فایل ورد کامل مقاله رابطه شادکامی با جهت‌گیری مذهبی، شادکامی روان‌شناختی و افسردگی در دانش‌پژوهان؛ تحلیل علمی یافته‌های روانشناختی


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
1 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل مقاله رابطه شادکامی با جهت‌گیری مذهبی، شادکامی روان‌شناختی و افسردگی در دانش‌پژوهان؛ تحلیل علمی یافته‌های روانشناختی دارای ۲۱ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل مقاله رابطه شادکامی با جهت‌گیری مذهبی، شادکامی روان‌شناختی و افسردگی در دانش‌پژوهان؛ تحلیل علمی یافته‌های روانشناختی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

بخشی از فهرست مطالب پروژه فایل ورد کامل مقاله رابطه شادکامی با جهت‌گیری مذهبی، شادکامی روان‌شناختی و افسردگی در دانش‌پژوهان؛ تحلیل علمی یافته‌های روانشناختی

چکیده  
مقدمه  
روش پژوهش  
ابزارهاى پژوهش  
طرح پژوهش  
یافته‏هاى پژوهش  
نتیجه گیرى  
منابع  

بخشی از منابع و مراجع پروژه فایل ورد کامل مقاله رابطه شادکامی با جهت‌گیری مذهبی، شادکامی روان‌شناختی و افسردگی در دانش‌پژوهان؛ تحلیل علمی یافته‌های روانشناختی

الف) فارسى

* قرآن کریم

۱ آرگیل، مایکل، روان‏شناسى شادى، ترجمه: مسعود گوهرى انارکى، حمید طاهرنشاط‏دوست، حسن پالاهنگ، فاطمه بهرامى، اصفهان، جهاد دانشگاهى واحد اصفهان، چاپ دوم، ۱۳۸۳

۲ آمدى، عبدالواحد بن محمد، تصنیف غررالحکم و دررالکلم، تحقیق: مصطفى درایتى و حسین درایتى، قم، مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى، چاپ دوم، ۱۳۷۸

۳ اکبریان، مهدى و خوشه‏مهرى، گیتى، بررسى رابطه عمل به باورهاى دینى و شادکامى دانشجویان، ۱۳۸۳

۴ پناهى، على‏احمد، بررسى رابطه میزان تقید به نماز و سطح اضطراب دانش‏آموزان سال دوم دبیرستان شهرستان قم، مقطع سنى ۱۶ سال در سال تحصیلى ۸۲ – ۸۱، پایان‏نامه کارشناسى ارشد، کتاب‏خانه مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى قم، ۱۳۸۲

۵ جوادى آملى، عبداللّه‏، انتظار بشر از دین، تحقیق و تنظیم: محمدرضا مصطفى‏پور، قم، اسراء، چاپ اول، ۱۳۸۰

۶ حیدرى، مجتبى، بررسى رابطه جهت‏گیرى مذهبى و رضامندى از زندگى زناشویى در خانواده‏هاى معلمان مرد شهرستان قم، پایان‏نامه کارشناسى ارشد، کتاب‏خانه مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى قم، ۱۳۸۲

۷ داودى کهکى، محمدرضا، شادابى و نشاط از دیدگاه آیات و روایات تفسیرى، پایان‏نامه کارشناسى ارشد، کتاب‏خانه مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى قم، ۱۳۸۲

۸ راستى، على و سیدمحمدرضا تقوى، مقایسه سوگیرى حافظه صریح نسبت به پردازش اطلاعات هیجانى منفى در بیماران مبتلا به اضطراب منتشر، افسردگى اساس و افراد بهنجار، مجله روان‏شناسى، ش ۳۹، ۱۳۸۵

۹ سلطانى زرندى، احمد، بررسى تأثیر روزه‏دارى در ماه مبارک رمضان بر وضعیت روانى، پایان‏نامه دکترى، دانشگاه علوم پزشکى کرمان، ۱۳۷۷

۱۰ على‏پور، احمد، احمدعلى نوربالا، جواد اژه‏اى و حسین مطیعیان، شادکامى و عملکرد ایمنى بدن، مجله روان‏شناسى، ش ۱۵، ۱۳۷۹

۱۱ کاظمى، مجید، کریمى، انصارى، نگاهبان، حسینى و وزیرى‏نژاد، تأثیر روزه رمضان بر بهداشت روان و افسردگى دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامى سیرجان در سال ۱۳۸۳، مجله دانشگاه علوم پزشکى رفسنجان، ش۲، ۱۳۸۵

