فایل ورد کامل مقاله بررسی شرکت‌های هلدینگ و راهبردهای مدیریتی و اقتصادی آن‌ها


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
3 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل مقاله بررسی شرکت‌های هلدینگ و راهبردهای مدیریتی و اقتصادی آن‌ها دارای ۱۸ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل مقاله بررسی شرکت‌های هلدینگ و راهبردهای مدیریتی و اقتصادی آن‌ها  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله بررسی شرکت‌های هلدینگ و راهبردهای مدیریتی و اقتصادی آن‌ها،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله بررسی شرکت‌های هلدینگ و راهبردهای مدیریتی و اقتصادی آن‌ها :

چکیده

امروزه برخلاف روش های سنتی گذشته بسیاری از سازمان ها و بنگاه های اقتصادی به منظور باقی ماندن در محیط رقابت جهانی، بر این امر واقف اند که، همه منایع و امکانات مورد نیازشان را نمی توانند از یک مکان تهیه نمایند چون ممکن است بخشی دسترسی ارزان به منابع ومواد اولیه را داشته باشد و بخش دیگر نیروی انسانی ارزان را در اختیار داشته باشد. از این رو تشکیل شرکتهای هلدینگ این امکان را فراهم می آورد که شرکتها با استفاده از امکانات مناطق مختلف فعالیتهای شرکت خود را، گسترده داده و با استفاده از مدیریتی واحد انسجام لازم را بر کار خویش حاکم نمایند.هلدینگ با برقراری مدیریت استراتژیک میان شرکتهای زیرمجموعه خود همافزایی ایجاد میکند. مسلما نتیجه این امر تولید کالای با کیفیت بالاتر و قیمت مناسب تر خواهد بود که رضایتمندی مشتری را به همراه خواهد داشت. در این پژوهش از منابع اطلاعاتی مختلف استفاده شده و سعی بر آن بوده است تا با استفاده از جدیدترین منابع اطلاعاتی، اطلاعات لازم گردآوری شود. نتیجه این پژوهش حاکی از آن است که با پیچیده تر شدن روابط و شبکه های حمل و نقل و نیازهای گوناگون مصرف کنندگان و تمایل آنها به خرید کالای با کیفیت و البته با قیمتی مناسب، تشکیل شرکتهای هلدینگ را برای همه کشورها به یک ضرورت تبدیل کرده است و ایران هم از این قاعده مستنثی نیست. و بکارگیری فرایندها و استراتژی های هلدینگ می تواند به عنوان یک راهنمای خوب عمل نماید.

کلید واژه: شرکتهای هلدینگ، ضرورت تشکیل شرکتهای هلدینگ در ایران، استراتژیهای هلدینگ

-۱ مقدمه:

در ارتباط با شرکتهای هلدینگ۴ که شهرتی جهانی دارند می توان این ادعا را مطرح کرد که شهرت این شرکتها بیش از شهرت کشورشان است. به عنوان مثال، نوکیا، که مشهـورتر از فنلاند اسـت.

امروزه بـا توجه به صنعتی شدن جوامع، پیچیده تر شدن ارتباطات و شبکه های حمل و نقل لزوم تشکیل

شرکتهای هلدینگ بیش از پیش احساس می شود. درکشورهای پیشرفته بیش ازکشورهای در حال توسعه این امر محقق شده است، اما کشورهای در حال توسعه نیز گام های خوبی را در این راستا برداشته اند که در جای خود درخور توجه است.

درتعریف شرکتهای هلدینگ می توانیم بگوییم که:”شرکت مادریا هلدینگ شرکتی است که با هدف اعمال کنترل ومدیریت بر شرکتهای تابعه۱، اکثریت یا اقلیت سهام در یک یا چند شرکت را دراختیار می گیرد.” عمده ترین اثرگذاری این قبیل شرکتها در حوزه اقتصاد است، و در امر کوچک کردن شرکتهای دولتی و بحث خصوصی سازی نیز می توانند به عنوان یک راهکار موثر مطرح شوند.

این تحقیق از نظر هدف کاربردی است و از نظر روش جمع آوری و تحلیل داده ها از نوع مروری می باشد. در این پژوهش هدف اصلی محققین این بود که با توجه به مطالعه بیش از۳۰ عنوان مقاله و سه عنوان کتاب در این حوزه و همچنین با توجه به رسالت واژه هلدینگ که کمک به پویایی هرچه بیشتر محیط اقتصادی و ایجاد اشتغال هدفمند است، اهمیت هرچه بیشتر این موضوع در صنایع و شرکتهای متعدد را روشن نمایند و با توجه به فواید مختلف آن برای شرکتها، مانند کاهش هزینه ها، تسریع در حمل و نقل و تحویل هرچه سریع تر و بهتر کالا به دست مصرف کننده نهایی و موارد متعدد دیگر مدیران را به ایجاد این قبیل شرکتها تشویق نمایند.

