فایل ورد کامل مقاله بررسی عوامل مؤثر بر کیفیت حسابرسی و مقایسه نظام رتبهبندی مؤسسات حسابرسی ایران با نمونههای بینالمللی
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل مقاله بررسی عوامل مؤثر بر کیفیت حسابرسی و مقایسه نظام رتبهبندی مؤسسات حسابرسی ایران با نمونههای بینالمللی دارای ۳۲ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل مقاله بررسی عوامل مؤثر بر کیفیت حسابرسی و مقایسه نظام رتبهبندی مؤسسات حسابرسی ایران با نمونههای بینالمللی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله بررسی عوامل مؤثر بر کیفیت حسابرسی و مقایسه نظام رتبهبندی مؤسسات حسابرسی ایران با نمونههای بینالمللی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله بررسی عوامل مؤثر بر کیفیت حسابرسی و مقایسه نظام رتبهبندی مؤسسات حسابرسی ایران با نمونههای بینالمللی :
چکیده
این مقاله عوامل موثر بر کیفیت حسابرسی در ایران در مقایسه با عوامل موثر بر کیفیت حسابرسی در سایر کشورها را بررسی می کند. مهمترین عوامل موثر بر کیفیت حسابرسی در ایران عبارتند از منابع انسانی، تخصص حسابرس، وابستگی اقتصادی حسابرس، چرخش حسابرس، معقول بودن حق الزحمه حسابرسی، ممانعت از طولانی شدن مدت ارائه خدمات حسابرسی به صاحبکاران، وضع قوانینی که حسابرس را از سازش با موارد نقض در گزارشگری منع می کند، بررسی هم پیشگان و نهایتا رتبه بندی موسسات حسابرسی. عوامل موثر بر کیفیت حسابرسی در کشورهای دیگر که متفاوت از عوامل یادشده در ایران می باشند عبارتند از شهرت حسابرس، استقلال حسابرس در ارائه خدمات حسابرسی، تجربه و مسئولیت پذیری حسابرسان در ارائه خدمات، مستندات حسابرسی، و مشخصات حسابرس.
عامل رتبه بندی موسسات حسابرسی در ایران موجب ایجاد تفاوت فاحش در عوامل موثر بر کیفیت حسابرسی نسبت به کشورهای دیگر شده است. زیرا رتبه بندی موسسات حسابرسی در ایران به عواملی همچون ارزیابی شرکاء، ارزیابی کارکنان موسسه حسابرسی، ارزیابی ساختار و سازمان موسسه، ارزیابی تنوع ارائه خدمات و موقعیت موسسات حسابرسی در بازار حرفه ای و نهایتا ارزیابی کیفیت خدمات است. این در حالی است که موسسات حسابرسی در سایر کشورها برای ارائه خدمات حسابرسی به شرکت های بزرگ بورسی از سوی نهادهایی همچون حسابداران رسمی و بورس و اوراق بهادار رتبه بندی نمی شوند. رتبه بندی موسسات حسابرسی در خارج از ایران از سوی نشریه ها، مجلات و بولتن های معتبر حسابداری و مالی صورت می گیرد که موسسات حسابرسی را بر اساس درآمدهای اعلام شده از سوی ایشان در طی یک سال رتبه بندی می نمایند.
واژه های کلیدی: کیفیت حسابرسی، عوامل موثر بر کیفیت حسابرسی
۱
مقدمه
با توجه به پیشرفت های فناوری بسیاری از مسایل پیرامون جهان نیز دستخوش تغییرات گردیده است و دنیای فعالیت های تجاری و حرفه ای نیز از این امر مستثنی نیست و این امر به حرفه های دیگر نیز تسری یافته است. این امر موجب تقاضا درجهت دقت و تمرکز بیشتر همچون حرفه حسابرسی، سایر فعالیت های حرفه ای نیز گردیده است، اما به عقیده هیات کیفیت حسابرسی، این حرفه نتوانسته همگام با پیشرفت روز افزون فناوری و تکنولوژی پیشرفت نماید واین امر خود نیاز به انجام تحقیقات و پژوهش های فراوان توسط کارشناسان فنی و خبره دارد.
امروزه از با اهمیت ترین موضوع هایی که در حوزه حسابداری و بازار سرمایه در که دنیای پیش رو مطرح است، کیفیت حسابرسی می باشد. به جهت شناخت هر چه بهتر مفاهیم و ابعاد متفاوت آن، انجام مطالعات فراوان در این زمینه نیازمی باشد تا از این طریق بتوان ارتباط بین حسابرسی و متغیرهای وابسته به آن را آشکار ساخت، از آنجا کیفیت حسابرسی غیر قابل مشاهده ویا به سختی قابل مشاهده است، انجام پژوهش نیز در این رابطه با سختی های فراوانی روبرو می باشد. در واقع هدف از انجام این تحقیق گذری بر ادبیاتی است که تاکنون توسط محققین و پژوهشگرانی بنام داخلی و خارجی انجام گرفته است.
