فایل ورد کامل مقاله نقش کلیدی TTM در غلبه بر رقبا و دستیابی به سهم بازار


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
1 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل مقاله نقش کلیدی TTM در غلبه بر رقبا و دستیابی به سهم بازار دارای ۲۱ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل مقاله نقش کلیدی TTM در غلبه بر رقبا و دستیابی به سهم بازار  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله نقش کلیدی TTM در غلبه بر رقبا و دستیابی به سهم بازار،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله نقش کلیدی TTM در غلبه بر رقبا و دستیابی به سهم بازار :

چکیده:

یکی از پارامترهایی که در موفقیت یک پروژه نقش بسزایی دارد و متأسفانه در کشور ما تاکنون مورد توجه قرار نگرفته است واژهTTM (Time To Market) و یا نسبت زمان به بازار می باشد. مدیریت TTM شامل تلفیقی از تعداد زیادی از زیر شاخه های علم مدیریت

می باشد که از مهمترین آنها میتوان به مدیریت پروژه، مدیریت زمان و مدیریت منابع انسانی اشاره نمود. در این مقاله سعی شده است که ضمن معرفی TTM و تشریح اهمیت آن جهت موفقیت در برابر رقبا و شکار سهم بیشتری از بازار به ارائه راهکارهای عملیاتی جهت مدیریت بهینه آن پرداخته شود. در واقع با کنترل هزینه ها، کنترل جذب منابع انسانی ، کنترل فرآیندهای تولید و;.،TTM بهینه محقق گردیده و در سایه آن حرکت به موقع به سمت تکنولوژیهای جدید امکانپذیر خواهد شد.

کلید واژه ها: TTM، زمان ورود به بازار، چرخه عمر محصول، سرعت پروژه، هزینه پروژه، سود پروژه

۱

-۱ مقدمه

از سال های انتهایی دهه ۱۹۸۰ زمان ورود به بازار محصوت جدید (Time To Market) به یک پارامتررقابتی سود آور تبدیل شد. این امر به ویژه در مورد بازارهایی که در آنها محصوت به سرعت تغییر می کردند مانند صنعت کامپیوتر، بیشتر خود را نشان می داد. زیرا اولین شرکتی که یک نوع محصول با کارایی خاص را به بازار می آورد عمده سود آن محصول را نیز شکار میکرد.

در محیط بازار کنونی نیز محصول، تکنولوژیها و رقبا به سرعت تغییر می کنند. این به این معنی است که TTM و بهینه ساختن آن دو مسئله بحرانی می باشند که مستقیماً برسرمایه و سرمایه گذاری اثر می گذارد. زیرا مدیریت TTM و یا به عبارتی کاهش

TTM از طرفی با کاهش زمان پروژه، هزینه ها را کاهش می دهد و از طرفی بواسطه فراهم نمودن موقعیت یکه تازی در بازار، کسب ارزش مینماید.

البته تعریف زمان به بازار (TTM) بسته به نوع شرکت و یا پیچیدگی محصول فرق می کند، در این مقاله ما TTM را به عنوان یک بازه زمانی از زمانی که ایده ساخت محصول (ارائه خدمت) مورد موافقت قرار گرفته و منابع جهت ساخت (ارائه) آن متمرکز می شوند تا زمانی که محصول ساخته(خدمت ارائه) می شود و به دست مشتری می رسد تعریف می کنیم. از آنجا که مراحل پیچیده فراوانی در این بازه زمانی وجود دارد، لذا عوامل زیادی ممکن است بر زمان ورود به بازار اثر بگذارد و این، نیاز به مدیریت TTM را آشکار می سازد.

به عنوان مثال: اگر زمان ارائه محصول (خدمت) خاصی به هر دلیلی شش ماه به تأخیر بیفتد، این شش ماه، زمان مناسبی است که رقبا با ارائه محصول (خدمت) مشابه، قسمت اعظم بازار را شکار کرده و زمانی که آن محصول خاص بعد از شش ماه وارد بازار می شود، سهم اندکی از بازار برای شکار باقی مانده است و میزان فروش از آنچه برنامه ریزی شده بود افت خواهد کرد. این امر در شکل ۱ به نمایش درآمده است. اگر نموار آبی به عنوان برنامه فروش محصول خاصی در نظر گرفته شود، اغلب تصور می شود با کمی تأخیر، تنها این نمودار در محور زمان شیفت پیدا میکند و نمودار سبز رنگ به عنوان برنامه فروش مطرح میشود.

