فایل ورد کامل مقاله بررسی تطبیقی نقش خوابگاه‌های دانش‌آموزی در افزایش یا کاهش احساس غربت دختران خوابگاهی و غیرخوابگاهی مقطع متوسطه شهرستان گناباد


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
1 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل مقاله بررسی تطبیقی نقش خوابگاه‌های دانش‌آموزی در افزایش یا کاهش احساس غربت دختران خوابگاهی و غیرخوابگاهی مقطع متوسطه شهرستان گناباد دارای ۲۱ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل مقاله بررسی تطبیقی نقش خوابگاه‌های دانش‌آموزی در افزایش یا کاهش احساس غربت دختران خوابگاهی و غیرخوابگاهی مقطع متوسطه شهرستان گناباد  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله بررسی تطبیقی نقش خوابگاه‌های دانش‌آموزی در افزایش یا کاهش احساس غربت دختران خوابگاهی و غیرخوابگاهی مقطع متوسطه شهرستان گناباد،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله بررسی تطبیقی نقش خوابگاه‌های دانش‌آموزی در افزایش یا کاهش احساس غربت دختران خوابگاهی و غیرخوابگاهی مقطع متوسطه شهرستان گناباد :

چکیده:

احساس غربت؛ استرس یا اختلالی است که در خانواده به علت جدایی واقعی یا پیش بینی شده از خانواده به وجود می آید. در این تحقیق که میزان احساس غربت را در دانش آموزان دختر خوابگاهی و غیرخوابگاهی مورد بررسی قرار می دهد به یکی از عوامل اصلی که سکونت در خوابگاه می باشد اشاره شده است و سعی شده است که اهمیت این موضوع در جریان آموزش نشان داده شود. فرضیه اصلی تحقیق عبارت است از اینکه : به نظر می رسد بین میزان احساس غربت دانش آموزان خوابگاهی و دانش آموزان غیرخوابگاهی تفاوت وجود دارد. در این پژوهش از ابزار پرسشنامه و جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر خوابگاهی و غیرخوابگاهی مقطع متوسطه شهرستان گناباد و از روش آمار توصیفی، علی ـ مقایسه ای استفاده شده است. حجم نمونه انتخابی ۱۲۵نفر و روش جمع آوری اطلاعات به روش میدانی با استفاده از پرسشنامه احساس غربت فن فیلیت می باشد. برای بررسی روایی آزمون از روایی سازه و روایی همگرا استفاده شد. اعتبار آزمون با استفاده از روش آلفای کرونباخ برای دانشجویان دختر ۰/۸۹۹ و دانشجویان پسر ۰/۸۸۵ به دست آمد. یافته های این تحقیق نیز نشان داد که احساسغربت در تمامی دانش آموزان خوابگاهی و غیر خوابگاهی وجود دارد احساس غربت پدیدهای عام و رایج در میان دانشآموزان دختر غیربومی و ساکن خوابگاههای دانشآموزی میباشد که ارتباط مثبت و معنیداری با میزان نیاز فرد به دلتنگی برای خانواده، دوستان و دیگران دارد.

