فایل ورد کامل تحلیل سبکشناسی شعر حمید مصدق و حسین منزوی
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل تحلیل سبکشناسی شعر حمید مصدق و حسین منزوی دارای ۱۵۹ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل تحلیل سبکشناسی شعر حمید مصدق و حسین منزوی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
فهرست مطالب
چکیده ۱
فصل اول
کلیات
بخش اول : مقدمه ۳
بخش دوم : تعریف سبک شناسی ۴
بخش سوم : ضرورت تحقیق ۵
بخش چهارم : پیشینه تحقیق ۵
بخش پنجم : سوال ها ۶
بخش ششم : فرضیه ۶
بخش هفتم : روش تحقیق ۷
فصل دوم
منزوی
۲-۱ – زندگی نامه ۱۰
۲-۲ – زبان منزوی ۱۴
۲-۳- حرکت به سمت سلامتی زبان و پرهیز از کهنگی ها ۱۵
۲-۴ – هنجارگریزی یا انحراف از نرم ۱۶
۲-۵ – پرهیز از مفردات و ترکیبات تکراری و خلق ترکیبهای تازه ۱۷
۲-۶ – نزدیک شدن به زبان محاوره ۱۸
۲-۷ – نمادینه شدن زبان ۱۸
۲-۸ – زبان حماسی ۱۹
۲-۹ – جلوه عشق در آثار منزوی 20
۲-۹-۱ – عشق راهگشا ۲۰
۲-۹-۲ – عشق یعنی تمام زندگی ۲۱
۲-۹-۳ – عشق آموزگار ۲۱
۲-۹-۴ – عشق جانسوز۲۲
۲-۹-۵ – عشق پر جاذبه ۲۲
۲-۹-۶ – زبان عشق ۲۳
۲-۹-۷ – عشق زمینی ۲۳
۲-۹۰-۸ – عشق جاودان ۲۴
۲-۹-۹ – عشق ازلی ۲۴
۲-۹-۱۰ – مقام و منزلت عشق ۲۵
۲-۹-۱۱ – عشق قدیمی 25
۲-۹-۱۲ – عشق به وطن 26
۲-۹-۱۳ – عشق حقیقی ۲۶
۲-۹-۱۴ – عشق رمز پریشان ۲۷
۲-۹-۱۵ – عشق امانت الهی 27
۲-۹-۱۶ – عشق خالص ۲۸
۲-۹-۱۷ – رمز عشق ۲۸
۲-۱۰- اسطوره در شعر منزوی ۳۰
۲-۱۱ – وزن در غزل منزوی ۳۵
۲-۱۲- تاثیر و تاثّر منزوی از دیگر شاعران ۳۶
۲-۱۳ – صور خیال منزوی ۴۲
۲-۱۳-۱ – ضرب المثل و کنایات۴۶
۲-۱۳-۲ – مرگ اندیشی۴۹
۲-۱۳-۳ – تلمیحات۵۱
۲-۱۳-۴ – تشبیه۵۴
۲-۱۳-۵ – حس آمیزی۵۶
۲-۱۳-۶- استعاره ۵۶
۲-۱۳-۷ – تناسب۵۷
۲-۱۳-۸ – واج آرایی۵۸
۲-۱۳-۹ – تضاد۵۸
۲-۱۳-۱۰ – تشخیص۵۸
۲-۱۳-۱۱ – نماد و سمبل ۵۹
فصل سوم
مصدق
۳-۱- زندگی نامه ۶۲
۳-۲- عشق در آثار مصدق ۶۵
۳-۲-۱-عشق قدیمی۶۶
۳-۲-۲- عشق جاودانه ۶۷
۳-۲-۳- عشق به وطن ۶۸
۳-۲-۴-عشق به معشوق زمینی۶۸
۳-۲-۵- عشق پاک و معصوم ۶۹
۳-۲-۶- تمنای عشق ۷۰
۳-۳ – زبان حمید مصدق ۷۳
۳-۴ – حمید مصدق و استفاده از اسطوره ۷۸
۳-۵- موسیقی کلام ۸۹
۳-۵-۱- بحر مضارع ۹۱
۳-۵-۲- مجتث مخبون ۹۳
۳-۵-۳- رمل مخبون ۹۴
۳-۵-۴- هزج ۹۵
۳-۵-۵- رمل ۹۵
۳-۵-۶- متقارب ۹۶
۳-۵-۷- خفیف۹۶
3-5-8- رجز ۹۶
۳-۵-۹- وافر ـ بسیط ۹۷
۳-۶- قافیه درشعرمصدق ۹۸
۳-۷- نگاهی به گرایش های حماسی و اجتماعی شعرحمید مصدق ۱۰۱
۳-۸- بررسی سه مجموعه درفش کاویان ، آبی خاکستری سیاه ، در رهگذر باد ۱۱۱
