فایل ورد کامل ریشه‌های مسیحی در فرهنگ سکولار مدرن غرب


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
2 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل ریشه‌های مسیحی در فرهنگ سکولار مدرن غرب دارای ۱۳۱ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل ریشه‌های مسیحی در فرهنگ سکولار مدرن غرب  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

مقدمه

تحقیق حاضر به بررسی ریشه های مسیحی فرهنگ سکولار جدید غرب پرداخته است. البته سکولاریزم را به دلیل کثیر الاضلاع بودن ، می توان از ابعاد مختلفی تحلیل و بررسی کرد . سکولاریزم دارای جنبه ها و ابعاد مختلفی است، جنبه معرفتی که در نفی عوامل بیرون از پدیده های طبیعی یا تاریخی و در تأکید بر تحول بی وقفه تاریخ تبلور می یابد و جنبه نهایی که در تلقی نهاد دین به عنوان نهاد خصوصی بروز می یابد و جنبه سیاسی که در جدایی دین از سیاست نمود پیدا می کند. بدیهی است که هر کدام از این جنبه ها دارای اشکال و مناسباتی با واقعیتهای تاریخی پیرامون آن می باشند. در تمامی تعاریفی که از سکولاریزم می شود یک عنصر که تقریباً می توان گفت فرعی ترین عنصر سکولاریزم است ، به نحو مشترک یافت می شود. این عنصر عبارت است از جدایی دین از دولت یا به تعبیر خود غربی ها جدایی church از state . جدایی دین از دولت که به منزله سمبل سکولاریزم گرفته می شود، البته یکی از نتایج فرعی سکولاریزم است اما چون ملموس ترین، بارزترین و آشکارترین نتیجه آن است، نوعاً بر آن انگشت نهاده می شود. اما توقف کردن بر این عنصر و خاتمه دادن امر به اینجا البته گمراه کننده است. باید قدری به عقب برگشت و ریشه های تاریخی و فلسفی سکولاریزم را دید چون بدون این کار نمی توان فهمید که در تاریخ مدرن غرب چه اتفاق عظیمی افتاده است.
در تحقیق کنونی تمام سعی و تلاش بر این است که فرهنگ سکولاریزم جدید از منظر مسیحیت تبیین گردد. اینکه مسیحیت بستر ایجاد فرهنگ سکولار جدید غرب بوده است یا نه ، ادعایی است که نیازمند تحقیق بسیار جدی است که قطعاً تبیین و توجیه آن فراتر از یک تحقیق مقدماتی و جانبی است که قصد نگارنده نیز از چنین تحقیقی صرفاً بیان تمهیدی است که در این زمینه صورت گرفته است.
از این رو در راستای انجام تحقیق سعی شده است که به پدیده سکولاریزم و فرهنگ سکولار صرفاً در چارچوب فرهنگ مسیحی پرداخته شود. بدیهی است که فرهنگ مسیحی نیز حوزه یا حیطه خاصی را در بر نمی گیرد بلکه باید در فرایند تاریخی به آن نگریسته شود. در هر دوره ای از تاریخ غرب، این فرهنگ مسیحی است که به حیات خود ادامه می دهد و در هر دوره ای به شکل جدیدی ظاهر می شود لذا به این سبب است که می توان از فرهنگ سکولار در بستر فرهنگ مسیحی سخن گفت.
در این روند با دو دسته از عوامل ظهور و رشد مواجه ایم ، یک دسته عوامل درونی است که در فرهنگ مسیحی قرون وسطی به منزله زمینه ای مستعد ، سکولاریزم را در خود بارور ساخته است و یک دسته عوامل بیرونی ، که همان شرایط فرهنگی ـ سیاسی خاص یعنی رنسانس ، نهضت اصلاح دین و عصر روشنگری است که در باروری فرهنگ سکولار موثر بوده اند .
هدف از انجام چنین مطالعه ای ، بررسی این مسأله است که مبانی فرهنگ جدید سکولار درکجاست و فرهنگ مسیحی تا چه اندازه درآن تاثیر داشته است ؟ و اگر تاثیر داشته ، روند این تاثیر چگونه بوده است ؟ کاری که در این زمینه صورت گرفت عمدتا بر اساس یک کتاب مهم انگلیسی تحت عنوان «مبانی دینی فرهنگ سکولار جدید  «Biblical Origin of Modern Secular Calture » بوده است . نویسنده این کتاب ، پروفسور ویلیس . بی . گلوور Willis. B. Glover استاد تاریخ فلسفه در دانشگاه مرسر است وی بحران کنونی جهان غرب را بحران هویت و عدم اعتماد و ایمان و بی اعتقادی به ارزشهای انسانی می داند . هدف وی از نوشتن چنین کتابی ، حل تناقضاتی است که بین شعبات مسیحی و الحادی در سنت عمومی غرب وجود دارد . در این فرایند ، او تاکید می کند که تداوم تاریخی اومانیسم مدرن با ایمان مسیحی در کار است . وی در مباحث این کتاب بررسی می کند که نفوذ مذهب در آنچه که گهگاهی اومانیسم مدرن سکولار نامیده می شود ، نادیده گرفته شده است .لذا با بررسی نمودن اعصار مختلف تاریخ غرب ، سعی می کند که رابطه اومانیسم و مسیحیت را تبیین کند .

