فایل ورد کامل کرامات اولیاء در آثار عطار؛ مصیبتنامه، منطقالطیر و اسرارنامه
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل کرامات اولیاء در آثار عطار؛ مصیبتنامه، منطقالطیر و اسرارنامه دارای ۱۹۷ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل کرامات اولیاء در آثار عطار؛ مصیبتنامه، منطقالطیر و اسرارنامه کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
فهرست مطالب و عناوین
بسم الله الرحمن الرحیم الف
صورت جلسه دفاع ب
تعهد اصالت پایان نامه ج
صفحه عنوان به زبان فارسی د
سپاسگزاری ه
تقدیم و
چکیده 1
هدفها، شیوه نگارش و تدوین 3
سابقه و پیشینه تحقیق 4
مقدمه 5
نگاهی به افق زندگی عطّار 11
چگونگی گرایش عطّار به عرفان 12
افق افکار و اندیشه های عطّار 15
آثار عطّار 16
فصل اول
کرا مت و معجزه 18
کرامت miracle 19
کرامت در قرآن 23
کرامت درسخنان امیر المومنین علی (علیه السلام) 25
کرامت با رنج و سختی به چنگ می آید 26
سیر کرامات و اهمیت آن نزد مشایخ صوفیه 27
معجزه 30
ویژگی های معجزه 31
اقسام خارق عادات 31
انواع تحدّی در قرآن 34
تحّدی قرآن عمومیّت دارد 35
فرق معجزه کرامت (نبی ، ولی) 36
وجوه ولی در قرآن 40
حدیثی از پیامبر اکرم (ص) درباره ولی 42
ولی و ولایت از دیدگاه عرفا وچندتن از مولفین کتب عرفانی 42
آزار و اذیت اولیاء جنگ با خداست 46
تعداد و مراتب اولیاء 47
علم ولی نسبت به ولایت و کرامت خویش 49
استدراج، کرامت 51
مراتب اقسام کرامات از نظر شیخ احمد جام (ژنده پیل) 54
اثبات کرامت اولیا 57
اظهار کرامات اولیا در قرآن 57
کتمان کرامت 59
اصطلاح ولی ، پیر ، شیخ ، عارف، صوفی ، مرید مراد در زبان صوفیه 62
پیر 63
شیخ 64
پیر در اندیشه عطّار 65
عارف 68
صوفی 69
مراد و مرید 74
پیران دروغین 76
انواع کرامت 78
انواع مختلف کرامت 79
سجاده بر آب و هوا 80
سجده در آتش 82
دعای باران 82
دوستی با حیوانات 82
اخبار از مغیبات 83
طی الارض 83
آتش درکعبه 84
مُعلّق در هوا 84
تحمل گرسنگی و تشنگی 84
پرواز چون پرندگان 85
حکایاتی چند از اولیاء الله و پیام های عرفانی در منظومه های عطّار 85
فصل دوم
معجزات انبیاءو کرامات اولیاء 93
رسالت و بعثت انبیاء و معجزات ایشان 94
حضرت محمّد (ص) 96
۱ـ معراج رسول اکرم (ص) 96
۲ـ قرآن معجزه جاویدان نبی مُکرّم اسلام (ص) 98
۳ـ دو نیم کردن ماه (شق القمر) 99
۴ـ برگرداندن آفتاب (ردّ شمس ) 100
۵ـ ولادت حضرت محمد (ص) همراه با معجزه 101
۶ـ ناله کردن درخت از فراق حضرت (ص) 101
۷ـ تسبیح گفتن سنگ ریزه در دست محمد (ص) 102
۸ـ سخن با حیوانات و درختان واشیاء 102
۹ـ جوشش آب از چاه خشک به برکت دعای پیامبر 102
۱۰ـ عدم تاثیر زهر در وجود پیامبر وا شراف و اطلاع حضرت از بزغاله زهر 103
۱۱ـ معجزه چشم پیامبر 103
۱۲ـ ایمان آوردن جنیان به پیامبر 103
۱۳ـ اسلام آوردن شیطان پیامبر به دست پیامبر 104
۱۴ـ دعای پیامبر در شب معراج جهت منسوخ شدن مسخ امتش 104
