فایل ورد کامل مقاله هوش هیجانی و رویکردهای آن از منظر دین و روانشناسی؛ بررسی علمی پیشینه و نظریهها
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل مقاله هوش هیجانی و رویکردهای آن از منظر دین و روانشناسی؛ بررسی علمی پیشینه و نظریهها دارای ۴۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل مقاله هوش هیجانی و رویکردهای آن از منظر دین و روانشناسی؛ بررسی علمی پیشینه و نظریهها کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه فایل ورد کامل مقاله هوش هیجانی و رویکردهای آن از منظر دین و روانشناسی؛ بررسی علمی پیشینه و نظریهها
چکیده
مقدمه
تعریف هوش
سؤالهای اساسی مربوط به هوش
تقسیمات هوش
هوش هیجانی۱۴
تعریف هوش هیجانی
مؤلفههای هوش هیجانی
اهمیت و فایده هوش هیجانی
حیطههای کاربرد هوش هیجانی
هوش هیجانی و ارتباطات
هوش هیجانی و خانواده
هوش هیجانی و سلامت
هوش هیجانی، موفقیت شغلی، مدیریت و پیشرفت سازمانی
هوش هیجانی و آموزش
تاریخچه و دیدگاههای هوش هیجانی
مقایسه هوش هیجانی و هوش شناختی
سنجش هوش هیجانی
بحث، تحلیل و نتیجهگیری
الف ـ هوش هیجانی در روانشناسی
ب. هوش هیجانی در اسلام
منابع
بخشی از منابع و مراجع پروژه فایل ورد کامل مقاله هوش هیجانی و رویکردهای آن از منظر دین و روانشناسی؛ بررسی علمی پیشینه و نظریهها
ابن ابی الحدید، عبدالحمید، شرح نهج البلاغه، بیروت، دارالکتب العلمیه، ۱۴۱۸ق
استیو، هین، هوش هیجانی برای همه، ترجمه رویا کوچک انتظار و مژگان موسوی شوشتری، تهران، تجسم خلاق، ۱۳۸۴
افروز، غلامعلی و کامبیز کامکاری، مبانی روانشناختی هوش و خلاقیت؛ تاریخچه، نظریهها و رویکردها، تهران، دانشگاه تهران، ۱۳۸۷
آمدی تمیمی، عبدالواحد، غررالحکم و دررالکلم، بیروت، موسسه اعلمی مطبوعات، ۱۴۰۷ق
برادبری، تراویس و جین گریوز، آزمون هوش هیجانی، ترجمه مهدی گنجی، تهران، ساوالان، ۱۳۸۴
ـــــ، هوش هیجانی(مهارتها و آزمونها)، ترجمه مهدی گنجی، تهران، ساوالان، ۱۳۸۴
ـــــ، EQ چیست و چرا مهم تر از IQ است، ترجمه هادی ابراهیمی، تهران، نسل نو اندیش، ۱۳۸۷
جعفری، اباذر، مفهوم عقل در کتاب العقل و الجهل اصول کافی با تاکید بر شرح ملاصدرا، پایاننامه کارشناسی ارشد، الهیات و معارف، موسسه امام حمینی(ره)، ۸۰ – ۱۳۷۹
حسینی، سیدحسین، رسالت عقل از دیدگاه قرآن، پایاننامه کارشناسی ارشد، الهیات و معارف اسلامی، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، ۱۳۷۹
الدر، هری، چگونه هوش خود را افزایش دهید؟، ترجمه فرشاد نجفیپور، تهران، نسل نواندیش، ۱۳۸۲
رمضانی، ولیاله و محمدحسین عبدالهی، «بررسی ارتباط هوش هیجانی با بروز و مهار خشم در دانشجویان»، فصلنامه روانشناسی، ش ۳۷، بهار ۱۳۸۵، ص ۸۴-۶۶
سانتراک، جان دبلیو، زمینه روانشناسی، ترجمه مهرداد فیروزبخت، چ دوم، تهران، رسا، ۱۳۸۵
سلامی، محسن، رابطه عقل و قلب در قرآن، پایاننامه کارشناسی ارشد، الهیات و معارف، موسسه آموزشی و پژوهشی حمینی(ره)، ۱۳۷۸
