فایل ورد کامل تحقیق تأثیر آموزش زوجدرمانی مبتنی بر آموزههای اسلامی بر افزایش تعهد زناشویی زوجین
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل تحقیق تأثیر آموزش زوجدرمانی مبتنی بر آموزههای اسلامی بر افزایش تعهد زناشویی زوجین دارای ۳۴ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل تحقیق تأثیر آموزش زوجدرمانی مبتنی بر آموزههای اسلامی بر افزایش تعهد زناشویی زوجین کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه فایل ورد کامل تحقیق تأثیر آموزش زوجدرمانی مبتنی بر آموزههای اسلامی بر افزایش تعهد زناشویی زوجین
چکیده
مقدمه
فرضیههای تحقیق
روش پژوهش
ابزار پژوهش
شیوه اجرا
تجزیه و تحلیل یافتههای پژوهش
بحث و نتیجهگیری
پینوشتها:
منابع
بخشی از منابع و مراجع پروژه فایل ورد کامل تحقیق تأثیر آموزش زوجدرمانی مبتنی بر آموزههای اسلامی بر افزایش تعهد زناشویی زوجین
احمدی، خدابخش، «بررسی رابطه بین تقیدات مذهبی و ناسازگاری زناشویی»، مقالات همایش تقویت نظام خانواده و آسیبشناسی آن، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، ۱۳۸۴
اعتمادی، عذرا، «ایمان و معنویت در مشاوره و رواندرمانی»، فصلنامه تازه های زواندرمانی، ۱۳۸۴، سال دهم. ش ۳۵ و ۳۶ ص ۱۴۶-۱۳۱
اولیاء، نرگس، و همکاران، آموزش غنی سازی زندگی زناشویی، تهران، دانژه، ۱۳۸۸
براندن، ناتانیل، روانشناسی حرمت نفس، ترجمه جمال هاشمی، تهران، جیحون، ۱۳۸۶
تبعه امامی، شیرین، «تعیین و بررسی رابطه بین ویژگی های مرکزی و پیرامونی عشق و تعهد در بزرگسالان جوان متأهل دانشگاه اصفهان»، پایان نامهی کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه اصفهان، دانشکد علوم تربیتی و روانشناسی،
جمالی، فریبا، «بررسی رابطه بین نگرش های مذهبی، احساس معنابخش بودن زندگی، و سلامت روان در دانشجویان دانشگاه های تهران»، پایان نامهی کارشناسی ارشد، تهران، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهراء(ع)، ۱۳۷۵
حسینی، بیتا، زمینه زوج درمانی، تهران، جنگل، ۱۳۸۹
حیرت، عاطفه، «بررسی اثربخشی زوج درمانی اسلام محور بر سازگاری، سلامت روان و خوش بینی زوجین شهر اصفهان»، پایان نامه کارشناسی ارشد مشاورهی خانواده، دانشگاه اصفهان، دانشکد علوم تربیتی و روانشناسی، ۱۳۸۸
خدایاری فرد، محمد، «کاربرد مثبت نگری در روان درمانگری با تاکید بر دیدگاه اسلامی»، مجله روانشناسی و علوم تریتی دانشگاه تهران، ۱۳۷۹ دوره ۱ ش ۶۰ ص ۱۶۴-۱۴۰
دانش، عصمت، تأثیر روش زوج درمانی اسلامی در افزایش جهت گیری مذهبی، خودشناسی و سازگاری زناشویی زوج های ناسازگار، مجموعه مقالات جوان و آرامش روان، مشاوره و درمانگری با نگرش اسلامی، چ پنجم، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، ۱۳۸۷
رضایی، جواد، و همکاران، نقش سبک زندگی اسلام محور(با تأکید بر نظام خانواده) و بیان راهکارهای آن برای افزایش صمیمیت زوجین، مجموعه مقالات چهارمین کنگره ی ملّی آسیب شناسی خانواده، تهران، دانشگاه شهید بهشتی، ۱۳۸۹، ص
زادهوش، سمیه، «مقایسه اثربخشی گروه درمانی شناختی- رفتاری، مذهبی و گروه درمانی شناختی- رفتاری کلاسیک بر روابط و رضایت زناشویی بانوان»،پایان نامهی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان، ۱۳۸۷
سالاری فر، محمدرضا، خانواده در نگرش اسلام و روانشناسی، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، ۱۳۸۷
عباسی مولید، حسین، «بررسی تأثیر آموزش گروهی واقعیت درمانی بر تعهد زناشویی زوجین شهرستان خمینی شهر»، پایان نامهی کارشناسی ارشد مشاورهی خانواده، دانشگاه اصفهان، دانشکد علوم تربیتی و روانشناسی،