۱۵ـ سایه نداشتن پیامبر در آفتاب 104
حضرت نوح (ع) 105
۱ـ معجره اجابت نفرین نوح (ع) 105
۲ـ خداوند حکیم زنان را تا چهل سال عقیم می کند 107
۳ـ طوفان نوح (ع) 109
۴ـ پنج میخ به نام پنج تن کشتی را آرام می کند 110
حضرت عیسی (ص) 111
۱ـ حضرت عیسی تولّدی با معجزه 111
۲ـ سخن گفتن حضرت عیسی(ع) درگهواره 112
۳ـ زنده کردن مرگان به اذن خدای و شفای بیماران 112
۴ـ مرغ عیسی (ع) ساختن پرنده از گل 113
۵ـ راه رفتن عیسی بر روی آب 113
۶ـ رنگرز و صباغ بودن حضرت عیسی (ع) 114
۷ـ عروج حضرت عیسی به آسمان 114
۸.ـ نزول مائده آسمانی 115
حضرت موسی (ع) 115
۱ـ آب گذشتن در بدو زندگی 115
۲ـ شنیدن نکته توحید از درخت 116
۳ـ تجلّی خداوند بر او 117
۴ـ عصای حضرت موسی (ع) 118
۵ـ شکافتن دریا معجزه حضرت موسی (ع) 118
۶ـ ید بیضای حضرت موسی (ع) 118
۷ـ زنده کردن مُرده 119
۸.ـ مائده آسمانی 119
۹ـ زدن عصا بر سنگی روان شدن دوازه چشمه از آن 120
۱۰ـ عصا و سنگ موسی به ائمه اطهار به میراث رسیده 120
حضرت صالح(ع) و معجزه او (ناقه صالح ) 121
حضرت یونس (ع) 123
حضرت ابراهیم (ع) 124
۱ـ زنده کردن پرندگان 124
۲ـ حضرت ابراهیم و قربانی کردن اسماعیل (ع) 124
۳ـ گلستان شدن آتش نمرود بر ابراهیم (ع) 125
۴ـ معجزه دیگر مقام ابراهیم 126
۵ـ نمایان شدن حکومت آسمان و زمین برای ابراهیم 127
۶ـ در نتیجه دعای ابراهیم ، رسول اکرم و ائمه اطهار در ذریّه او قرار می گیرند. 127
حضرت اسماعیل (ع) وجوشیدن چشمه از زیر پای او 128
حضرت یوسف (ع) 129
۱ـ بوی پیراهن یوسف و روشن شدن چشمان یعقوب(ع) 129
۲ـ خواب یوسف و تعبیر آن 129
۳ـ حضرت یوسف (ع) وتعبیر خواب دیگران 132
۴ـ حضرت یوسف (ع) تعبیر خواب پادشاه 134
حضرت سلیمان (ع) 135
۱ـ نگین یاخاتم سلیمان 135
۲ـ فرمانروایی سلیمان بر دیوان و اجنّه، و شیاطین و جانوران مختلف 137
۳ـ سلیمان و تسخیرباد 138
۴ـ منطق الطیر سلیمانی 139
۵ـ معجزه انتقال تخت بلقیس از زبان قرآن 140
حضرت داود(ع) 141
۱ـ تاثیر صدای خوش و هم آ واز شدن کوه ها وپرندگان با داود(ع) 141
۲ـ نرم شدن آهن بر دست حضرت داود 143
حضرت علی (ع) 144
۱ـ کندن در عظیم خییر 144
۲ـ دلیری حضرت علی در جنگ احد 145
۳ـ وقتی دچار حزن و اندوه فراوان می شد: 145
۴ـ دست بریده قصاب را با آب دهان شفا داد 146
۵ـ خوابیدن در بستر پیامبر در لیله الدار جهت محافظت جان پیامبر 146
۶ـ رّد الشمِس، برگرفتن خورشید برای علی (ع) 146
خضر و کرامات او 147
خضر از نظر عرفا 147
آب حیات و دستیابی خضر به آن 148
داستان اصحاب کهف 149
تفسیر اصحاب کهف 149
حضرت مریم (س) 155
۱ـ رشد کردن غیر معمول حضرت مریم (س) 155
۲ـ نازل شدن میوه و طعام بهشتی برای حضرت مریم (س) 155
۳ـ معجزه دیگر حضرت مریم (س) عطای عیسی به او بدون شوهر 156
۴ـ مریم برای زایمان به طی الارض به کربلا می رود 157
حضرت فاطمه (س) 159
۱ـ فاطمه وطعام آسمانی 159
۲ـ نور چادر فاطمه یهودیان را مسلمان کرد 160