۱۲ فرخى، حسن، بیژن، گیلانى، رضا زمانى و على‏اکبر حدادى کوهسار، رابطه سبک‏هاى مقابله و اسناد با افسردگى، مجله پژوهش‏هاى روان‏شناختى، دوره ۹، ش ۱و۲، ۱۳۸۵

۱۳ کرمى نورى، رضا، محمدى‏فر مکرى و یزدانى، مطالعه عوامل مؤثر بر احساس شادى و بهزیستى در دانشجویان دانشگاه تهران، مجله روان‏شناسى و علوم تربیتى، ش ۱، ۱۳۸۱

۱۴ نوربالا، احمدعلى و احمد على‏پور، بررسى مقدماتى و روایى پرسش‏نامه شادکامى آکسفورد در دانشجویان دانشگاه‏هاى تهران، فصل‏نامه اندیشه و رفتار، سال ۵، ش ۱ و ۲،

۱۵ هادیان‏فرد، حبیب، احساس بهزیستى و فعالیت‏هاى مذهبى در گروهى از مسلمانان، فصل‏نامه اندیشه و رفتار، ش ۲۰، ۱۳۸۴

ب) لاتین

۱۶ Argyle, M, The Psychology of Happiness, Usa & Canada: Rutledge, Taylor & Francis Group,

چکیده

هدف این پژوهش، آزمودن این فرضیه است که آیا میان آموزه‏ هاى دینى (اگر به صورت شاخص‏هاى اندازه‏پذیر تبدیل شوند) در حوزه شادکامى با شادکامى روان‏شناختى و افسردگى رابطه‏اى وجود دارد؟ همچنین آیا بر اساس منابع مذهبى مى‏توان ابزارى ساخت که شادکامى افراد را بسنجد؟ پژوهش حاضر، این رابطه را در ۴۲ نفر از دانش‏پژوهان متأهل مرد و زن در سطح کارشناسى و کارشناسى ارشد مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى قدس‏سره شهر قم بررسى کرده است. بدین منظور، پرسش‏نامه‏اى از مؤلفه‏هاى شادکامى در روایت‏هاى معصومین علیهم‏السلام تهیه و اعتباریابى شد و سپس همراه با پرسش‏نامه شادکامى آکسفورد و سیاهه افسردگى بک، بر روى گروه نمونه اجرا گردید. آن‏گاه داده‏ها با استفاده از روش هم‏بستگى گشتاورى پیرسون تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان دادند میان شادکامى دینى با شادکامى روان‏شناختى رابطه معنادار مثبت و با افسردگى، رابطه معنادار منفى وجود دارد. با توجه به این رابطه، از این پژوهش برآمد که بر اساس منابع مذهبى مى‏توان ابزارى ساخت که شادکامى افراد مذهبى و غیر مذهبى را بسنجد. همچنین رابطه معکوس میان شادکامى و افسردگى نشان مى‏دهد که مى‏توان مداخله‏هایى ترتیب داد تا سبک زندگى افراد افسرده، به گونه‏اى با تمرین مؤلفه‏هاى شادکامى دینى تغییر کند

کلید واژه‏ها: سنجش شادکامى دینى، شادکامى روان‏شناختى، شادکامى آکسفورد، افسردگى

 

مقدمه

یکى از بحث‏هایى که در حوزه شخصیت و روان‏شناسى سلامت، اهمیت دارد، موضوع شادکامى است. به باور برخى از پژوهشگران، شادکامى سه جزء اساسى دارد: «هیجان مثبت»، «رضایت از زندگى» و «نبود هیجان‏هاى منفى» همچون افسردگى و اضطراب. این پژوهشگران دریافتند که روابط مثبت با دیگران، هدف‏مند بودن زندگى، رشد شخصیتى، دوست داشتن دیگران و زندگى، از اجزاى شادکامى هستند. (آرگیل، مارتین و لو،۴۲۴ ۱۹۹۵ به نقل از: على‏پور، نوربالا، اژه‏اى و مطیعیان، ۱۳۷۹ه.ش) افزون براین، بیشتر بررسى‏ها (براى نمونه، آرگیل و لو، ۱۹۹۰م.؛ فارنهام و بروینگ،۴۲۵۱۹۹۰م.؛ هوتارد و همکاران،۴۲۶ ۱۹۸۹م.؛ مایزر و داینر،۴۲۷ ۱۹۸۹م. و کوستا و مککر،۴۲۸ ۱۹۸۰م.) نشان مى‏دهند که شادکامى یک ویژگى شخصیتى است. نیز دربسیارى از پژوهش‏ها (از جمله پژوهش آرگیل و لو، ۱۹۹۸م.؛ فرانسیس و همکاران،۴۲۹۱۹۹۸م. و پاووت و همکاران،۴۳۰ ۱۹۹۰م.) شادکامى را با «برون‏گردى با ثبات»۴۳۱ درنظریه آیزنک معادل دانسته‏اند