فهرست مطالب

مقدمه     1
فصل اول؛ واژه شناسی سکولاریزم وسکولاریزاسیون   
۱- ریشه لغوی     6
۲- معادل‌های واژه سکولار    6
۳- معادل‌های فارسی    8
۳-۱ ؛ سکولاریزم    8
۳-۲ ؛ سکولاریزاسیون    9
۳-۳ ؛ سکولار    9
۴- تفاوت سکولاریزم وسکولاریزاسیون    10
۵- تطورتاریخی اصطلاح سکولاریزم وسکولاریزاسیون    12
فصل دوم:تطورتاریخی شکل‌گیری مفهوم سکولاریزاسیون دراندیشه مسیحی ـ غربی   
۱- مقدمه     20
۲- ازمسیح(ع)تامسیحیت     22
۳- ازدنیوی شدن مسیحیت تا سکولاریزاسیون جامعه مسیحی    26
۳-۱- دنیوی شدن مسیحیت    26
۳-۱-۱- تحریرکتاب مقدس    31
۳-۱-۲- شکل‌گیری کلیسا    34
۳-۲- سکولاریزاسیون جامعه مسیحی    38
۳-۲-۱- جوهرمستعدمسیحیت    39
۳-۲-۲- سرگذشت تاریخی مسیحیت    40
۳- منشأ نظریه حکومت سکولار در زمینه انجیلی ـ مسیحی    41
۳-۱- قدرت دولت،قدرت کلیسا    41
۳-۲- برتری کلیسابرحکومت    43
۳-۳- دواعی برتری کلیسا بر حکومت    44
۴- طرح نظریه حکومت سکولار در زمینه انجیلی ـ مسیحی    45
۴-۱- نظریه سنت توماس آکویناس درطرح حکومت سکولار    46
۵- تلاش برای گذرازاندیشه نظام الهی ـ بشری،به اندیشه نظام بشری    48
۶- گسترش فرهنگ مسیحی ، گامی به سوی رنسانس    52
فصل سوم: نگاه رنسانس درباره انسان     
۱- ویژگی عمومی رنسانس     56
۲- نگاه رنسانس دربارهانسان     59
۲-۱- مدخل     59
۲-۲- ریشه لغوی ومعنایی اومانیسم    62
۳- زمینه انجیلی انسنان گرایی رنسانس    65
۳-۱- سنت یهودی     65
۳-۲- سنت کلاسیک     68
۳-۳- سنت انجیلی    70
۴- تأثیر تفکر افلاطونی بر نگاه رنسانس درباره انسان    73   
۵- نتیجه بحث    78    
فصل چهارم:مروری برروندسکولاریزاسیون درنهضت اصلاح دین    
۱- کلیات     82
۲- مؤلفه‌های فرهنگ سکولاردراندیشه اصلاح دین     89
۲-۱- نگرش مثبت به دنیا    89
۲-۱-۱- تأکیدجدیدبرآموزهآفرینش ونجات    90
۲-۱-۲- احیای اندیشه دعوت دنیوی ازفردمسیحی    91
۲-۲- اخلاق کاردرآئین پروتستان    93
۲-۳- ریشه‌های سرمایه‌داری    95
۳- نتیجه بحث    97
فصل پنجم : تأثیر عصر روشنگری بر بینش سکولار   
۱- مقدمه     100
۲- تأثیر اندیشه عصر روشنگری بر بینش سکولار    103
۳- مؤلفه های مهم فرهنگ سکولار در عصر روشنگری    105
۳-۱- دئیسم    105
۳-۲- نظریه پیشرفت    109
۴- نتیجه بحث    113
خلاصه و نتیجه گیری    115
منابع و مآخذ       
منابع فارسی     120   
منابع لاتین    124   