عرفانی اکبری، معصومه، «بررسی مشکلات مربوط به صمیمیت زوجین و تأثیر ارتباط درمانی زوجین برآن»، پایان نامهی کارشناسی ارشد مشاوره و راهنمایی، تهران، دانشگاه الزهراء (س)، ۱۳۷۸
فتوحی بناب، سکینه، و همکاران، «بررسی اثربخشی آموزش رویکردهای زوج درمانی شناختی-رفتاری، اسلامی و تحلیل رفتارمتقابل بر سازگاری زناشویی زوج های ناسازگار»، فصلنامه تازه ها و پژوهشهای مشاوره، ۱۳۸۸، دوره ۸، ش ۳۲، ص ۱۰۹-۱۲۷
فقیهی، علی، جوان و آرامش روان، مشاوره و درمانگری با نگرش اسلامی، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه،(سومین همایش مشاوره از دیدگاه اسلام)،
فقیهی، علی نقی، و فاطمه رفیعی مقدم، «بررسی میزان اثربخشی آموزش های روان شناختی مبتنی بر روایات اسلامی در رضایت زناشویی زوجین»،روانشناسی و دین، ۱۳۸۸، دوره ۲، ش ۳، ص ۸۹ ـ ۱۰۴
کاوی، استیون، هفت عادت خوب خانواده، ترجمه سوسن ملکی، تهران، ذهن آویز، ۱۳۸۸
کلارک وارن، نیل، در جستجوی عشق زندگی، ترجمه مهدی قرچه داغی، چ هشتم، تهران، اوحدی، ۱۳۸۸
مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، بیروت، دارالاضواء، ۱۴۱۳ ق
نجاریان پور، سمانه، و همکاران، «تأثیر آموزش تعهد پیش از ازدواج بر بهبود ویژگی های تعهد در دختران دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد فسا»، فصلنامه خانواده پژوهی، ۱۳۸۷،۴(۱۳)، ۸۶-۷۷
نهج البلاغه، ترجمه محمد دشتی، قم، مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امیرالمؤمنین(ع)، ۱۳۸۰
Adams, J.M. &Jons, W. H. Interpersonal commitment in historical perspective. Inj. Adams and W.Jons (Eds.) Handbook of Interpersonal Commitment and Relationship stability . New York: Plenum publishers. ۱۹۹۹, (pp.3-36)
Allen, E. S., &Baucom, D. H. Adult attachment and patterns of extradyadicinvolvement.Family Process
Amato, P.R Continunity and chang in marital quality between 1980 and 2006. Journal of Marriage and the Family, . (۲۰۰۸). ۱-
Amato PR. Studying marital interaction and commitment with survey data. Available from
Argyle, M., &Hallahmi, B. The Social Psychology of Religion. London: University Press
Bergin, A. E. Religiosity and mental health: A critical revaluation and meta- analysis. Professional Psychology: Research and Practice, ۱۹۸۳, ۱۴(۲), ۱۷۰-
Berozonsky, J. E. Identity style, parental authority, and identity commitment. Journal of Youth and Adolescence, ۲۰۰۴. ۲۲, ۲۱۳-
Brannon, Linda. Gender. Viacom company. (2nd ed)
Caughlin, J.P., & Johnson, M. P. The tripartite nature of marital commitment: Personal, moral, and structural reasons to stay married, Journal of Marriage and the Family, ۱۹۹۹, ۶۱, ۱۶۰-
Clements, R., Swenson, CH. Commitment to one’s spouse as a predictor of marital quality among older couples. CurrPsychol, ۲۰۰۰, ۱۹(۲), ۱۱۰-
Chronic.,&Plahakova. A. Differences in marital satisfaction of men woman.Caska- sdvenka- psychiatric. ۲۰۰۹, ۹۶-
Cohan, C. L., &Kleinbaum, S. Toward a greater understanding of premarital cohabitation and marital commitment. Journal of Marriage and Family, ۲۰۰۲, ۶۴(۱), ۱۸۰-
Curtis, K. T., & Ellison. C. G. Religious Heterogamy and Marital Conflict: Findings from the National Survey of Families and Households. Journal of Family, ۲۰۰۲, ۲۳: ۵۵۱-
