دیگرى معتقد شدند که امام صادق علیه‏السلام بعد از اسماعیل، نوه خود، یعنى محمد بن اسماعیل را به امامت منصوب کرده است. ایشان به نام مؤسس فرقه خویش، یعنى «اسماعیلیه مبارکه» شهرت یافتند.۳۶۴

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.