کیفیت که در واقع به منزله عملکرد حسابرسی می باشد از عوامل متعددی همچون توانایی های حسابرس (که شامل دانش، تجربه، قدرت تطبیق و کارایی فنی ) وهمچنین اجرای حرفه ای (که شامل استقلال ،عنیت،مراقبت حرفه ای ،تضاد منافع و قضاوت) تبعیت۱ می نماید( استاندارد حسابرسی). به دلیل نامشهود بودن ساختارکیفی حسابرسی اندازه گیری آن نیز کارساده ای نیست و لذا از آنجا که عوامل موثر بر کیفیت حسابرسی های انجام گرفته از سوی حسابرسان و موسسات حسابرسی بسیارمتعدد می باشد، معین نمودن ساختاری مناسب جهت تعیین کیفیت حسابرسی موسسات موضوع با اهمیتی تلقی می گردد. همچنین رسیدگی به عوامل تاثیر گذاربر آن نیز از دیدگاه افراد مختلف به خصوص عرضه کنندگان و تقاضا کنندگان این خدمات مورد توجه قرار گرفته است.
۲
در این تحقیق به بررسی عوامل موثر بر کیفیت حسابرسی در ایران و مقایسه آن با عوامل موثر بر کیفیت حسابرسی در سایر کشورها پرداخته می شود.
با توجه به ایجاد رقابت درحرفه حسابرسی موسسات به ضرورت ارائه خدمات حسابرسی درسطح کیفی بالاتر پی برده اند. این مسئله منجر شد تا موسسات به فکر ارائه خدمات متمایز بیافتند و از آنجا که فرآیند ارتقا خدمات با کیفیت همچون کالا های درجریان ساخت محسوس و قابل لمس نمی باشد، حتی پس از ارائه خدمات نیز دربسیاری ازموارد درک مهارت فنی و تخصصی کافی را در جهت ارزیابی کیفیت خدمات حسابرسی ارائه شده را ندارند. این امکان وجود دارد که صاحبکاران تمرکز بیشتری را برمراحل و فرآیند اراده خدمات نسبت به نتیجه کارحسابرسی داشته وهمچنین تاکید واصراربیشتری ازخود نشان دهند (پاراماسون وهمکاران۲، .(۱۹۸۵
کیفیت حسابرسی
از واژه کیفیت تعاریف فراوانی وجود دارد، به طوریکه در فلسفه و در نظریه شناخت منظور از کیفیت، چگونگی یک چیز است، مانند خواص کمی یا خواص کیفی یا چونی۳ است(فرهنگ فارسی، محمد معین،. (۱۳۷۵ همچنین در فرهنگ لغت دهخدا کیفیت صفت و چگونگی، چونی، چگونگی و حالتی قابل وصف در چیزی۴ معنی شده است(فرهنگ فارسی، محمد معین،.( ۱۳۷۵ در جایی دیگر در تحقیقات و پژوهش هایی که توسط پروفسور فیلیپ گو(۲۰۰۱)۵ و در فرهنگ بین المللی جدید وبسترپژوهشی در خصوص ابعاد مختلف کیفیت انجام شده است. در حقیقت کیفیت و کمیت دو واژه متفاوت از یکدیگر بوده، بطوریکه کیفیت همچون کمیت با با اطلاعاتی بر حسب اعداد وارقام گزارش نمی شود، حتی در صورتی که بخواهیم کیفیت را بر حسب اعداد و ارقام بیان کنیم نتیجه برای مخاطب نامشهود به نظر می رسد.
در حقیقت کیفیت چیزی نیست قابلیت اندازه گیری را داشته باشد، بلکه با انجام تحقیقات و تجربه عملی قابل درک بوده و ممکن است از این طریق به ماهیت آن پی برد. این واژه در زمان های مختلف
۲ – Parasuraman, A., v. Zeithaml, and L. Berry.
۵ Altbach .G. Philip, Teichler .Ulrich.
۳
از دیدگاه های مختلف مورد توجه قرار گرفته است، همچون زمینه های ادبی، تاریخی، دین، فلسفه و علم و صنعت، تولید وبازاریابی و فروش تعاریف و مفاهیمی متفاوت دارد(فروغ منتقمی ۶ ، .(۱۳۷۶ از آنجا که کیفیت واژه و اصطلاحی غیر قابل اندازه گیری و دارای ساختاری چند بعدی می باشد۷ ، اندازه گیری آن نیز غیر ممکن و اساسا مشکل است.