سیاروچی، ژوزف و همکاران، هوش عاطفی در زندگی روزمره، ترجمه اصغر نوری و حبیبالله نصیری، چ دوم، اصفهان، نشر نوشته، ۱۳۸۴
شیخ الاسلامی، سیدحسین، گفتار امیرالمومنین(ترجمه غررالحکم)، چ چهارم، قم، انصاریان، ۱۳۷۸
الصالح، صبحی، نهج البلاغه، بیروت، بی نا، ۱۳۸۷ق
طباطبایی، محمدحسین، تفسیر المیزان، بیروت، موسسه اعلمی مطبوعات، ۱۴۱۷ق
عبدی، حمزه، «هوش هیجانی»، حدیث زندگی، ش ۷، مهر و آبان ۱۳۸۱، ص ۷۱-۶۶
عزیزی، عباس، نهج البلاغه موضوعی، تهران، صلاه، ۱۳۸۰
فاطمی، سیدمحسن، هوش هیجانی، تهران، سارگل، ۱۳۸۵
قمی، شیخعباس، سفینه البحار، تهران، اسوه، ۱۴۱۶ ق
کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، ترجمه و شرح محمدباقر کمره ای، تهران، اسوه، ۱۳۷۲
گلمن، دانیل، هوش هیجانی، ترجمه نسرین پارسا، تهران، رشد، ۱۳۸۰
گیتونی، منصف و وست ایوبری، هویت و هوش هیجانی، ترجمه پریچهر بهکیش (طوبی)، تهران، انجمن اولیا و مربیان، ۱۳۸۵
مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، چ دوم، بیروت، موسسه وفاء، ۱۴۰۳ق
محمدعلیزاده، محمدرضا، نقش عقل در اجتهاد، پایاننامه کارشناسی ارشد، الهیات و معارف، موسسه آموزشی و پژوهشی امام حمینی(ره)، ۱۳۷۸
محمدی ریشهری، محمد، خردگرایی در قرآن و حدیث، ترجمه مهدی مهریزی، قم، دارالحدیث، ۱۳۷۸
ـــــ، علم و حکمت در قرآن و حدیث، ترجمه عبدالهادی مسعودی، قم، دارالحدیث، ۱۳۷۹
ـــــ، منتخب میزان الحکمه، چ سوم، قم، دارالحدیث، ۱۳۸۱
ـــــ، میزان الحکمه با ترجمه فارسی، ترجمه حمیدرضا شفیعی، ویرایش دوم، چ هشتم، قم، دارالحدیث، ۱۳۸۶
ـــــ، میزان الحکمه، قم، دارالحدیث، ۱۳۷۵
موحد، فریناز، بررسی تطبیقی عقل و هوش در قلمرو روانشناسی و تعلیم و تربیت، پایاننامه کارشناسی ارشد، روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران، ۷۵- ۱۳۷۴
موسوی همدانی، سید محمدباقر، ترجمه تفسیر المیزان، قم، انتشارات اسلامی، ۱۳۶۴
مهدیزاده، حسین، بررسی جایگاه عقل در تربیت از دیدگاه امام موسی کاظم(ع) در روایت هشام بن حکم، پایاننامه کارشناسی ارشد، علوم تربیتی، موسسه آموزشی و پژوهشی امام حمینی(ره)، ۱۳۷۷
میردریکوندی، رحیم، مقایسه هوش، هوش هیجانی و عقل از دیدگاه روانشناسی و منابع اسلامی وساخت مقیاس سنجش عقل، پایاننامه دکتری، روانشناسی تربیتی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)،
ناصری، اسماعیل، بررسی مفهوم و مولفههای هوش معنوی و ساخت ابزاری برای سنجش آن در بین دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی در سال ۸۷-۱۳۸۶، پایاننامه دکتری، روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، ۱۳۸۷
نجفی، هادی، موسوعه احادیث اهل بیت(ع)، بیروت، دار احیا التراث العربی، ۱۴۲۳ ق
نوریان، مهدی، «هوش هیجانی»، اصلاح و تربیت، ش ۱۰۸، بهمن۱۳۸۲، ص ۱۲-۹ و ش ۱۰۹، اسفند،ص ۲۴-۲۰
