فایل ورد کامل مقاله آتشکده‌های روشن به‌عنوان نماد تسامح اسلام و مسلمانان با اهل کتاب؛ تحلیل علمی تاریخی و فرهنگی


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
2 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل مقاله آتشکده‌های روشن به‌عنوان نماد تسامح اسلام و مسلمانان با اهل کتاب؛ تحلیل علمی تاریخی و فرهنگی دارای ۲۶ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل مقاله آتشکده‌های روشن به‌عنوان نماد تسامح اسلام و مسلمانان با اهل کتاب؛ تحلیل علمی تاریخی و فرهنگی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

بخشی از فهرست مطالب پروژه فایل ورد کامل مقاله آتشکده‌های روشن به‌عنوان نماد تسامح اسلام و مسلمانان با اهل کتاب؛ تحلیل علمی تاریخی و فرهنگی

چکیده    
مقدمه    
نخستین آتشکده هاى ایران قبل از اسلام    
وضعیت آتشکده ها پس از اسلام وچگونگى برخورد مسلمانان با آن ها تاقرن هفتم هجرى    
نتیجه گیرى    
کتابنامه    

بخشی از منابع و مراجع پروژه فایل ورد کامل مقاله آتشکده‌های روشن به‌عنوان نماد تسامح اسلام و مسلمانان با اهل کتاب؛ تحلیل علمی تاریخی و فرهنگی

۱ آذر گشسب، اردشیر، آتش در ایران، چاپ دوّم: چاپ اختر شمال، ۱۳۵۳

۲ آیتى، عبدالحسین، تاریخ یزد، چاپ اوّل: چاپخانه گلبهار یزد، ۱۳۱۷

۳ ابن حوقل، صوره الارض، بیروت، منشورات دار المکتبه بالحیاه، ۱۹۹۲م

۴ ابن فقیه، مختصر کتاب البلدان، چاپ اول: بیروت، دار الاحیاء التراث العربى، ۱۹۸۸م

۵ ابن رسته، احمد بن عمر، الأعلاق النفیسه، ترجمه حسین قره چانلو، چاپ اوّل: تهران، انتشارات امیر کبیر، ۱۳۶۵

۶ ابن ندیم، محمد بن اسحاق، الفهرست، ترجمه م، رضا تجدد، چاپ اول: تهران، انتشارات کتابخانه ابن سینا، ۱۳۴۳

۷ اشپولر، برتولد، تاریخ ایران در قرون نخستین اسلامى، ترجمه جواد فلاطورى، چاپ دوم: تهران، انتشارات علمى و فرهنگى، ۱۳۶۲

۸ استخرى، ابو اسحاق ابراهیم، مسالک و ممالک، به کوشش ایرج افشار، تهران، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، ۱۳۴۰

۹ ادریسى، محمد بن محمد، نزهه المشتاق فى اختراق الافاق، مصر، مکتبه الثقافه الدینیه، [بى تا]

۱۰ بلاذرى، احمد بن یحیى، فتوح البلدان، قاهره، شرکه طبع الکتب العربیه، ۱۹۰۰م

۱۱ بویس، مرى، تاریخ کیش زرتشت، ترجمه همایون صنعتى زاده، چاپ دوم: تهران، انتشارات توس، ۱۳۷۶

۱۲ پیگو لوسکایا، تاریخ ایران از دوران باستان تا پایان سده هجدهم، ترجمه کریم کشاورز، چاپ اول: تهران، انتشارات مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعى، ۱۳۴۶

۱۳ پور داود، ابراهیم، یسنا، چاپ سوم: تهران، انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۵۶

۱۴ پارسى، بهرام، شارستان چهار چمن، [بى جا]، ۱۲۷۰

۱۵ نویسنده نامعلوم، تاریخ سیستان، ویرایش متن جعفر مدرس صادقى، چاپ اول: تهران، انتشارات مرکز، ۱۳۷۳

۱۶ حمزه اصفهانى، سنى ملوک الارض و الانبیاء، برلین، ۱۳۴۰

۱۷ حموى، یاقوت، معجم البلدان، بیروت، دار صادر، [بى تا]

۱۸ خوارزمى، ابوعبدالله، مفاتیح العلوم، [بى جا، بى نا]

