فایل ورد کامل تحقیق آیین اربعین حسینی؛ بررسی علمی ابعاد تاریخی، فرهنگی و اجتماعی این مناسک مذهبی
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل تحقیق آیین اربعین حسینی؛ بررسی علمی ابعاد تاریخی، فرهنگی و اجتماعی این مناسک مذهبی دارای ۴۵ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل تحقیق آیین اربعین حسینی؛ بررسی علمی ابعاد تاریخی، فرهنگی و اجتماعی این مناسک مذهبی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه فایل ورد کامل تحقیق آیین اربعین حسینی؛ بررسی علمی ابعاد تاریخی، فرهنگی و اجتماعی این مناسک مذهبی
اشاره
چکیده
مقدمه
بررسى وقایع مرتبط با واقعه اربعین
۱ مدت زندانى بودن اهل بیت سیدالشهداء در کوفه و زمان حرکت آنان به سوى شام
۲ مسیر کاروان اسرا از کوفه تا شام
۳ زمان صرف شده براى رسیدن به شام
۴ مدت زمان اقامت اهل بیت امام در شام
۵ عزیمت به کربلا و رسیدن به آن جا در اربعین اول
نتیجه
کتاب نامه
بخشی از منابع و مراجع پروژه فایل ورد کامل تحقیق آیین اربعین حسینی؛ بررسی علمی ابعاد تاریخی، فرهنگی و اجتماعی این مناسک مذهبی
۱ طبرسى، ابوعلى فضل بن حسن، إعلام الورى بأعلام الهدى، تحقیق على اکبر غفّارى ، چاپ اول، بیروت، دارالمعرفه، ۱۳۹۹ ق
۲ سید محسن امین، أعیان الشیعه ، چاپ پنجم: بیروت ، دارالتعارف ، ۱۴۰۳ ق
۳ الاحتجاج على أهل اللجاج ، تحقیق ابراهیم بهادرى و محمّدهادى به، چاپ اول: تهران: دار الاُسوه ، ۱۴۱۳ ق
۴ دینورى، ابوحنفیه، الأخبار الطوال، تحقیق عبدالمنعم عامر ، چاپ اول: قم، منشورات رضى ، ۱۴۰۹ ق
۵ الإرشاد فى معرفه حجج الله على العباد ، أبو عبدالله محمّدبن محمّدبن النعمان العکبرى البغدادى المعروف بالشیخ المفید(ت ۴۱۳ هـ ) تحقیق : مؤسّسه آل البیت (علیهم السلام) ، قم : مؤسّسه آل البیت(علیهم السلام) ، الطبعه الاُولى ، ۱۴۱۳ هـ
۶ الإقبال بالأعمال الحسنه فیما یعمل مرّه فى السنه ، أبو القاسم علیّ بن موسى الحلّى الحسنى المعروف بابن طاووس (ت ۶۶۴ هـ ) ، تحقیق: جواد القیّومى ، قم : مکتب الإعلام الإسلامى ، الطبعه الاُولى ، ۱۴۱۴ هـ
۷ التهذیب (تهذیب الأحکام فى شرح المقنعه) ، أبو جعفر محمّد بن الحسن المعروف بالشیخ الطوسیّ (ت ۴۶۰ هـ . ق) ، بیروت : دارالتعارف ، الطبعه الاُولى ۱۴۰۱ هـ
۸ الطبقات الکبرى ، محمّد بن سعد کاتب الواقدى (ت ۲۳۰ هـ ) ، بیروت : دارصادر
۹ العدد القویّه لدفع المخاوف الیومیّه ، جمال الدین أبى منصور الحسن بن یوسف بن علیّ المطهّر الحلّى المعروف بالعلاّمه (ت ۷۲۶ هـ ) ، تحقیق : السیّد مهدى الرجائى ، قم : مکتبه آیه الله المرعشى ، الطبعه الاُولى ، ۱۴۰۸ هـ
۱۰ الفتوح، أبو محمّد أحمد بن أعثم الکوفیّ (ت ۳۱۴ هـ )، تحقیق : على شیری، بیروت : دار الأضواء ، الطبعه الاُولى ۱۴۱۱ هـ
۱۱ الکافى، أبو جعفر ثقه الإسلام محمّد بن یعقوب بن إسحاق الکلینى الرازى (ت ۳۲۹ هـ ) ، تحقیق : على أکبر الغفّارى ، طهران : دارالکتب الإسلامیه ، الطبعه الثانیه ، ۱۳۸۹ هـ
