فایل ورد کامل مقاله کنترل اجتماعی غیررسمی از دیدگاه آیات قرآن و روایات اسلامی
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل مقاله کنترل اجتماعی غیررسمی از دیدگاه آیات قرآن و روایات اسلامی دارای ۲۸ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل مقاله کنترل اجتماعی غیررسمی از دیدگاه آیات قرآن و روایات اسلامی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه فایل ورد کامل مقاله کنترل اجتماعی غیررسمی از دیدگاه آیات قرآن و روایات اسلامی
چکیده
درآمد
تبیین موضوع
مفهوم شناسی
پیشینه تحقیق
نظریه کنترل غیررسمی در جامعهشناسی
همنوایی
چارچوب نظری دینی
کنترل غیررسمی از منظر دین
کنترل غیررسمی و سیاست کنترلی دین
انسان و تأثیر پذیری از کنترلهای غیر رسمی
روحیه پاداشخواهی و تنبیهگریزی انسان
تأثیر بیم و امید بر رفتار انسان
تأثیر ثواب و عقاب بر رفتار
عناصر تشکیلدهنده سازوکار کنترلی غیررسمی
مدح وذم
مراقبت
حیاء
خوف و خشیت
امربه معروف و نهی از منکر
مناسک دینی
جمعبندی و نتیجهگیری
منابع
بخشی از منابع و مراجع پروژه فایل ورد کامل مقاله کنترل اجتماعی غیررسمی از دیدگاه آیات قرآن و روایات اسلامی
احمدی، حبیب، «تحلیل نظریههای مربوط به کجرویهای اجتماعی»، روانشناسی و علوم تربیتی،ش۴۰، ص۶۰-۶۱
استارک، رادنی و سیمز بن بریج، ویلیام، «دین کجروی و کنترل اجتماعی»، ترجمه علی سلیمی، حوزه و دانشگاه، بهار ۱۳۷۹، ش ۲۲، ص۱۷۰-۱۹۳
استونز، راب، متفکران بزرگ جامعه شناسی، ترجمه مهرداد میردامادی، چ چهارم،تهران، مرکز، ۱۳۸۴
ایوانز تی دیوید، «بررسی مجدد رابطه دین و جرم»، ترجمه علی سلیمی، حوزه و دانشگاه، شه ۲۳، تابستان ۱۳۷۹، ص۱۴۲-۱۷۸
آرون، ریمون، مراحل اساسی سیر اندیشه در جامعه شناسی، باقر پرهام، چ هشتم، تهران، علمی و فرهنگی، ۱۳۸۶
آمدی، عبدالواحد بن محمد تمیم، تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، قم، دفتر تبلیغات اسلامی، ۱۳۶۶
جوادی آملی، عبدالله، شریعت در آینهی معرفت، تهران، مرکز نشر فرهنگی رجا، ۱۳۷۳
حرانی، ابن شعبه، تحف العقول عن آل الرسول(ص)، قم، جامعه مدرسین، دوم، ۱۴۰۴ق
خدمتی، ابوطالب، «نظارت و بازرسی در اسلام»، معرفت، زمستان ۱۳۷۷، ش ۲۷، ص۴۶-۵۷
دیلمی، شیخ حسن، إرشاد القلوب إلی الصواب، قم، شریف رضی، ۱۴۱۲، جلد۱
راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، بیروت، دارالعلم، اول۱۴۱۲ق
ستوده، هدایتالله، آسیبشناسی اجتماعی، چ شانزدهم، تهران، آوای نور، ۱۳۸۵
سلیمی، علی و محمد داوری، جامعهشناسی کجروی، چ چهارم قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، ۱۳۸۷
سلیمی، علی، و همکاران، همنشینی و کجروی، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، ۱۳۸۸
سیدرضی، نهج البلاغه، تحقیق محمد عبده، قم، هجرت، ۱۴۱۴ق
شعیری، تاجالدین، جامع الأخبار، قم، رضی، ۴۰۵ ق
شیخ صدوق، أمالی، چ پنجم، بیروت، اعلمی، ۱۴۰۰
ـــــ ، علل الشرائع، نجف، مکتبه الحیدریه، ۱۹۹۶م
ـــــ ، عیون اخبار الرضا(ع)، تهران، جهان، ۱۳۷۸، جلد۲
طبرسی، فضل ابن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، چ سوم، تهران، ناصر خسرو، ۱۳۷۲
عاملی، شیخ حر، تفصیل وسائل الشیعه إلی تحصیل مسائل الشریعه، قم، آلالبیت(ع)، ۱۴۰۹،جلد۱۶، جلد۲۰
علامه حلی، الألفین، چ دوم، قم، هجرت، ۱۴۰۹ ق
فرانک پی ویلیامز و مالین دی مک شین، نظریههای جرمشناسی، حمیدرضا ملک محمدی، تهران، میزان، ۱۳۸۳
کوذر، لوئیس، زندگی و اندیشه بزرگان جامعه شناسی، محسن ثلاثی، چ یازدهم، تهران، علمی، ۱۳۸۳
گیلانی، عبدالرزاق، مصباح الشریعه، تهران، پیام حق، ۱۳۷۷
مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار، چ دوم، بیروت، موسسه الوفا، ۱۴۰۳، ج۱؛ ۶۷ـ۶۹؛ ۷۴ـ۷۵
مفضل بن عمر جعفی کوفی، توحید المفضل،قم، مکتبه الداوری، ۱۹۶۹م
میرخلیلی، سیدمحمود، پیشگیری وضعی از بزهکاری، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه، ۱۳۸۸
چکیده
این تحقیق درصدد بررسی کنترل اجتماعی غیررسمی در متون دینی است. بر اساس این تحقیق، دین مبین اسلام کنترل غیررسمی را به عنوان یک اهرم کنترلی کارآمد مورد توجه قرار داده است. از منظر دین، آمال و آرزوها در نحوه رفتار تأثیر میگذارد و باورهای دینی نظیر ثواب و عقاب اخروی زمینه همنوایی افراد جامعه را فراهم مینماید. نیز اهرمهای کنترلی نظیر حیاء، ترس، تمجید و مذمّت، مراقبت و امر به معروف و نهی از منکر سبب کاهش کجروی و هدایت شدن افراد میگردد.