کلمات کلیدی: دانشجو، خوابگاه ، دلتنگی ، غربت

مقدمه

هر ساله دانش پژوهان زیادی خانه را به قصد ورودبه مقطع بالاترتحصیلات (دبیرستان و دانشگاه) ترک میکنند. این امر به همان اندازه که برای فرد فرصت های جدید به وجود می آورد. وی را با چالش ها و عوامل تنش زا روبرو می کند که به نحوی اجتناب ناپذیر با چنین انتقالی همراهند. به طور اخص عوامل به ستوه آورنده هیجانی، تنیدگی زاهای اجتماعی نامیده میشوند که یکی از آنها احساس غربت نسبت به دیار، خانواده و دوستانی است که در اثر نقل مکان ترک شده اند.(وان تیلبورگ و همکاران، ۱۹۹۶و یه و اینوز، .(۱۹۹۶ احساس غربت؛ استرس یا اختلالی است که به علت جدایی واقعی یا پیش بینی شده از خانواده به وجود می آید و یا به وسیله تفکر طولانی و دل مشغولی نسبت به خانه و دیگر چیزهای مورد علاقه توصیف می شود. احساس غربت یک احساس طبیعی است. گذشته از این یک پدیده رشدی نرمال است و احساس غربت همیشه مانند یک لایه نقره ای خواهد بود. بعضی از روانشناسان شواهدی قوی از احساس غربت بین والدین و بچه ها وقتی که از همدیگر دورمی شوند به دست آورده اند. به راحتی می توان گفت که عشق اساس و زیربنای احساس غربت است. (مالنووسکی و توربر، .(۲۰۰۹

پدیده احساس غربت عبارتست از وضعیت پیچیده شناختی،انگیزشی و هیجانی خاصی کهبا اشتغالات ذهنی فراوان در موردمحیط قبلی و تمایل به بازگشت به سمتن همراه است و معمولا با خلق افسرده و علائم مختلف روانی ـ تنی تجربه می شود (بن و همکاران، .(۲۰۰۵ احساس غربت به مجموعه ای از احساسات ناخوشایند و بعضاً غیر قابل تحمّل اطلاق می شود که پس از ترک خانه، خانواده، دوستان و محیط مأنوس زندگی تجربه میشوند. احساس غربت بیانگر یک حالت انگیزشی ـ شناختی پیچیده است که در اصل بر احساس فقدان و دلتنگی نسبت به خانواده، دوستان و محیط زندگی متمرکز می شود (فیشر و هود،.(۱۹۹۸ احساس غربت یکی از عوامل آسیب زایی است که منجر به افسردگی و اضطراب می شود (تابع بردبار و همکاران، .(۱۳۸۷ و پدیده ای شایع در جمعیت دانشجویی است(وان تیلبورگ و همکاران، .(۱۹۹۶ فیشر (۱۹۸۹)وفن

۱

فیلیت (۲۰۰۷) اظهار می دارند که در مجموع ۵۰ الی ۷۰ درصدافراد حداقل یکبار در عمرخویش احساس غربت را تجربه کرده اند.اما احساس غربت پدیده شایع در جمعیت دانشجویی است و بررسی آن ضروری به نظر می رسد.به علاوه در شرایط تحصیلی، احساس غربت شدید در بین نوجوانان و جوانان می تواند منجربه مشکلات تحصیلی، حواسپرتی، عزت نفس پایین و یا افکار و رفتارهای وسواسیگردد. بنابراین توجه به این پدیده و بررسی آن می تواند در پیشگیری از موارد مذکور موثر واقع شود. به منظور بررسی این پدیده، مولفین مختلف ابزارهای متفاوتی را تدوین و به کار گرفته اند، اما در هیچیک از این ابزارها، مفاهیم نظری کلیدی که پدیده احساس غربت بر اساس آنها تبیین می شود، در نظر گرفته نشده و به طور دقیق مورد سنجش قرارنگرفته اند.تنها ابزاری که بر پایه قالبهای نظری که احساس غربت را توجیه می کنند، تدوینشده پرسشنامه ۴۵ ماده ای فن فلیتمی باشد.در مجموع یک ابزار مناسب برای ارزیابی احساس غربت می باید حاوی این مولفه ها باشد:ادراک از دست دادن چهره های حمایتگر(اعم از خانواده و دوستان)، ادراک مطالبات محیطی افزایش یافته(مسئله سازش)، مقابله ناموثر(نشخوار فکری) و

شرایط هیجانی متعاقب (احساس تنهایی). فن فیلیت در پرسشنامه خود به تمامی این حیطه ها پرداخته است. با توجه به تعداد روز افزون دانش آموزان و دانشجویانی که برای ادامه تحصیل به شهرهای دیگر نقل مکان می کنند، بررسی این پدیده ضروری به نظر می رسد.