Dean DG, Spanier, GB. Commitment: An overlooked variable in marital adjustment. Sociological Force. ۱۹۷۴, ۷, ۱۱۳-۱۱۸
Fennel, D. L. Characteristics of long- term first marriage, Journal of mental counseling, ۲۰۰۷, ۱۵, ۴۴۵-
Florian, V., Mikulincer, M., &Hirschberger, G. The aفایل ورد کامل تحقیق تأثیر آموزش زوجدرمانی مبتنی بر آموزههای اسلامی بر افزایش تعهد زناشویی زوجینiety buffering function of close relationship: Evidence that relationship commitment acts as e terror management mechanism. Journal of Personality Social Psychology, ۲۰۰۲, ۸۲(۴), ۵۲۷-
Green, S. G., & Bauer, T. N. (1995). Supervisory mentoring by advisers: Relationships with doctoral student potential, productivity, and commitment: Personnel Psychology Vol 48(3) Fal 1995, 537-
Gunter, J. S., Oklahoma, N. An examination of the dimensions of commitment and satisfaction across year married. Unpublished doctoral dissertation: University of Oklahoma
Harmon, D. KH. Black men and marriage: the impact of spirituality, religiosity and marital commitment on marital satisfaction. Unpublished doctoral dissertation: Alabuma University
Harris VW. Marital quality, contex, and interaction: A comparison of individuals actress various income levels. Sci Context, ۲۰۰۶, ۱۷, ۴۸-
Hoge, D. R., Petrllo, G. H. & Smith, E. I. Transmission of religious and social values from parents to teenage children, Journal of Marriage and the Family, ۱۹۸۲, ۴۴, ۵۶۹-
Jarvis, M. O. The long-term role of newlywed conscientiousness and religiousness in marriage. , The University of Texas at Austin. 2006, P
Johnson, M.P. Personal, moral, and structural commitment to relationships: Experiences of choice and constraint. In Handbook of interpersonal commitment and relationship stability. J.M. Adams and W.H. Jones, eds. New York: Kluwer Academic. ,1999,73-
Johnson, M.P. Commitment. Cohesion, investment, barriers, alternatives, constraint: Why do people stay together when they really don’t want to Proceeding of Theory and Research Methodology Workshop, National Council on Family Relation Annual Meeting, Dallas, 1985, 45-
Lambert, N. M., &Dollahite, David, C. The Threefold Cord: Marital Commitmrnt in Religious Couples.Journal of Family Issues: ۲۰۰۸, ۲۹:۵۹۲-
Larson, L.E., &Goltz, J.W. Religious participation and marital commitment. Review of Religious Research, ۱۹۸۹, ۳۰, ۳۸۷-
Levinger, G A social exchange view on the dissolution of pair relationships. In F.I. Nye (Ed), Family relationships: Rewards and Cosis Bererly Hills, CA: sage puplication. ۱۹۹۷. (pp.97-121)
Lucas, R. E. Reexamining adaptation and the set point model of happiness: Reaction to changes in marital status. Journal of Personality and Social Psychology, ۲۰۰۳, ۸۴(۳), ۵۲۷-
MacCarthey B. Marital style and its effects on sexual desire and functioning.Journal Family Psychology. ۱۹۹۹, ۱۰, ۱-
Master, A. Marriage, commitment and divorce in a matching model with differential aging.Reviewe of Economic Dynamics, 2008, 11, 614-