از سوى دیگر، چون دین الهى به حقیقت انسان و نیازهاى او توجه دارد و برنامه همه‏جانبه‏اى را براى زندگى وى ارائه مى‏دهد،۴۳۲ پاى‏بندى به ارزش‏ها و آموزه‏هاى دینى که مبتنى بر ویژگى‏ها و نیازهاى فطرى انسان است تأمین کننده آرامش، سلامت روان، بهزیستى و شادکامى دین‏داران خواهد بود. خداى متعال درباره اهل هدایت مى‏فرماید

الذّین آمَنوا وَتَطمَئِنُّ قُلُوبُهم بِذِکْرِ اللّه‏، اَلا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ القُلُوبُ؛۴۳۳ آنان کسانى هستند که ایمان آورده‏اند و دل‏هایشان به یاد خدا مطمئن است؛ آگاه باشید که با یاد خدا دل‏ها آرامش مى‏یابد

بررسى‏ها نشان داده‏اند مذهبى بودن با عاطفه مثبت هم‏بستگى مستقیم و با عاطفه منفى رابطه معکوس دارد. (واتسون و کلارک،۴۳۴ ۱۹۹۲م. به نقل از: هادیان‏فرد، ۱۳۸۴ه.ش)اسکامن۴۳۵ (۲۰۰۲ م.) مذهب را یکى از عوامل تأثیرگذار بر رفتار و شناخت مى‏داند ومى‏گوید بسیارى از جنبه‏هاى مذهب بر امید، خوش‏بینى، همدلى، پیوندجویى، عفو و بخشش تأکید مى‏کنند و پیوسته از تجاوز و رفتارهاى ضداجتماعى مانند فساد، خودفروشى و دزدى نهى کرده است. هر دو جنبه مذهب، یعنى پرداختن به فعالیت‏هاى مثبت و دورى از فعالیت‏هاى منفى، باعث پدیدآمدن احساس ارزش مثبت در پیروان ادیان مى‏شود. بررسى‏هاى انجام شده در ایالت متحده امریکا نشان داده‏اند مردمى که خود را معنوى‏تر و مذهبى‏تر مى‏دانند، سطوح بالاترى از شادکامى را گزارش مى‏کنند و حضور در کلیسا و آیین‏هاى دینى، با احساس بهزیستى رابطه مثبتى دارد (میرز،۴۳۶۲۰۰۰م. و اینگلهارت،۴۳۷ ۱۹۹۰ م.) همچنین پژوهش‏هاى مختلف در زمینه سلامتروان، نشان مى‏دهد که اساسى‏ترین مسئله در شخصیت سالم، وحدت روان و تعهد مذهبى است. (جلالى تهرانى، ۱۳۷۷، به نقل از: سلطانى زرندى، ۱۳۷۷)

با توجه به اهمیت و تأثیر مثبت آموزه‏هاى دینى بر سلامت روان و شادکامى انسان، پژوهش‏هاى زیادى در این زمینه در ایران انجام یافته و نتایج مهمى گزارش شده است. (براى مثال ر.ک: کاظمى، کریمى، انصارى، حسینى و وزیرى‏نژاد، ۱۳۸۵) یک بررسى درباره تأثیر روزه بر بهداشت روان و افسردگى دانشجویان، نشان داد که روزه رمضان مى‏تواند عامل مهمى در جهت کاستن از میزان افسردگى و بالا بردن سلامت روانى باشد. هادیان‏فرد (۱۳۸۴) گزارش کرد افرادى که بر مبناى باورهاى دینى عمل مى‏کنند، احساس ذهنى و بهزیستى بالاترى دارند. پناهى (۱۳۸۲) میان میزان پاى‏بندى به نماز و سطح اضطراب در دانش‏آموزان، رابطه معکوسى به دست آورد. حیدرى (۱۳۸۲) نشان داد که میان جهت‏گیرى مذهبى و رضامندى از زندگى زناشویى، رابطه مثبت معنادارى وجود دارد