کلیه تعاریف مذکوردرباره کیفیت از دیدگاه های متفاوت بیان شد اما تعریف مدنظر در این پژوهش در مورد این واژه و اصطلاح در رابطه با تعریف آن از دیدگاه حسابرسی است. حال به بررسی این واژه از دیدگاه حسابداری و حسابرسی که یکی از موضوعات مهم و اساسی در حسابداری و حسابرسی تلقی می شود، می پردازیم.
بررسی میزان ارزش کیفیت حسابرسی برای سرمایه گذاران با اهمیت است، اما بررسی مستقیم آن برای سرمایه گذاران امری هزینه بر می باشد، بنابراین سرمایه گذاران برای ارزیابی کیفیت حسابرسی بر معیارها و الگوهای قابل مشاهده و ملموس تکیه می نمایند. این معیارها و الگوها در حقیقت همان عناصر تاثیرگذار بر کیفیت حسابرسی است که در بخش های بعدی در مورد هریک از آنها و پژوهش های انجام شده در مورد هریک اشاره خواهد شد.
سرمایه گذاران به منظورکسب اطمینان نسبت به کارایی واثربخش بودن فعالیت ها وعملیات بازارهای مالی جهان و رسیدن به رشد اقتصادی پایداردرگستره فعالیت های جهانی، کاری بس مهم و اساسی پیشرو دارند. سرمایه گذاران به منظور دستیابی به سطحی از اطمینان که اطلاعات مالی بتواند مبنای تصمیم گیری درجهت تخصیص منابع مالی ایشان قراربگیرد، نیاز به موثربودن اطلاعات مالی از جنبه قابلیت اتکا و اعتماد بودن آنها را دارند.
این امر نیازمند بررسی وحسابرسی حسابرسان واظهارنظرایشان، نسبت به صورتهای مالی می باشد.
هرچند که مسئولیت تهیه اطلاعات مالی به خصوص صورتهای مالی برعهده مدیریت واحد مورد رسیدگی می باشد، با این وجود حسابرسان درحسابرسی مالی خود که در واحدهای تجاری انجام میدهند، به سبب اعتباربخشی ایشان به اطلاعات مالی، به خصوص صورتهای مالی نقش اساسی وغیر قابل انکار را ایفا می نمایند.
۷ Moltidimensional Latent Construct.
۴
درواقع حسابرسان، اطمینانی منطقی، نسبت به صورتهای مالی عاری ازهرگونه تحریف واشتباه با اهمیت وهمچنین اثر نامساعد تئوری نمایندگی(جدایی مالکیت از مدیریت) را ازطریق برقراری موازنه میان تهیه کنندگان و استفاده کنندگان صورتهای مالی را به حداقل ممکن می رسانند(گاید۸،
.(۲۰۰۸ گرچه مدیریت واحد مورد رسیدگی ملزم به پاسخگویی در رابطه با کیفیت گزارشگری مالی می باشد، با این وجود نقش حسابرسان ایجاد اطمینانی فارغ از کیفیت گزارشگری مالی مرتبط با آن خواهد بود. این نقش حسابرسان درتعیین ارزش شرکت و پیکربندی مدیریت سود در تبادلات اقتصادی جهان کاملا اساسی و تاثیر گذارمی باشد(نئو۹،.(۲۰۰۷
براین اساس می توان صورتهای مالی را محصول مشترک واحد گزارشگر و (مورد رسیدگی ) و موسسه حسابرسی دانست و این موضوع سبب گردیده تا کیفیت حسابرسی و کیفیت گزارشگری به صورت مولفه جدایی ناپذیر در سطح جامعه نمود یابد. با توجه به تحقیق وپژوهش های صورت گرفته و نظریه هایی محققین درسطح دنیا، متغیرهای تاثیر گذار برکیفیت حسابرسی به شرح زیرشناسایی و به بررسی و تحقیق و تصمیم گیری پیرامون اجماع یا عدم اجماع انجام می گیرد: تنوع صاحبکاران حسابرسی (نوع صنعت)، اندازه موسسه حسابرسی (تعداد صاحبکاران )، تخصص گرایی (سابقه موسسه حسابرسی در صنعت).
