فایل ورد کامل مقاله جایگاه علم در فلسفه اسلامی؛ بررسی علمی مبانی نظری، کارکردها و تأثیرات فرهنگی


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
3 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل مقاله جایگاه علم در فلسفه اسلامی؛ بررسی علمی مبانی نظری، کارکردها و تأثیرات فرهنگی دارای ۱۷ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل مقاله جایگاه علم در فلسفه اسلامی؛ بررسی علمی مبانی نظری، کارکردها و تأثیرات فرهنگی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

علم در فلسفه اسلامی

اسلام سعی دارد تا در نگرش خود در مطالعه طبیعت عقل و وحی، علم و ارزشها را تلفیق نماید. علم حاصل شده از طریق تلاشهای عقلانی انسان و از طریق قرآن مکمل یکدیگر دیده شده اند: هر دو «آیات خدا» هستند که انسان را قادر می سازد تا طبیعت را مطالعه ودرک نماید. بین قرون دوم و هشتم هجری (هشتم و پانزدهم میلادی)- وقتی که تمدن اسلامی در اوج خود بود- ما بعد الطبیعه، معرفت شناسی و مطالعات تجربی طبیعت با یکدیگر پیوند خوردند تا رشد سریع «روح علمی» را بوجود آورند. دانشمندان و محققانی نظیر ابن هشام، رازی، ابن طفیل، ابن سینا و بیرونی آراء افلاطون وارسطو را درباره عقل و واقعیت عینی بر اعتقاد اسلامی خود وفق دادند، لذا ترکیبی منحصر به فرد از مذهب و فلسفه ایجاد شد. همچنین آنها بر روش شناسی علمی، اهمیت دادن به مشاهده مدون، تجربه علمی و نظریه ی سازی تاکید زیادی داشتند
جستجوی علمی در ابتدا با اعمال روزانه اسلام هدایت شود. برای مثال، پیشرفتهای ستاره شناسی متأثر از این واقعیت بود که اوقات نماز مسلمانان به صورت نجومی تعیین شده بود و جهت آن به صورت جغرافیایی تعریف شده بود. در مرحله بعد خود جستجوی حقیقت دستور شد و به بسیاری از اکتشافات واختراعات جدید منجر شد. دانشمندان اسلامی بین دو آموزش علوم انسانی ودیگر علوم مرزهای سخت گیرانه ای قائل نبودند و محققین خاص به عنوان قاعده ای عمومی به جامع الاطراف شدن مایل بودند. محققین مسلمان به تازگی شروع به توسعه فلسفه اسلامی جدیدی از علم به وسیله تلفیق مفاهیم پایه اسلامی نظیر علم، خلافت و استصلاء در چهارچوب سیاست علم یکپارچه نموده اند

الف- علم و مابعد الطبیعه

ایجاد انگیزه در مسلمانان برای مطالعه طبیعت مستقیما از قرآن است. قرآن صراحتاً و مکرراً مسلمانان را نه فقط به عنوان وسیله ای برای درک طبیعت بلکه به عنوان راهی برای تقرب به خدا به تحقیق مدون پدیده طبیعی دعوت می کند. برای مثال در سوره ۱۰ می خوانیم
اوست که خورشید را منیر و ماه را مستنیر قرار داد، و سیرماه را در محلهایی قرا داد تا شماره سالها و حساب اوقات را بدانید… قطعاً در رفت و آمد شب و روز و آنچه خدا در آسمانها و زمین خلق کرد برای کسانی که پرهیزگار هستند نشانه هایی وجود دارد.(سوره۱۰: آیات ۵و۶)
همچنین قرآن حدود یک سوم آیات خود را به توصیف فضلیتهای تعقل کردن اختصاص داده است. لذا تحقیق علمی بر اساس عقل به عنوان شکلی از عبادت لحاظ شده است. عقل و وحی متمم هم و روشهایی مکمل برای یافتن حقیقت اند
فلسفه علم در اسلام سنتی حاصل تلفیق این ، مابعدالطبیعه با فلسفه یونان است. فلسفه در اسلام هیچ جا بیش تر از نظریه ابن سینا درباره علم انسان واضح تر نیست (نگاه کنید به ابن سینا بند۳) که، به دنبال فارابی (بند۳)، طرح قرآنی از وحی را به فلسفه یونانی منتقل می کند. در قرآن، خالق، بشری- پیامبر- از طریق فرشته مقرب جبرئیل، مخاطب می سازد نه در طرح نو افلاطونی ابن سینا، کلام الهی از طریق عقل و درک به هر چیز و هر کسی که مراقب گوش دادن است منتقل می شود. نتیجه کار آمیزه ای از عقلانیت و اخلاق است. از نظر دانشمندان و محققان اسلامی، فضائل واقعیات عینی هستند و خیر و شر خصوصیات توصیفی واقعیتی هستند که در اشیاء از دیگر صفاتشان مانند شکل واندازه کم تر نیستند. در این چهار چوب کل علم از جمله علم خدا می تواند به وسیله عقل صرف حاصل شود. انسان قدرت دانستن و عمل کردن را دارد و لذا مسئول اعمال صالح و ناصالح خود است، آنچه در مورد مطالعه طبیعت و شکل دهی رفتار انسان لازمه این فلسفه است از سوی ابن طفیل در رمان تعقلی اش، حی بن یقظان شرح داده شده است. حیّ انسانی است که در یک جزیره پرت به طور آنی به وجود آمده است. حی به کمک قدرت مشاهداتش وکابرد عقلش، حقایق کلی و جزئی درباره ساختار جهان مادی و مجرد کشف می کند، وجود خدا را درک می کند و به نظامی مذهبی و مدبرانه دست می یابد (نگاه کنید به معرفت شناسی در فلسفهاسلامی؛ اخلاق در فلسفه اسلامی)

