فایل ورد کامل خط به عنوان عنصر بصری در هنر


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
2 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل خط به عنوان عنصر بصری در هنر دارای ۱۳۴ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل خط به عنوان عنصر بصری در هنر  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

فهرست مطالب

فصل اول:

منشاء خط

?)فصل دوم: دسته‌بندی خطوط

بخش اول – انواع خط:

الف) خط راست

?-عمودی

?-افقی

?-مورب

ب)خط خمیده

?-دایره

?-ماریچ

?-مواج

ج)خط شکسته

?-خط شکسته باز

?-خط شکسته بسته (الف) مثلث،ب)مربع)

بخش دوم – خطوط همگرا و واگرا

بخش سوم – خطوط تجسمی ملموس یامادی شده

بخش چهارم – ارزش خطی

بخش پنجم – چگونگی ایجاد ترکیب هنری از خط

?)فصل سوم:

کلیاتی در مورد خط:

بخش اول – خط و خطای چشم

بخش دوم – خط و جهت

بخش سوم – خط و فضا

بخش چهارم – خط و زمان

بخش پنجم – متغیر بودن خط نسبت به زمان و مکان

بخش ششم – خط و رنگ و بررسی روابط آنها

الف-خط افقی و رنگ

ب-خط عمودی و رنگ

ج-خط مورب و رنگ

د-خط و گرما

بخش هفتم – ارزشهای شدت رنگ

بخش هشتم -چگونگی ایجاد سایه روشن به وسیله خط

بخش نهم -خط و فرم (سطح و حجم، سنگینی)

بخش دهم -خط و حجم در فضا

بخش یازدهم-خط در رابطه با نقطه و سطح (خط شکسته و نقطه، خط راست و نقطه)

بخش دوازدهم -خط در کادر

بخش سیزدهم -خط و بافت

بخش چهاردهم -نقش افت در تاثیر بصری خط

بخش پانزدهم-خط و ریتم

الف)ریتم در خطوط افقی و عمودی

ب)ریتم در خطوط منحنی

ج)در انواع خط

بخش شانزدهم -انواع ریتم

الف)تکرار یکنواخت

ب)تکرار متناوب

ج)تکرار تکاملی

د)تکرار موجی

بخش هفدهم – بررسی کنتراستهای خط

بخش هجدهم-خط و طبیعت

الف)خطهای دارای مسیر آزاد در طبیعت

ب) تفاوت در خطوط اندام موجودات

ج) تفاوت خط در معماری قدیم و جدید

?) فصل چهارم: روانشناسی خطوط

بخش اول – بررسی روانی خطوط

بخش دوم – تاثیر روانی خط در طبیعت

الف) خطوط شکسته

 ب)‌ منحنی

ج) ‌مواج

د)مارپیچ

بخش سوم – اشاره‌ای به روانشناسی خطوط در آثار چند هنرمند

بخش چهارم – بررسی روانی خطوط چهره

?)فصل پنجم : بررسی خط در آثار هنرمند

بخش اول – ادگار دگا

بخش دوم – اگون شیله

بخش سوم – اسکار کوکوشکا

بخش چهارم – پیت موندریان

بخش پنجم – گوستاو کلیمت

بخش ششم- جاکمتی

بخش هفتم – پال کله
 
منشاء خط
خط از رد نقطه‌ای شکل می یابد که به وسیله یک یا چند نیرو به حرکت در آمده است. دخالت نیروی خارجی، نقطه ایستا را مبدل به خطی پویا می‌کند. این مشهودترین تضادی است که می‌توانیم میان نقطه و خط تصور کنیم. اگر نقطه به وسیله نیروی به جلو رانده شود از آن خطی مستقیم نتیجه می‌گردد.

تصویر ۱-۱، نقطه، خط، منتهای خط
به طور کلی خط از سه طریق به وجود می‌آید:
۱-خط ایجاد شده به وسیله نیروی وارد آمده بر نقطه، تنها در یک سوی نامشخص، که خطی است نگاشتاری. این خط دارای سو و کشش و بیانگر حالات روحی و روانی وارد کننده نیرو بر نقطه است.
۲-خطی که از برخورد و گستره در فضای مادی به وجود می‌آید و آن خطی است تجسمی و ملموس.
۳-خطی که از شکافتن تاریکی به وسیله روشنایی و یا برعکس به وجود می‌آید و آن خطی است تجسمی و محتوایی.

