فایل ورد کامل تحقیق بررسی ارتباط میان شادکامی اسلامی و شادکامی روانشناختی در میان دانشجویان
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل تحقیق بررسی ارتباط میان شادکامی اسلامی و شادکامی روانشناختی در میان دانشجویان دارای ۲۶ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل تحقیق بررسی ارتباط میان شادکامی اسلامی و شادکامی روانشناختی در میان دانشجویان کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه فایل ورد کامل تحقیق بررسی ارتباط میان شادکامی اسلامی و شادکامی روانشناختی در میان دانشجویان
چکیده
مقدمه
روش پژوهش
یافتههای پژوهش
نتیجهگیری
منابع
بخشی از منابع و مراجع پروژه فایل ورد کامل تحقیق بررسی ارتباط میان شادکامی اسلامی و شادکامی روانشناختی در میان دانشجویان
ـ آرگیل، مایکل، روانشناسی شادی، ترجمه مسعود گوهری انارکی و دیگران، اصفهان، جهاد دانشگاهی واحد اصفهان، چ دوم، ۱۳۸۳
ـ جانبزرگی، مسعود، «جهتگیری مذهبی و سلامت روان»، پژوهش در پزشکی، ش ۴، دوره۳۱، ۱۳۸۶، ص ۳۴۵-۳۵۰
ـ داودیکهکی، محمدرضا، شادابی و نشاط از دیدگاه آیات و روایات تفسیری، پایاننامه کارشناسی ارشد، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قم، ۱۳۸۲
ـ دلاور، علی، روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی، تهران، ویرایش، ۱۳۸۱
ـ ظهور، علیرضا و فکری، علیرضا، «وضعیت شادابی دانشجویان دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران»، ارمغان دانش، ش ۳، سال ۸، ۱۳۸۲
ـ علیپور، احمد، و دیگران، «شادکامی و کارکرد ایمنی بدن»، روانشناسی، ش ۱۵، ۱۳۷۹، ص۲۱۹-۲۳۳
ـ علیمحمدی، کاظم و جانبزرگی، مسعود، «بررسی رابطه بین شادکامی با جهتگیری مذهبی و شادکامی روانشناختی و افسردگی»، روانشناسی در تعامل با دین، ش ۲، سال اول، ۱۳۸۷، ص ۱۳۱ـ۱۴۴
ـ علیمحمدی، کاظم، شادکامی و ساخت آزمون آن از دیدگاه اسلام، با راهنمایی دکتر مسعود آذربایجانی، پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم، ۱۳۸۸
ـ فتحعلی، محمود، «سعادت در فلسفه اخلاق»، معرفت، ش ۱۵، شماره ۱۵، ۱۳۷۴، ص۴۰-۴۶
ـ فرزادفر، منیر و دیگران، «تاثیر آموزش شادمانی به شیوه فوردایس بر کاهش افسردگی زنان بیسرپرست شهر اصفهان»، دانش و پژوهش در روانشناسی، ش۳۰، ص ۳۹-۵۰
ـ قادری بافی، محمد، مفهوم و جایگاه شادمانی در بیان قرآن و حدیث، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته علوم قرآنی و حدیث، با راهنمایی محمدعلی مهدویراد، دانشگاه تربیت مدرس
ـ کار، آلان، روانشناسی مثبت، ترجمه حسن پاشا شریفی و جعفر نجفیزند، تهران: نشر سخن، ۱۳۸۵
ـ لیاقتدار، محمدجواد و دیگران، «هنجاریابی سیاهه شادکامی فوردایس ـ اصفهان در دانشجویان»، روانشناسی، ش ۴۶، سال۱۲، ۱۳۸۷، ص۱۸۳-۱۹۶
ـ مراد، سعید، نظریه السعاده عند فلاسفه الاسلام، تصدیر محمدعاطف العراقی، القاهره، مکتبه الأنجلو المصریه، ۱۹۹۲م
ـ مرادی، مریم و دیگران، «شادمانی و شخصیت»، تازههای علوم شناختی، ش ۲، سال۷، ۱۳۸۴،ص ۶۰-۷۱