کلید واژهها: کنترل اجتماعی، کنترلغیررسمی، مراقبت، امربهمعروف، نهیازمنکر، همنوایی.
درآمد
انسانها به لحاظ روانی مطابق انگیزشها، کششها، خواستهها و گرایشهای درونی رفتار میکنند. عوامل درونی و بیرونی سبب میشود که در برخی موارد رفتار نادرست، قبیح و برخلاف آداب، سنت و هنجارهای متعارف و متداول جامعه از انسان سر بزند. به همین دلیل، در قرآن به انسان «طغیانگر» و «زیانکار» خطاب شده۱ و یادآوری گردیده که تمایلات نفسانی، انسانها را به رفتار کجروانه و نادرست وا میدارد
ویژگی پیشگفته انسان میطلبد که خواستهها، تمایلات و گرایشهای گوناگون او، تحت کنترل قرار گرفته و از این طریق زمینه هدایت، تکامل و انجام رفتار درست او فراهم شود. در دین اسلام، کنترل و نظارت انسانها مورد توجه ویژه بوده است، به گونه که نظارت کامل، دقیق و مداوم بر رفتار، کردار و نیات انسانها از سنتهای ثابت الهی و معیاری برای سنجش، ارزیابی رفتار و اعطای ثواب و عقاب در نظر گرفته شده است
در این تحقیق تلاش شده است یکی از سازوکارهای کنترلی تأثیرگذار مورد بررسی قرار گرفته و نظر دین در مورد آن جستوجو شود. «کنترل غیررسمی از منظر آیات و روایات» عنوانی است بیانگر کاوش در نظریه کنترلی دین از خلال آیات و روایات به عنوان یکی از متون معتبر دینی؛ هرچند قرآن کریم کتابی نیست که در حوزههای علوم متداول امروزی نظریهپردازی کرده باشد. دلیل آن نیز روشن است؛ چراکه در متون دینی هرآنچه برای هدایت انسان لازم است ذکر شده است. با این حال، میتوان با مطالعه آیات و روایات و کنار هم چیدن آنها، پاسخی برای سؤالات خود به دست آورد. و در مواردی نظریهای را بر اساس آنها سامان داد
تبیین موضوع
کنترل اجتماعی از مباحث محوری در حوزه جامعهشناسی کجروی است. در مباحث کنترل اجتماعی، کنترل غیررسمی از اهمیتی بیشتری برخوردار است. بیشتر بودن اهمیتش بدین دلیل است که کنترل غیررسمی نوعاً هنجارشکنیهایی را تحت پوشش قرار میدهد که از قلمرو تسلط نظارتهای رسمی خارج است. بررسی کنترل غیررسمی در جوامع دینی که فرهنگ آنها خاستگاه دینی دارد این بحث را ضرورت میبخشد که دین به عنوان بنیاد فرهنگی جوامع دینی چه تدبیری برای جلوگیری از شکستن هنجارهای دینی در نظر گرفته است. هم کنترلهای رسمی و هم کنترلهای غیررسمی را میتوان از منظر دین بحث کرد؛ اما به تناسب موضوع تحقیق، مسئله اصلی پژوهش پیشرو این خواهد بود که نظر دین راجع به کنترلهای غیررسمی چیست؟ این پرسش به نوبه خود دو سؤال فرعی دیگری به دنبال خواهد داشت که در طول تحقیق سعی میگردد پاسخی برای آنها به دست آید: یکی اینکه کنترل غیررسمی به عنوان یک اهرم کنترلی، اصلاً مورد تأکید دین بوده است یا خیر؟ و دیگر اینکه در صورت مثبت بودن جواب پیشین سازوکاری که دین در قالب کنترل غیررسمی پیشنهاد میکند کدام است؟
مفهوم شناسی
«کنترل غیررسمی» در مقابل «کنترل رسمی» مطرح میگردد. کنترل رسمی مجموعه اقداماتی است که منابع اقتدار از آنها در مسیر مقابله با وقوع جرم و کجروی در جامعه استفاده نموده و نوعاً با اجبار و الزامهای برخاسته از ضمانتهای اجرایی دولتی همراه است.۴ کنترلهای رسمی بر عنصر حقوقی و قانونی مبتنی است۵ و صرفاً هنجارهای رسمی را تحت پوشش قرار میدهد. از اینرو، کنترل غیررسمی سازوکارهایی را تحت پوشش قرار خواهد داد که کنترل اجتماعی را نه از خلال قوانین کیفری و سازمانهای رسمی، بلکه از طریق تکیهکردن بر اصول اخلاقی و ارزشها و هنجارهای متعارف ممکن ساخته و متغیرهایی نظیر: «ترس از پذیرفتهنشدن رفتار در جامعه»، «نگرانی از طردشدن توسط نزدیکان» و «طرد و تمسخر و سرزنش دیگران» را مورد توجه قرار دهد