مراجع و منابع

Bakar, O. (1996) ’Science’, in S.H. Nasr and O.Leaman, History of Islamic Philosophy, London: Routledge, ch.53, 926-
بحثی درباره برخی از متفکران مهم و سرآغاز علم در اسلام
Dani, A.H. (1973) AL-Biruni’s India, Islamabad: University of Islamabad Press
تحقیق بیرونی راجع به مردم و کشور هند
Faihry,M.(1983) A History of Islamic Philosophy, London: Longman, 2nd edn
یک معرفی کلی از نقش عقل در تفکر اسلامی
Hill, D. (1993) Islamic Science and Engineering, Edinburg: Edinburg University Press
اثری عالی درباره جنبه های عملی علم اسلامی
Hourani, G. (1975) Essays on Islamic Philosophy and Science, Albany, NY: State University of New York Press
مجموعه مهمی از مقالات راجع به موضوعات نظری ویژه در فلسفه علم
Hourani, G.(1985) Reason and Tradition in Islamic Ethics, Cambridge: Cambridge University Press
بحثی راجع به تضاد بین عقل و سنت در فرهنگ اسلامی به طور عام و در اخلاق به طور خاص
Ibn Tufayl (before 1185) Hayy ibn Yaqzan (The Living Son of the Vigilant), trans.S. Oakley, The Improvement of Human Reason Exhibited in the Life of Hai Ebn Yokhdon, Zurich: Georg Olms Verlag,
این ترجمه از حیّ بن یقظان ابتدا در سال ۱۷۰۸ چاپ شد
Kirmany, Z. (1992) ’An Outline of Islamic Framework for a Contemporary Science’, Journal of Islamic Science 8(2):55-
تلاشی برفهم علم جدید از دیدگاه اسلام
Leaman, O. (1985) An Introduction to Medieval Islamic Philosophy, Cambridge: Cambridge University Press
نگرشی کلی به نقش فلسفه در اسلام
Nasr, D.H (1993) The Need for a Sacred Science, Richmond: Curzon Press
بحثی راجع به اهمیت دین درهر ادراکی از علم
Pines, S. (1964) ‘lbn al-Haytham’s Critique of Ptolemy’, in Actes du Xe Congres internationale d’histoire des Science, Paris: Ithaca
یکی از مهم ترین آثار در هیأت اسلامی
Sbra, A.I. (1972) ’l lbn al-Haytham’, in C.C. Gilispie (ed.) Dictionary of Scientific Biography, New York: Charles Scribner’s Sons, 6th edn
دیباچه ای عالی بر اندیشه و آثار ابن هشام
Said, H.M. (ed.) (1979) AL-Biruni Commemorative Volume: Proceedings of the International Congress held in Pakistan, Novermber 26-December 12, 1973, Karachi; Hamdard Academy
شامل مقالات متددی است که آثار مهم بیرونی را بحث می کند
Saliba, G. (1991) ’The Astronomical Tradition of Maragha: A Historical Survey and Prospects for Future Research’, Arabic Science and Philosophy 1 (1):67-
مطالعه ای درباره دوره خصوصاً پیشرفته پژوهش هیأت در عالم اسلام
Sardar, Z. (1989) Explorations in Islamic Science, London: Mansell
پاره ای از بحثها ی امروزی راجع به ماهیت علم اسلامی
Young, M.J.L., Latham, J.D. and Serjeant, R.B. (1990) Religion, Learning and Science in the Abbasid Period, Cambridge: Cambridge University Press
اثری راهبردی راجع به مهمترین دوره برای علم در عالم اسلام

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.