فایل ورد کامل مقاله تحلیل میزان لغزش زمین و تغییر شکل توده رانشی جناح راست سد مهاباد با بهره‌گیری از GPS


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
1 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل مقاله تحلیل میزان لغزش زمین و تغییر شکل توده رانشی جناح راست سد مهاباد با بهره‌گیری از GPS دارای ۱۱ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل مقاله تحلیل میزان لغزش زمین و تغییر شکل توده رانشی جناح راست سد مهاباد با بهره‌گیری از GPS  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله تحلیل میزان لغزش زمین و تغییر شکل توده رانشی جناح راست سد مهاباد با بهره‌گیری از GPS،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله تحلیل میزان لغزش زمین و تغییر شکل توده رانشی جناح راست سد مهاباد با بهره‌گیری از GPS :

چکیده

امروزه کنترل پایداری سازه های بزرگ مهندسی مثل سد، تعیین میزان تغییرشکل زمین در اطرف سـدها، بـویژه هنگـامی که در نزدیکی دریاچه سد پدیده های ژئودینامیکی فعالیت داشته باشند، ازجمله زمینه های کاری علم ژئودزی خواهد بود کـه به روشها وتکنیکهای مختلفی قادر به محاسبه آنها وآنالیز نتایج به دست آمده می باشد. از جمله پدیده هـای ژئودینـامیکی ای که در اطراف دریاچه سد مهاباد فعال است، پدیده لغزش زمین۱ است، برای بررسی میـزان تغییـر شـکل زمـین وانـدازه گیـری حرکات در این منطقه شبکه ای از ایستگاههای GPS ایجاد شـده اسـت. براسـاس نتـایج آنـالیز اسـترین حاصـل از دو نوبـت مشاهدات GPS در این شبکه، زمین در وسط منطقه رانشی و در غرب و جنوب غربی دارای کشش بـوده و در جنـوب فـشرده می گردد. معیار برش۲ در سه ناحیه در وسط منطقه بیشترین مقدار را دارا می باشد. پارامتر دوران صلب در شمال غربی منطقه رانشی بیشترین مقدار را دارا می باشد وجهت آن ساعتگرد است، در قسمت جنوب غربی وشمال شرقی نیـز دورانهـا سـاعتگرد بوده و در بقیه قسمتها دورانهای صلب پادساعتگرد است.
واژگان کلیدی: سازه های مهندسی، تغییر شکل زمین، پدیده های ژئودینامیکی ، لغزش زمین، ایستگاههای GPS ، نوبت
مشاهداتی، استرین

-۱ مقدمه

کشور ایران باتوجه به گستردگی زیاد و داشتن رودخانه های متعدد دارای پتانسیل زیادی در امر ساخت سد به منظورهای مختلف می باشد وامروزه هزینه های کلانی دراین راه صرف می شود، علاوه بر این در بسیاری از سدها با توجه به موقعیت ساخت آنها، امنیت جانی و مالی ساکنین نزدیک سد به پایداری سد وابسته است چرا که تخریب و شکسته شدن دیوار یک سد می تواند در حد یک زلزله ویا بیشتر از یک زلزله خطر آفرین باشد. بنابراین کنترل پایداری و حفاظت از سد امری بسیار مهم وحیاتی بوده و بعد از ساخت سد وتاسیسات مربوط به آن باید مراقبت های ویژه ای را در جهت حفظ ونگهداری آنها انجام داد. فعالیتهای ژئودینامیکی نظیر لغزش زمین اطراف دریاچه سد از جمله عوامل طبیعی است که پایداری سد را به خطر می اندازد، چرا که در صورت لغزش زمین به داخل دریاچه سد امواج سهمگینی تشکیل شده که باعث شکسته شدن دیوار سد و جاری شدن سیل عظیم آب شده که می تواند تهدیدی بسیار جدی برای تخریب سد وتاسیسات مرتبط با آن، جان و مال مردم باشد.

امروزه علم ژئودزی در مواردی مثل فوق نقش اول را عهده دار می باشد و با تئوریها وتکنیکهای خاص خود، قادر به اندازه گیری میزان لغزش زمین وآنالیز تغییر شکل در منطقه مورد مطالعه می باشد و خطرات احتمالی را یاد آوری می کند.