اما در واقع اینچنین نمی باشد. زیرا کوچکترین تأخیرها زمان مناسبی را برای رقبا جهت شکار بازار فراهم می کند. بنابراین میزان فروش پیش بینی شده هرگز محقق نخواهد شد و برنامه فروش عوه بر شیفت در محور زمان از نظر ارتفاع نیز افت می نماید(نمودار قهوه ایی)]۷ .[

حضور رقبا فروش

برنامه فروش میزان فروش از

دست رفته به

میزان مورد انتظار واسطه تأخیر

فروش پس از تأخیر
میزان واقعی فروش زمان

پس از تأخیر میزان تأخیر در تولید یا ارائه محصول

شکل :۱ میزان فروش کلی نسبت به برنامه کمتر است و این به دلیل تأخیر در معرفی محصول جدید است. برگشت به سمت حرکت روی منحنی برنامه به دلیل رقابت زیاد موجود، غیر ممکن است

۲

بنابراین اگر شما بتوانید TTMرا کنترل و پیش بینی نمایید، بهتر خواهید توانست به اهداف برنامه ریزی شده برسید.

-۲ چرخه عمر محصول

پیش از آنکه بطور تخصصی وارد مبحث TTM شویم بهتر است نگاهی به چرخه عمر یک محصول بیاندازیم (شکل.(۲

یک سازمان برای پیدایش یک محصول در ابتدا بایستی متقبل هزینه شود. همچنین پس از تولید نیز هزینه های توزیع و تبلیغ محصول به هزینه تولید اضافه می شوند. بطوریکه در زمان ۱T بیشترین هزینه اتفاق می افتد. پس از آن با مرور زمان که مردم با محصول جدید آشنا می شوند و به سمت محصول می روند درآمد سازمان آغاز می شود. اما میزان درآمد به اندازه ای پایین است که برآیند هزینه های انجام شده و درآمد بدست آمده همچنان منفی می باشد. با زیاد شدن میزان درآمد، این برآیند به سمت قسمت مثبت نمودار حرکت می کند تا اینکه در زمان ۲T استقبال مردم از محصول به اندازه ایی می شود که درآمد حاصله هزینه ها را پوشش داده و فرآیند تولید محصول و یا ارائه خدمت شروع به سود دهی می نماید. در این مرحله محصول جدید تعداد مشتری زیادی را جذب کرده و یا به عبارتی محصول سود فوق العاده ای دارد واین مسئله تا زمان ۳T حکمفرماست.

اما پس از مدت زمانی رقبا از محصول و با خدمت جدید ایده گرفته و شروع به عرضه محصول یا خدمت مشابه می نمایند و خواه ناخواه درصدی از مشتریان را جذب می نمایند. لذا میزان سود سازمان کاهش می یابد.

در خصوص ادامه چرخه عمر محصول دو نظریه وجود دارد. گروهی معتقدند که هر محصول دوره عمر محدودی دارد و نهایتاً پس از حضور رقبا در نقطه ۴T خاتمه می یابد]۱۰،۹[ (شکل -۲الف).

اما طبق نظریه دوم عمر هر محصول نامحدود می باشد و هرگز خاتمه نمی یابد]۱۱.[ این بدان معنی است که حتی پس از حضور رقبا در بازار نیز به دلیل اعتماد جامعه به اولین برند۱ ارائه دهنده محصول یا خدمات یک میزان سود متوسط همواره وجود خواهد داشت (شکل -۲ب).

-۳ سنجش TTM

در واقع هیچ استانداردی برای اندازه گیری TTM وجود ندارد، و ابزارهای سنجش TTM بسته به نوع سازمانها میتوانند بسیار متنوع باشند. زیرا:

اوً تنوع زیادی در تعریف نقطه شروع دوره وجود دارد. بعنوان مثال در صنعت خودروسازی، دوره توسعه، زمانی شروع می شود که تفکر تولید تایید می گردد. در حالیکه در بعضی از سازمانها که کارفرمایان درگیر پروژه های موجود می باشند تأمین نیروی انسانی جهت پروژه جدید بسیار طول می کشد، بنابراین نقطه شروع را زمانی در نظر میگیرند که نیروهای پروژه کامً تأمین شده باشد. نخستین بخش یک پروژه که شامل گرفتن تاییدیه یا جذب نیرو بصورت کامل میباشد می تواند وقت بسیار زیادی را به خود اختصاص دهد. اگر چه ارزیابی این زمان دشوار است، اما بایستی در سنجش اثر بخشی مدیریت TTM مد نظر قرار گیرد.

ثانیاً تعاریف پایان دوره TTM نیز متغیر است. در بعضی از سازمانها که به توسعه محصول، نگاه مهندسی دارند زمان انتقال پروژه از بخش مهندسی، به بخش تولید زمان اتمام پروژه است. گروهی دیگر از سازمانها پایان پروژه را زمانی تعریف می کنند

Brand1

۳

که اولین نسخه محصول جدید راهی بازار می شود یا زمانی که مشتری آن را خریداری می کند. صنایع بزرگ اغلب نقطه پایان پروژه را زمان دست یابی به میزان مشخصی از تولید مثً یک میلیون واحد در ماه تعریف میکنند.

