فایل ورد کامل مقاله وضعیت شیعیان مصر در عصر صلاحالدین ایوبی؛ تحلیل علمی شرایط اجتماعی، مذهبی و سیاسی
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل مقاله وضعیت شیعیان مصر در عصر صلاحالدین ایوبی؛ تحلیل علمی شرایط اجتماعی، مذهبی و سیاسی دارای ۳۵ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل مقاله وضعیت شیعیان مصر در عصر صلاحالدین ایوبی؛ تحلیل علمی شرایط اجتماعی، مذهبی و سیاسی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه فایل ورد کامل مقاله وضعیت شیعیان مصر در عصر صلاحالدین ایوبی؛ تحلیل علمی شرایط اجتماعی، مذهبی و سیاسی
چکیده
مقدمه
۱-تشیع در شمال افریقا (مصر) پیش از صلاحالدین ایوبى
۲ -حضور اسماعیلیه در مصر
۲ ـ ۱ مهمترین اقدامات فاطمیان
۲ ـ ۲ سقوط فاطمیان در مصر
-۳صلاحالدین ایوبى در یک نگاه
-۴اقدامات صلاحالدین ایوبى در براندازى مذهب شیعه
۴ ـ ۱ اقدامات صلاحالدین در تضعیف تشیع در عصر وزارت
۴ ـ ۲ پایان دولت فاطمى و آغاز حکومت صلاحالدین
۴ ـ ۳ صلاحالدین ایوبى و مبارزات او با مذهب تشیع در عصر حکومتش
۴ ـ ۳ ـ ۱ برخورد نظامى و سرکوب حرکتهاى شیعى
۴ـ ۳ ـ ۲اقدام فرهنگى
الف. حمایت از علماى (اهل تسنن):
ب -تأسیس و رونق بخشیدن به مدارس علمیه اهل تسنن
ج. از بین بردن مراکز علمى فاطمیان و مبارزه با برگزارى مراسم شیعى
نتیجه
منابع
بخشی از منابع و مراجع پروژه فایل ورد کامل مقاله وضعیت شیعیان مصر در عصر صلاحالدین ایوبی؛ تحلیل علمی شرایط اجتماعی، مذهبی و سیاسی
ـ ابن اثیر، محمد بن عبدالکریم شیبانى، الکامل فى التاریخ، بیروت، دار احیاء التراث العربى، ۱۴۰۸ق
ـ ابن تغرى بردى، ابوالمحاسن یوسف، النجوم الزاهره فى ملوک مصر و القاهره، قاهره، ۱۳۷۵م
ـ ابن خلدون، مقدمه، ترجمه محمد پروین گنابادى، تهران، ۱۳۵۹
ـ ابن خلّکان، وفیات الاعیان، تصحیح احسان عباسى، بیروت، ۱۹۷۷ م
ـ ابن شداد، بهاءالدین، النوادر السلطانیه، تحقیق جمالالدین، قاهره، مکتبه الخانجى، ۱۹۹۴ م
ـ ابن مأمون، جمالالدین ابوعلى موسى، اخبار مصر، تصحیح ایمن فؤاد، قاهره، المعهد العلمى الفرشى، ۱۹۸۳م
ـ ابن مسیر، محمد بن على بن یوسف، اخبار مصر، تصحیح ایمن فؤاد، قاهره، المعهد العلمى الفرشى للاثار الشرقیه، ۱۹۸۱ م
ـ ابن واصل، مفروج الکروب فى اخبار بنى ایوب، قاهره، ۱۹۵۳م
ـ ایوبیان، عبیداللّه، نقش قهرمان شرق در پیشگاه تاریخ، تهران، کتابفروشى سعدى تهران
ـ جمعى از نویسندگان، تاریخ تشیع، زیر نظر سیداحمدرضا خضرى، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، ۱۳۸۴