۳-۹- تاثّر وتطبیق مصدق از دیگران ۱۱۷
۳-۱۰- صورخیال در شعر مصدق ۱۴۱
۳-۱۰-۱-استعاره ۱۴۱
۳-۱۰-۲-نماد ۱۴۲
۳-۱۰-۳- پارادوکس۱۴۲
۳-۱۰-۴-تشبیه ۱۴۳
۳-۱۰-۵- تشخیص ۱۴۵
۳-۱۰-۶- تلمیح ۱۴۶
۳-۱۰-۷- ضرب المثل ۱۴۷
فصل چهارم
باستان گرایی در شعر مصدق و منزوی
۴-۱- باستانگرایی در شعر مصدق و منزوی ۱۴۹
۴-۲- ساختار فعل ۱۵۱
۴-۲-۱- فعل های پیشوندی ۱۵۱
۴-۲-۲- فعل های ساده قدیمی ۱۵۲
۴-۲-۳- فعل مرکب ۱۵۲
۴-۲-۴- افعال گروهی 153
۴-۲-۵ ساختار فعل دعایی ۱۵۴
۴-۲-۶- جمله هایی دعایی بدون فعل دعا ۱۵۴
۴-۳- ساختار اسم ۱۵۵
۴-۳-۱- کاربرد اسم های قدیمی ۱۵۵
۴-۳-۲-کاربرد تلفظ کهن واژگان ۱۵۶
۴-۴- ساختار صفت 156
۴-۴-۱- صفات ساده قدیمی ۱۵۶
۴-۴-۲- صفات مشتق قدیمی ۱۵۷
۴-۴-۳- صفات مرکب قدیمی ۱۵۷
۴-۴-۴- ساختار قید ۱۵۸
۴-۵- ساختار حروف 159
۴-۶- تکرار فعل ۱۶۰
۴-۷- نتیجه گیری این فصل ۱۶۱
۴-۸- باستان گرایی واژگانی ۱۶۲
۴-۹-باستان گرایی نحوی۱۶۳
۴-۱۰-باستان گرایی فعلهای مستقبل۱۶۳
فصل پنجم
مقایسه شعر دو شاعر
مقایسه ۱۶۶
وجوه اشتراک ۱۶۶
۵-۱ ادبی ۱۶۶
۵-۱-۱-تشخیص۱۶۶
۵-۱-۲-تلمیح۱۶۷
۵-۱-۳-تشبیه ۱۶۸
۵-۱-۴-ضرب المثل ۱۶۹
۵-۱-۵-استعاره ۱۷۰
۵-۱-۶-تضاد۱۷۱
۵-۲ فکری۱۷۱
۵-۲-۱- عشق ۱۷۲
۵-۲-۲- اسطوره ۱۷۳
۵-۲-۳-باستان گرایی ۱۷۴
۵-۲-۴-مرگ اندیشی۱۷۵
۵-۳ زبانی۱۷۶
۵-۳-۱- واج آرایی۱۷۶
وجوه افتراق۱۷۶
۵-۴- زبانی۱۷۶
۵-۵ –فکری۱۷۷
۵-۶- ادبی۱۷۸
۵-۷-منزوی۱۸۰
۵-۸-مصدق ۱۸۲
فصل ششم
نتیجه گیری
نتیجه گیری۱۸۶
منابع ومآخذ ۱۹۰
بخش اول : مقدمه
مصدق ومنزوی دو شاعر برجسته کشورهستند اما بنا به دلایلی نزد اکثر مردم ناشناخته مانده اندتا جایی که گاهی پیش آمده وقتی از کسی می پرسی که آیا آنها را می شناسید باتعجب می پرسند مگر آنها هم شاعرند ؟
وقتی سخن ازشاعران معاصربه میان می آید ناخودآگاه ذهن ما معطوف به نیما وسهراب و شهریار و فروغ و … می شود این در حالی است که حسین منزوی سلطان غزل معاصر است ومصدق نیز با آن اشعار زیبا دست کمی از منزوی ندارد . در این پایان نامه سعی بر این شده است که به معرفی این دو شاعر پرداخته شود و از ویژگی های ادبی ، کلامی ، شعر و سبک آنها و قسمتی از اشعار زیبای آنها نوشته شود . باشد که این دو شاعر بزرگوار قدری برای مردم شعر دوست و شاعر پرور شناخته شود . به علت قلت منبع برای بررسی شعر این دو شاعر عزیز ، امیدوارم که پایان نامه این جانب نیز بتواند به عنوان بخشی کوچک از منابع مورد استفاده دانشجویان ادبیات و یا علاقمند به شعر پارسی قرار گیرد .