۱۹ شیرازى، فرصت، آثار عجم، چاپ دوم: بمبئى، ۱۳۵۴

۲۰ شهمردان، رشید، پرستشگاه زرتشتیان، سازمان جوانان زرتشتى بمبئى، ۱۳۳۶ یزدگردى

۲۱ صدیقى، غلامحسین، جنبشهاى ایرانى در قرنهاى دوم و سوم هجرى، چاپ دوم: تهران، انتشارات پاژنگ، ۱۳۷۵

۲۲ عصفورى، خلیفه بن خیاط، تاریخ خلیفه بن خیاط، تحقیق سهیل زکار، لبنان، دار الفکر، ۲۰۰۱م

۲۳ علوى، ابوالمعالى، بیان الادیان، تصحیح هاشم رضى، تهران، مؤسسه مطبوعاتى فراهانى، ۱۳۴۲

۲۴ طباطبایى، ابوالفضل، سفرنامه ابى دلف در ایران، [بى جا]، ۱۳۴۱

۲۵ عمید زنجانى، عباسعلى، حقوق اقلیتها بر اساس قانون قرارداد اهل ذمه، چاپ چهارم: تهران، نشر دفتر فرهنگ اسلامى، ۱۳۶۷

۲۶ فرخ زاد، پوران، کارنامه به دروغ، چاپ اول: تهران، انتشارات علمى، ۱۳۷۶

۲۷ کریمان، حسین، آثار باقى مانده از رى، تهران، انتشارات دانشگاه ملى ایران، ۱۳۵۰

۲۸ گدار، آندره، آثار ایران، ترجمه ابوالحسن سرو قد مقدم، چاپ اول: مشهد، بنیاد پژوهشهاى آستان قدس، ۱۳۶۷

۲۹ محمدى، محمد، فرهنگ ایرانى پیش از اسلام، چاپ سوم: تهران، انتشارات توس، ۱۳۷۴

۳۰ مسعودى، ابوالحسن، مروج الذهب و معادن الجوهر، چاپ دوم: قم، منشورات دار الهجره، ۱۳۸۴

۳۱ مصطفوى، محمد تقى، اقلیم پارس، چاپ اوّل: تهران، انتشارات انجمن آثار ملى ایران، ۱۳۴۳

۳۲ معین، محمد، مزدیسنا و ادب پارسى، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۶۳

۳۳ مطهرى، مرتضى، خدمات متقابل اسلام و ایران، چاپ بیست و یکم: قم، انتشارات صدرا، ۱۳۷۴

۳۴ نفیسى، سعید، تاریخ تمدن ساسانى، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۳۱

۳۵ نرشخى، ابوبکر، تاریخ بخارا، ترجمه ابونصر قبادى، چاپ اوّل: تهران، انتشارات بنیاد فرهنگ ایران، ۱۳۵۱

۳۶ وندیداد، ترجمه سید محمد على حسنى، چاپ دوم: تهران، نشر دانش، ۱۳۶۱

۳۷ هاکس، کتاب مقدس، تهران، نشر اساطیر، ۱۳۷۷

۳۸ یعقوبى، احمد بن ابى یعقوب، البلدان، چاپ اوّل: بیروت، دار الاحیاء التراث العربى، ۱۹۸۸م

۳۹ یعقوبى، احمد بن ابى یعقوب، تاریخ یعقوبى، بیروت، دار صادر، [بى تا]

۴۰ مشکور، محمدجواد، تاریخ ایران زمین

چکیده

یکى از ادیان بزرگ جهانى، دین اسلام است. پیروان این آیین اکنون بیش از یک میلیارد انسان این کره خاک را در برمى گیرند. دین مبین اسلام با شعار توحید و عدالت در قلوب بسیارى از انسان هاى آزادى خواه جاى گرفته است. اما باید به خاطر داشته باشیم که این روند به تدریج صورت گرفته و به جز پاره اى از دوران ها هیچ گاه اجبار و زورى در کار نبوده است. در این مقاله سعى شده نمونه هایى از برخوردهاى مسلمانان در قرن هاى اول تا هفتم هجرى با زرتشتیان در ایران با توجه به شواهد و مدارک تاریخى بررسى شود تا هر چه بیشتر روحیه تساهل و تسامح مذهبى اسلام با پیروان ادیان آسمانى آشکار گردد. گفتنى است یکى از دلایل این برخورد، وجود آتشکده هاى زرتشتیان در آن دوران است

واژگان کلیدى: اسلام، زرتشتیان، اهل کتاب، تسامح، تساهل، آتشکده و اهل ذمه.