استین و گرین در سال در سال ۱۹۸۸ گزارش کردند که دانشجویان سال اول پدیده های تنیدگی زای زیادی را به علت تغییر محیط زندگی تجربه می نمایند(والریت و لانری،.(۱۹۵۵ برت (۱۹۹۳) و لو (۱۹۹۰) این پدیده را در گروهی از دانشجویان سال اول استرالیایی و چینی بررسی کردند و دریافتند که همگی به درجاتی از احساس غربت مبتلا بودند.همچنین کاردن و فیشت (۱۹۹۱) در مطالعه خود دریافتند که ۱۹ درصد دانشجویان آمریکایی و ۷۷ درصد دانشجویان ترکیه ای در سال اول می توانستند در رده مبتلایان به احساس غربت قرار گیرند. دانشجویان سال اول که دچار احساس غربت می شوند ۳ برابر بیشتر از کسانی که دچار این احساس نیستند ترک تحصیل می کنند.(برت،.(۱۹۹۳ به طور خلاصه احساس غربت یک حالت انگیزشی- شناختی- هیجانی پیچیده است که حاکی از غمگینی، تمایل به بازگشت به خانه و زجر ناشی از تفکر در باره خانه است (فیشر و هود ، ۱۹۹۸ و .(۱۹۸۷ از دیدگاه روان شناسی، احساس غربت وضعیت پیچیده شناختی، انگیزشی و هیجانی خاص است که با اشتغالات ذهنی فراوان و تمایل به بازگشت به سمت آن همراه بوده و معمولا با خلق افسرده و علائم مختلف روان- تنی تجربه می شود(فیشر و هود، ۱۹۸۷ نقل از بن، هاروی، گیلبرت و آیرونز، .(۲۰۰۵ این پدیده واکنش طبیعی در برابر محیط جدید بوده و در عین حال پدیده ای بالقوه تضعیف کننده است.که افراد همه فرهنگ ها و گروه های سنی را تحت تاثیر قرار می دهد (وینتیلبرگ، وینگرهوئتس و ونهک،

.(۱۹۹۶ از آنجا که شرایط تحصیلی، احساس غربت شدید در بین نوجوانان و جوانان می تواند منجر به مشکلات تحصیلی، حواس پرتی، عزت نفس پایین و یا افکار و رفتارهای وسواسی گردد، بنابراین توجه به این پدیده و بررسی آن می تواند در پیشگیری از موارد مذکور موثر واقع شود.
کوهن ۱۹۸۸)؛ نقل از توکلی، (۱۳۷۷ در بررسی خود دریافت دانشآموزانی که در محیط شبانه روزی زندگی میکنند، حس مسئولیت پذیری بیشتری دارند. شادمهر (۱۳۷۲) نیز نشان داده است که محیط شبانه روزی بر حس تفاهم و حس همکاری و مسئولیت پذیری تاثیر مثبت میگذارد. آراد و بن آریوو (۱۹۹۵) هم در مطالعهای که روی دانشآموزان شبانه روزی انجام دادند، دریافتند که این گروه نسبت به مدرسه و همکلاسیهای خود احساس تعهد و مسئولیت پذیری بیشتری داشته و در موارد اضطراری تلاش میکنند به آنها کمک کنند. تامسوف و میتکالسکی (۱۹۹۹) نیز در تحقق خود این یافتهها را تایید کردند. پترسون و لومبرگ (۲۰۰۰) در پژوهش گستردهای درباره دانشآموزان شبانه روزی دریافتند این گروه مسئولیت پذیرتر، قابل اعتمادتر، متعهدتر و پیشرفت مدارتر از همتایان خود در مدارس روزانه هستند. ارکال و شکیل
(۲۰۰۰) نیز دانشآموزان شبانه روزی را مسئولیت پذیرتر از دانشآموزان سایر مدارس یافتند. سادئی (۱۳۷۲) و زارع (۱۳۷۷) نشان دادند که دانشآموزان مدارس شبانه روزی داراری روحیه همکاری، حس تعاون روحیه اجتماعی بالاتری هستند.
شاید اساسیترین مرحله مقابله با احساس غربت پذیرش آن است. دانش آموز باید بپذیرد که احساس غربت پاسخ طبیعی به احساس فقدان و جدایی از منابع ارضاء نیازهای عاطفیاش است. انکار و سهل انگاری این امر میتواند مشکلات متعددی برای او و خانوادهاش به بار آورد. پیش آگاهی درباره این مشکل، آمادگی روحی برای مقابله با احساس غربت است و از شدت تنیدگی و استرس میکاهد. از آنجا که مطالعه ای در زمینه بررسی وضعیت احساس غربت دانش آموزان دختر مقطع متوسطه، یافت نشد و به نظر می رسید دانش آموزان ساکن خوابگاه به دلیل دوری از خانواده بیشتر در معرض خطر باشند، لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان احساس غربت در دانش آموزان دختر غیر خوابگاهی و ساکن خوابگاههای مدارس شبانه روزی شهرستان گناباد در سال تحصصیلی ۱۳۹۲ -۹۳ انجام شد. لذا در این تحقیق سعی شده است که اهمیت این موضوع در جریان آموزش نشان داده شود.