بخش دوم : تعریف سبک شناسی :
برای شناختن یک شاعر ونوع سرودن شعر وی نیاز است که ابتدا بدانیم سبک وسبک شناسی چیست به همین دلیل تعریفی ازسبک را می آوریم
« سبک شناسی علمی است که درنتیجه ترقی زبان فارسی وتوجه دولت ومردم به نشر وترویج این زبان در این چند سال آخر موجب گردید و نمونه های کوچکی از آن در حواشی و مقدمه کتب مطبوعه که به وسیله فضلای متبحره به طرز جدید با تحقیقات علمی تصحیح شده است ، گاه به گاه دیده می شود .
سبک در اصطلاع ادبیات عبارت از روش خاص ادراک و بیان افلاک به وسیله ترکیب کلمات و انتخاب و طرز تعبیر.سبک ،به یک اثر ادبی وجهه خاص خود را از لحاظ صورت ومعنی القا می کندو آن نیز به نوبه خویش وابسته به طرز تفکر گوینده یانویسنده درباره حقیقت می باشد .
بنابراین سبک به معنی عام خود عبارت است ازتحقق یک نوع ادراک درجهان که خصایص اصلی محصول خویش رامشخص می سازد . »
( محمد تقی بهار ، ۱۳۸۱ ، ص ۲۵ )
« سبک روش مشخص بیان مطلب است .یعنی گوینده به چه نحو خاص ومشخصی مطالب خود را ایراد کرده است وبه جهت درک این نحوه خاص بیان باید درانتخاب لغات ،شکل جملات واصطلاحات ، صنایع ادبی ،عروض وقافیه گوینده دقت شود . »
( سیروس شمیسا ، ۱۳۷۸ )
بخش سوم : ضرورت تحقیق :
برای فهم وشناختن دانشجویان ادبیات یامردم عادی با مسائل فکری وسبکی شاعران هم عصربهترین راه ، استفاده از تطبیق است که به وسیله آن اشتراکات وافتراقات سبکی و ادبی بین دو شاعر معلوم می شود . در این پایان نامه نیزسعی بر این است که این مسائل بازگوشود تا مورد استفاده همگان قرار بگیرد
بخش چهارم : پیشینه تحقیق :
با بررسی های موجود ازسایت های اینترنتی ومراجعه به چند کتابخانه ،متوجه شدم که درمورد این دو شاعر تحقیقات چندانی صورت نگرفته وتقریباً می توان گفت که ناشناخته مانده اند واکثراً در مورد شاعرانی مطرح ومشهور همانند نیما ،فروغ و نادر پور و … کتابها ومقالاتی چاپ شده است . لذا به این فکر افتادم که من هم درمورد این دو شاعر معاصر
( مصدق و منزوی ) و نحوه سبک و شعر آنان تحقیقی هر چند ناچیز شروع کنم . باشد که مورد قبول عزیزان ادب دوست و شاعر پرور قرار بگیرد .
دراین پایان نامه عمدتاً از کتابهای « در های و هوی باد »(نقد شعر مصدق) نوشته احمدابو محبوب و «سیب نقره ای ماه »(نقد غزلهای منزوی) نوشته روح الله کاظمی ودیوان هر دو شاعر و چند کتاب و مقاله دیگراستفاده شده است .
