فایل ورد کامل مقاله تحلیل اقتصادی افزایش قیمت سوخت و اجرای طرح ملی CNG در چارچوب نظریه کنترل بهینه


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
2 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل مقاله تحلیل اقتصادی افزایش قیمت سوخت و اجرای طرح ملی CNG در چارچوب نظریه کنترل بهینه دارای ۲۷ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل مقاله تحلیل اقتصادی افزایش قیمت سوخت و اجرای طرح ملی CNG در چارچوب نظریه کنترل بهینه  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله تحلیل اقتصادی افزایش قیمت سوخت و اجرای طرح ملی CNG در چارچوب نظریه کنترل بهینه،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله تحلیل اقتصادی افزایش قیمت سوخت و اجرای طرح ملی CNG در چارچوب نظریه کنترل بهینه :

چکیده

این مقاله به دنبال درک تأثیر افزایش قیمت سوخت، بر اثر اجرای طرح هدفمند کردن یارانههـا، بـر طـرح ملـی

CNG است. به عبارتی مایل به یافتن پاسخ به این سؤال هستیم که گازسوز کردن خودروهای کشور در شرایط اجرای طرح هدفمند کردن یارانهها و حذف یارانههای گاز و بنزین تا چه حد میتواند توجیـه اقتصـادی داشـته باشد. بدین منظور ما با استفاده از نظریه کنترل بهینه سعی کردیم با ایجاد تابع هدفی متشکل از هزینههای دولت در اجرای طرح ملی CNG، برنامه بهینه اجرای این طرح را در سطوح مختلف کاهش یارانههای گـاز و بنـزین، با هم مقایسه کنیم. در این بررسیمشخصاً سطح قیمتی که مجلـس شـورای اسـلامی بـرای گـاز و بنـزین تعیـین کرده است نیز مورد ارزیابی و مقایسه قرار گرفت. نتایج مدل نشان داد که حذف یارانـه گـاز و بنـزین بـا کمـی تغییرات نسبت به میزانی که مجلس تعیـین کـرده اسـت، اثـرات بهتـری در توجیـه اقتصـادی طـرح ملـی CNG

خواهد داشت. در نهایت با توجه به نتایجی که در حالتهای مختلف کاهش یارانههای بنزین و گاز کسب شد، محدوده جدیدی برای این کار پیشنهاد میگردد.
کلمات کلیدی: طرح ملی گازسوز کردن خودروها، طرح هدفمند کردن یارانه ها ، نظریه کنترل بهینه،CNG

۱ مقدمه

از سالهای گذشته دوگانهسوز کردن خودروهای کشور به عنـوان راهـی بـرای کـم کـردن بـار یارانـههـای

سوخت از هزینههای دولت، مورد توجه دولت بودهاست. در همین راستا پس از اجـرای دو طـرح آزمایشـی در

سالهای ۱۳۶۵ و ۱۳۶۷ و انجام یک مطالعه امکانسنجی در سال ۱۳۸۰، دولت بطور جدی جـایگزینی گـاز بـه

جای بنزین را در، در قالب طرح ملی CNG در دستور کار خود قرار داد. این طرح از سال ۱۳۸۱ بطور رسـمی

آغاز گردید(سازمان-بهینه-سازی-مصرف-سوخت-کشور, .(۱۳۸۲ تـا کنـون بـا اهتمـام جـدی کـه دولـت در

سالهای اخیر در جهت اجرای این طرح انجـام دادهاسـت، بـیش از یـک میلیـون و چهارصـد هـزار خـودرو در

کشور دوگانسوز شده و حدود ۱۸۰۰ جایگاه سوخترسانی گاز احداث گردیدهاست(شرکت گـاز خـودروی ایـران,

.(۱۳۸۸

بررسی انجام شده توسط حاجی نیلی (۱۳۸۸) نشان دادهاست که توجیه اقتصادی اجرای طرح ملی CNG به

سطح یارانههای سوخت و قیمت فروش گاز و بنزین در بخش حملونقل وابسته اسـت. بـدین معنـا کـه کـاهش

یارانههای سوخت میتواند توجیه اقتصادی این طرح را زیر سؤال ببرد. این در حالی است کـه در سـال گذشـته

قانون هدفمند کردن یارانهها به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده اسـت. طبـق ایـن قـانون یارانـههـایی کـه

تاکنون دولت بابت موارد مختلفی از جمله حاملهای انرژی و سـوخت بخـش حمـلونقـل پرداخـت مـیکـرده

است، میبایست حذف گردیده و بصورت نقدی به مردم پرداخت گردد.