هدف کلی این تحقیق بررسی عوامل موثر خوابگاهی بر میزان افزایش یا کاهش احساس غربت دانش آموزان دختر خوابگاهی و غیر خوابگاهی مقطع متوسطه می باشد. هدف های جزئی نیز شامل بررسی عوامل فردی و محیطی داخل و خارج خوابگاه ها بر افزایش یا کاهش احساس غربت دانش آموزان دختر مقطع متوسطه و بررسی زیر مقیاسهای پرسشنامه احساس غربت و مقایسه آن با دانش آموزان خوابگاهی و غیرخوابگاهی می باشد.فرضیه های تحقیق عبارتند از:

– به نظر می رسد بین میزان احساس غربت دانش آموزان خوابگاهی و دانش آموزان غیرخوابگاهی تفاوت وجود دارد.شمین همایش سراسری آسیب های پنهان زیست دانشجویی

– به نظر می رسد بین دوری دانش آموزان از اعضای خانواده و افزایش احساس غربت رابطه وجود دارد؟

– به نظر می رسد بین احساس تنهایی در محیط خوابگاه و افزایش احساس غربت رابطه وجود دارد؟
– به نظر می رسد بین دوستان دانش آموز در محیط خوابگاه و کاهش احساس غربت رابطه وجود دارد؟
– به نظر می رسد دانش آموزانی که در مناطق شهری ساکن هستند احساس غربت کمتری نسبت به دانش آموزان ساکن مناطق روستایی دارند؟
– به نظر می رسد بین ناسازگاری با محیط های جدید و افزایش احساس غربت در دانش آموزان خوابگاهی رابطه وجود دارد؟
– به نظر می رسد بین میزان سازه های احساس غربت دانش آموزان مدارس روزانه و دانش آموزان شبانه رابطه وجود دارد؟
– نظر می رسد بین میزان سازه های احساس غربت دانش آموزان مدرسه محمودیه و دانش آموزان مدرسه ثامن رابطه وجود دارد؟
– به نظر می رسد بین میزان سازه های احساس غربت دانش آموزان مدرسه محمودیه و دانش آموزان مدرسه ارض اقدس رابطه وجود دارد؟
– به نظر می رسد بین میزان سازه های احساس غربت دانش آموزان مدرسه محمودیه و دانش آموزان مدرسه فدک رابطه وجود دارد؟
– به نظر می رسد بین میزان سازه های احساس غربت دانش آموزان مدرسه ثامن و دانش آموزان مدرسه فدک رابطه وجود دارد؟
– به نظر می رسد بین میزان سازه های احساس غربت دانش آموزان مدرسه ارض اقدس و دانش آموزان مدرسه فدک رابطه وجود دارد؟
– به نظر می رسد بین میزان سازه های احساس غربت دانش آموزان پایه تحصیلی اول و دانش آموزان پایه تحصیلی دوم رابطه وجود دارد؟
– به نظر می رسد بین میزان سازه های احساس غربت دانش آموزان پایه تحصیلی اول و دانش آموزان پایه تحصیلی سوم رابطه وجود دارد؟
– به نظر می رسد بین میزان سازه های احساس غربت دانش آموزان پایه تحصیلی دوم و دانش آموزان پایه تحصیلی سوم رابطه وجود دارد؟
روش پژوهش