در زمینه شادکامى روان‏شناختى، یکى از مهم‏ترین و گسترده‏ترین پژوهش‏ها را آرگیل انجام داد. وى حاصل پژوهش‏هایش را در کتابى با عنوان روان‏شناسى شادى۴۳۸ گزارشکرده است. در ایران، با توجه به بررسى‏هاى انجام شده در سایت‏هاى معتبر علمى و نشریه‏هاى علمى و پژوهشى، پژوهش اکبریان و خوشه‏مهرى (۱۳۸۲) اهمیت دارد. آنان در یک بررسى توصیفى ـ تحلیلى درباره رابطه عمل به باورهاى دینى با شادکامى دانشجویان، میان این دو، رابطه معنادار مثبتى به دست آورده‏اند. همچنین در مقاله‏اى به قلم کُرمى نورى، مکرى، محمدى‏فر و یزدانى (۱۳۸۱) با عنوان «مطالعه عوامل مؤثر بر احساس شادى و بهزیستى در دانشجویان»، مؤلفه‏هایى مانند سلامت بدنى، همسر مناسب، استقلال در تصمیم گیرى، وضعیت اقتصادى، شغل مناسب، احساس پیشرفت، عمل به دستورهاى دینى، پایگاه اجتماعى و هیجان‏خواهى بررسى شده است

در حوزه شادکامى از نگاه دین، تنها پژوهشى که تا زمان تدوین این مقاله به دست آمد، نوشته داودى کهکى (۱۳۸۲) با عنوان «شادابى و نشاط از دیدگاه آیات و روایات تفسیرى» بود. در این پژوهش توصیفى، شناخت خالق، شناخت خود، شناخت صحیح هدف، انجام عبادت و توجه به وعده‏هاى الهى، به عنوان عوامل شادابى، و حسد، ناامیدى، اختلاف و نفاق با عنوان موانع نشاط معرفى شده است

چون نبود پژوهشى که به طور مستقیم رابطه میان مؤلفه‏هاى شادکامى در روایات را با شادکامى روان‏شناختى و افسردگى بررسى کند، احساس مى‏شد، در پژوهش حاضر کوشیده‏ایم به این پرسش‏ها پاسخ دهیم که آیا میان شادکامى با جهت‏گیرى مذهبى و شادکامى روان‏شناختى و افسردگى رابطه‏اى وجود دارد؟ آیا میان نمره‏هاى زنان و مردان، در اینجا تفاوتى وجود دارد؟ و اینکه آیا بر اساس منابع مذهبى مى‏توان ابزارى ساخت که شادکامى افراد را بسنجد؟ براى این منظور، پرسش‏نامه‏اى از مؤلفه‏هاى شادکامى در روایت‏هاى معصومین علیهم‏السلام تهیه و اعتباریابى شد. در ادامه، نمره حاصل از آن با نمره به دست آمده از اجراى پرسش‏نامه شادکامى آکسفورد و سیاهه افسردگى بک مقایسه مى‏شود و با توجه به پژوهش‏هاى دیگرى که به بخشى از آنها اشاره شد، این فرضیه را مطرح مى‏کنیم که میان مؤلفه‏هاى شادکامى در روایات با شادکامى روان‏شناختى، رابطه معنادار مثبت و با افسردگى رابطه معنادار منفى وجود دارد

روش پژوهش

جامعه و نمونه: جامعه آمارى این پژوهش را دانش‏پژوهان زن و مرد متأهل در سطح کارشناسى و کارشناسى ارشد سال تحصیلى ۸۶ ـ ۱۳۸۵ مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى قدس‏سره شهر قم تشکیل داده است. در این جامعه، محدودیت سنّى، نوع رشته تحصیلى، وضعیت اقتصادى، اجتماعى، سیاسى، فرهنگى و متغیرهایى مانند آن در نظر گرفته نشده است. گروه نمونه شامل ۴۲ نفر (۵۲ درصد مرد و ۴۸ درصد زن) از دانش‏پژوهان هستند که به صورت تصادفى نظام‏دار انتخاب شدند. افراد نمونه، شامل طلبه‏هایى مى‏شوند که دست‏کم سطح یک حوزه علمیه را به پایان رسانده‏اند. (میانگین سنى ۶/۳۰ سال با دامنه ۲۰ـ۴۹ و میانگین مدت ازدواج ۸/۸ سال با دامنه۱ ـ ۲۶ سال)

پس از تشریح هدف‏هاى پژوهش و جلب مشارکت و همکارى آزمودنى‏ها، پرسش‏نامه‏ها به صورت فردى یا گروهى در اختیارشان قرار گرفت تا در فرصت مناسب، پرسش‏نامه‏ها را تکمیل کنند

ابزارهاى پژوهش

 

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.