این قانون که دارای شانزده ماده و شانزده تبصره است، درجلسه علنی روز سه شنبه مورخ پانزدهم دی ماه

یکهزار و سیصد و هشتاد و هشت تصویب و در تاریخ ۱۳۸۸ / ۱۰/۲۳ به تأیید شورای نگهبان مجلس شورای

اسلامی رسید. ماده ۱ این قانون به شرح زیر میباشد:ماده -۱ دولت مکلف است با رعایت این قانون قیمت حامل های انرژی را اصلاح کند:

الف -قیمت فروش داخلی بنزین، نفت گاز ، نفت کوره، نفت سفید و گاز مایع و سایر مشتقات نفـت، بـا

لحاظ کیفیت حامل ها و با احتساب هزینه های مترتب (شامل حملونقل، توزیع، مالیات و عوارض قانونی) به

تدریج تا پایان برنامه پنج ساله پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسـلامی ایـران کمتـر از

نود درصد ( ( %۹۰ قیمت تحویل روی کشتی (فوب) درخلیج فارس نباشد.

تبصره -قیمت فروش نفت خام و میعانات گازی به پالایشگاه های داخلی نود و پنج درصد (%۹۵) قیمـت

تحویل روی کشتی (فوب) در خلیج فارس تعیین می شود و قیمت خرید فرآورده ها متناسب با قیمت مذکور

تعیین می گردد.

ب -میانگین قیمت فروش داخلی گاز طبیعی به گونه ای تعیین شود که به تـدریج تـا پایـان برنامـه پـنجم

توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهـوری اسـلامی ایـران ، معـادل حـداقل هفتـاد و پـنج درصـد (%۷۵)

متوسط قیمت گاز طبیعی صادراتی پس از کسر هزینههای انتقال، مالیات و عوارض شود.

بنابراین از امسال سطح قیمتهای گاز و بنزین در بخش حملونقل افزایش خواهند یافت. بنابراین این سؤال

پیش میآید که در شرایط جدید، توجیه اقتصادی طرح ملی CNG چگونه تغییر خواهد کرد. در ایـن مقالـه بـا

تمرکز بر افزایش قیمت ناشی از طرح هدفمند کردن یارانهها برآنیم تا با اسـتفاده از یـک مـدل مناسـب بـه ایـن

سؤال پاسخ دهیم که در شرایط جدید که یارانهها سوخت حذف میشوند، آیا بـاز هـم تقبـل هزینـههـای زیـاد

اجرای طرح توجیه پذیر است؟

۲ نظریه کنترل بھینه و مدلھای برنامهریزی منابع

از آنجا که طرح ملی CNG میتواند بر ترکیب سبد سوختی کشور تـأثیر بگـذارد، مـدلهـای برنامـهریـزی

منابع تجدیدناپذیر میتوانند برای ارزیابی این طرح مورد استفاده قرار گیرند. بنابراین جهت بکارگیری مناسب-

ترین مدل برای ارزیابی طرح ملی CNG، تعدادی از مدلهای برنامهریزی منابع تجدیدناپذیر مورد بررسی قرار

گرفت.

مدل هاتلینگ که اولین مدل ارائه شده برای برنامهریزی منابع است، دارای فرضیاتی است کـه نتـایج آنـرا از

واقعیت دور میکند(. (Smith and Krutilla, 1984 همچنین تنها برای فروش منابع در یک بـازار برنامـهریـز

میکند. مدل ریکاردو با وجود اینکه چند منبع را به طور همزمان بـرای توزیـع در میـان چنـد تقاضـای مختلـف

بازار برنامهریزی میکند، دارای مفروضاتی است که بکارگیری آنرا برای طـرح ملـی CNG بـا اشـکال مواجـه

میکنـد .(Chakravorty et al., 2005) مـدل شـومپتر (Grimaud and Rouge”, 2001) و مـدل تبـادل

بهینه((Tsur and Zemel, 2003 با هدف اصلی برنامهریزی برای تعیین میزان هزینههای R&D ارائه شدهاند.

همچنین مانند دو مدل قبلی دارای مفروضاتی هستند که با شرایط طرح ملی CNG همخوانی ندارد.