نتیجه گیری 161
فهرست منابع و مآخذ 163
چکیده انگلیسی 170
صفحه عنوان 172
چکیده:
هدف نگارنده ی رساله این بوده است که یکی از جنبه های عرفان اسلامی را تحت عنوان کرامت اولیا، تفحّص، تحلیل و بررسی کند. منظور از کرامت کارهای خارق العاده ای که انسان های عادی از انجام آن عاجزند و اولیا الله بواسطه اتصال به منبع لایزال الهی بدان قادر و توانا هستند. بعد تعاریف و اقوال مختلفی ازعرفا و نویسندگان در مورد معجزه و کرامات آورده تا تمایز آن با استدراج روشن شود ؛ سپس به وجه افتراق معجزات انبیا و کراما ت اولیا و ولی و نبی با استناد به آیات قرآن و مباحث عرفا و صوفیه پرداخته و بعد تعاریفی از ولی، شیخ، صوفی، پیر نوشته است و با بهره جستن از اثر منثور تذکره اولیاء و اشعار عطّار به انواع کرامات و معجزات در آثار عطار اشاره کرده است.
نگارنده با انتخاب این موضوع ، شروع به تفحص و پژوهش در سه اثر منظوم عرفانی و نفیس عطّار، منطق الطیر، اسرارنامه و مصیبت نامه کرده و با تامّل در ابیات این منظومه ها در جستجوی مفاهیم مربوط به معجزه ، و کرامت و اهمیّت پیر در اندیشه های عطّار، رابطه مُرید و مراد، و ولی و نبی بوده است.
در مورد معجزات هر یک از انبیا ، سعی شده است ابیاتی که در سه منظومه ی مصیبت نامه، منطق الطّیر، و اسرار نامه آمده اشاره شود و همچنین آیات مربوط به آ ن را از قرآن استخراج کرده و ابعاد مختلف آن را با استناد به کتب تفسیر و متون عرفانی توضیح بدهد، هر چند در این رساله بخشی از اندیشه های عرفانی عطّار در مورد کرامت، ولی و پیر مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته و لی یک نتیجه ی کلّی بدست آمد و آن اینکه: عطّار به وجود معجزه و کرامت اعتقاد داشته و سرچشمه و صدور آن دو را منبع لایزال الهی می داند .او با بکارگیری مفاهیم عرفانی و مضامین عالی قرآن راجع به کرامات و معجزات و با اشاره به این موضوع در اشعار خود اعتقاد راستین خود را به این مسائل نشان داده ؛ محبوبیّت و مقبولیّت وشهرت عطّار در گرو همین مفاهیم و مضامین عالی عرفانی در قالب کلام موزون است.
این رساله از یک مقدمه و دو فصل تشکیل شده است.
در قسمت مقدمه کلیاتی در مورد اهمیّت موضوع و نیروهای ماوراء طبیعی و خارق عادات و تصدیق و تبعید آن نیروها و همچنین به اختصار درباره زندگینامه عطّار و آثار عطّار و اندیشه های عرفانی عطّار سخن گفته شده است.
در فصل اول تعاریف مربوط به معجزه وکرامت، استدراج ، ولی، نبی، از دیدگاه قرآن ، عرفا، مؤلفین، و وجه افتراق آن ها، اثبات و اظهار کرامات، کتمان کرامات، اقسام کرامات از دیدگاه ژنده پیل و انواع کرامات در آثار عطّار و تعاریفی در مورد پیر، شیخ ، صوفی، عارف آورده و پیام های عرفانی مورد تحلیل قرار گرفته است.
در فصل دوّم به معجزات انبیاء الهی و کرامات اولیاء که اکثراً در منظومه های عطّار به آنها اشاره شده است، پرداخته ایم .