پیشینه تحقیق
بررسی مسئله کنترل اجتماعی از منظر دین و یا نقش کنترلی دین از انحرافات اجتماعی سابقه دیرینه دارد. اولین تحقیق در این زمینه به نام دورکیم به ثبت رسیده است. او بیهنجاری را معلول ضعف کنترل دانسته و جوامع سنتی را سرشار از همبستگی مکانیکی و برخوردار از قواعد اخلاقی قدرتمند میداند که یکپارچگی را تقویت نموده و در نهایت زمینههای بیهنجاری را نابود میکند.۷ تحقیقات دیگری که نقش کنترلی دین را برجسته نموده و دین را به عنوان یک نیروی بازدارنده از انواع کجرویهای اجتماعی معرفی کردهاند، تحقیق ایوانز.تی. دیوید با عنوان «بررسی مجدد رابطه دین و جرم»۸ و تحقیق استارک و سیمز بن بریج تحت عنوان «دین، کجروی و کنترل اجتماعی»است.۹ در هر دو تحقیق، اهرمهای کنترلی غیررسمی دین نظیر باورهای دینی و مناسک مذهبی مورد بررسی قرار گرفته است
در زمینه کنترل دینی با تمرکز بر آموزههای اسلامی و با استفاده از منابع معتبر دینی در اسلام، میتوان به کتابهای همنشینی و کجروی۱۰ و کتاب پیشگیری وضعی از بزهکاری با نگاهی به سیاست جنایی اسلام۱۱ اشاره کرد که مولفان در ذیل بحثهای کنترل اجتماعی، به کاویدن این مهم از منظر آیات و روایات همت گمارده و نگاه دینی را در این موضوع به بحث گرفتهاند
نظریه کنترل غیررسمی در جامعهشناسی
نظریات مطرح در حوزه کنترل اجتماعی، نظریه «بیهنجاری» دورکیم و نظریه «خودکنترلی» هیرشی است. دورکیم نابهنجاری اجتماعی را معلول گسست نظم و ضعف کنترل در جامعه میدانست و نظریه بیهنجاری خود را بر این مبنای انسانشناختی که انسانها موجودی آمیخته با تمایلات است، استوار ساخته بود. همین مبنا بود که از نظر دورکیم نظارت اخلاقی و اجتماعی و همچنین ضروت انضباط در جامعه را توجیه میکرد.۱۲ او معتقد بود: «هرگاه شیرازه تنظیمهای اجتماعی از هم گسیخته گردند، نفوذ نظارتکننده جامعه بر گرایشهای فرد دیگر کاراییاش را از دست خواهد داد.»۱۳ در نهایت، با ضعف نظارت و یا نفوذ بازدارنده جامعه، بیهنجاری در جامعه شکل خواهد گرفت
هیرشی نیز در نگاه اول بر این باور بود که دلبستگی فرد به دیگران، پذیرش نقش یا درگیرشدن در فعالیتهای اجتماعی و همچنین اعتقاد به ارزشهای اخلاقی و هنجارهای فرهنگی میتواند فرد را از کجروی باز داشته و به سمت رفتار بهنجار هدایت کند.۱۴ اما در نظریه خود کنترلی تأکید داشت که افراد برخوردار از خودکنترلی قوی بیشتر در معرض جرم و کجروی قرار دارند و خودکنترلی قوی احتمال درگیر شدن در جرم را به حداقل میرساند
همنوایی
همانگونه که در نمودار شماره ۱ اشاره شده است. هر دو نظریه رابطه وجود اهرمهای کنترلی و بازدارندگی را مثبت قلمداد نموده و بر این ایده تأکید میکنند که هرگاه اهرمهای کنترلی در جامعه فعال و نیرومند باشد همنوایی با هنجارها بیشتر میسور است. وانگهی، اگر نظام کنترلی در جامعه رو به ضعف گراید، همنوایی به حداقل رسیده و زمینههای ارتکاب جرم و کجروی فعال و تحقق جرم در جامعه بیشتر خواهدشد
چارچوب نظری دینی
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 