نظریه کنترل بهینه در اصل یک مدل حل مسائل بهینه سازی پویا است، در نتیجه بـه خـوبی مـیتوانـد عامـل

زمان را در مسائل اقتصادی مدنظر قرار دهد. در این مدل برنامهریزی با این فرض که نمیتوان تمامی متغیرهـای

یک مسئله رامستقیماً تعییر داد، انجام میشود. (خلعت-بری, (۱۳۷۲ بنـابراین در مـدل نظریـه کنتـرل، دو دسـته

متغیر تعریف میشود. دسته اول در هر لحظه وضعیت سیستم را نشـان مـیدهنـد و دسـته دوم متغیرهـای کنتـرل

هستند که با تغیر آنها میتوان وضعیت سیستم را تغییر داد. مجموعه ایـن دو دسـته متغیـر تـابع هـدف را تشـکیل

۴

خواهند داد. در نهایت مدل سری زمانی از متغیرهای کنترل ارائه میدهد که موجب بهینه شدن تابع هدف مـی-

شوند.
مهمترین مزیت مدل نظریه کنترل بهینه این است که میتواند از یک مسئلهکاملاً ساده سازی شـده تـا یـک

مسئلهکاملاً پیچیده با محدودیتها و متغیرهای مختلف را تحت پوشش قرار دهد.(خلعت بری, (۱۳۷۲ به همین

علت در حل بسیاری از مسائل واقعی به خصوص اقتصادی بکار گرفته میشود.

در طرح ملی گازسوز کردن خودروهای کشور، بطور مستقیم نمیتوان عواملی مانند میزان مصرف سوخت،

میزان آلودگی انتشار یافته در بخش حملونقل، تعداد خودروهای گازسوز و یا بنزینی را برای برنامهریزی تغییر

داد. این عوامل وضعیت سیستم حملونقل کشور را نشان میدهند. برای ایجاد تغییر در این وضـعیت از عـواملی

مانند میزان تبدیلات کارگاهی و میزان تولیدات کارخانـهای خودروهـا مـیبایسـت اسـتفاده کـرد. ایـن شـرایط

منطبق بر ساختار کلی نظریه کنترل بهینه است. در نتیجه در میان مدلهای برنامهریزی منابع تجدیدناپذیر بررسی

شده، مدل نظریه کنترل بهینه برای استفاده در طرح ملی CNG مناسبتر میباشد.

از این رو در این مقاله به منظور بررسی تأثیر افزایش قیمت سوخت بر طرح ملی CNG از مدل نظریه کنترل
بهینه استفاده مینماییم.

۳ تشریح مدل

همانطور که در بخش قبل توضیح داده شد، ساختار طرح ملی CNG را میتوان با ساختار نظریه کنترل بهینه

منطبق کرد. در این صورت منبع اصلی بنزین خواهد بود که در ناوگان حملونقل کشور مصرف میشود و گاز

طبیعی در بخش حملونقل، منبع جایگزین برای بنزین محسوب میشود. هم گاز و هـم بنـزین عـلاوه بـر تولیـد

۵

داخلی، قابلیت تبادل با بـازار جهـانی را نیـز دارنـد. در نهایـت هـدف مـدل، برنامـهریـزی بـرای اسـتفاده مقـدار

مشخصی از دو منبع بنزین و گاز در بخش حملونقل کشور است به طوری که تابع هدف مدل بهینه گردد.
۱-۳روضات

مفروضات حاکم بر مدل ایجاد شده در این مقاله، به شرح زیر هستند.

• عواملی مانند سرانه مصرف سـوخت و یـا میـزان آلـودگی ناشـی از مصـرف واحـد سـوخت ثابـت خواهند بود.

• مصرف هر یک از دو منبع در بخش حملونقل کشور، تنها متناسب با تعداد خودروهـای بنزینـی و دوگانهسوز تغییر میکند و از تأثیرات قیمت بر تقاضای مصرفکنندگان صرف نظر شده است.

• برنامهریزی و حل مدل تنها برای خودروهای شخصی انجام میشود.

• درسال ۱۳۸۸ یک میلیون و ۱۸۶ هزارو ۳۳ دستگاه خودروی سواری در کشـور تولیـد شـد(پایگـاه اطلاع رسانی وزارت صنایع و معادن) ظرفیت سالانه تولید خودرو برابر با همین میزان و ثابت فرض می شود.

• مدت ۱۵ سال برای برنامهریزی و اجرای طرح ملی CNG در نظر گرفته میشود.

• سال مبنا برای آغاز اجرای طرح، سال ۱۳۸۸ در نظرگرفته شدهاست.

۶

۲-۳ متغیرها

۴ دسته متغیر در این مـدل وجـود دارنـد. متغیرهـای کنتـرل، وضـعیت، داخلـی و خـارجی. در جـدول زیـر

متغیرهای مدل به تفکیک نوع متغیر ذکر شده اند.

جدول :۱ متغیرهای مدل به تفکیک نوع

۷

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.