۱۲ الکامل فى التاریخ ، أبو الحسن علیّ بن محمّد الشیبانیّ الموصلیّ المعروف بابن الأثیر (ت ۶۳۰ هـ ) ، تحقیق: على شیرى ، بیروت : دار إحیاء التراث العربیّ ، الطبعه الاُولى ۱۴۰۸ هـ
۱۳ المصباح فى الأدعیه والصلوات والزیارات ، تقى الدین إبراهیم بن زین الدین الحارثى الهمدانى المعروف بالکفعمى (ت۹۰۵ هـ ) ، قم : منشورات الرضى
۱۴ اللهوف فى قتلى الطفوف ، أبو القاسم علیّ بن موسى بن طاووس الحسینى الحلّى (ت ۶۶۴ هـ ) ، تحقیق : فارس تبریزیان ، طهران : دار الأسوه ، الطبعه الاُولى ، ۱۴۱۴ هـ
۱۵ أمالى الصدوق ، أبو جعفر محمّد بن علیّ بن الحسین بن بابویه القمّى المعروف بالشیخ الصدوق (ت ۳۸۱ هـ ) ، بیروت : مؤسّسه الأعلمى ، الطبعه الخامسه ، ۱۴۰۰ هـ
۱۶ بحار الأنوار الجامعه لدرر أخبار الأئمّه الأطهار(علیهم السلام) ، محمّد باقر بن محمّدتقى المجلسى (ت ۱۱۱۰ هـ ) ، تحقیق : دار إحیاء التراث ، بیروت : دار إحیاء التراث ، الطبعه الاُولى ، ۱۴۱۲ هـ
۱۷ تاریخ الطبریّ (تاریخ الاُمم والملوک) ، أبو جعفر محمّد بن جریر الطبریّ الإمامى (ق ۵ هـ ) ، تحقیق : محمّد أبو الفضل إبراهیم ، بیروت : دار المعارف
۱۸ تحقیق در باره اول اربعین حضرت سیدالشهداء(علیه السلام)،محمد على قاضى طباطبایى، تهران : وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى ،سازمان چاپ و انتشارات، ۱۳۸۳ ش
۱۹ تسلیه المجالس و زینه المجالس،محمد بن ابى طالب المجدى الحسنى الموسوى الحائرى، قم : مؤسسه المعارف الاسلامیه
۲۰ سیر أعلام النبلاء ، أبو عبدالله محمّد بن أحمد الذهبیّ (ت ۷۴۸ هـ ) ، تحقیق : شُعیب الأرنؤوط ، بیروت : مؤسّسه الرساله ، الطبعه العاشره ۱۴۱۴ هـ
۲۱ شرح الأخبار فى فضائل الأئمّه الأطهار ، أبو حنیفه القاضى النعمان بن محمّد المصریّ (ت ۳۶۳ هـ ) ، تحقیق : السیّد محمّد الحسینى الجلالى ، قم : مؤسسه النشر الإسلامى ، الطبعه الاُولى ، ۱۴۱۲ هـ
۲۲ فرحه الغرى فى تعیین قبر أمیر المؤمنین علیّ(علیه السلام) ، غیاث الدین عبد الکریم بن أحمد الطاووسى العلوى (ت ۶۹۳ هـ ) ، قم : منشورات الشریف الرضى
۲۳ کامل الزیارات ، أبو القاسم جعفر بن محمّد بن قولویه (ت ۳۶۷ هـ ) ، تحقیق : عبدالحسین الأمینى التبریزى ، النجف الأشرف : المطبعه المرتضویه ، الطبعه الاُولى ، ۱۳۵۶ هـ
۲۴ مصباح المتهجّد ، أبو جعفر محمّد بن الحسن بن علیّ بن الحسن الطوسى (ت ۴۶۰ هـ ) ، تحقیق : علیّ أصغر مروارید ، بیروت : مؤسسه فقه الشیعه ، الطبعه الاُولى ، ۱۴۱۱ هـ
۲۵ مع الرکب الحسینى (علیه السلام)،محمد جواد طبسى، قم ،مرکز الدرساه الاسلامیه للممثلیه: ۱۴۲۴ هـ
۲۶ مقتل الامام الحسین(علیه السلام)،محمد رضاالطبسى النجفى، قم : محبین، ۱۳۸۲ ش
۲۷ مقتل الحسین(علیه السلام) ، موفّق بن أحمد المکّى الخوارزمیّ (ت ۵۶۸ هـ ) ، تحقیق: محمّد السماویّ ، قم : مکتبه المفید
۲۸ موسوعه الإمام علیّ(علیه السلام) فى الکتاب والسنّه والتاریخ ، محمّد الرَّیشَهرى و آخرون، قم و بیروت : دار الحدیث ، ۱۴۲۲ هـ