بخش پنجم :سوال ها
۱- مختصات فکری و ادبی مصدق چگونه است ؟
۲- مختصات فکری و ادبی منزوی چگونه است ؟
۳-آیا در شعر مصدق ومنزوی اشتراکات سبکی می توان یافت؟
بخش ششم : فرضیه
در این پایان نامه فرضیه ای که مطرح می شود این است که مصدق با عنوان شاعری که اشعار نیمایی می سراید و منزوی رو به غزل دارد ، در سروده هایشان ، اشتراکاتی وجود دارد که ما آن ها را برای دانشجویان و دوستداران شعر معاصر فارسی معرفی می کنیم و ابداعات منزوی به عنوان شاعر غزل سرا در غزل نو بررسی و معرفی می کنیم . مصدق به عنوان شاعری که مسائل مربوط به سیاست و اجتماع را در شعرش منعکس کرده ،در ترسیم مسائل اجتماعی موفق بوده است .
منابع و مآخذ :
۱- قرآن مجید
۲- ابومحبوب احمد ، ۱۳۷۴ ، کالبد شناسی نثر ، نشر زیتون ، تهران ، چاپ اول
۳- ابومحبوب احمد، ۱۳۸۰ ، در های و هوی باد ، نشر ثالث، تهران، چاپ اول .
۴- بهار محمد تقی،۱۳۸۱، سبک شناسی ،نشر زوار ،تهران،جلد اول .
۵- بهبهانی سیمین ، ۱۳۷۸ ، یاد بعضی نفرات،نشر البرز ، تهران .
6- دوستخواره جلیل، ۱۳۶۴ ، اوستا( یشت ها ) ، تهران ، چاپ پنجم .
۷- روزبه محمد رضا،۱۳۸۰، سیر تحول در غزل فارسی ،نشر روزبه،تهران ،چاپ اول
۸- زرین کوب عبدالحسین ، ۱۳۵۶ ، شعر بی دروغ شعر بی نقاب ، نشر جاویدان ، تهران ، چاپ سوم .
۹- زرقانی مهدی ، ۱۳۸۴ ، چشم انداز شعر معاصر ایران ، نشر ثالث ، چاپ دوم ، تهران.
۱۰- شفیعی کدکنی محمد رضا، ۱۳۵۸ ، صور خیال در شعر فارسی ، نشر آگاه ، تهران ، چاپ ۱۱- شفیعی کدکنی محمد رضا، موسیقی شعر ،
۱۲- شمس لنگرودی،تقی، ۱۳۷۷، تاریخ تحلیلی شعر نو ، نشر مرکز ، ج ۲ و ۳
۱۳- شمیسا سیروس،۱۳۷۸، سبک شناسی ،چاپ رامین ،تهران ،چاپ چهارم.
۱۴- صفوی کوروش ، ۱۳۷۳ ، از زبان شناسی به ادبیات ، نشر چشمه ، تهران ،
۱۵- علی پور مصطفی ، ۱۳۷۸ ، ساختار زبان امروز ، نشر فردوس ، تهران .
۱۶-کاظمی روح الله ، 1387 ، سیب نقره ای ماه ، نشر مروارید ، تهران .
۱۷- مختاری محمد ، ۱۳۷۷ ، هفتاد سال عاشقانه ها ، نشر تیراژه ، تهران .
۱۸- میر فطروس علی ، ۱۳۴۹ ، صمیمت در شعر ، چاپ سهند ، دفتر اول .
۱۹- مصدق حمید ، ۱۳۸۹ ،دیوان ،نشر نگاه ، تهران ، چاپ یازدهم
۲۰- منزوی حسین ، ۱۳۸۸، دیوان ، نشر آفرینش و نگاه ، تهران ، چاپ اول
۲۱-موسوی سید مهدی ،کتاب الکترونیکی جستاری در غزل امروز
۲۲- ناتل خانلری پرویز ، ۱۳۸۲ ، تاریخ زبان فارسی ، نشر نو ، تهران ، چاپ هفتم .
۲۳- وحیدیان کامیار ، تقی / غلامرضا عمرانی، ۱۳۷۹ ، دستور زبان فارسی ، نشر سمت ، تهران .
۲۴- یاسینی امید ، ۱۳۸۶ ، باستان گرایی در شعر مصدق، مجله علمی پژوهشی دانشکده ادبیات دانشگاه یزد ، سال هشتم ، شماره ۱۴ .
۲۵- یوشیج نیما ، 1357 ، حرفهای همسایه ، نشر دنیا ، تهران ، چاپ پنجم
۲۶-www.seemorgh.com
۲۷-سایت ناظم سرا
۲۸- سایت سارا شعر
۲۹-www.irannaz.com
۳۰-www.tebyan.net
۳۱- روان شناسی تربیتی ،
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 