تصویر (۱-۲) خط محتوایی:‌مرز میان تاریکی  و روشنی (حد فاصل تاریکی-روشنهای متفاوت)

تصویر (۱-۳) خطوط تجسمی : الف)گسیوان ب)برجسته کاری
ایجاد خط بر سطح کاغذ، با هماهنگی چند عامل فیزیکی و ذهنی صورت می‌پذیرد که عبارتند از:
-دیدن
-یافتن
-تفکر ، تلیل
-انتقال (یا اجرا)
تعریف عمومی خط مبتنی بر زایش آن از تکرار نقاظ بیشمار است. هنگامی که نقطه به حرکت درآمده و امتداد یابد، به طوری که بعد طول در آن عمده گردد،‌فرم ایجاد گشته،‌خط نامیده می‌شود. بدین ترتیب خط، نقطه فاقد حرکت را دچار حرکت می‌نماید و جهت حرکت آن را نیز به نمایش می‌گذارد. تکرار خطوط در کنار هم باعث ایجاد بعد دوم گردیده و شکل دو بعدی حاصل سطح نامیده می‌شود. زایش و تحول خط از نقطه، و تغییر مسیر حرکت آن تا آنجا که به ایجاد سطح می‌انجامد در تصویر (۱-۴) به نمایش در آمده است.

فهرست منابع و مآخذ
۱-اطلاعات جامع هنر(۲) – ترجمه و تالیف عربعلی شروه – انتشارات فرزین ۱۳۷۴.
۲-ترکیب بندی در عکاسی – هارالد مانند – ترجمه پیروز سیار – انتشارات سروش ۱۳۶۸.
۳-کاربرد خط و روشهای طراحی – بادو. ویجکستیمر – ترجمه مریم مدنی – انتارات مارلیک ۱۳۷۶.
۴-مبانی نظر هنرهای تجسمی – دکتر حبیب الله آیت الهی – انتشارات سمت – 1377.
۵-کارگاه هنر (۱) – سید مهدی حسینی – شرکت چاپ و نشر کتابهای درسی ایران ۱۳۸۱.
۶-کارگاه هنر (۲) – سید مهدی حسینی – شرکت چاپ و نشر کتابهای درسی ایران ۱۳۸۱.
۷-خط در نقاشی – هادی تقی زاه – انتشارات کلهر – 1371.
۸-دایره المعارف هنر – رویین پاکباز – انتشارات فرهنگ معاصر – 1371.
۹-نقطه – خط  – گستره – واسیلی کاندیسنکی – گرداننده حبیب الله آیت الهی.
۱۰-طراحی (۱) (اجرای آزمایشی) – فریبا شاپوریال – شرکت چاپ و نشر کتابهای درسی ایران ۱۳۸۱.
۱۱-طراحی (۲) (اجرای آزمایشی) – فریبا شاپوریال – شرکت چاپ و نشر کتابهای درسی ایران ۱۳۸۱.
۱۲-طراحی (۲) – محسن وزیری مقدم – شرکت چاپ و نشر کتابهای درسی ایران ۱۳۷۹.
۱۳-شیوه طراحی – (جلد اول) – محسن وزیری مقدم – انتشارات سروش – 1375.
۱۴-اصول و مبانی طراحی – فرانسیس.د.چینگ – ترجمه فرهاد گشایش – محمدحسن اثباتی – انتشارات مارلیک ۱۳۷۵.
۱۵-مبانی هنرهای تجسمی (۱) – تهیه و تنظیم ابوتراب احمدپناه – شرکت چاپ و نشر کتابهای درسی ایران ۱۳۷۷.
۱۶-مبانی هنرهای تجسمی (قسمت اول) – عبدالمجید حسینی راد – شرکت چاپ و نشر کتابهایدرسی ایران ۱۳۸۱.
۱۷-کلیدهای طرای – برت داتسون – مترجم عربعلی شروه – انتشارات فرهنگ سرا (یساولی) ۱۳۷۷.
۱۸-مجموعه دروس تخصصی هنر – به کوشش محمدحسن اثباتی و حسین اثباتی – انتشارات مارلیک ۱۳۷۴.
۱۹-طراحی بیان خویشتن – پرفسور گرهارد گوگ ویتزر – انتشارات برگ ۱۳۷۶.
۲۰-مبانی هنرهای تجسمی (۲) – تهیه و تنظیم افسانه صلح طلب – شرکت چاپ و نشر – 1374.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.