۲۹ موسوعه مقتل الامام الحسین(علیه السلام)،محمد عیسى آل مکباس، قم : للطباعه و النشر ، ۱۴۲۲ هـ
۳۰ نفس المهموم فى مصیبه سیدنا الحسین المظلوم(علیه السلام)،عباس القمى، قم: ذوى القربى ، ۱۴۲۱ هـ
۳۱ ینابیع المودّه لذوى القربى ، سلیمان بن إبراهیم القندوزى الحنفى (ت ۱۲۹۴ هـ ) ، تحقیق : على جمال أشرف الحسینى ، طهران : دارالاُسوه ، الطبعه الاُولى ، ۱۴۱۶ هـ
۳۲ التهذیب (تهذیب الأحکام فى شرح المقنعه) ، أبو جعفر محمّد بن الحسن المعروف بالشیخ الطوسیّ (ت ۴۶۰ هـ . ق) ، بیروت : دارالتعارف ، الطبعه الاُولى ۱۴۰۱ هـ
۳۳ . المصباح فى الاعیه و الصلوات و الزیارات، للشیخ تقى الدین ابراهیم بن على بن الحسن العاملى الکفعمى (ت ۹۰۰ هـ.ق) منشورات الشریف الرضى ـ قم
۳۴ . توضیح المقاصد، محمد بن الحسین العاملى (۱۰۳۰) هـ ق.) انتشارات آیه الله العظمى مرعشى نجفى، قم
۳۵ . مهیّج الاحزان، حسن یزدى حائرى، (۱۲۴۲ هـ .ق)
چکیده
مسئله اربعین سید الشهداء(علیه السلام) و این که آیا خاندان آن حضرت پس از رهایى از اسارت یزید قصد عزیمت به کربلا را داشته و نیز آیا توانسته اند در آن روز به زیارت آن مضجع شریف نایل آیند و مرقد مطهرش را زیارت کنند، از جمله مسائلى است که از دیرباز صاحب نظران در باره آن اختلاف نظر داشته و هریک با استشهاد به ادله تاریخى براى اثبات یا نفى آن تلاش کرده اند. در این مقاله با توجه به متون تاریخى معتبر احتمالات ممکن را تبیین کرده و ضمن بیان نظر مدافعان این واقعه، دیدگاه خود را مبنى بر نبود دلیل کافى و قابل اعتماد بر مسئله اربعین سید الشهداء(علیه السلام)تبیین خواهیم نمود. هم چنین امکان رسیدن کاروان اسرا را نیز به کربلا در اربعین اول تقریبا ناممکن دانسته و در پایان، دلیل الحاق سر مطهر امام حسین(علیه السلام) را به جسم شریفش مورد خدشه قرار داده و وجود حدیث شریفى که زیارت اربعین را از علائم مؤمنان مى شمارد براى استحباب و فضیلت آن زیارت کافى دانسته ایم
کلید واژگان: اربعین، کربلا، حسین(علیه السلام)، شهادت، اهل بیت، اسارت، کوفه، شام
مقدمه
ورود خاندان مکرّم سیدالشهداء به کربلا در راه بازگشت از شام به مدینه در روز اربعین و الحاق سر مقدس اباعبدالله الحسین(علیه السلام) به پیکر مطهّرش در آن روز، یکى دیگر از وقایع مبهم واقعه عاشورا و حوادث پس از آن است. به راستى اگرچه حادثه عاشورا دل خراش ترین و غمبارترین حادثه اى است که در طول تاریخ، قلب شیعیان و دوست داران خاندان عصمت و طهارت را جریحه دار ساخته و جا داشت تمامى وقایع آن بدون هیچ کم و کاستى در کتاب هاى تاریخ نقل شود، امّا مع الاسف از آن جا که هم در زمان وقوع حادثه عاشورا و هم پس از آن شیعیان على بن ابى طالب و فرزندان معصومش تحت بیشترین فشارها و آزارها بوده، سخت ترین شکنجه ها و تحریم ها را متحمّل شده و عملا در حاشیه قرار گرفته بودند ، هیچ گاه امکان ضبط و نقل وقایع غم بار عاشورا و آن چه بر خاندان مکرم سید الشهداء