فهرست منابع و مآخذ
۱ـ قرآن مجید
۲ـ آشتیانی ، سید جلال الدین : شرح مقدّمه قیصری بر فصوص الحکم محیی الدین ابن عربی ، تهران ، دقتر تبلیغات اسلامی ، ۱۳۶۵ .
۳ـ آن مارشل شمیل : ابعاد عرفانی اسلام ، ترجمه و توضیح عبدالرحیم گواهی ، تهران ، نشر فرهنگ اسلامی، چاپ دوم ، ۱۳۷۵ .
۴ـ ابن سینا : انتشارات و تنبیهات ، ترجمه ی و شرح حسن ملک شاهی ، تهران ، سروش ۱۳۶۳ .
۵ـ ابوطالب مکّی : محمد بن علی : قوت القلوب فی معامله المحبوب، طبع قاهره ، احمد البابی الحلبی ، ۱۳۱۰.
۶ـ اردبیلی ، ابن بزّاز : صفوه الصفا، ترجمه ی غلامرضا طباطبایی مجد، تهران ، زریاب ۱۳۷۶.
۷ـ انصاری ، عبدالله بن محمد : طبقات الصوفیه ، مقابله و تصحیح محمد سرور مولائی ، تهران ، توس ۱۳۶۲.
۸ ـ : مجموعه رسائل فارسی ، ج ۱ ، تصحیح محمد سرور مولایی چاپ دوم ، انتشارات طوس ، ۱۳۷۷ .
۹ـ بهاء الدین ولد : معارف ، به اهتمام بدیع الزمان فروزان فر ، تهران ، وزارت فرهنگ ، ۱۳۳۸.
۱۰ـ تهانوی ، محمد بن علی : کشّاف اصطلاحات الفنون ، بیروت ، دارمات .
۱۱ـ تفلیسی محقق ، جیش بن ابراهیم ، مهدی و ابولفضل :وجوه قرآن ، انتشارات بنیاد قرآن ، ۱۳۶۰ .
۱۲ – جام ، شیخ احمد (ژنده پیل : ا نس التائبین ،تصحیح علی فاضل ، تهران، توس، ۱۳۶۸)
۱۳ـ جامی ، عبدالرحمن : نفخات الانس من حضرات القدس ، تصحیح و تعلیق محمود عابدی ، تهران ، ۱۳۷۰.
۱۴ـ : نفخات الانس من حضرات القدس ، با مقدمه توحیدی پور ، چاپ محمودی ، ۱۳۳۷.
۱۵ـ جرجانی ، علی بن محمد : التعریفات ، چاپ مصر ، مطبعه البابی ، ۱۹۳۸ .
۱۶ـ جوادی آملی : کرامت در قرآن ، چاپ سوم ، مقابل دانشگاه ، ابتدای ۱۲ فروردین ، ۱۳۷۲.
۱۷ـ جمال الدین ابوروح و لطف الله بن ابن سعیدبن ابی سعید : حلاوت و سخنان ابوسعید ابولخیر ، تصحیح محمد رضا شفیع کدکنی ، تهران ، آگاه ، ۱۳۷۱ .
۱۸ـ خرقانی ، احمدبن حسین بن الشیخ : دستورالجمهور فی مناقب سلطان العارفین و ابویزید طیفوی ، تصحیح و کوشش دانش پژوه ، ایرج افشار ،مرکز پژوهشی میراث مکتوب ، ۱۳۸۸.
۱۹ – دهخدا، علی اکبر : لغت نامه ی دهخدا، بنیاد لغت نامه ،(؟)
۲۰ـ رازی ، فخرالدین : تفسیر کبیر ، مصر ، دارالفکر ، ۱۹۸۱ .
۲۱ـ رازی ، نجم الدین ( نجم دایه) : مرصاد العباد مِنَ المبداء الی المعاد به اهتمام دکتر محمد امین ریاحی ، چاپ اول ، نشر کتاب ، ۱۳۵۲.
۲۲ـ رجایی ، بخارایی ، احمد علی : فرهنگ اشعار حافظ.
۲۳ـ رضازاده شفق تبریزی : تاریخ ادبیات ایران ، چاپ وزارت فرهنگ ، ۱۳۴۸
۲۴ـ زرین کوب ، عبدالحسین : ارزش میراث صوفیه ، تهران ، امیر کبیر ، چاپ هشتم ، ۱۳۷۷ .