با توجه به جایگاه کاربردی کیفیت در سطوح مختلف جامعه نمی توان از کیفیت تعریفی واحد بیان نمود و این خود دلیلی بر متفاوت بودن جایگاه کیفیت و کاربرد آن از سوی اندیشمندان در این رابطه می باشد که تعاریفی کاملا متفاوت از آن را ارائه نموده اند. مانند تفاوت در تعریف کیفیت از دیدگاه مدیریت تولید وافراد بازاریاب و فروشنده می باشد. به دارا بودن ساختار چند بعدی کیفیت حسابرسی، اندازه گیری آن نیز در واقع کاملا مشکل به نظر می رسد.۱۰
پژوهش های مرتبط با کیفیت حسابرسی
۸ Guyd D.F. et al. 9 – Nie
۱۰ – Public watchdog.
۵
دررایج ترین تعریف کیفیت حسابرسی می توان به تعریف دی آنجلو با عنوان “ارزیابی بازار ” اشاره کرد که در آن به کشف تحریفات با اهمیت در صورتهای مالی و سیستم حسابداری که بیانگر صلاحیت و شایستگی و استقلال حسابرس می باشد(دی آنجلو۱۱،.(۱۹۸۱
منظور از شایستگی توانایی در کشف ومنظور از استقلال افشای آن از سوی حسابرس می باشد که این خود بیانگر کیفیت واقعی حسابرسی است و بر این فرض استوار است(وتن۱۲،.(۲۰۰۳
کشف تحریفات با اهمیت میزان شایستگی حسابرسان و افشا و گزارش تحریفات با اهمیت نشانگر استقلال حسابرس می باشد. حسابرسان در رسیدگی ها ی خود احتمال دارد که اشتباهات و تحریفاتی با اهمیت را کشف نمایند که این مسئله بیانگر شایستگی حسابرسان است و با آموزش های مستمر آنها طی برنامه های آموزشی مداوم و مستمر از سوی موسسات وتجارب کسب شده در طی حسابرسیهای مستمر ایشان بوجود می آید وافشا تحریفات با اهمیت در گزارشهای حسابرسی صادره از سوی حسابرسان بیانگر استقلال ایشان است که منجر به افزایش میزان کیفیت حسابرسی موسسات و در نهایت کسب جایگاهی مطلوب از بعد ایجاد اطمینان عمومی نسبت به گزارش های صادره از سوی ایشان در سطح جامعه و در میان عموم استفاده کنندگان از آنها می باشد.
با توجه به اینکه هدف حسابرس ایجاد اطمینان نسبت به صورتهای مالی می باشد و این به معنی عاری بودن صورت های مالی از نبود تحریف با اهمیت می باشد که این مسئله با توجه به تعریف پالمروس بر کیفیت واقعی حسابرسی تاکید دارد(پالمروس۱۳،.(۱۹۸۶
در تحقیقی مشابه با دی آنجلو، محقق دیگری به نام وتن این چنین بیان داشنه اند که احتمال این که حسابرس موارد تحریفات با اهمیت را کشف کند به” شایستگی حسابرس ” نشان می دهد و احتمال این که حسابرس موارد تحریفات با اهمیت کشف شده را گزارش کند، به “استقلال حسابرس” بستگی دارد (وتن۱۴،.(۲۰۰۳
همچنین در جایی دیگر دیویدو نئو کیفیت حسابرسی را توانایی حسابرس در کشف و گزارش تحریفات با اهمیت و کشف دستکاری انجام شده در سود خالص می دانند (دیویدسن و نئو۱۵،.(۱۹۹۳
۱۱ – DeAngelo 12 – wooten 13 – Palmrose
۱۴ – Wooten. Thomas c 15- Davidson and Neu
۶
تیتمن و ترومن کیفیت حسابرسی را میزان صحت و درستی اطلاعاتی تعریف کرده اند که پس از حسابرسی در اختیار سرمایه گذاران قرار می گیرد (تیتمن و ترومن۱۶،.(۱۹۸۶
اساس ترین مسئله در تعریف کیفیت حسابرسی تفاوت قایل شدن میان کیفیت حسابرسی و کیفیت حسابرس می باشد، با توجه به پژوهش های زیادی که در زمینه انجام گرفته، هیچ وجه تمایزی بین این دو واژه بیان نشده است و در بسیاری از موارد آن ها را معادل یکدیگر به کار برده اند.
در تعریف کیفیت حسابرس آن را به عنوان کیفیت کلی خدمات حسابرسی در تمام حسابرسی های موسسه حسابرسی بیان نموده اند، حال کیفیت حسابرسی می بایست نسبت به هر خدمت حسابرسی و به صورت جداگانه تعریف شود. در اجرای کار حسابرسی این امکان وجود دارد که خدمات ارائه شده از سوی موسسه حسابرسی در یک روند کیفی یکسان انجام نپذیرد، این بدان معناست که کیفیت حسابرس بر کیفی بودن حسابرسی های موسسات حسابرسی بنا شده، در حالی که کیفیت حسابرسی بر کیفیت واقعی نسبت به هر خدمت حسابرسی مبتنی است.