منابع فارسی

۱- احمدی، بابک، معمای مدرنیته، تهران، نشر مرکز، ۱۳۸۰
۲- استکهاوس، ماکس، ل. «سیاست و دین»، (از کتاب دایره المعارف دین زیرنظر میرچا الیاده)، ترجمه مرتضی اسعدی، تهران، نشر طرح نو، ۱۳۷۴.
۳- آشتیانی، جلال الدین، تحقیقی در دین مسیح، تهران، نشر مرکز، ۱۳۶۸.
۴-  الیاده، میرچا، فرهنگ و دین، ترجمه‌ بهاء الدین خرمشاهی و دیگران، تهران، نشر طرح نو، ۱۳۷۴.
۵- باربور. ایان. علم و دین ، ترجمه بهاءالدین خرمشاهی و دیگران ، تهران، نشر طرح نو، ۱۳۷۴.
۶- بارنز، هـ. و بکر، ه، تاریخ اندیشه های اجتماعی، ترجمه جواد یوسفیان و علی اصغر مجیدی، تهران، نشر کتابهای جیبی، ۱۳۵۸.
۷-  بخشایشی اردستانی، احمد، «پیدایش سکولاریزم»، تهران، فصلنامه کتاب نقد شماره ۱.
۸- براون، کالین، فلسفه و ایمان مسیحی، ترجمه طه طاووس میکائیلیان، تهران، نشر علمی و فرهنگی، ۱۳۷۵.
۹- برقعی، محمد، سکولاریسم ازنظر تا عمل، تهران، نشر قطره، ۱۳۸۱.
۱۰-  باطنی، محمدرضا، فرهنگ انگلیسی – فارسی (ویرایش ۲) تهران ، نشر فرهنگ معاصر، ۱۳۷۶.
۱۱-  بریجانیان، ماری، فرهنگ اصطلاحات فلسفه و علوم اجتماعی، ویراسته بهاءالدین خرمشاهی، تهران ، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ۱۳۷۳.
۱۲-   بورکهارت، یاکوب، فرهنگ رنسانس در ایتالیا، ترجمه محمدحسن لطفی، تهران، نشر طرح نو، ۱۳۷۶.
۱۳-  بوری، جی. بی. تاریخ آزادی فکر، ترجمه حمید نیرنوری، تهران، نشر کتابخانه دانش، ۱۳۲۹.
۱۴- پاپکین، ریچارد، کلیات فلسفه، ترجمه‌جلال الدین مجتبوی، تهران، نشر دانشگاه تهران، ۱۳۵۶.
۱۵- پولادی، کمال، تاریخ اندیشه سیاسی درغرب (از سقراط تا ماکیاول)، تهران، نشر مرکز، ۱۳۸۲.
۱۶- تنیدل، گلن، فلسفه سیاسی چیست، ترجمه محمود صدری، تهران، نشر علمی و فرهنگی، ۱۳۷۴.
۱۷- تیلیش، پل، الهیات فرهنگ، ترجمه مراد فرهادپور و فضل الله پاکزاد، تهران، طرح نو، ۱۳۷۶.
۱۸- جعفری، محمدتقی، «تحقیق و بررسی سکولاریزم»، تهران، فصلنامه قبسات، ۱۳۷۵.
۱۹- جهانبگلو، رامین، ماکیاول و اندیشه رنسانس، تهران، نشر مرکز، ۱۳۷۲.
۲۰- ــــــــــــــ ، مدرنیته،دموکراسی و روشنفکران ، تهران ، نشر مرکز، ۱۳۷۲.
۲۱-  داوری اردکانی، رضا، «سکولاریزم و فرهنگ»، تهران، فصلنامه فرهنگ شماره ۲۱.
۲۲- دورانت، ویلیام جیمز، تاریخ تمدن (قیصر و مسیح)، ترجمه پرویز داریوش، تهران، انتشارات و آموزش اسلامی، ۱۳۷۰.
۲۳- دیویس، تونی، اومانیسم، ترجمه عباس مخبر، تهران، نشر مرکز، ۱۳۷۸.
۲۴- رادها کریشنان، سرواپلی، مذهب درشرق و غرب، ترجمه فریدون گرگانی، تهران، سازمان کتابهای جیبی، ۱۳۴۴.
۲۵- راسل، برتراند، تاریخ فلسفه غرب، (۲جلد)، ترجمه نجف دریابندری،  تهران، نشر پرواز، ۱۳۶۵.
۲۶- ربانی گلپایگانی، علی، ریشه ها و نشانه های سکولاریزم، تهران، مؤسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر، ۱۳۸۱.
۲۷- رشاد، علی اکبر، «دلایل پیدایی و پایانی سکولاریزم»، تهران، فصلنامه کتاب نقد، شماره ۱.
۲۸- ژیلسون، اتین، خدا و فلسفه، ترجمه شهرام پازوکی، تهران، نشر حقیقت، ۱۳۷۴.
۲۹- ــــــــــــــ، نقد تفکر فلسفی غرب، ترجمه احمد احمدی، تهران، نشر حکمت، ۱۳۵۷.
۳۰- سروش، عبدالکریم، «معنا و مبنای سکولاریزم»، تهران، فصلنامه کیان شماره ۲۶.