-۲ تعریف مسئله و اهداف تحقیق:

هلدینگ به معنای مجموعه ای از شرکتهایی است که تحت مالکیت و ادره یک شرکت اصلی اداره می شوند. خاستگاه فلسفی طرح شرکتهای هلدینگ، پی ریزی رویکرد و ارائه الگویی است که تحت آن مزایای شرکتهای بزرگ از قبیل دسترسی به قابلیتهای گسترده، به اشتراک گذاری منابع۲، صرفه جویی به مقیاس۳ و; به همراه ویژگی های شرکت های کوچک مانند خلاقیت، علاقه مالکانه، سرعت و انعطاف پذیری و; به طور توام ایجاد شود.] ک [ از جمله مزایای این مهم می توان به، هم افزایی و سود بیشتر، تقسیم قدرت و تفویض اختیار بین واحدهای تابعه، استفاده از سرمایه های اندکی که شاید هر یک از این سرمایه ها به تنهایی نتواند راهگشای کار یا مشکلی باشد اما تجمیع آن می تواند سرمایه خوبی را فراهم کند تا سرمایگذاری های خوبی صورت گیرد و همچنین در بحث کوچک سازی شرکتها۴ و حذف پستها و شغلهایی که نه تنها نقش مثبتی در سازمان ایفا نمی کنند بلکه فقط هزینه های سنگینی را به شرکت تحمیل می نمایند. ف

و در کنار این مزایا باید معایب شرکتهای هولدینگ را هم در نظر گرفت. از جمله معایب آن عدمف فرهنگ سازی، نبود قانون مشخصی در این حوزه ( که البته این امر در ایران مطرح است)، به دلیل بعضی اعمال نفوذها بحث تخصص گرایی کمتر مدنظر قرار می گیرد و همچنین به دلیل گستردگی فعالیت شرکتها هلدینگ، کنترل کاری دشوار است. به همین دلیل آشنایی کامل مدیران با معقوله شرکتهای هلدینگ می تواند به آنها کمک نماید تا از مزایای ایجاد این شرکتها نهایت استفاده را ببرند و با افزایش آگاهی و داش خود و اتخاذ تدابیر لازم از معایب آن جلوگیری نمایند و از تهدیدهایی که وجود دارد در امان بمانند. در پژوهش حاضر هدف این بود که با استفاده از منابع مختلفی که در این حوزه وجود دارد و با مطالعه منابع گوناگون بتوان مطالب کلیدی را به بهترین وجه، در قالبی جدید ارائه کرد. و اصلی ترین هدف این پژوهشفاین است که با توجه به پیامدها و نتایج مثبت ایجاد شرکتهای هلدینگ در ایران، سرمایه گذاری برای این مهم و تلاش برای ایجاد و گسترش شرکتهای هلدینگ در کلیه صنایع و مشاغل یک ضرورت است یا خیر؟

-۳ اولین شرکت هلدینگ

در دهه ۱۹۲۰ شرکتهای جنرال موتورز۱، دوپان۲، جرسی استاندارد۳ و سیرز۴ که دیگر قادر به اداره شرکتهایشان در قالب ساختارهای وظیفه ای پیشین نبودند با هدف استفاده از فرصت های پدید آمده در جهت تولید طیف گسترده ای از محصولات و فعالیت در بازارهای متعدد، حرکت کرده برای اولین بار ساختار غیرمتمرکز را به کار گرفتند. [۷ ] تا دهه ۱۹۶۰ همه شرکتهای آمریکایی به فعالیت خود مشغول

بودند و روند عادی بر کارشان حاکم بود. شرکتها رشد خوبی داشتند، فعالیتهایشان درحال گسترده تر شدن و پیچیده تر شدن بود و برای همه شرکتها این امر مثبت و مطلوب برآورد می شد. اما در دهه ۱۹۶۰

شرایط کاملا تغییر کرد. بعضی از شرکتها با وضعی بسیار بهتر از قبل روبه رو شدند و در مقابل شرایط تعدادی دیگر بسیار بدتر از قبل شد. در اینجا می توان چند دلیل عمده و اثر گذار را برای آن نام برد:.۱اشباع تقاضا۵ برای برخی محصولات ودرعین حال افزایش تقاضا برای محصولات دیگر. .۲ تغییرات شرایط جغرافیایی، اقتصادی و اجتماعی..۳ افزایش رقابت و تحولات و دگرگونی های بسیار در عرصه فن آوری.