گذشت پدید نیامد. به راستى وقتى تاکنون به طور قطع و یقین سرنوشت سر مقدس اباعبدالله الحسین(علیه السلام)که در واقع یکى مهم ترین امورى است که باید مورد توجه قرار مى گرفت روشن نشده است و اقوال در باره دفن سر مطهر آن حضرت مختلف و متشتت است چگونه مى توان انتظار داشت وقایع ریز و درشت دیگرى همچون مدّت حبس خاندان سید الشهداء در کوفه ، روز حرکت از کوفه و مسیر حرکت آنان از کوفه تا شام، میزان اقامت آنان در شام و بالأخره مسیر بازگشت آنان به درستى و روشنى ، و بدون هیچ گونه اختلافى ثبت و ضبط شده باشد؟!
مى دانیم که بخش اعظم وقایع عاشورا و حوادث پس از آن، توسط مورخان اهل سنت که بعضاً تلاش مى کردند دامن یزید و خاندان بنى امیّه را از این لکه ننگ ابدى، پاک سازند نقل شده است، پس نباید انتظار داشت تمام وقایع و حوادث بدون کمترین تحریفى نقل شده باشد. از آن گذشته اگر مورخان نیز قصد نگارش حوادث را به صورت صحیح و بدون تحریف داشتند، حکّام وقت ممانعت به عمل آورده و معلوم نبود که چه سرنوشتى در انتظار نویسنده و نوشته او بود
تلاش نگارنده این سطور بر آن است که مسئله بازگشت کاروان اسراى بنى هاشم (علیهما السلام)را از شام بررسى کرده و نتیجه گیرى نهایى را براساس متون موجود، بازگو نماید. باشد که این
تحقیق گامى مثبت در جهت هرچه روشن تر شدن حوادث پس از عاشورا باشد و مرضى پروردگار واقع گردد
مشهور بین عرف شیعه آن است که امام سجاد(علیه السلام) به همراه اهل بیت سیدالشهداء(علیه السلام) در راه بازگشت از شام، به کربلا رفته و روز اربعین موفق به زیارت قبر مطهر حسین بن على(علیه السلام) و اصحاب باوفایش شدند و پس از سه روز عزادارى و اقامه ماتم به مدینه الرسول(صلى الله علیه وآله)بازگشتند. و نیز بین شیعیان مشهور است که زین العابدین(علیه السلام)سر مطهر پدر را در آن روز به بدن شریفش ملحق نمود. اما با وجود این از دیرباز در میان محقّقان و صاحب نظران در باره رسیدن کاروان اسرا در اربعین اول به کربلا اختلاف نظر بوده است. برخى آن را تایید کرده، شواهد تاریخى بر آن اقامه مى کنند و برخى دیگر، حضور خاندان سید الشهداء(علیه السلام) را در اربعین اول انکار کرده تحقق آن را امکان پذیر ندانسته یا محقق شده نمى دانند
نویسنده این سطور نیز بر این باور است که کاروان اسرا در روز اربعین به کربلا نرسیده و نیز معتقد است «احتمال رسیدن کاروان اسرا به کربلا در روز اربعین» با «تحقق آن» دو امر مستقلند که در این مسئله معلوم نیست که هردو با هم رخ داده باشند. بنابراین، به باور نویسنده هرگز نمى توان گفت که منکران قضیه اربعین به بى راهه رفته اند
ما در این مقاله بر آن شدیم تا وقایعى را که پس از اسارت اهل بیت سیدالشهداء(علیه السلام)اتفاق افتاد و با رسیدن یا نرسیدن کاروان اسرا به کربلا در روز اربعین اوّل ارتباط مستقیم دارد مرور کرده، تحقیقى مختصر درباره آن ارائه نماییم
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 