ـ مصباح، مجتبی، فلسفه اخلاق، قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، چ سوم، ۱۳۷۸
ـ نصوحی دهنوی، و دیگران، «رابطه بین میزان شادمانی و عوامل آموزشگاهی دانش آموزان دبیرستانی»، دانش و پژوهش در روانشناسی، ش ۱۹و۲۰، ۱۳۸۳، ص ۳۳-۵۰
ـ هادیانفرد، حبیب، «احساس بهزیستی و فعالیتهای مذهبی در گروهی از مسلمانان»، اندیشه و رفتار، ش۲۰، ص ۲۲۴-۲۳۲
ـ یزدانی، فضلالله، «بررسی رابطه بین نگرش دینی، سبکهای مقابلهای و شادکامی در دانش آموزان دختر و پسر اصفهان»، مصباح ـ تعلیم و تربیت اسلامی، ش ۴۹، سال ۱۲، ۱۳۸۱، ص ۶۶-۸۴
Argyle, M. The Psychology of Happiness. USA & Canada: Rutledge, Taylor & Francis Group,
Blanchflower, David G & Oswald, Andrew J. Money, Sex and Happiness: An Empirical Study, Scandinavian Journal of Economics, Volume 106 Issue 3, Nov 2004, 393 – ۴۱۵ (۲۰۰۸ the editors of the Scandinavian Journal of Economics)
Boehn Julia K.& Lyubomirsky Sonja, The Promise Of Sustainable Happiness, 2009, 667-679(bi ja)
Cheng, Helen & Furnham, Adrian. Attribution Style and Personality as Predictors of Happiness and Mental Health, Springer Netherlands, 2001, 307-
Crossley, Adam & Langdridge, Darren. Perceived Sources of Happiness: A Network Analysis, Journal of Happiness Studies, 2005, Volume 6, Number 2, June, 107-
Demotteo. What Are The Differences Between Happiness And Self-Esteem Springer Netherlands, 2005, 362-
Diener, Ed & Biswas-Diener. Happiness: Unlocking the Mysteries of Psychological Wealth, Blackwell, Garsington Road, Oxford ,
Easterlin Richard A. The Economics of Happiness, Daedalus, 2004, V 133, p27+
Liesbeth, Snoep. Religiousness and happiness in three nations: a research, Journal of Happiness Studies. 2008, 9:207–۲۱۱
Lu, Luo & Hu, Chia-Hsin. Personality, Leisure Experiences and Happiness, Journal of Happiness Studies, Volume 6, Number 3 / September, 2005, 325-
Lyubomirsky Sonja; Sheldon Kennon M And Schkade David. Pursuing Happiness: The Architecture of Sustainable Change, Riview of General Psycology, 2005, V 9,No 2,111-
Madigan Timothy, J. Godless Happiness, Free Inquiry. V 18, Summer
Myers, D.G & Diener, Ed. The Science of Happiness, Magazine article (Questia), The Futurist, 1997,V 31.1+
Ott, Jan. The Nature Of martin’s Happiness, Journal of Happiness Studies (in press) 7:113–۱۲۸ _ Springer,
Paquette, Mary. The Science of Happiness, Perspectives in Psychiatric Care. 2006,V 42, 1+
Schumaker, John F. Can religion make you happy, Free Inquiry. 1998 ,V 18, Issue: 3, 28+
Seligman, M. E. P ; Steen, A ; Parks, N & Peterson, C. Positive Psychology Progress, American Psychologist, 2005, 410-