برای حل مشکلات موجود، در اولین گام واژه کسب و کارهای چند گانه۱ مطرح شد. در دهه
۱۹۷۰شرکت جنرال الکتریک که بزرگترین شرکت چند محصوله و غیر خوشه ای بود برای مقابله با رشد های بی ثمر، که علی رغم برنامه ریزی های لازم، شرکت را با مشکلات متعددی مواجه کرده بود، آنان را بر آن داشت تا برای حل این مشکلات شیوه ای نوین را ابداع کنند. شرکت جنرال الکتریک ۱۷۰ شرکت داشت که مستقیما توسط دفتر مرکزی اداره می شد. آنان در دسته بندی این شرکت ها دریافتند که قیمت سهام گروهی از شرکتها با هم بالا و پایین می آیند، بنابراین باید همبستگی خاصی بین این شرکتها از نظر صنعت وجود داشته باشد. این شرکت ۱۷۰ واحد خود را به ۴۹ بخش ساماندهی کرد و این گروه ها زیرنظر۱۰ مدیر ارشد که خود به تنهایی پاسخگوی مدیر عامل بودند، فعالیت داشتند. دراین زمان مفهوم

SBU و به تبع آن هلدینگ متولد شد.

-۴ تعریف ۲ SBU

تقسیم یک شغل به شغل های کوچکتر و مستقل که در برابر عملکردشان مسئول هستند و البته سودآوری مطلوبی هم دارند را SBU یا واحدهای کسب و کار استراتژیک می گویند. این واحدها برای سازمانها منافعی در پی دارند که ازآن جمله می توان به بهبود عملکرد سازمانی، اعمال کنترل و نظارت دقیق تر در درون واحدهای سازمانی، ایجاد جوی پویا در درون سازمان و تقسیم دقیق تر وظایف و مسئولیت ها و پاسخگو بودن افراد ذی ربط درارتباط با وظایف محوله را نام برد. با تقسیم واحدهای سازمانی به واحدهای کوچکتر برنامه ریزی ها دقیق ترمی شود چون دیگر پیچیدگی های سازمانی و قوانین ومقررات دست و پا گیرسازمانی کمتر موثر واقع می شوند. توان رقابتی شرکت افزایش می یابد وعلت آن را می توان درشناخت هرچه بهتر مشکلات و قرار گرفتن افراد متخصص در هریک از بخشهای کلیدی مورد نیاز دانست.

-۵ تعریف هلدینگ

در زبان انگلیسی هلدینگ مترادف با Corporate و در زبان فارسی شاید بتوان آن را مترادف با فراگیر یا تعاونی قرار داد. به شرکتهای هلدینگ گهگاه بنگاه، گروه و شرکت فراگیر می گویند. در زبان انگلیسی شرکت مرکزی هلدینگ مترادف با Parent آورده شده است و در زبان فارسی شاید بتوان آن را مترادف با والدین و یا اصلی قرار داد. شرکت مرکزی هلدینگ گهگاه ستاد، دفتر مرکزی، شرکت اصلی، شرکت مادر تخصصی، شرکت سرمایه گذاری، شرکتهای کنترل کننده، شرکتهای دارنده، شرکتهای مالک می

گویند.[ ۱ ] هلدینگ عبارت است از یک ستاد مرکزی که از طریق ایجاد نوع خاصی از ارتباط بین زیر مجموعه های تابعه خود موجب افزایش موجب افزایش بهروری جمعی آنها شود. [۹ ].

شرکت مادر یا شرکت صاحب سهم یا شرکت مالک، شرکتی است که سهام آن شرکت درمقابل شرکت یا شرکتهای زیر مجموعه به اندازه کافی (بیش از ۵۰ درصد) باشد تا کنترل مدیریت و عملیات بوسیله تاثیرگذاری و انتخاب هیات مدیره لحاظ گردد.شرکت هلدینگ شرکتی است که دارای سهام ممتاز و یا عمده چندین شرکت دیگر است، به این معنا که در هیئت مدیره آن شرکتها حداقل یک عضو نماینده دارد و بنابراین دارای حق رای است و می تواند از طریق آن شرکتها را مدیریت و کنترل کند و از مزایای کسب و کارهای مختلف نیز منتفع شود. [۳] شرکت مادر علاوه بر تاثیرگذاری بر شرکتهای زیر مجموعه ترکیب شرکتها و واحدهای کسب و کار موجود در پرتفوی بنگاه را نیز تعیین می کند و می تواند نسبت خرید، فروش، ادغام و تجزیه شرکتها اقدام نماید. شرکتهای مادر می توانند از طریق شناسایی فرصتهای سودآور رشد در آینده و یا تعریف مجدد ترکیب کسب و کارهای بنگاه به منظور افزایش قدرت رقابت در بازار، ارزش خلق کنند.[۸ ]

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.