۲۵ـ : بحر در کوزه ، تهران ، علمی ، ۱۳۶۶ .
۲۶ـ : دنباله جستجو در تصوف ایران ، تهران ، امبیر کبیر ، ۱۳۸۲ .
۲۷ – سجادی ، ضیاء الدین : فرهنگ اصطلاحات عرفانی
۲۸ـ سراج طوسی ، ابونصر عبدا لله بن علی : اللّمع فی التصوف ، طبع نیکلسون ، لیدن ، ۱۹۴۴.
۲۹ـ سلطان ولد : ولد نامه ، تصحیح جلال الدین همایی ، اصفهان ، نشر هما ، ۱۳۷۶.
۳۰ـ سلمی ، عبدالرحمن : طبقات الصوفیه ، تحقیق نورالدین شربیه ، مصر ، دارالکتب العربی،۱۹۵۳.
۳۱ـ سمرقندی ، دولت شاه : تذکره الشعراء به کوشش رمضانی ، انتشارات کلاله خاور ، تهران ، ۱۳۳۸.
۳۲ – سیاح ، احمد: فرهنگ جامع نوین ، ترجمه المنجد ،چاپ دوم، انتشارات اسلام، ۱۳۷۸.
۳۳ـ شبستری ، شیخ محمود : هزار گنج ، شرح مثنوی گلشن راز ، تالیف دکتر حسین امین لو ، انتشارات کیمیا ، ۱۳۸۴ .
۳۴ – شروانی، زین العابدین : ریاض السیاحه ، انتشارات سعدی تهران ، ۱۳۳۹.
۳۵ـ شفیعی کدکنی ، محمدرضا : تازیانه سلوک ، چاپ دوم ، انتشارات آگاه ، ۱۳۷۶.
۳۶ـ شوشتری ، قاضی نورالدین : مجالس المومنین ، ج۲ ، تهران ، ۱۳۸۶.
۳۷ـ شیرازی ، خواجه دیوان حافظ : به کوشش دکتر خلیل خطیب رهبر ، تهران ، ۱۳۷۶.
۳۸ – صدری نیا ، باقر، فرهنگ ماثورات متون عرفانی ، چاپ اول ، انتشارات سروش ، ۱۳۸۰.
۳۹ـ طباطبایی ، محمد حسین : المیزان فی تفسیر قرآن ، ترجمه ناصر مکارم شیرازی ، تهران مرکز نشر فرهنگی رجا،۱۳۶۴ .
۴۰ـ : تفسیر المیزان ، انتشارات بنیاد علمی علامه طباطبایی ، ۱۳۶۴ .
۴۱ – عبادی ، قطًب الدین : التصفیه فی احوال متصوفه ، تصحیح غلامحسین یوسفی ، تهران ، بنگاه ترجمه و نشر کتاب ، ۱۳۵۸.
۴۲ـ عتیق نیشابوری ، ابوبکر ، مشهور به سورآبادی : تفسیر سور آبادی ( تفسیر التفاسیر ) به تصحیح سعیدی سیرجانی ، فرهنگ نشر نو ، تهران ، ۱۳۸۱ .
۴۳ـ عطار ، فریدالدین : تذکره الاولیاء ، نسخه نیکلسون ، کوشش آ.توکلی ، ۱۳۸۴.
۴۴ـ : اسرار نامه ، مقدمه و تصحیح و تعلیقات محمدرضا شفیعی کدکنی ، تهران ، ۱۳۸۶.
۴۵ـ : منطق الطیر ، مقدمه و تصحیح و تعلیقات محمدرضا شفیعی کدکنی ، تهران ، سخن ۱۳۸۸ .
۴۶ـ : مصیبت نامه ، تصحیح و تعلیقات تیمور ، برهان لیمودهی ، تهران ، سنایی ، ۱۲۸۲.
۴۷ـ علاالدوله سمنانی : احمد بن محمد ، الحروه لاهل الخلوه ، تصحیح و توضیح نجیب مایل هروی ، تهران ، انتشارت مولی ، ۱۳۶۲.
۴۸ـ : احمد بن محمود ، چهل مجلس یارساله اقبالیه ، تصحیح و تعلیق نجیب مایل هروری ، تهران ، ادیب ، ۱۳۶۶.