Seligman, M. E. P. Can Happiness Be Taught Daedalus, 2004,V 133, Issue: 2, , 80+
Seligman, M. E. P. Can Happiness Be Taught Daedalus, 2004,V 133, Issue: 2 , 80+
Seligman, M. E. P; Rashid, T & Parks, A. C. Positive Psychotherapy, American psychologist, November 2006, 774-
چکیده
هدف پژوهش حاضر آزمون این فرضیه است که آیا میتوان بر اساس منابع اسلامی ابزاری ساخت که شادکامی افراد را بسنجد؟ آیا بین آموزههای دینی (اگر به صورت شاخصهای قابل اندازهگیری تبدیل شوند) در حوزه شادکامی، با شادکامی روانشناختی رابطهای وجود دارد؟ این پژوهش به بررسی این رابطه در ۱۴۳ نفر از دانشجویان مرد و زن مشغول به تحصیل در سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه قم پرداخته است. بدین منظور، پرسشنامهای از مؤلفههای شادکامی در آیات و روایات معصومین(علیهمالسلام) تهیه، اعتباریابی و همراه با پرسشنامه شادکامی فوردایس در گروه نمونه اجرا شد. دادهها با استفاده از روش همبستگی گشتاوری پیرسون، آزمون لوین و تی مستقل، تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان دادند بین شادکامی اسلامی و شادکامی روانشناختی رابطه معنادار مثبت وجود دارد. بنابراین، این نتایج، میتوان بر اساس منابع معتبر اسلامی ابزاری ساخت که شادکامی افراد مذهبی و غیرمذهبی را بسنجد. همچنین میتوان مداخلههایی ترتیب داد تا سبک زندگی افراد افسرده به شکلی با تمرین مؤلفههای شادکامی دینی تغییر کند
کلید واژهها: اسلام، سنجش، شادکامی، شادکامی اسلامی، شادکامی فوردایس
مقدمه
«شادکامی» از مهمترین نیازهای روانی بشر است که تأثیر عمدهای بر شکلگیری شخصیت و سلامت روان دارد و همه انسانها شادکامی را خود و برای افراد مورد علاقهشان میخواهند. از عهد باستان تا کنون به احساسات مثبت انسان از جمله شادکامی توجه شده است. افلاطون در کتاب جمهوری به سه عنصر در وجود انسان اشاره میکند که عبارتند از: قوه عقل یا استدلال، احساسات و امیال. وی شادکامی را حالتی از انسان میداند که بین این سه عنصر، تعادل و هماهنگی وجود داشته باشد. ارسطو معتقد است دستکم سه نوع شادمانی وجود دارد؛ در پایینترین سطح، شادی را همان لذّت میداند؛ در سطح بالاتر شادی همان موفقیت و کامیابی است و نوع سوم شادی از نظر ارسطو، شادی ناشی از معنویت است. وی معتقد است شادکامی حقیقی از ارضای امیال حاصل نمیشود، بلکه از انجام چیزی که از لحاظ اخلاقی ارزش انجام دادن دارد، یعنی از تجلّی فضیلت حاصل میشود. به اعتقاد جرمی بنتام شادکامی غیر قابل تشخیص از لذّتهای جسمانی بوده، عبارت است از فعالیتهایی که افزایش آنها موجب لذّت و کاهش درد و ناراحتیها میشود. فارابی معتقد است سعادت دنیوی و اخروی انسان با تحقق چهار نوع فضیلت به دست میآید که عبارتند از: فضیلتهای نظری، فضیلتهای فکری، فضیلتهای اخلاقی و صناعات عملی. وی راه رسیدن به سعادت را داشتن ملکات اخلاقی دانسته، و خلق نیکو را اعتدال یا حد وسط افراط و تفریط میداند
