فایل ورد کامل مقاله شاخصها و مؤلفههای بصیرت سیاسی؛ تحلیل علمی معیارهای شناخت و هدایت اجتماعی
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل مقاله شاخصها و مؤلفههای بصیرت سیاسی؛ تحلیل علمی معیارهای شناخت و هدایت اجتماعی دارای ۴۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل مقاله شاخصها و مؤلفههای بصیرت سیاسی؛ تحلیل علمی معیارهای شناخت و هدایت اجتماعی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه فایل ورد کامل مقاله شاخصها و مؤلفههای بصیرت سیاسی؛ تحلیل علمی معیارهای شناخت و هدایت اجتماعی
چکیده
مقدّمه
واژهشناسی
۱ معنای لغوی بصیرت
۲ معنای اصطلاحی بصیرت
ضرورت بصیرت
هدف بصیرت
مؤلفههای بصیرت
۱ مؤلفههای رکنی بصیرت
الف) شناخت صحیح و عمیق
ب) ایمان و باور قلبی
۲ مؤلفههای شرطی
مهار گرایشهای منفی
تشخیص مصداق حق
مشتبهسازی
شخصیتزدگی
فضای آلوده
اثرپذیری از نزدیکان
دروننگری و جزئینگری
دوری از واقعیتهای اجتماعی
نتیجهگیری
پینوشتها:
منابع
بخشی از منابع و مراجع پروژه فایل ورد کامل مقاله شاخصها و مؤلفههای بصیرت سیاسی؛ تحلیل علمی معیارهای شناخت و هدایت اجتماعی
ابن ابی الحدید، ابو حامد، شرح نهج البلاغه، تحقیق محمد ابوالفضل ابراهیم، قم، مکتبه آیهالله العظمی المرعشی، ۱۴۰۴ق
ابن اثیر، علیبن ابی الکرم، اسد الغابه، تحقیق محمد ابراهیم البنا و همکاران، بیروت، دار احیاء التراث العربی، ۱۴۰۹ق
ـــــ ، الکامل فی التاریخ، تحقیق مکتب التراث، بیروت، دار احیاء التراث العربی، ۱۴۰۸ ق
ابن فارس، معجم مقاییس اللغه، بیروت، دار الجبل، ۱۴۱۱ق
ابن کثیر، السیره النبویه، ط. الثالثه، بیروت، دار الرائد العربی، ۱۴۰۷ ق
ابن هشام، السیره النبویه، بیروت، دار احیاء التراث، ۱۴۰۷ ق
ابیجعفر محمدبن الحسن طوسی، التهذیب، نجف، دار الکتب الاسلامیه، ۱۳۷۸ ق
بلاذری، احمد بن یحیی، انساب الاشراف، تحقیق محمد باقر محمودی، بغداد، مکتبه المثنی، ۱۳۵۵
جمعی از نویسندگان (آذربایجانی، سالاری فر، عباسی، کاویانی، موسوی اصل) زیر نظر حجتالاسلام و المسلمین غروی و دکتر محمد کریم خداپناهی، روانشناسی اجتماعی با نگرش به منابع اسلامی، تهران، سمت ـ قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، ۱۳۸۲
جمعی از نویسندگان، زیر نظر آیتالله مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، تهران، دار الکتب الاسلامیه،۱۳۶۲
حسن بن یوسف (علامه حلی)، کشف الیقین فی فضائل امیر المومنین(ره)، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۱۳۶۹
حویزی، عبد علیبن جمعه، تفسیر نور الثقلین، قم، مجاهدین، ۱۳۸۵ ق
دهخدا، علیاکبر، لغت نامه دهخدا، تهران، دانشگاه تهران، ۱۳۳۷
دیلمی، حسن بن محمد، ارشاد القلوب، قم، ذوی القربی، ۱۳۸۵
دینوری، احمد بن داود، الاخبار الطوال، قم، امیر، ۱۳۶۸ق
سلیمانی، جواد، مقتل ابی مخنف، تحقیق محمد هادی یوسفی غروی، قم، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، ۱۳۸۹
شریفی، احمدحسین، موج فتنه، تهران، اندیشه جوان، ۱۳۸۸
شیخ حرعاملی، وسائل الشیعه، قم، آلالبیت(ع)، ۱۴۱۲ق
شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، قم، جامعه مدرسین، ۱۴۱۳ ق
صدر الدین شیرازی، محمد بن ابراهیم، ترجمه اسفار اربعه، مترجم محمد خواجوی، تهران، مولی، ۱۳۷۸
طباطبائی، سیدمحمد حسین، المیزان، قم، جامعه مدرسین ۱۳۶۳
طبری، محمدبن جریر، تاریخ الامم و الملوک، ط.الثانیه، بیروت، دار الکتب العلمیه، ۱۴۰۸ ق
فرات بن ابراهیم الکوفی، تفسیر فرات الکوفی، نجف، حیدریه، بی تا
کشی، (محمدبن عمر)، رجال کشی، کربلا، موسسه الاعلمی للمطبوعات، بیتا
کلینی، محمدبن یقعوب، الروضه من الکافی، ط.الثانیه، تهران، دار الکتب الاسلامیه، ۱۳۸۹ق
مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار، بیروت، مؤسسه الوفاء، ۱۴۰۴ق
محمودی، محمدباقر، نهج السعاده فی مستدرک نهج البلاغه، بیروت، دار التعارف، ۱۳۶۹ق
مسعودی، علیبن الحسین، التنبیه و الاشراف، تصحیح عبدالله اسماعیل الصاوی، قاهره، دار الصاوی، ۱۳۱۷
ـــــ ، مروج الذهب، تحقیق محمد محییالدین عبدالحمید، بیروت، دار الفکر، ۱۴۰۹ق
محمدتقی مصباح، اخلاق در قرآن، قم، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، ۱۳۷۸
ـــــ ، خداشناسی، کیهان شناسی، انسانشناسی، قم، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، ۱۳۷۶
ـــــ ، راه و راهنما شناسی، قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، ۱۳۸۹
مصطفوی، حسن، التحقیق فی کلمات القرآن، تهران، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، ۱۳۶۰
معین، محمد، فرهنگ معین، تهران، امیر کبیر، ۱۳۶۲
مفید، محمدبن محمد، تحقیق سیدعلی میرشریفی، ط.الثالثه، قم، مکتبه العلام الاسلامی، ۱۴۱۵ق
ـــــــ، الجمل النصره فی حربه البصره، النجف، المطبعه الحیدریه، بی تا
منقری، نصربن مزاحم، وقعه الصفین، تحقیق عبدالسلام، محمد هارون، ط.الثانیه، قم، مکتبه آیهالله العظمی المرعشی، ۱۴۰۳ق
موفقبن احمد، اخطب خوارزم، مقتل خوارزمی، نجف، مطبعه الزهراءƒ، ۱۳۶۷ق
نقیب زاده، احمد، درآمدی بر جامعهشناسی سیاسی، تهران، سمت، ۱۳۷۹
یعقوبی، احمد، تاریخ الیعقوبی، قم، شریف الرضی، ۱۴۱۴ ق
چکیده
بصیرت، بینشی برآمده از شناخت صحیح و دقیق، همراه با ایمان و باور یقینی است؛ به شرط آنکه هیجانها، غرایز حیوانی و وسوسههای نفسانی و شیطانی در آن اثری نداشته باشند و مصداق حق را درست تشخیص دهد
اهمیت و ضرورت بصیرت را در گذر از فتنهها باید جستوجو کرد و هدف از بصیرت، عمق بخشیدن به شناختها، راسخ کردن ایمانها، مهار کردن خواهشهای نفسانی و تشخیص مصداق حق، برای تحقق بخشیدن به آرمان همه انسانها؛ یعنی برپایی حکومت عدلگستر است. بر اساس تعریف ارائهشده مؤلفههای بصیرت عبارتند از: شناخت یقینی، ایمان و باور قلبی، مهار گرایشهای منفی و تشخیص مصداق حق
کلیدواژهها: بصیرت، شناخت، ایمان، تقوا، تشخیص حق و فتنه
مقدّمه
یکی از موضوعهای مورد تأکید مقام معظّم رهبری، در چند سال اخیر تأکید رفتار جامعه اسلامی بر «بصیرت» است. با مطالعه زندگی سیاسی ـ اجتماعی امامان(ع)، به ویژه زندگی سیاسی ـ اجتماعی امام علی(ع)، درمییابیم که دغدغه ایشان و همه اهلبیت(ع) بصیرتبخشی در عرصههای سیاسی ـ اجتماعی بوده و مشکل اصلی جامعه اسلامی، نبود بصیرت در این عرصههاست. از اینرو، امیرالمؤمنان(ع) به مردم کوفه میفرماید
ای مردم کوفه! من به سه خصلت (که در شما هست) و دو خصلت (که در شما نیست) به غم و اندوه مبتلا گشتهام (آن سه که در شما هست:) کرانی هستید گوشدار (یعنی گوش دارید، اما سخنان مرا نمیشنوید)، گنگانی هستید زباندار و کورانی هستید چشمدار. آن دو که در شما نیست:) در برخورد با دشمن برادرانی راستگو و هنگام بلا و سختی برادرانی مطمئن نیستید;.»
اهمیت این موضوع، نگارنده را بر آن داشت تا در روایات، آیات و تاریخ به واکاوی «بصیرت» بپردازد و چیستی آن را نمایان سازد
واژهشناسی
۱ معنای لغوی بصیرت
بصیرت، برگرفته از ماده «بَصر» به معنای «چشم» و یا نوری که چشم به وسیله آن، اشیای دیدنی را درک میکند. این ماده به معنای علم و آگاهی نیز به کار رفته است و عبارت «ذو بصر» و «ذو بصیرت» را شخص آگاه و خبره، به کار میبرند
فرهنگ معین «بصیرت» را چنین معنا میکند: «۱ بینش، بینایی؛ ۲ روشنبینی؛ ۳ دانایی؛ ۴ زیرکی، هوشیاری؛ ۵ یقین؛ ۶ حجت روشن، برهان قاطع;.»