۴۹ـ غزالی ، محمدبن محمد : کیمیای سعادت ، به کوشش حسین خدیوجم ، تهران ، وزارت فرهنگ و آموزش عالی و علمی و فرهنگی.
۵۰ـ غفوری حجه الله : داستان معجزات انبیاء و اولیاء ناشر ، انتشارات لیالی ، ۱۳۸۶.
۵۱ـ غنی ، قاسم : تاریخ تصوف در اسلام ج ۲ ، انتشارات زوار ، ۱۳۷۴ .
۵۲ – فانی ، کامرانی و خرمشاهی بهاء الدین : فرهنگ موضوعی قرآن مجید ، انتشارات ناهید ، ۱۳۷۶ .
۵۳ – فروزان فر ، بدیع الزمان : شرح مثنوی شریف ، انتشارات علمی فرهنگی ، ۱۳۷۵.
۵۴ـ قشیری ، عبدالکریم بن هوازن : ترجمه رساله قشیری : تصحیح ، بدیع الزمان ، فروزان فر ، تهران ، بنگاه ترجمه ، ۱۳۴۵ .
۵۵ـ : ترجمه رساله قشیری : تصحیح ، بدیع الزمان ، فروزان فر، چاپ هشتم ، انتشارات علمی و فرهنگی ، ۱۳۷۹ .
۵۶ـ قمی ، حاج شیخ عباس : مفاتیح الجنان ، انتشارات جاویدان ، ۱۳۷۶ .
۵۷ـ قندهاری ، نظام الدین : قواعد العرفا و آداب الشعرا ، به اهتمام احمد مجاهدی ، تهران ، سروش ، ۱۳۷۴.
۵۸ـ کاشانی ، عزّالدین محمد بن علی : مصباح الهدایه و مفتاح الکفایه ، تصحیح جلال الدین همایی ، تهران، موسسه نشر هما ، ۱۳۷۶ .
۵۹ـ کرمانی ، اوحدالدین : مناقب ، تصحیح بدیع الزمان فروزانفر ، تهران ، بنگاه ترجمه و نشر کتاب ، ۱۳۴۷.
۶۰ـ کرمانی ، عماد فقیه : پنج گنج ( طریقت نامه ) ، به اهتمام رکن الدین همایون فرخ ، انتشارات دانشگاه ملی ایران ، ۲۵۲۸ .
۶۱ـ کلابادی ، ابوبکر بن محمد : خلاصه شرح تعرف ، تصحیح احمد علی رجایی ، تهران ، بنگاه ترجمه و نشر کتاب ، ۱۳۴۹ .
۶۲ـ کلابادی ، ابوبکر بن محمد : التعرّف لمذهب اهل التصوف: متن و ترجمه محمد جواد شریعت ، تهران، انتشارات طیر ، ۱۳۷۱ .
۶۳ـ لاهیجی ، محمد ، مفاتیح الاعجاز فی شرح گلشن راز ، با مقدمه کیوان سمیعی ، تهران ، انتشارات سعد، ۱۳۷۱ .
۶۴ـ محمود بن عثمان ، فردوس المرشدیه فی اسرار الصمدیه ، به کوشش ایرج افشار ، تهران ، انتشارات آثار ملی ، ۱۳۳۳.
۶۵ـ مجلسی محمد تقی : بحار الانوار ، ج۱۳ ، تهران ۱۳۰۴.
۶۶ ـ مجلسی محمد باقر : حیاه القلوب تاریخ انبیا ، ناشر آدینه سبز ، ۱۳۸۸.
۶۷ – مدرس رضوی ، محمد تقی : تعلیقات حدیقه سنایی ، انتشارات علمی ، ۱۳۶۴.
۶۸ـ مستملی بخاری ، ابو ابراهیم اسماعیل بن محمد : شرح التعرّف ، تصحیح محمد روشن ، تهران ، اساطیر،۱۳۶۵ .
۶۹ – معین ، محمد : فرهنگ فارسی ، چاپ هشتم ، انتشارات امیر کبیر ، ۱۳۷۱.
۷۰ – موسوی ، سید محمد مهدی : تاریخ انبیاء از آدم تا خاتم ، ناشر انتشارات جمهوری با تصحیح ویرایش رضا مرندی .