Marcia, J.E. Development and Validation of ego- identity status. Journal of Personality and Social Psychology, ۱۹۶۶, ۳, ۵۵۱-
Mosako, J. Commitment and attachment dimensions. In partial fulfilment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy: Purdue University
Moron, G. Parents: Religious and Moral Education, Retrieved April, 2005, from
Myers, D. G. The Friends and Faith of Happy people American Psychologist, ۲۰۰۰, ۵۵(۱), ۵۶-
Nichols, M. (2004). Lesbian sexuality/female sexuality: Rethinking ‘lesbian bed death’
Sexual and Relationship Therapy, 19(۴), ۳۶۳–
Nichols, m. & Schwartz, R. Family therapy: Concepts and methods. New York: Brunner & Mazel
Rebeck, V. A. Confirming-and keeping-youth, Christian Ministry, 1994, 25, 9-
Reynold, J., & Mansfield, P. The effect of changing attitudes to marriage on its stability: Lord chancellor’s Department. High Divorce Rates: The state of the evidence on Reasons and Remedies, V. (1), 1-3. Reserch series NO. 2/99. [On-Line]. Available
Shackelford, T. K., Besser, A., Goetz, A. T. Personality, marital satisfaction, and probability of marital infidelity, Individual Differences Research (IDR), January,
Shields, E. P. The effect of religiosity and marital Commitment on marital satisfaction and stability. Unpublished doctoral dissertation: Brigham Yong University
Smith, C. Theorizing religion effects among American adolescents. Journal for the scientific study of religion, . ۲۰۰۳, ۴۲, ۱۷-
Speranger, E. Types of Men: The Psychology and Ethics of Personality, Translate by P. J. W. Pigors. Halle: Max Niemeyer
Sternberg, R.J. The triangle of love: Intimacy, passion, commitment, New York: Basic Books
Strachman, A. and Gable, S. Approach and avoidance relationship commitment, Motive Emot. 2006, 30, 117-
Swensen, C. H., &Trahaug, G. Commitment and the long-term marriage relationship.Journal of marriage and the family, ۱۹۸۵, ۴۷, ۹۳۷-
Vogelstein, I. C., & Kaplan, D. Untapped potential: The status of Jewish early childhood education in America, Journal of Beliefs and Values, ۲۰۰۲, ۲۳, ۲۰۳-
چکیده
هدف این پژوهش تعیین میزان اثربخشی آموزش زوجدرمانی اسلاممحور بر تعهد زناشویی زوجین شهر اراک بوده است. روش این پژوهش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بوده است. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه والدین دانشآموزان دختر مقطع ابتدایی شهر اراک در سال ۱۳۸۹ـ۱۳۹۰ بوده است. نمونه این پژوهش، ۳۰ زوج از والدین دانشآموزان دبستان دخترانه شهر اراک بوده که به صورت تصادفی ساده در دو گروه آزمایش (پانزده زوج) و کنترل (پانزده زوج) جایگزین شدهاند. ابزار اندازهگیری، پرسشنامه تعهد زناشویی بوده است. متغیر مستقل، آموزش زوجدرمانی اسلاممحور بود که در هفت جلسه به گروه آزمایش آموزش داده شده است. یافتهها با استفاده از نرمافزار SPSS و روش تحلیل کواریانس تحلیل شده است. نتایج نشان میدهد که آموزش زوجدرمانی اسلاممحور، تعهد زناشویی زوجین و ابعاد آن، یعنی تعهد شخصی، اخلاقی و ساختاری زوجین را افزایش داده است (۰۰۱/0P<).
کلیدواژهها: آموزش زوجدرمانی اسلاممحور، تعهد زناشویی.