مقدمه

کشور پهناور ایران از دیر گاه مهد تمدن و فرهنگ و عرصه تفکرات عرفانى و آسمانى و ماورایى بوده است. این امر باعث شده تا بسیارى از دانشمندان به پژوهش هاى بیشترى درباره این سرزمین تشویق شوند. شرق همواره بهواسطه غناى فرهنگى و پشتوانه عظیم فرهنگ و تمدن خویش، بر مغرب زمین برترى داشته است. برخوردهاى تمدن ها و فرهنگ ها و ادیان مختلف همواره باعث رشد و تعالى تفکرات بشرى شده است. ایران به عنوان دالان عبورى در منطقه مشرق زمین یکى از محل هاى مهم ارتباط هاى میان شرق و غرب محسوب مى شده است

یکى از تفکرات مذهبى که وارد ایران شد، اسلام بود. این آیین که در حد کمال و بى نقص بر مردم عرضه شد متأسفانه به دلیل بى لیاقتى هاى برخى حاکمان ظالم که به نام اسلام بر مردم ظلم روا مى داشتند دست خوش بى مهرى هاى زیادى شد و در نتیجه برخى از ایرانیان از اسلام دست برداشته یا از ایران مهاجرت کردند. با وجود این، شواهد و اسناد بسیارى بر این مطلب دلالت دارد که همان حاکمان و والیان بى لیاقت به دلایل گوناگون با تسامح و گذشت با پیروان ادیان مختلف و زیردستان خویش در امپراتورى اسلامى برخورد کردند تا آن جا که این روحیه زیبا موجبات تحسین بسیارى از مستشرقان را فراهم کرده است. زرتشتیان ایران نیز بخشى از همین گروه ها هستند که آزادانه تا قرن ها در آتشکده هاى روشن، به مراسم عبادى خود مى پرداختند و بى پروا اوستا را قرائت مى کردند. و باز همین روحیه تسامح باعث شد تا اکنون نیز این گروه ها در ایران به فعالیت خویش ادامه دهند

در این مقاله به اختصار تنها به نمونه هایى مستند از آزادى مجوسان ایران (که مورد تأیید قرآن بودند و اصطلاحاً اهل ذمه خوانده مى شدند) در انجام مراسم عبادى پرداخته شده است. و گاه به ندرت پاره اى از بى مهرى هاى زمامداران (چون بنى امیه) نسبت به ایشان باز گو شده است

نخستین آتشکده هاى ایران قبل از اسلام

تا پیش از رواج آیین زرتشت در ایران، آیین ایرانیان را مجوس مى گفتند که مبتنى بر پرستش عناصر و قواى طبیعت و اجرام آسمانى بود.۲ در پى رواج آیین زرتشت که مردم را به توحید۳ مزدایى (پرستش اهورا مزدا) به جاى آیین مشرکانه مجوسى گرى فرا مى خواند، آیین ایرانیان به «مزدا پرستى» تغییر یافت، گرچه رهبران آیین جدید نیز همان «مغان»، یعنى روحانیان شرک کهن آریایى بودند، و از همین رو آیین توحیدى زرتشت را به شدّت شرک آلود ساختند. پس از اسلام بر زرتشتیان کلمه مجوس اطلاق شد، زیرا قرآن کریم پیروان زرتشت را با لفظ مجوس خواند که اشاره لطیفى است به تهى شدن آیین توحیدى زرتشت از محتواى اصیل خود و انباشته شدن معارف ما قبل زرتشت آن با دیدگاه هاى مشرکانه مغان. پور داود به نقل از یسنا مجوس را پیروان دین مزدیسنا یا زرتشتیان مى داند.۴ کلمه مجوس در تورات و انجیل هم آمده و از این قوم یاد شده است.۵ از آن جا که هدف این مقاله پرداختن به مکان هاى مذهبى زرتشتیان و تعامل آن ها با اسلام است به سایر مباحث درباره این آیین پرداخته نمى شود

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.