۷۱ـ مولوی ، جلال الدین محمد : مثنوی معنوی ، تصحیح رینولد نیلکسون ، تهران ، توس ، ۱۳۷۵.
۷۲ـ مولوی ، جلال الدین محمد : فیه ما فیه ، تصحیح بدیح الزمان فروزان فر ، تهران ، امیر کبیر ، ۱۳۶۲ .
۷۳ـ میبدی ، احمد بن محمد : کشف الاشرار وعده الابرار ، به سعی و اهتمام علی اصغر حکمت ، تهران ، امبیر کبیر ، ۱۳۶۳ .
۷۴ـ میهنی ، محمد بن منور : اسرار التوحید ، تصحیح و تعلیق محمد رضا شفیعی کدکنی ، تهران ، آگاه ، ۱۳۶۷.
۷۵ـ نعمانی شبلی هندی : شعرالعجم ، ج ۲ ، ترجمه فخرداغی گیلانی ، دنیای کتاب تهران ، ۱۳۶۳.
۷۶ـ نیلکسون رینولد: عرفان عارفان مسلمان ، ترجمه اسدالله آزاد ، مشهد ، دانشگاه فردوسی مشهد ، ۱۳۷۱.
۷۷ـ هجویری ، علی بن عثمان : کشف المحجوب تصحیح والنتین ژوکوفسکی ، با مقدمه قاسم انصاری ، تهران ، ۱۳۵۸ .
۷۸ – یا حقی ، محمد جعفر : فرهنگ اساطیر و اشارات داستانی در ادبیات فارسی ، چاپ دوم ، انتشارات سروش ، ۱۳۷۵.
The analysis of master”s iwith regarding to “Mantegol teir ,Asrarnameh mosibatnameh attar – neishabory.
Abstract
The writer of this article tries to analyze one of the Islamic mysticism aspects which is called “Olyai””. Token is singular works which ordinary people are not able to do them and God’s messengers can to them by connecting to God. He gives different definitions of miracle by theosophists and authors to clarify its difference with “Estedraj”, and then he comes to the difference of prophet’s miracles and Olyai”s tokens by giving reference to holy Quran verses and theosophists and Sufis discussions and later he gives definitions of “Vali”, “Sheikh”, “Sufi”, “Pir”, then he mentions the kinds of miracle and tokens in Attar works by seeking help from his works like “Tazkeratolyia” which is in prose and his poems.
The writer by choosing this subject has started to analyze and research in three of Attar mystic verses called “Manteghoteir” ,”Asrarsname”,”Mosibatname”, and by thinking in literature of this works he has been in research of related concepts to miracle and token, the importance of “Pir” in Attar thoughts, relation of “Morid va Morad” and“”Val va Nabi”.
Regarding miracle of each prophet we have tried to mention verses which have cited in “Manteghoteir”, “Asrsrname”, “Mosibatname”, and we have derived holy verses of Quran related to it and then explained its different aspects by using of interpretation books and mystic texts. It have been analyzed in this article some of Attar’s mystic thoughts about token, “Vali” and “Pir”, and a general result has been obtained which is Attar believed in miracle and token and he considered their resource and emission in God. Attar by using mystic concepts and Quran’s great subjects related to tokens and miracles and by mentioning to this matter in his poems shows his true belief toward them. Attar’s popularity and fame is associated to this great mystic subjects and concepts in the form of rhythmic language.
This article consists of one introduction and two chapters.
In introduction we have explained about importance of the subject, weird and singular forces, admission and proscription of these forces as well as Attar’s biography and his works and his mystic thoughts.
In chapter one definitions of miracle, token ,”Estedraj”,”Vali”,”Nabi” in the opinion of holy Quran, theosophists, authors and their difference ,proof , token expression, token reservation, its kinds in the opinion of “Jhendepil” and in Attar works have been explained, and different definitions of “Pir”,” Sheikh”,” Sufi”,” theosophist” and other mystic concepts have been analyzed.
In chapter two we have mentioned about prophet”s miracles and Olyia”s tokens in Attar works.
Key words: Attar Neyshabori, Manteghoteir, token, miracle, Vali, Nabi, Pir.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 