تاریخچه هوش هیجانی، ارائه شده در سایت: www.Parsei.Com/history.htm ، ۱۳۸۵
هوش هیجانی را بشناسیم، ارائه شده در سایت: www.E-Hoom.com/Magazine ، ۱۳۸۵
هوش عاطفی، ارائه شده در سایت: www.Imi.ir/tadbir/tadbir-166 ، ۱۳۸۵
هوش هیجانی و هوش عمومی، ارائه شده در سایت: www.parsei.com/passage.htm ، ۱۳۸۶
شریفی، پرویز، هیجان در ذهن، ارائه شده در سایت: www.magiran.com/npview.aspID=1076610 ،
علم الهدایی، سیدحسن، هوش هیجانی و زندگی خانوادگی، ارائه شده در سایت: www.Iranhealers.com ، ۱۳۸۵
Aggarwal, J. C., Essential of Educational Psychology, New Delhi, Vikas Publishing House PVT LTD,
Atkinson, L. et al., Introduction to Psychology, USA, Harcourt Brace Jovanovich Publishers (HBJ),
Ciarrochi, J. et al., Emotional Intelligence in everyday life, New York, Psychology Press,
Colman, M. A., A Dictionary of Psychology, UK & USA, Oxford University Press,
Corsini, J. R., The Dictionary of Psychology, UK and USA, Taylor & Francis Group,
Gardner, H., The mind’s New Science A History of the Cognitive Revolution, New York, Basic Books, INC. Publishers,
_____, Are there additional intelligence The case of naturalistic, spiritual and existential intelligence, NewYork, Upper Saddle River, NJ: Prentice – Hall,
Goleman, D., Emotional Intelligence why it can matter more than IQ, London, Bloomsbury Publishing PLC,
Hornby, A. et al., Oxford advanced learner’s dictionary of Current English, 7th edition, London, Oxford University press,
Reber, A. & E. Reber, The Penguin Dictionary of Psychology, Third edition, London, Penguin Books,
Reber, S. et al., The Penguin Dictionary of Psychology, Third edition, London & NewYork, Penguin Books,
Reber, S. A., Dictionary of Psychology, Tehran, Roshd press,
Strenberg, R., Wisdom its Nature, Origins, and Development, New York, Combridge University Press,
چکیده
هدف مقاله حاضر این است که با رویکردی علمی – دینی و به روش نظری، هوش هیجانی را از نگاه روانشناسی و اسلام، بررسی و مطالعه کند. برای فهم بهتر و غنای بیشتر بحث ابتدا هوش شناختی، تاریخچه و انواع آن مطرح و سپس به روش توصیفی – تحلیلی هوش هیجانی، به صورت مفصل بررسی شده است. در ادامه به مقایسه هوش هیجانی و هوش شناختی و شیوههای سنجش و اندازهگیری هوش هیجانی پرداخته میشود. در بخش پایانی، درباره رویکردهای هوش هیجانی از دیدگاه روانشناسی و اسلام به روش تحلیل متون دینی و استنباط عقلی، بحث و بررسی، صورت گرفته است. نتیجه نهایی این است که حتی اگر بپذیریم که هوش هیجانی در روانشناسی، موضوع تازهای است، از دیدگاه اسلام چیز جدیدی شمرده نمیشود و زیرمجموعهای از عقل و احکام آن است.