۳۱- سلیمانی اردستانی، عبدالرحیم، مسیحیت، قم، نشر نگاه نو،  1381.
۳۲-) سعیدی، علی، «مبانی و لوازم کلامی سکولاریزم»، تهران، فصلنامه کتاب نقد، شماره ۱.
۳۳- شریعتمداری، حمیدرضا، سکولاریزم درجهان عرب، قم، مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب، ۱۳۸۲.
۳۴- شجاعی زند، علیرضا، دین، جامعه و عرفی شدن، جستارهایی درجامعه شناسی دین، تهران، نشر مرکز، ۱۳۸۰.
۳۵- طباطبایی، جواد، مفهوم ولایت مطلقه دراندیشه سده های میانه، تهران، مؤسسه پژوهشی نگاه معاصر، ۱۳۸۰.
۳۶- فرهادپور، مراد، «نکاتی پیرامون سکولاریزم»، تهران، فصلنامه کیان (شماره ۲۶)
۳۷- قدردان قراملک، محمدحسن، سکولاریزم درمسیحیت و اسلام، حوزه علمیه قم، دفتر تبلیغات اسلامی، ۱۳۸۰.
۳۸- کاپلستون، فردریک، تاریخ فلسفه غرب از دکارت تا لایب نیتس، ترجمه غلامرضا اعوانی ، تهران، نشر سروش ، ۱۳۸۰.
۳۹- ــــــــــــــــــ،  فریدریش نیچه، فیلسوف فرهنگ، ترجمه علیرضا بهبهانی و علی اصغر حلبی، تهران، انتشارات بهبهانی، ۱۳۷۱.
۴۰- کارپنتر، همفری، عیسی، ترجمه حسن کامشاد، تهران، نشر طرح نو، ۱۳۷۴.
۴۱- کانت ، امانوئل، در پاسخ به روشن نگری چیست، ترجمه سیروس آرین پور،تهران، نشر آگاه، ۱۳۷۷.
۴۲- کرنز، ارل، سرگذشت مسیحیت درطول تاریخ، ترجمه آرمان رشدی، تهران، نشر آموزشگاه کتاب مقدس، ۱۹۹۴،
۴۳- گواهی، عبدالرحیم، فرهنگ ادیان، بهاء‌الدین خرمشاهی، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی ۱۳۷۴.
۴۴- لسلی دانستن، جی، آیین پروتستان، عبدالرحیم سلیمانی اردستانی، قم، مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب، چاپ اول، ۱۳۷۷.
۴۵- محمدی مجید، دین علیه ایمان؛ مباحثی در جامعه شناسی دین، تهران، نشر کویر، ۱۳۷۸.
۴۶- مددپور ، محمد، سیرحکمت و هنر مسیحی (عصر خرد)، تهران، نشر سوره مهر، ۱۳۸۲.
۴۷- مک کونیکا، جیمز، اراسموس، ترجمه عبدالله کوثری، تهران، نشر طرح نو، ۱۳۷۴.
۴۸- مک گراث، آلیستر، مقدمه ای برتفکر نهضت ا صلاح دین، ترجمه بهروز حدادی، قم، مرکز مطالعات وتحقیقات ادیان و مذاهب، ۱۳۸۲.
۴۹- میلر، و. م، تاریخ کلیسای قدیم در امپراطوری روم و ایران، ترجمه علی نخستین، لیپسیک آلمان، ۱۹۳۱.
۵۰- وبر، ماکس، اخلاق پروتستانی و روح سرمایه داری، ترجمه عبدالکریم رشیدیان و پریسا منوچهری کاشانی، تهران، نشر علمی فرهنگی، چاپ اول ۱۳۷۳.
۵۱- ویلسون، برایان. آر، «سکولاریزاسیون»، ترجمه مرتضی اسعدی، تهران، نشر طرح نو ۱۳۷۴.
۵۲- ویلم، ژان، پل، جامعه شناسی ادیان، ترجمه عبدالرحیم گواهی، تهران، نشر تبیان، ۱۳۷۷.
۵۳- هگل، فریدریش ویلهلم، استقرار شریعت در مذهب مسیح، ترجمه باقر پرهام، تهران، نشر آگاه، ۱۳۶۹.
۵۴- همتی، همایون، «ناکامی در تبیین معنا و مبنای سکولاریزم»، تهران، فصلنامه کتاب نقد، ش ۱.
۵۵- ـــــــــــ ، «سکولاریزم و اندیشه دینی درجهان معاصر»، تهران، فصلنامه قبسات، ۱۳۷۵.
۵۶- همیلتون، ملکلم، جامعه شناسی دین، ترجمه محسن ثلاثی، تهران، نشر تبیان، ۱۳۷۷.
۵۷- هوردرن، ویلیام، راهنمای الهیات پروتستان، ترجمه طه طاووس میکائیلیان، تهران، نشر علمی فرهنگی ۱۳۶۸.
۵۸- کتاب مقدس ، عهد عتیق برگزیده فارسی ، (براساس کتاب مقدس اورشلیم) ، ترجمه پیروز سیار، تهران ، نشر نی، ۱۳۸۰.
 