مقدمه
با پیمان ازدواج، ارتباطی شکل میگیرد که در مقایسه با دیگر ارتباطات انسانی، امنیتی بینظیر دارد. دیگر ارتباطات انسانی ممکن است یک بُعد از ابعاد حیات را پوشش دهند، اما در ازدواج، ابعاد جسمی، عاطفی، اجتماعی و ذهنی نیز پوشش داده شده و رابطهای زیستی، اقتصادی، عاطفی، روانی – اجتماعی و معنوی نیز بین زن و شوهر برقرار میشود.۱ ازدواج، اولین تعهد عاطفی و حقوقی است که دو نفر آن را در بزرگسالی میپذیرند.۲ تعهد زناشویی به معنای وفادار ماندن به خانواده و اعضای آن هنگام غم و شادی، وقایع خوشایند و ناخوشایند زندگی، تعهد بر مبنای احساس و عاطفه و نیز بر پایه قصد و نیت است. زوجینی که در مورد تعهد خود در برابر همسر و دیگران به بلوغ فکری لازم نرسیده و رفتاری دوسوگرایانه را تعقیب میکنند، در ازدواج و کار کردن با دیگران دچار مشکل خواهند شد و غالباً نتیجه این امر، بیوفایی خواهد بود
تعهد، ابزاری است که میزان امنیت و فاصله از شریک زندگی را پدید میآورد.۴ تعهد در ازدواج چندین جزء دارد: چگونگی درک زن و شوهر از نوع رابطه در گذشته و طول مدت رابطه، انتخاب رفتارهای ادامه زندگی مشترک، درجه و وسعت یک رابطه خوب و علاقه به ماندن در این رابطه به مدت طولانی و گرفتن تشویق به سبب ماندن در رابطه توسط هر دو زوج
تعهد چه به صورت اجباری یا فداکارانه برای کیفیت زندگی زناشویی و ثبات در ازدواج مهم است.۵ البته باید اشاره کرد که تعهد فداکارانه بهطور فزایندهای در مقایسه با تعهد اجباری با رضایت زناشویی مرتبط است. تعهد در زندگی زناشویی عبارت است از علاقه و قصدی که شخص به آن اندازه و بر اساس آن، تمایل دارد که در رابطه زناشویی باقی بماند و عهدی را که بسته، حفظ کند. تعهد ابعاد چندگانهای دارد و دربرگیرنده دلایل شخصی، اخلاقی و اعتقادی به خصوصی است که شخص را به ادامه رابطه زناشویی پایبند میکند
جانسون۷ الگوی جامعی را ارائه کرده که در آن تعهد زناشویی را به صورت سه نوع مستقل: تعهد شخصی۸، تعهد اخلاقی۹ و تعهد ساختاری۱۰ مطرح نموده است. اولین بُعد تعهد زناشویی تعهد شخصی است که تحت عناوین مختلف، از جمله تعهد جاذبه۱۱و۱۲، تعهد به همسر۱۳ و تعهد گرایش۱۴و۱۵ توسط محققان مختلف ارائه و تبیین شده است. تعهد شخصی به معنای علاقه و تمایل فرد برای تداوم رابطه زناشویی است که بر جاذبه و رضایت زناشویی مبتنی است. تعهد شخصی تحت تأثیر سه مؤلفه قرار دارد: ۱ جذابیت همسر (عشق و علاقه به همسر)؛ ۲ جذابیت رابطه زناشویی (علاقه و رضایت از رابطه زناشویی)؛ ۳ هویت زناشویی ( میزان و درجهای که مشارکت یک شریک در رابطه زناشویی بهعنوان خودپنداره شخصی وی در نظر گرفته میشود)
دومین بعد تعهد زناشویی، تعهد اخلاقی است. بسیاری از الگوهای نظری تعهد بر این عقیدهاند که تعهد زناشویی بر احساس وفاداری اخلاقی به ازدواج و رابطه زناشویی مبتنی بوده و ازدواج، نهاد مقدسی است.۱۷ یک نهاد اجتماعی مهم که تضمینکننده مراقبت و حمایت بوده و وفاداری و پایبندی به آن ارزش شناخته میشود.۱۸ بهطور کلی سه مؤلفه در تعهد اخلاقی اثرگذار است: ۱ تقدس بنیان ازدواج؛ ۲ وفاداری به نوع رابطه زناشویی که به ارزشها و اصول اخلاقی فرد اشاره دارد و فرد میتواند براساس اعتقاداتش به ازدواجش خاتمه دهد یا همچنان به آن متعهد باشد؛ ۳ احساس دِین به یک همسر