برخی از پژوهشگران، شادکامی را حالت روانی مثبتی میدانند که با سطح بالای رضامندی کلی از زندگی، عاطفه مثبت و سطح پایین عاطفه منفی مشخص میشود. سلیگمن، رشید و پارک، مفهوم شادکامی را در سه مؤلفه جای داده است: الف) هیجانهای مثبت (زندگی بانشاط)؛ ب) تعهد (زندگی درگیرانه یا زندگی خوب؛ ج) معناداری (زندگی با معنا). سلیگمن معتقد است بر اساس پژوهشهای چند سال اخیر، ثابت شده است شادکامی عامل پدیدآورنده منافعی به مراتب بیشتر از صِرف احساس خوبی داشتن است؛ افراد شادکام، سالمتر و بسیار موفقترند و درگیری و تعهد اجتماعی بیشتری دارند
یکی از پرسشهای اساسی درباره شادکامی این است که آیا شادکامی حالتی است که به رویدادها و موقعیتهای زندگی مربوط میشود یا به شخصیت فرد ارتباط دارد و یا اینکه نتیجه تعامل میان این دو است؟ بیشتر بررسیها نشان میدهند که شادکامی یک ویژگی شخصیتی است. بررسیهای شخصیتی در مورد شادکامی نشان میدهد که افراد شاد و ناشاد، نیمرخهای شخصیتی متمایز دارند. در فرهنگهای غربی، افراد شاد برونگرا و خوشبین هستند و از عزت نفس بالا و کنترل درونی برخوردارند. در مقابل، افراد ناشاد به سطوح بالایی از روانرنجوری گرایش دارند. همبستگی برونگرایی با شادکامی یا عاطفی بودن مثبت حدود ۷۰/۰ است اما همبستگی روانرنجورگرایی با عاطفی بودن منفی بیش از ۹/۰ است. در پژوهشی که توسط مرادی، جعفری و عابدی در مورد «شادمانی و شخصیت» انجام شد، به ارتباط معنادار شادکامی با ابعاد شناختی، اجتماعی، هیجانی و جسمانی شخصیت اشاره شده است. در این پژوهش، کنترل درونی، خوشبینی و تفکر مثبت، هدفمندی، خلاقیت، ثبات هیجانی، عزت نفس، خودکارآمدی، برونگرایی، نوعدوستی، توافق اجتماعی، وظیفهشناسی، روابط مثبت با دیگران و سلامت سیستم ایمنی بدن به مثابه مؤلفههای شخصیتی مؤثر در شادکامی یاد شده است. این پژوهشگران بر این باورند که بین شادکامی و مؤلفههای یادشده، رابطه علّی و دوسویه برقرار است. برخی از پژوهشگران نیز شادکامی را متغیری شخصیتی میدانند که پایهای زیستشناختی دارد. هیجان مثبت، رضایت از زندگی، نبود هیجانهای منفی، روابط مثبت با دیگران، هدفمند بودن زندگی، رشد شخصیتی، دوست داشتن دیگران و طبیعت نیز شروط لازم برای رسیدن به شادکامی هستند. لوبومیرسکی و همکاران الگوی یکپارچهای از شادکامی ارائه و عوامل شادکامی را از سه جنبه بررسی کردهاند: عوامل ژنتیکی (نقطه تنظیم)، شرایط محیطی و صفات شخصیتی (فعالیت ارادی). بر اساس این پژوهش، عوامل ژنتیکی ۵۰% ، صفات شخصیتی ۴۰% و عوامل محیطی ۱۰% واریانس شادکامی را پیشبینی میکنند. لوبومیرسکی و همکاران معتقدند عوامل ژنتیکی، در طول زمان ثابت و پایدار، و در برابر نفوذ و کنترل مقاومند و تغییر در صفات شخصیتی به مراتب بیشتر از عوامل محیطی ظرفیت شادکامی را افزایش میدهد
به نظر میرسد، گستردهترین پژوهش در زمینه شادکامی روانشناختی را آرگیل (۲۰۰۱) انجام داده است. وی حاصل پژوهشهایش را در کتابی با عنوان روانشناسی شادی گزارش کرده است. همچنین در چند سال اخیر، بخش زیادی از پژوهشهای مربوط به شادکامی در نشریههای معتبر علمی مانند «مجله مطالعات شادکامی» چاپ شده است