منابع لاتین

۱- Adorno, T.W.Dialectic of Enlightement, London, 1973
۲- Berger, peter, The social Reality of Religion, Hamonds worth: penguin, 1973.
۳- Eliade, Mircea, Cosmos and History, trans. Willard R. Trask, New York, C. 1959.
۴- __________, Encyclopaedia of Religion, U.S.A, 1987.
۵- Encyclopaedia of Britannica, 15th. Edition, Chicago, 1994, Vol 9.10 . 20.
۶- Encyclopaedia of Americana, International Edition, New York, 1829, Vol. 24.
۷- Forod, D, Introduction to Modern Christianity Theology: the Modern Theologians, (Basil Black well, 19, Vol. I), 1988.
۸- Glover, W.B, Bibilcal Origin of Modren Secular Calture, An Essay Interpertation of Western History, New York 1975.
۹- Kristeller, Paul Oskar, Renaissance Thought, New York 1961.
۱۰- ___________________, The philosophy of Marsilio Ficino, New York, 1943.
۱۱- Norman, Edward, Secularization, New Century Theology, London – New York, continum, 2002.
۱۲- May,J, Lewis. The European Mind, 1680-1715, London, 1953.
۱۳- Palmer, R.R. Catholics and Unbelievers in Eighteenth Century France, New York, 1961.
۱۴- Pico Della Mirandolla, Giovanni, on the Dignity of Man, trans. Charles Genn Wallis, Indianapolis, 1965.
۱۵- Stephen , Leslie, History of English Thought in the Eighteenth Century 3rd. New York, 1902.
۱۶- Trinkaus, Charles, In our Image and Likeness, New York 1931.
۱۷- ,_________, A Humanist’s Image of Humanism, New York 1937.
۱۸- Turner, B. S. Religion and Social Theory, New York, 1983.
۱۹- Voegelin, Eric, Order and History, Baton Rouge, C. 1956.
۲۰- Wilson, Bryan. R, Contemporary Transformation of Religion, Oxford, Clarendon press, 1979.
۲۱- ,_________, “Secularization” , in : Mircea Eliade, (ed), The Encyclopaedia of Religion, U.S.A, 1987.
۲۲- ,_________, Religion in Secular Society, in: Robertson, Roland. (ed) Sociology of Religion, England : penguin, 1969.
۲۳- Weber, Max, The Theory of Social and Economic Organization, London 1987.

از دیگر آثار منتشر شده ویلیس بی.گلاور بدین قرار است:
۱-    W.B. Glover, Evangelical Non Conformists and Higher Criticism in the Nineteenth Centary, (London, 1954).
۲-    ________, Libera (Education and the Christian Intellectual Tradition. (Macon GA, 1982).
۳-    _________, Human Nature and the State in Hobbes, (Journal of the History of philosophy, 1966).
۴-    _________, God and thomas Hobbes, (Oxford, 1965).

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.