کلید واژهها: هوش، هیجان، هوش هیجانی، عقل
مقدمه
همه علوم انسانی اجتماعی، از جمله علم روانشناسی دو نوع تاریخچه دارند: تاریخچه واقعی و حقیقی و تاریخچه رسمی و تدوینی. تاریخچه واقعی همه علوم انسانی، به ویژه علم روانشناسی به آغاز خلقت، یعنی همان زمانی که اولین و دومین انسان، یعنی حضرت آدم و حوّا توسط آفریدگار خلق شدند، برمیگردد. اما تاریخچه رسمی و تدوینی هر علمی به تاریخ خاص و سرزمین معینی برمیگردد
امروزه وقتی واژه تاریخچه را به کار میبرند مراد تاریخچه رسمی و تدوینی است؛ یعنی زمانی که اصول و مبانی یک علم استخراج، فصلبندی و تدوین شده و به صورت رسمی و مستقل به جهان عرضه گردیده است. به این اعتبار، علم روانشناسی علمی نسبتاً جوان است که تاریخ تأسیس آن به سال ۱۸۷۹م و خاستگاه آن به غرب از جمله آلمان برمیگردد، چون بر اساس منابع معتبر، اولین آزمایشگاه روانشناسی در این تاریخ و در شهر لایپزیک آلمان توسط دانشمندی به نام ویلهلم وونت۱ تأسیس شد و روانشناسی که تا این زمان با عنوان «علم النفس» بخشی از فلسفه شمرده میشد، به صورت علمی رسمی و مستقل درآمد. امروزه این روانشناس در بین روانشناسان به عنوان پدر علم روانشناسی و مؤسس مکتب ساختگرایی شناخته میشود
تاریخ آغاز مطالعات مربوط به هوش تقریباً با تاریخ استقلال علم روانشناسی همزاد است. در این زمینه میتوان به تحقیقات گالتون۲ در۱۸۶۹ و ۱۸۸۳م اشاره کرد. اما اگر مبنای شروع تحقیقات مربوط به هوش را مطالعات اسکیرول۳ (۱۸۳۸م) و یا حتی تاریخ ساخت اولین آزمون هوش (۱۸۰۰م) قرار داده شود، تاریخ آغاز این مطالعات به قبل از استقلال و رسمیت یافتن علم روانشناسی برمیگردد
تعریف هوش
واژه هوش بر خلاف ظاهر سادهاش، پیچیدگی مفهومی خاصی دارد و از همین رو تعریف واحدی از هوش در علم روانشناسی وجود ندارد و روانشناسان هر کدام بر اساس دیدگاه خود تعریف متفاوتی را از آن ارائه کردهاند. در حقیقت میتوان گفت که به تعداد محققانی که در مورد هوش مطالعه کردهاند، تعریف برای هوش ارائه شده است
جی سی آگاروال۴ در کتاب اصول روانشناسی تربیتی، تعریفهای هوش را در یک طبقهبندی چهار گروهی به نمایش میگذارد. وی میگوید که میتوان تعریفهای متنوع هوش را دست کم در چهار گروه مشخص، دستهبندی کرد
گروه اول، بر سازگاری فرد با همه محیطش یا جنبههای محدود و معیّن آن تأکید میورزد. طبق این گروه، هوش یک سازگاری ذهنی عمومی با مسائل و موقعیتهای جدید زندگی به حساب میآید
گروه دوم از تعاریف هوش، بر قدرت یادگیری اصرار میورزد و هوش را برابر با قدرت یادگیری میداند. بنابراین، هر چه هوش فرد بیشتر باشد، راحتتر و گستردهتر یاد میگیرد و حوزه تجربه و فعالیت وی نیز بزرگتر میشود
گروه سوم این تعریفها بر این عقیده است که هوش، توانایی انجام تفکر انتزاعی و ادامه آن است. این تعریف به کاربرد مؤثر ایدهها و کارآیی در رابطه برقرار کردن با نمادها، به ویژه نمادهای کلامی و عددی اشاره دارد