ـ رحیمزاده، مهدى، جنگهاى صلیبى، تهران، ۱۳۳۴
ـ سلطان عبدالنعیم، المجمعه المصرى فى العصر الفاطمى، قاهره، دارالمعارف، ۱۴۰۵ ق
ـ شهابالدین یاقوت بن عبداللّه حموى، معجم المؤلفین، بیروت، دار صادر، بىتا
ـ شهروزى، شمالدین محمد بن محمود، نزهه الارواح و روضه الافراح فى تاریخ الحکماء و الفلاسفه، ترجمه ضیاءالدین درّى، تهران، چاپخانه دانش، ۱۳۱۶
ـ شیخ قاسم الشماعى الرفاعى، بعلبک فى التاریخ، بیروت، ۱۴۰۴ ق
ـ صنهاجى، ابوعبداللّه محمد، اخبار ملوک بنى عبید و سیرتهم، تحقیق جلول احمد البدوى، الجزایر، المؤسسه الوطنیه، ۱۹۸۴ م
ـ طقّوش، محمد سهیل، دولت ایّوبیان، ترجمه عبداللّه ناصرى، قم، پژوهشکده حوزه و دانشگاه، ۱۳۷۴
ـ عبداللطیف، حمزه، الحرکه الفکریه فى المصر العصرین ایّوبى و المملوکى، قاهره، ۱۹۰۶م
ـ ـــــــــــــــ، الحرکه الفکریه فى مصر العصرین ایوبى و المملوکى، وزاره الثقافه و الارشاد القومى، المؤسسه المصریه العامه، بىتا
ـ عبده، قاسم، ماهیه الحروب الصلبیه، کویت، المجلس الوطنى، ۱۴۱۰ ق
ـ فلیپ، تاریخ عرب، ترجمه محمد سعیدى، تهران، ۱۹۵۹م
ـ قبادیانى، ناصرخسرو، سفرنامه، تحقیق محمود بیرسیاقى، تهران، ۱۳۷۰
ـ مردوخ، محمد، تاریخ کرد و کردستان، تهران، ۱۳۲۶
ـ مصرى، عبدالرحمن بن عبداللّه، فتوح مصر و اخبارها، قاهره، ۱۴۱۱ق
ـ معررى سامى، قاموس الاعلام، استانبول، ۱۸۸۱ م
ـ مقریزى، احمد بن على، اتعاظ الحنفاء باخبار الائمه الفاطمیین الخلفاء، تحقیق جمالالدین شیال، قاهره، المجلس الاعلى للشؤن الاسلامیه، ۱۳۸۷ ق
ـ مقریزى، المواعظ و الاعتبار بذکر الخطط و الآثار، قاهره، مکتب فرهنگى و دینى
ـ مناوى، محمدحمدى، الوزاره و الوزراء فى العصر الفاطمى، قاهره، ۱۹۷۰م
ـ ناصرى، عبدالله، فاطمیان در مصر، قم، پژوهشکده حوزه و دانشگاه، ۱۳۷۹
ـ نوبختى، حسن بن موسى، فرق الشیعه، تصحیح محمدصادق آل بحر العلوم، نجف، چاپخانه حیدریه، ۱۳۵۵ ق
ـ هاینس هالم، فاطمیان و سنتهاى تعلیمى و علمى آنها، ترجمه فریدون بدرهاى، تهران، ۱۳۷۷
چکیده
بررسى وضعیت شیعیان در جوامع مختلف و چگونگى برخورد حاکمان با آنها غالبا از موضوعات مورد توجه برخى از محققان بوده است. در این مقاله ضمن بررسى وضعیت شیعیان در عصر صلاحالدین ایوبى به چگونگى به قدرت رسیدن او از دل حکومت فاطمیان در مصر و چگونگى برخورد او با تشیع اشاره مىشود. در ضمن علل کمرنگ شدن تشیع در مصر نیز بررسى شده است
واژگان کلیدى: تشیع، مصر، شیعیان مصر و صلاحالدین ایوبى.