تعهد ساختاری که سومین بُعد تعهد زناشویی است، در بسیاری از الگوهای نظری با عنوان جنبه اجبارآور تعهد زناشویی با اسامی گوناگون مطرح شده است که عبارتاند از: تعهد اجباری (استنلی۲۰، نیروهای مانع شونده۲۱، فشار بیرونی۲۲، احساس به دام افتادگی۲۳ و تعهد ساختاری۲۴ تعهد ساختاری در ازدواج به موانع و محدودیتهای موجود در ترک رابطه زناشویی و احساس اجبار به تداوم آن رابطه اشاره دارد.۲۵ در هسته این بُعد، این عقیده وجود دارد که عوامل بیرونی ازدواج، اعم از عوامل خیالی یا واقعی ممکن است از فسخ رابطه زناشویی و اختتام ازدواج جلوگیری کنند، حتی اگر انگیزه فرد برای اقدام به طلاق و جدایی قوی باشد
از اواخر قرن بیستم تاکنون، تعهد زناشویی در همه حوزههای مطالعاتی ازدواج و خانواده، وارد شده است. بر این اساس، نه تنها مطالعاتی که مستقیماً در خصوص تعهد زناشویی و ابعاد آن است، به صورت قابل ملاحظهای افزایش یافتد، بلکه در بیشتر مطالعاتی که تأکید اصلی آنها بر تعهد زناشویی نبوده نیز به تعهد بهعنوان یک متغیر مهم در حفظ و تداوم زندگی زناشویی، توجه شده است.۲۷ نتایج تحقیقات نشان میدهد که تعهد زناشویی، دومین عامل حفظکننده ازدواج است.۲۸ به نظر لامبرت و دولاهیت،۲۹ تعهد به همسر برای موفقیت یک ازدواج مهم است. تعهد زناتشویی، قویترین و پایدارترین عامل پیشبینیکننده کیفیت و ثبات رابطه زناشویی است.۳۰ این یافتهها همسو با تحقیقات کلمنس و سوین سن۳۱ است که معتقدند تعهد در همسران بهطور مثبت، با ثبات و کیفیت زناشویی و همچنین بهطور مثبت با بیان عشق، سازگاری و کاهش تعارضات زناشویی ارتباط دارد. نیکلز۳۲ در مرحله جفتگیری و ازدواج یکی از مهمترین وظایف ارتباطی زوجین را تعهد میداند و آن را اینگونه معنا میکند: اینکه همسران به چه میزان و چگونه به رابطه زناشوییشان ارج نهاده و چه میزان به حفظ و تداوم این رابطه تعلقخاطر دارند. به گفته نیکلز و شوارتز۳۳ تعهد در ایجاد ثبات و موفقیت در یک ازدواج، نقش اساسی دارد. بر این اساس، هرگونه رابطهای بدون تعهد، سطحی و بدون سمت و سو خواهد بود. همچنین هرگونه آشنایی معطوف به ازدواج پس از مدتی اگر به تعهد پایدار و طولانی منجر نشود، در واقع، آشنایی ناکامکنندهای خواهد بود۳۴ استرنبرگ۳۵ نیز در نظریهاش درباره عشق، تعهد را یکی از مؤلفههای مهم دیدگاهش در بیان انواع و اقسام عشق و تمایز آنها از یکدیگر قرار داده است
در اسلام هیچ بنایی ساخته نشده که نزد خداوند محبوبتر و ارجمندتر از ازدواج باشد.۳۶ یکی از مسائل مهم در زندگی زناشویی که در قرآن از آن بسیار یاد شده، وفای به عهد و پیمان است، از جمله آنها وفای عهد به خدا، عهد به خود و عهد به همسر.۳۷ خداوند پیمان ازدواج میان زن و شوهر را میثاق محکمی دانسته است.۳۸ قرآن زمانی که صفات مؤمنان یادآور میشود، به پایبندی به تعهدات زندگیشان و وفادار بودن به همسرشان نیز اشاره میکند
حضرت علی(ع) میفرماید: شخصی که وفادار باشد سه صفت خوب در زندگیاش پایدار میشود: ۱ به او احترام میشود؛ ۲ آرامش دارد؛ ۳ رحمت الهی از نظر مادی و معنوی بر او نازل میشود
مطالعات نیز نشان دادهاند که سطح پایین تعهد زناشویی در ازدواج به عدم رضایت و طلاق منجر میشود. یکی از کارهایی که در خانواده سالم وجود دارد، احساس تعهد در برابر دیگر اعضای خانواده است. در خانوادههای سالم، اعضا نه تنها خود را وقف آسایش و بهزیستی خانواده میکنند؛ بلکه در رشد و تعالی هریک از اعضای آن نیز میکوشند.۴۱ به عبارت دیگر، متعهد بودن در برابر خانواده، مبنای صرف زمان و انرژی اعضای خانواده برای فعالیتهایی است که به گونهای به خانواده ارتباط دارد. به بیان دیگر، بررسی مطالعات در مورد تعهد نشان میدهد که تعهد باعث حفظ و بقای ارتباط در زندگی زوجین میشود
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 