گروه چهارم این تعریفها، به تعریفهای عملیاتی بر میگردد؛ یعنی هوش همان نمرهای است که فرد از آزمون اجرا شده به دست میآورد
تعریفهای مبتنی بر این دستهبندی با هم قابل جمع بوده و از خیلی جهات با هم همپوشی دارند. از تحلیل اجمالی تعریفهای بالا میتوان به این تعریف کلی رسید: “هوش قدرت درک روابط بین پدیدههاست.” چون هم در قدرت یادگیری، هم در قدرت سازگاری با محیط، هم در قدرت تفکر انتزاعی و هم در تعریفهای عملیاتی هوش یک محور مشترک وجود دارد که همان قدرت درک روابط بین پدیدههاست
سؤالهای اساسی مربوط به هوش
در مورد هوش چند اختلاف نظر دیرینه و اساسی وجود دارد
۱ آیا هوش، امری محیطی است یا وراثتی؟ به عبارت دیگر، آیا هوش محصول تربیت است یا طبیعت؟
۲ آیا هوش، امری کیفی و محتوایی است یا کمّی و یا کیفی قابل تبدیل به کمّی؟
۳ آیا هوش، استعدادی واحد و تک عاملی است یا چند عاملی؟ و اگر چند عاملی است آیا این عوامل با هم مرتبطاند یا عواملی مستقل به حساب میآیند؟
نوع جواب به این پرسشها ثمرات عملی دارد. به طور مثال، اگر هوش امری وراثتی باشد، تلاش برای تقویت یا تضعیف آن بینتیجه است و اگر محیطی باشد باید به فکر افزایش و تقویت آن بود. همچنین اگر هوش، امری کیفی باشد ساخت و اجرای آزمون بیمعنا خواهد بود، اما اگر کمّی یا کیفی قابل تبدیل به کمّی باشد باید برای سنجش و اندازهگیری علمی آن، ساخت آزمون را در دستور کار قرار داد. علاوه بر این، اگر هوش، استعداد واحد باشد، تقسیمبندی و تنویع آن، کاری بیهوده بوده و در غیر این صورت باید به بحث تقسیمبندی و انواع هوش توجه کرد
با توجه به اینکه عدهای از روانشناسان هوش را کمّی یا کیفی قابل تبدیل به کمّی میدانند، در ادامه به مهمترین انواع هوش از دیدگاه این روانشناسان پرداخته میشود
تقسیمات هوش
با بررسی دقیق روند تاریخی هوش، به این نتیجه میرسیم که روانشناسان تقسیمبندیهای متفاوتی از هوش ارائه دادهاند. در زیر به تقسیمات و انواع مهم هوش اشاره میشود
۱ انواع هوش از دیدگاه ثرندایک۵ (انتزاعی، مکانیکی و اجتماعی)
۲ انواع هوش از دیدگاه چارلز اسپیرمن۶ (عمومی و اختصاصی(
۳ انواع هوش از دیدگاه بینه و وکسلر۷ (هوش کلامی و غیر کلامی(
۴ هوش هفت عاملی (هفت نوع هوش) ترستون،
۵ انواع هوش از دیدگاه گیلفورد۹ (۱۲۰ نوع(
۶ الگوی سلسله مراتبی ورنون۱۰ (هوش کلی، هوش عملی و هوش کلامی- آموزشی)،
۷ هوش سیال و هوش متبلور کتل،
۸ انواع هوش از دیدگاه استرنبرگ۱۲(کلامی، کاربردی و اجتماعی)،
۹ انواع هوش از دیدگاه هوارد گاردنر۱۳(زبانی، موسیقایی، منطقی- ریاضی، فضایی، بدنی-جنبشی، درونفردی، میانفردی، و ;.)،
۱۰ هوش اخلاقی،
۱۱ هوش معنوی،
۱۲ هوش مصنوعی،
۱۳ هوش هیجانی،
هوش هیجانی
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 