ثالثاً، ارزیابیهایTTM بسته به انواع پیچیدگی های موجود از جمله پیچیدگی خود محصول، پیچیدگی تکنولوژی وابسته به آن، فرآیندهای تولیدی آن، یا پیچیدگی سازمانی پروژه بسیار متفاوت است]۶،۵،۴ .[

البته اگر چه تعاریف و نحوه انداره گیری TTM بطور وسیعی متغیر است، اما در تمام موارد، TTM در رابطه با توانایی یک سازمان در مقایسه با رقبای مستقیم آن میباشد. البته گروهی از سازمانها نیز وجود دارند که از نظر TTM نسبت به سایر سازمانها موفقتر بوده و یا به عبارتی سریعتر می باشند، اما تهدید رقابتی ایجاد نمی کنند. بنابراین می توان از آنها چیزهایی یاد گرفت وتکنولوژیهای آنها را تقلید کرد. لذا نباید آنها را با رقبا اشتباه گرفت.

شیب منحنی سود پس از حضور رقبا در بازار کاهش می یابد

زمان ۴T

شیب منحنی سود پس از حضور رقبا در بازار کاهش می یابد

زمان

سود فوق العاده که به موجب بدیع و جدید بودن محصول ایجاد می شود

سود

۱T

۳T 2T هزینه

سود فوق العاده که به موجب بدیع و جدید بودن محصول ایجاد می شود
سود

سود
۱T متوسط

۳T 2T هزینه

شکل -۲الف چرخه عمر محصول را بر اساس نظریه مرگ محصول نشان می دهد]۰۱،۹ .[

شکل -۲ب چرخه عمر محصول را بر اساس نظریه عمر نامحدود محصول نشان می دهد]۱۱.[

۴

-۴ آرمان TTM

آرمان و هدف TTMبهینه سازی فرآیند پروژه می باشد که به صورت شماتیک در شکل ۴ نمایش داده شده است. اگر نمودار فعلی یک محصول یا خدمت را با رنگ قرمز نشان دهیم آنگاه هدف این است با مدیریت TTMاز نمودار قرمز به سمت نمودار سبز رنگ حرکت کنیم]۹.[ این حرکت را می توان در چهار شاخه، دسته بندی نمود:

-۱-۴ کاهش هزینه های تولید و آماده سازی (پیکان شماره (۱

ازآنجا که ناگزیر از صرف هزینه جهت تولید، توزیع و تبلیغ محصول می باشیم، با کمک مدیریت TTM می توان میزان این هزینه را کاهش داد.

-۲-۴ کاهش زمان ورود به بازار (پیکان شماره (۲

اگر زمان ورود به بازار ویا به عبارتی زمان شروع کسب درآمد را کاهش دهیم، با توجه به نمودار، سطح زیر قسمت مثبت منحنی افزایش یافته و یا به عبارتی سود بیشتری بدست میآوریم.

-۳-۴ افزایش میزان ماکزیمم سود قابل حصول در کمترین زمان ممکن (پیکان شماره (۳

با مدیریت TTM می توان از مدت زمان بی رقیب بودن در بازار حداکثر استفاده را کرد و میزان ماکزیمم سود قابل حصول را افزایش داد. ضمن اینکه دستیابی به این سود، سریعتر محقق می گردد.

-۴-۴ افزایش سود متوسط (پیکان شماره (۴

مطابق با آنچه که پیش از این ذکر شد اگر دوره پایانی عمر محصول را با یک سود ثابت نشان دهیم، با توجه به شکل کامً مشخص است که نمودار سبز رنگ باتر از نمودار قرمز رنگ قرار دارد و این به این مفهوم است که با مدیریت TTM، محصول طول عمر بیشتری داشته و به همین دلیل سود متوسط بیشتری را به دست می دهد.

۵

سود

۳
۴
وضعیت کنونی محصول ۲
زمان
۱
وضعیت آرمانی محصول

هزینه

شکل۴ آرمان چهارگانه مدیریت TTM را نشان می دهد

-۵ ابعاد مختلف کارایی TTM

سازمانها به دیل مختلف به TTM توجه می کنند]۶،۵،۴.[ بعضی از آنها به شرح زیر است:

-۱-۵ سرعت محض

بعضی از سازمانها تنها برای اینکه محصول را تا آنجا که ممکن است سریع به بازار ارائه کنند به دنبال TTM هستند. این روش برای صنایعی که

سریع پیش می روند کاربردی است اما همیشه سرعت بهترین هدف نیست.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.