فایل ورد کامل تحلیل دیدگاههای ادبی غرب از یونان باستان تا امروز
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل تحلیل دیدگاههای ادبی غرب از یونان باستان تا امروز دارای ۳۴ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل تحلیل دیدگاههای ادبی غرب از یونان باستان تا امروز کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
چکیده
۱ .مقدمه
۲.مواد و روش ها
۳ـ نتایج و مباحث
۳ـ۱ـ آراء یونانیان و غربی ها در باب ماهیت سخن ادبی
۳ـ۲ـ افلاطون و الهامی بودن شعر
۳ـ۳ـ ارسطو و ساختار شعر و سخن ادبی
۳ـ۴ـ دفاع سیدنی از نظریه ی ارسطو
۳ـ ۵ ـ جان درایدن و طبیعت عام بشری
۳ـ۶ـ وردزورث و حقیقت کلی شعر
۳ـ۷ـ کالریچ و آفرینندگی شعر
۳ـ ۸ ـ نظر شلّی در دفاع از شعر و سخن ادبی
۳ـ ۹ ـ نظریه ی ادبی فرمالیسم
۳ ـ ۱۰ـ نظریهی ساختار گرایی و ادبیات
۳ـ۱۱ـ نیچه و لذّت ادبی
۳ـ ۱۲ـ ابهام گرایی و پوچی در ادبیات
۳ـ۱۳ـ نظر ژان پل سارتر درباره ی ادبیات
۳ـ۱۴ـ مفهوم و ماهیت سخن ادبی در بین عرب ها
۳ـ ۱۵ـ تحلیل آراء حکما و نظریه پردازان ایرانی
۳ـ۱۶ـ مفهوم امروزی ادبیات
۳-۱۷- نظر خواجه نصیر درباره ی شعر و سخن ادبی
۳-۱۸- نظر کروچه درباره ی ادبیات
۳ـ۱۹ـ نتیجهگیری نهایی
منابع و مآخذ
چکیده
در تعریف واژه ی ادبیات، ماهیت، فواید و نقش آن در زندگی بشر و نیز در حوزه ها و کارکردهای عملی آن، از قدیمترین زمان تاکنون مباحث گوناگونی صورت گرفته است؛ برخی آنرا به مفهوم اخلاقی و برخی در معانی ادبی و عده ای نیز به هر دو مفهوم اخلاقی و ادبی آن به کار برده اند.
اما امروزه ادبیات با سایر علوم جدیدی چون روان شناسی، زبان شناسی و نقد ادبی پیوند خورده و اهمیت والایی پیدا کرده است.
اگر ما یک سیر اجمالی در آراء و نظریه های ادبی غربی ها داشته باشیم، با مطالعه ی آراء ادبی افلاطون، ارسطو، سیدنی، جان درایدن، جانسن و کالریچ و دیگران در می یابیم که:
اولاً جریان فکری ادبی که از ارسطو شروع و به کالریچ ختم می شود، متناسب با شرایط فرهنگ اروپایی است؛ به ین صورت که اگر در آراء آنها ابتدا موضوع اخلاقی در حوزه ی ادبیات دارای نقش و معنای خاصی بود، رفته رفته رنگ باخته و «لذت» جانشین «تعالیم اخلاقی» می گردد.
ثانیاً در تعریف ماهوی شعر و ادبیات با مشکلات و نارسایی های چندی روبه رو هستیم که تعمیم آن نظرها به آثار ادبی مهم دنیا، نه تنها مشکل، بلکه گاهی ناممکن و یا حداقل ضعیف می باشد.
در این مقاله ضمن تبیین و روشنگری جریانات تاریخی آراء ادبی غربی، که از اخلاق به التذاذ و از ایضاح به ابهام می گراید، سعی شده با کمک از نظریه های ادبی خواجه نصیر و بند کروچه و استفاده از مفهوم «شهود»، یک تعریف جامع و کاربردی تری از ادبیات ارائه شود تا گره گشای بسیاری از مشکلات ادبی و علمی ما باشد
مقدمه
در تعریف واژه ی «ادبیات» و تبیین «ماهیت» و «رویکردهای معرفتی» آن، از قدیم ترین زمان ها تاکنون، مباحث گوناگونی از طرف صاحب نظران به عمل آمده است.
امروزه نیز با توجه به پیشرفت های علمی جدید و ورود آن به حوزه های علوم انسانی و تعاملات اجتماعی و معرفتی آن با ادبیات، بیش از پیش توجه علما و اندیشمندان علوم انسانی را به خود معطوف داشته است.
“سقراط، افلاطون و ارسطو نخستین کسانی هستند که به طور رسمی درباره ی شعر و ادبیات، نظرهای متقن و منتقدانه ای بیان کرده اند.”(زرین کوب، ج۱، ۱۳۶۱،ص ۶).
“ظاهراً ارسطو هم اولین کسی بود که آثار قوه ی ذوق و عقل انسانی را، مانند آثار طبیعت، تابع قوانین و نوامیس کلی شمرد و شعر و ادبیات را در زمره ی فعالیت های ذهنی انسان و دارای وجود و ماهیت معرفتی به شمار آورد.”(زرین کوب، ج۲، ۱۳۶۱،ص۸۲۹).
ABSTRACT:
There have been controversies over the since ancienttime, definition and nature of literature as well as its domain and practical applications.
Some scholars have applied the term in a moral sense, where as some others have used it in the literary sense and still others have used it in both sense. However, today literature has achieved great importance through developing ties with new sciences suchas psychology, linguistics and literary criticism.