مقدمه
حاکمان شیعه (ادریسیان و فاطمیان) حدود چهار قرن در شمال افریقا حکم راندند. ادریسیان زیدىمذهب و فاطمیان که محور اصلى بحث در این تحقیق هستند، جزء شیعیان اسماعیلیه محسوب مىشدند. طبیعى است بنابر «الناس على دین ملوکهم» مردم شمال افریقا (مصر) نیز شیعه بودند و حکومتهاى یاد شده، تمام تلاش خود را در همراه کردن مردم تحت امر خویش با تشیع به کار مىبستند و در این راه توفیقات زیادى هم به دست آوردند. اما با سقوط فاطمیان و روى کار آمدن صلاحالدین ایوبى تقریبا تشیع به یکباره از آن سامان رخت بست. در این پژوهش برآنیم که در حد توان به این سؤالها پاسخ گوئیم
۱ برخورد صلاحالدین ایوبى با شیعیان و مذهب تشیع چگونه بوده است؟
۲ نقش تعصب در عملکرد و برخورد صلاحالدین با شیعیان چقدر بوده است؟
۳ صلاحالدین براى پیشبرد اهداف خود از چه ابزارى استفاده مىکرد؟
به نظر مىرسد که صلاحالدین با تعصب بالاى خود در جهت محو شیعه در مصر تلاش کرده است و این همان فرضیهاى است که در این نوشتار به اثبات خواهد رسید. هدف از این تحقیق شناخت وضعیت شیعیان مصر در قرن ششم (عصر صلاحالدین ایوبى) است
۱-تشیع در شمال افریقا (مصر) پیش از صلاحالدین ایوبى
طبیعى است که مردم مصر در عصر حکومت فاطمیان شیعه بوده و به مذهب و اعتقادات خود پاىبند بودند. دستگاه خلافت با تأسیس مراکز علمى بزرگ، مثل الازهر و برپایى و جا انداختن مراسم و شعائر بزرگ شیعه، مثل عید غدیر۳۵۸ (به عنوان مظهر حقانیت شیعه)، عاشورا۳۵۹ (مظهر مظلومیت شیعه)، نیمه شعبان۳۶۰ (یکى از اصلىترین عقاید شیعه، یعنى انتظار) و سایر مراسم و بزرگداشتها مردم را به مذهب، آشناتر و دلگرمتر مىکردند و مردم هم به قصد نشان دادن میزان علاقهمندى خود به مذهبشان در این مراسم حضور فعال داشتند. حکومت هم در این زمینه، مساعدتهاى لازم را انجام مىداد و زمینه مناسب را براى انجام امور یاد شده فراهم مىکرد. از نظر اقتصادى و اجتماعى هم اگرچه حکومت فاطمى گاهى اوقات با بحرانهایى روبهرو بود، ولى در این دوره، آرامشى نسبى در جامعه حاکم بود،۳۶۱ زنان از منزلتى خاص برخوردار بودند و سالخوردگان و بیوهزنان در مراکز خاصى نگهدارى مىشدند.۳۶۲ به طور کلى از گزارشهاى تاریخى مىتوان نتیجه گرفت که مردم در این دوره، از نظر معیشتى و فرهنگى و براى انجام امور مذهبى خویش مشکل جدى نداشتهاند. با توجه به حضور اسماعیلیان در مصر و اقدامات فرهنگى و فکرى آنها، در ادامه درباره آنها بحث مىشود
یکى از فرقههاى مهم شیعه، فرقه اسماعیلیه است. پیروان این فرقه به امامت اسماعیل، پسر امام صادق علیهالسلام اعتقاد دارند. این در حالى بود که اسماعیل در زمان حیات امام صادق علیهالسلام از دنیا رفت و آن حضرت نیز بارها بر امامت فرزند کوچکتر خود، امام موسى کاظم علیهالسلام تأکید کرده بود.۳۶۳
اسماعیلیه به دو گروه عمده تقسیم شدند
الف. گروهى قائل شدند که اسماعیل نمرده و قائم اوست. ایشان به اسماعیلیه خالصه شناخته مىشدند
ب. گروه دیگرى معتقد شدند که امام صادق علیهالسلام بعد از اسماعیل، نوه خود، یعنى محمد بن اسماعیل را به امامت منصوب کرده است. ایشان به نام مؤسس فرقه خویش، یعنى «اسماعیلیه مبارکه» شهرت یافتند.۳۶۴
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 