به طور خلاصه، در پژوهشهای مربوط به شادکامی چهار رویکرد کلی را میتوان مشخص کرد
۱ برخی مطالعات به بررسی مفهوم شادکامی پرداختهاند و اینکه آیا شادکامی یک صفت و ویژگی ذاتی و وراثتی است یا نه؛
۲ در برخی از این پژوهشها که شاید بیشترین سهم از مطالعات شادکامی را به خود اختصاص داده باشد، بررسی همبستگی و رابطه عوامل مختلف شخصیتی، فرهنگی، اجتماعی و جمعیتشناختی با شادکامی مورد اهتمام بوده است؛
۳ در تعدادی از این بررسیها سنجش میزان شادکامی افراد و تهیه ابزارهایی برای این منظور مورد توجه بوده است؛
۴ در بعضی پژوهشها که در سالهای اخیر بیشتر شده، بررسی عوامل مؤثر بر شادکامی و شیوههای افزایش شادکامی کانون توجه بوده است
از سوی دیگر، پژوهشهای انجامشده پیرامون شادکامی در اسلام بسیار اندک است و تنها به سه پژوهش میتوان اشاره کرد: پژوهش نخست را قادری بافی (۱۳۸۱) با عنوان «مفهوم و جایگاه شادمانی در بیان قرآن و حدیث» انجام داده است. نویسنده در این پژوهش به بررسی مفهوم شادمانی، شناسایی شادی، انواع شادی، جلوههای شادی در دنیا، توهم شادی، زمینههای ایجابی و سلبی و پیامدهای شادی پرداخته، نتیجه میگیرد که دین اسلام بر ایجاد زمینهها و عوامل شادمانی و زدودن اندوه تأکید میکند و توجهی عمیق به این نیاز روانی انسان در کنار سایر نیازها دارد. پژوهش دوم توسط داوودی کهکی(۱۳۸۲) با عنوان «شادابی و نشاط از دیدگاه آیات و روایات تفسیری» انجام شده است. در این پژوهش که از نوع توصیفی است، شناخت خالق، شناخت خود، شناخت صحیح هدف، عبادت، توجه به وعدههای الهی از عوامل شادابی و حسد، نا امیدی، اختلاف و نفاق با عنوان موانع نشاط معرفی شده است. پژوهش سوم، پژوهش علیمحمدی و جانبزرگی(۱۳۸۷) با عنوان «بررسی رابطه بین شادکامی با جهتگیری مذهبی و شادکامی روانشناختی و افسردگی» است. نتایج این پژوهش نشان داد که بین شادکامی دینی و شادکامی روانشناختی رابطه معنادار مثبت برابر با ۵۳۲/۰ در سطح معناداری(۰۱/0p<) و بین شادکامی دینی و افسردگی بک همبستگی منفی برابر با ۵۱۵ /۰ در سطح معناداری (۰۱/0p<) به دست آمد
با توجه به فقر پژوهشهای تجربی یا شبهتجربی درباره شادکامی در اسلام، پژوهش حاضر درصدد است تا به این پرسشها پاسخ دهد که آیا بر اساس منابع معتبر اسلامی میتوان ابزاری ساخت که شادکامی افراد را بسنجد؟ آیا بین شادکامی اسلامی و شادکامی روانشناختی رابطه وجود دارد؟ و اینکه آیا بین نمره زنان و مردان در اینجا تفاوت معناداری وجود دارد؟ همچنین به سهم متغیرهای جمعیتشناختی در پیشبینی نمره شادکامی نیز خواهیم پرداخت. بنابراین، فرضیههای پژوهش عبارت خواهد بود از: ۱ بر اساس منابع معتبر اسلامی میتوان ابزاری ساخت که شادکامی افراد را بسنجد؛ ۲ بین شادکامی اسلامی و شادکامی روانشناختی رابطه معنادار مثبت وجود دارد؛ ۳ بین نمره زنان و مردان در نمره شادکامی تفاوت معناداری وجود دارد
روش پژوهش
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 