۱ Land Slip –
۲ Shear –

۱

-۲ موقعیت جغرافیایی ومشخصات سد مهاباد

سد مهاباد در یک کیلومتری شمال غربی شهر مهاباد در استان آذربایجان غربی بر روی رودخانه مهاباد در حوضچه آبریز دریاچه ارومیه به منظور تامین آب شرب شهر مهاباد وتوسعه کشاورزی منطقه و کاهش خطرات سیل ناشی از طغیان رودخانه ها ساخته شده است. عملیات مطالعاتی و طراحی ساخت سد از سال ۱۳۴۶ آغاز و در سال ۱۳۴۹به اتمام و بهره برداری رسیده است. این سد از نوع خاکی با هسته رسی بوده که دارای ارتفاع ۴۷/۵ متر از پی، طول تاج ۷۰۰متر وحجم کل مغزن۲۳۰میلیون متر مکعب می باشد. منطقه رانش زمین در جناح راست و بالا دست سد در فاصله ۱کیلومتری از تاج سد واقع شده است. درشکل۱ موقعیت جغرافیایی منطقه رانشی بارنگ قرمز نشان داده شده است.

شکل -۱ موقعیت جغرافیایی منطقه رانشی
طراحی -۳ وآنالیز اولیه

به منظور تعیین میزان رانش زمین وتعیین تغییر شکل در توده رانشی جناح راست سد با استفاده از مشاهدات GPS، پس از بازدید از منطقه اطراف سد، یک شبکهGPS در خارج از منطقه رانشی و به فاصله نسبتا” دور از آن مشتمل بر ۶ نقطه در محلهایی که زمین وضعیت پایداریبرای داشته و مناسب مشاهدات ماهواره ای باشد (مثلا”دارای دید آسمانی خوب و عاری از پدیده چند مسیری)، به طوریکه منطقه رانشی را به خوبی در بگیرد طراحی و مختصات اولیه آنها نیز برای ساخت تعیین شد. همچنین در داخل منطقه رانشی شبکه ای دیگر از نقاط شامل ۴۶ نقطه که دارای توزیع مناسبی در توده رانشی باشند و بتوان به کمک آنها در نقاط مختلف منطقه رانشی میزان تغییر شکل را محاسبه کرد، طراحی و مختصات تقریبی این نقاط نیز برای ساخت تعیین شد. با داشتن مختصات تقریبی نقاط و همچنین وزن مشاهدات در مرحله طراحی طرح مشاهدات معلوم شده و ابعاد بیضی خطای نقاط مختلفمنطقهشبکه خارج و داخل رانشی به دست می آیند. به طورنمونه در جدول ۱ ابعاد بیضی خطاهای مطلق شبکه خارج در سطح اطمینان %۹۵ آورده شده است.

۲

نیم قطر کوچک((m نیم قطربزرگ((m ایستگاه
۰۰۰۱۹ ۰۰۰۴۱ P1
۰.۰۰۲ ۰.۰۰۳۵ P2
۰.۰۰۱۸ ۰.۰۰۵ P3
۰.۰۰۱۸ ۰.۰۰۵ P4
۰.۰۰۲ ۰.۰۰۴۵ P5
۰.۰۰۱۹ ۰.۰۰۵۵ P6
جدول -۱ ابعاد بیضی خطای نقاط شبکه خارج از منطقه رانشی در سطح اطمینان ۹۵درصد
-۴ ساخت نقاط شبکه

برای انجام مشاهدات به منظور تعیین تغییر شکل باید نقاط شبکه دارای ساختاری خاص و مناسب بـرای انجام مشاهدات باشد. به این منظور گودالهایی به ابعاد۱۲۰*۱۲۰*۱۲۰ حفر کرده وشبکه آرماتور بندی بـا میلگرد های با قطر ۱۴میلیمتر در داخل این گودالها قرار گرفته و ۶ شاخه آرماتور با طول ۱۶۰سانتیمتر بـه طور عمودی که۴۰سانتیمتر از آن در داخل شبکه اصلی باشـد بـه شـبکه آرمـاتور هـا اضـافه شـده وبـرای استحکام بیشتر مطابق شکل زیر از یک صفحه دایره ای استفاده می شود. میله های قائم در فواصل مناسب توسط حلقه هایی از آرماتور به عنوان خاموت به هم متصل می گردنند. پس از پر کردن گودال از بتن یـک لوله به قطر ۱۲اینچ و طول ۱۲۰سانتیمتر بر روی میلگرد های عمودی قرار داده و داخل آن نیز از بـتن پـر می شود. بر روی سطح بتن داخل لوله یک صفحه فولادی کاملا” تـراز۱ بـه قطـر ۲۰سـانتیمتر و ضـخامت ۱سانتیمتر که در زیر آن سه آرماتور با طول ۱۰-۱۵ سانتیمتر به حالت انحنا جوش داده، قرار می گیرد. در وسط صفحه فولادی یک پیچ برای نصب آنتن گیرنده تعبیه شده است و برای محافظت از آن یک در پـوش بر روی لوله قرار داده می شود. در شکلهای زیر مراحل ساخت نقاط شبکه نشان داده شده است.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.