لام و چانگ در این مورد چنین بیان نموده اند که کیفیت حسابرسی برای هر کار حسابرسی بصورت جداگانه تعریف می شود زیرا ممکن است حسابرس و موسسه تمام حسابرسی های خود را در یک سطح کیفی مشابه اجرا و اعمال نکند(لام وچانگ۱۷،.(۱۹۹۴
پالمروس در بیان مفاهیم اندازه گیری کیفیت حسابرسی از دعاوی حقوقی که بر علیه حسابرسان رخ داده جهت اندازه گیری کیفیت واقعی حسابرسی استفاده می کند (پالمرز۱۸،.(۱۹۸۶ دیوید و نئو مقیاس اندازه گیری کیفیت حسابرسی را تفاوت بین سود پیش بینی شده و سود گزارش شده قرار داده اند و تفاوت بیشتر به معنی کیفیت حسابرسی بیشتر قلمداد می گردد (دیویدسن ونئو۱۹،.(۱۹۹۳
۱۶ – Titman & Truman 17 Lam and Chang 18 Palmrose 19 David and Neu
۷
The Accounting, Economics and Financial Management Conference
کنفرانس بین المللی حسابداری، اقتصاد و مدیریت مالی ۴-۵ آبان ماه ۱۳۹۳
در تحقیقات انجام گرفته توسط لام و چانگ در کشور سنگاپور از آنجایی که سود پیش بینی شده نیز بطور جداگانه حسابرسی و تائید می شود نشان می دهند که اختلاف در سود پیش بینی شده و سود گزارش شده مستقل از کیفیت حسابرسی نمی باشد (لام وچانگ۲۰،.(۱۹۹۴
با توجه به تحقیقات انجام شده از سوی نمازی و همکاران ساختار کیفیت حسابرسی از سازه های گوناگون کمی (اندازه موسسه حسابرسی و حق الزحمه) و کیفیی از قبیل توانایی های حسابرس
(شامل دانش، تجربه، قدرت تطبیق و کارایی فنی) واجرای ضوابط حرفه ای (شامل استقلال، عنیت، مراقبت حرفه ای، تضاد منمافع و قضاوت) تشکیل شده است و به همین دلیل اندازه گیری آن دشوار است. از آنجا که عوامل زیادی بر کیفیت حسابرسی تاثیر می گذارد، تبیین کیفیت حسابرسی، موضوعی با اهمیت محسوب می شود (نمازی و همکاران۲۱،.(۱۳۸۶
چارچوب کیفیت خدمات حسابرسی
مطالب مذکور بیانگر تعاریف متفاوت در مورد کیفیت حسابرسی می باشد، این بیانگر برداشت های متفاوت از کیفیت حسابرسی است. در گذشته نه چندان دور تلاش هایی در رابطه با تعریف کیفیت حسابرسی صورت گرفته با این وجود در سطح عمومی مورد قبول واقع نگردید و این خود حکایت از این دارد که کیفیت حسابرسی تعریفی پیچیده داشته و بیانگر این دیدگاه است که افراد مختلف برداشت های متفاوتی نسبت به تعریف کیفیت حسابرسی در ذهن خود می پرورانند با این وجود به دیدگاه برخی ازصاحبنظران در ذیل اشاره گردیده است.
کیفیت حسابرسی قبل ازانجام حسابرسی و یا درحین حسابرسی امکان اندازه گیری ومشاهده ندارد و برای اینکه بتوان کیفیت حسابرسی را ارزیابی نمود نیازبه متغیرهایی خواهد بود (تیتمن و ترومن۲۲،.(۱۹۸۶
اندازه موسسات حسابرسی رابطه ای مستقیم ومثبتی با کیفیت حسابرسی موسسات حسابرسی وجود دارد زیرا موسسات بزرگ حاضر به قبول زیان ناشی از قصوردرکشف و گزارش تحریفات با اهمیت، نمی
۲۰ Lam and Chang
۲۲ -Titman, S. and B. Trueman
۸
The Accounting, Economics and Financial Management Conference
کنفرانس بین المللی حسابداری، اقتصاد و مدیریت مالی ۴-۵ آبان ماه ۱۳۹۳
باشد به عبارت دیگرکیفیت حسابرسی موسسات حسابرسی کوچک پایین تروکمتر ازکیفیت حسابرسی درموسسات بزرگتر می باشد(دی آنجلو۲۳،.(۱۹۸۱
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 