در این پژوهش از ابزار پرسشنامه بهره جسته ایم. جامعه آماری ما در این پژوهش، کلیه دانش آموزان دختر خوابگاهی و غیرخوابگاهی مقطع متوسطه، مدارس شهرستان گناباد می باشند.که از این مقدار ۱۲۵ نفر در این پژوهش شرکت داشته اند. در این پژوهش از روش آمار توصیفی، علی ـ مقایسه ای استفاده و حجم نمونه انتخابی ما از ۱۲۵نفر حاضر، ۶۵ نفر دانش آموزان دختر روزانه (غیرخوابگاهی–مناطق شهری) و ۶۰ نفر دانش آموزان دختر شبانه (خوابگاهی–ساکن مناطق روستایی ) می باشند.که از چهار دبیرستان دخترانه ثامن الائمه کاخک(۳۱نفر)،دبیرستان نمونه دولتی محمودیه ۳۱) نفر)، هنرستان کار و دانش فدک ۳۱) نفر) و هنرستان ارض اقدس ۳۲) نفر) می باشند. روش جمع آوری اطلاعات به روش میدانی با استفاده از پرسشنامه احساس غربت فن فیلیت، که در اختیار دانش آموزان دختر خوابگاهی و غیرخوابگاهی مقطع متوسطه مدارس شهرستان گناباد قرار داده شده است، صورت گرفت. در هنگام ارائه پرسشنامه، راهنمایی های لازم در زمینه شیوه پاسخ دهی به این نکته اشاره شده که افراد از ذکر نام و نام خانوادگی، به علت رعایت اخلاق در پژوهش و حفظ اسرار دانش آموزان خوداری نمایند. این پژوهش از نظر روش گرد آوری داده ها، توصیفی واز نوع علی-مقایسه ای است. پرسشنامه احساس غربت مقیاسی ۴۵ ماده ای است که حاوی ۵ عامل می باشد که توسط فن فیلیت((۲۰۰۱ ساخته شده است. این پنج عامل عبارت است از: -۱دلتنگی برای خانواده-۲ احساس تنهایی-۳ دلتنگی برای دوستان-۴ مشکلات در سازش-۵ نشخوار فکری درمورد خانه. در ضمن این پرسشنامه حاوی ۳ ماده تکمیلی نیز می باشد که دو ماده اول(۴۶و(۴۷فراوانی تجربه احساس غربت را در موقعیت کنونی و در گذشته و ماده آخر((۴۸ شدت احساس غربت را می سنجد.