۲ معنای اصطلاحی بصیرت
بدیهی است منظور از «بصیرت»، دیدن با چشم نیست؛ بلکه نوعی بینش عمیق درباره حق و حقیقت است که در رفتارهای فردی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و; بروز و نمود دارد و موجب میشود انسان در همه عرصهها، به ویژه عرصه اجتماعی ـ سیاسی، رفتاری همسو با حق داشته باشد
سرمایه و رکن اصلی بصیرت، داشتن شناخت از حق و حقیقت و تلاش برای به دست آوردن شناخت یقینی و برهانی درباره به حق است. بارزترین تجلی و مصداق حق، همان خدایی است که سزاوارترین نسبت به صفت حق است: «ذلِکَ بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ»(حج: ۶)؛ و هر حقی از آن ریشه میکرد «قُلِ الْحَقُّ مِنْ رَبِّکُمْ» (کهف: ۳۰)
انسان بصیر، افزون بر شناخت عمیق از حق، باید باور قلبی و ایمان به حق نیز داشته باشد و متأثر از گرایشهای منفی، اعم از هیجانها، احساسات، وسوسهها و حبّ و بغضهای نفسانی و شیطانی نباشد؛ زیرا گرایشهای منفی، انسان را از داوری درست بازمیدارد. پس از رسیدن به آگاهی، ایمان و مهار گرایشهای منفی، باید در تشخیص مصداق حق و حقیقت تیزبین باشد و میان حق و باطل اشتباه نکند
بنابراین، بصیرت در رویکرد فلسفی که ناظر به شناخت برترین مصادیق حقیقت و حق است: «بینشی برآمده از شناخت صحیح و دقیق، همراه با ایمان و باور یقینی است، بیآنکه هیجانها، غرایز حیوانی و وسوسههای نفسانی و شیطانی در آن اثری داشته باشد و در تشخیص مصداق حق نیز اشتباه نشود.»
این مفهوم «بصیرت»، در واقع برگرفته از سخن حضرت حق است که میفرماید
آیا در زمین سیر تا قلبهایی داشته باشند که با آن حقیقت را دریابند و یا گوشهای شنوایی که ندای حق را بشنوند. به درستی که چشمهای ظاهر نابینا نمیشوند، بلکه دلهایی که در سینهها جای دارند، بینایی را از دست میمیدهند.(حج: ۴۶)
ضرورت بصیرت
در گذر تاریخ، جامعههای گوناگون بشری، با شرایطی روبهرو شدهاند که حق و باطل درهم آمیخته بود و مردم دچار فتنههای بزرگ شده بود؛ فتنههایی که پیامدش انحراف مردم از مسیر حق بود. جوامع اسلامی نیز از این حادثه مصون نماندند. دشمنان اسلام با آمیختن حق و باطل و ایجاد شک و شبهه در دلها، در پی آن بودند که اهداف شوم خود را با دور ساختن جوامع اسلامی از مسیر کمال و به تاراج بردن فکر و فرهنگ اصیل اسلامی، عملی کنند. فضای فتنه را فضای شبهه میگویند؛ چراکه فتنهگران در این فضا، باطل را شبیه به حق، جلوه میدهند.۳ قرآن کریم ترفند فتنهگران را چنین بیان میکند
; اما آنها که در قلبهایشان انحراف هست، به دنبال متشابهاتاند تا فتنهانگیزی کنند (و مردم را گمراه سازند) و تفسیر (نادرستی) برای آن میطلبند، در حالی که تفسیر آنها را جز خداوند و راسخان در علم نمیدانند. (آلعمران: ۷)
امیر مؤمنان(ع) نیز در مقام تبیین ترفند فتنهگران اینگونه میفرماید
; پس اگر باطل با حق نمیآمیخت، حق بر جویندگانش پوشیده نمیماند و اگر حق از باطل جدا و خالص نمیگشت، زبان دشمنان قطع میگردید، اما آنان بخشی از حق و قسمتی از باطل را درهم میآمیزند. آنجاست که شیطان بر دوستان خود چیره میشود و تنها کسانی نجات مییابند که مشمول لطف و رحمت الهی شده باشند
از اینرو، خداوند متعال به مسلمانان سفارش میکند که از درآمیختن حق به باطل بپرهیزید و اگر حقیقت را شناختند، پنهان نکنند، «وَ لا تَلْبِسُوا الْحَقَّ بِالْباطِلِ وَ تَکْتُمُوا الْحَقَّ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ.» (بقره: ۴۳)
از آنجا که در جریان فتنه، نقش افکار عمومی در شگلگیری و پایداری یا زوال حکومتها و جریانها انکارناپذیر است،۵ باید در ساحت شناخت و بینش، گرایشی و کنش بصیرت کامل داشته باشند تا در فتنهها و آزمونهای الهی سرفراز بیرون آیند. البته خواص جامعه، نقش بسزایی در بصیرت افکار عمومی ایفا میکنند و در مرتبه نخست، با بصیرت بخشی، دشمنان حق را در بهرهوری ناشایست از غفلت و سادهدلی مردم در جامعه اسلامی ناکام بگذارند
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 