به هر یک از گزینه های هرگز، کمی، متوسط، زیاد و خیلی زیاد به ترتیب نمره ۱، ۲، ۳، ۴ و ۵ داده می شود. نمره کلی احساس غربت آزمودنی ها از جمع جبری امتیازات داده شده به سؤال ها به دست می آید. حداقل نمره در این آزمون ۳۶ و حداکثر ۱۸۰ است. نمره های بالا در این آزمون معرف احساس غربت بالای فرد و نمره های پایین آن نشان دهنده احساس غربت پایین است. برای بررسی وضعیت آزمودنی در عامل های آزمون باید نمره خام مربوط به سؤال های آن عامل جمع شود. اعتبار آزمون احساس غربت با استفاده از روش آلفای کرونباخ برای دانشجویان دختر ۰/۸۹۹ و دانشجویان پسر ۰/۸۸۵ به دست آمد (زارع و امین پور، .(۱۳۹۰ با استفاده از روش آلفای کرونباخ برای هر یک از عوامل دلتنگی برای خانواده (۰/۹۰)، میل برگشت به موطن (۰/۸۵)، سازگاری (۰/۸۷)، احساس تنهایی (۰/۸۸) و دلتنگی برای افراد و محیط آشنا (۰/۸۰) به دست آمد که همگی نمایانگر ثبات درونی بالای این آزمون هستند. برای بررسی روایی آزمون از روایی سازه و روایی همگرا
استفاده شد.
از نظر توزیع در مدارس و توزیع از نظر محل سکونت دانش آموزان به قرار زیر بودند:
سطوح فراوانی درصد
روزانه ۶۵ ۵۲
شبانه ۶۰ ۴۸
کل ۱۲۵ ۱۰۰

جدول : ۱-۱ توزیع آزمودنی ها از نظر سکونت با توجه به جدول ۱-۱ حدود ۵۲ درصد نمونه آماری معادل ۶۵ نفر را دانش آموزان غیرخوابگاهی و ۴۸ درصد نمونه آماری معادل ۶۰ نفر را دانش آموزان خوابگاهی تشکیل داده اند.

سطح فراوانی درصد
محمودیه ۳۱ ۲۴,۸
ارض اقدس ۳۲ ۲۵,۶
فدک ۳۱ ۲۴,۸
ثامن الائمه ۳۱ ۲۴,۸
کل ۱۲۵ ۱۰۰

جدول :۱-۲ توزیع آزمودنی ها بر اساس مدرسه

با توجه به جدول ۱-۲ حدود ۲۵,۶ درصد نمونه آماری معادل ۳۲ نفر، دانش آموزان مدرسه ارض اقدس می باشند.
سطح فراوانی درصد
اول ۴۰ ۳۲
دوم ۴۲ ۳۳,۶

سوم ۴۳ ۳۴,۴

کل ۱۲۵ ۱۰۰

جدول : ۱-۳ توزیع آزمودنی ها بر اساس پایه تحصیلی

با توجه به جدول ۱-۳ بیشترین سطح مورد بررسی ۳۴,۴ درصد یعنی دانش آموزان پایه تحصیلی سوم و تنها ۳۲ درصد، دانش آموزان پایه اول
تحصیلی می باشند. زیر مقیاسهای آزمون احساس غربت

متغیر حد نمره نمره فراوانی درصد
دلتنگی برای خانواده بیشترین نمره ۵۵ ۵ ۴
کمترین نمره ۱۷ ۱ ۰/۸

احساس تنهایی بیشترین نمره ۳۰ ۱ ۰/۸
کمترین نمره ۶ ۱ ۰/۸

میل برگشت به موطن بیشترین نمره ۴۲ ۳ ۲/۴
کمترین نمره ۹ ۲ ۱/۶

ناسازگاری با محیط بیشترین نمره ۲۹ ۲ ۱/۶
جدید کمترین نمره ۹ ۱ ۰/۸
دلتنگی برای دوستان بیشترین نمره ۱۵ ۱۶ ۱۲/۸
کمترین نمره ۳ ۲ ۱/۶

کل بیشترین نمره ۱۵۵ ۱ ۰/۸
کمترین نمره ۶۱ ۱ ۰/۸

جدول : ۱-۴ توزیع زیرمقیاسهای احساس غربت بر اساس بیشترین و کمترین نمره

با توجه به جدول ۱-۴ بیشترین نمره اخذ شده در سازه دلتنگی برای خانواده یعنی ۴ درصد دارای نمره ۵۵ و کمترین نمره در سازه دلتنگی برای دوستان یعنی ۱/۶ درصد دارای نمره ۳ می باشند.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.