A brief review of the western liteary nations and theories and the study of literary views of Plato, Aristotle, Sidney, Drydon, Johnson, Colleridge and others reveal that:
First, the literay movement initiated by Aristotle and lived up to the time of Collridge was in line with the European culture That is to say, if at the beginning their views on moral in structions had a special sense and function, in the literary domain it would lose its influence through the ages and the theme moral instructions has been substituted by theme of ′enjoyment′ . Second, in defining poetry and literature we face problems and shortcomings which makes it difficult to generalize the views to great works of literature in the world.
This paper reviews and elaborates the western literary theories and the way in which they shifted from a theme of ′ moral teachings′ to ′enjoyment′ and from ′ enlightment′ to ′ ambiguity′ . By drawing upon the theories of Khaje – Nasir, Kroche, and the concept of ′intuition′ efforts have been made to offer a comprehensive and more functional definition of literature with the aim of paving the way to settle most of our literay and scientific controversies.
Keywords: ,Opinions ,Literary ,today,vision ,west ,criticism ,Greek.
منابع و مآخذ:
۱- ابن سینا؛ (۱۹۵۳م)، فن الشعر شفا، ضمیمه فن الشعر ارسطو، ترجمه عبدالرحمن بدوی، چاپ قاهره.
۲- احمدی، بابک(۱۳۷۵)؛ ساختار و تأویل متن، ج۱، تهران: نشر مرکز.
۳- ارسطو(۱۳۳۷)؛ هنر شاعری (بوطیقا)، ترجمه فتح اللّه مجتبایی، تهران: انتشارات اندیشه نو.
۴- اریک نیوتن(۱۳۶۶)؛ معنی زیبایی، ترجمه پرویز مرزبان، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
۵- اسلامی ندوشن، محمد علی (بی تا)؛ جام جهان بین، چاپ سوم، تهران انتشارات ابن سینا.
۶- افلاطون (۱۳۵۷)، آپالوژی. مجموعه آثار، ج۴، ترجمه محمد حسن لطفی، تهران: انتشارات خوارزمی.
۷- افلاطون، (۱۳۶۷)، دوره ی کامل، ترجمه محمد حسن لطفی، تهران: انتشارات خوارزمی.
۸- اقبالی، معظمه(۱۳۷۰)؛ شعر و شاعری در آثار خواجه نصیر، چاپ اول، تهران: انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
۹- بند کروچه(۱۳۶۷)؛ کلیات زیباشناسی، ترجمه فواد روحانی، چاپ سوم، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
۱۰- تروتان تودوروف؛ ۱۳۷۹، بوطیقای ساختارگرا، ترجمه محمد نبوی، تهران: انتشارات نشر مرکز.
۱۱- تهانوی، فاضل (۱۳۴۶)؛ کشاف اصطلاحات فنون، تهران: چاپ افست.
۱۲- جاحظ، ابوعثمان(۱۲۶۶ هـ .ق)؛ الحیوان، ج ۳، به تحقیق و شرح عبدالسلام محمد هارون، چاپ قاهره.
۱۳- جرجانی عبدالقاهر(بی تا)؛ دلائل الاعجاز، مصر چاپ مطبعه السعاده.
۱۴- جرجانی، میرسید شریف(۱۳۷۷)؛ تعریفات، ترجمه حسن سید عرب و سیما نوربخش، تهران: انتشارات فیروزان.
۱۵- جوزف هیلیس میلر؛ (۱۳۸۴)، درباره ی ادبیات، ترجمه: علی تقی زاده، کرمانشاه: انتشارات دانشگاه رازی.
۱۶- جی. ای. کادن؛ (۱۳۸۰)، فرهنگ ادبیات و نقد ، ترجمه: کاظم فیروزمند، تهران: انتشارات نشر شادگان.
۱۷- خواجه نصیر طوسی (۱۳۲۶ش)؛ اساس الاقتباس، به تصحیح مدرس رضوی، انتشارات دانشگاه تهران.
۱۸- دی سوسور و…؛(۱۳۸۰)، ساختگرایی و پسا ساختگرایی، گروه مترجمان، تهران: انتشارات حوزه هنری و تبلیغات اسلامی.
۱۹- دیوید دیچز (۱۳۶۹)؛ شیوه های نقد ادبی، ترجمه غلامحسین یوسفی و صدقیانی، چاپ دوم، تهران: انتشارات علمی.
۲۰- رابرت اسکولز؛ (۱۳۷۹)، در آمدی بر ساختارگرایی در ادبیات، ترجمه فرزانه طاهری،تهران: انتشارات آگاه.
۲۱- رز غریّب (۱۳۷۸)؛ نقد بر مبانی زیباشناسی و تأثیر آن در نقد ادبی، ترجمه دکتر نجمه رجایی، چاپ اول، مشهد: انتشارات دانشگاه فردوسی.
۲۲- رنه ولک و آستن وارن (۱۳۷۷)؛ نظریه ی ادبیات، ترجمه ضیاء موحد و پرویز مهاجر، چاپ دوم، تهران: انتشارات اندیشه های عصر نو.
۲۳- رنه ولک و مورگان فوستر و….(۱۳۷۰)؛ چشم اندازی از ادبیات و هنر، ترجمه غلامحسین یوسفی و صدقیانی، تهران: انتشارات معین.
۲۴- زرین کوب، عبدالحسین (۱۳۶۱)؛ فن شعر (بوطیقا)، تهران: انتشارات امیر کبیر.
۲۵- زرین کوب،عبدالحسین (۱۳۷۳)؛ نقد ادبی، (ج ۱و ۲)، چاپ سوم، تهران: انتشارات امیر کبیر.
۲۶- ژان پل سارتر (۱۳۶۳). ادبیات چیست؟ چاپ سوم، ترجمه ابوالحسن نجفی و مصطفی رحیمی، تهران : انتشارات زمان.
۲۷- سیدحسینی، رضا؛ (۱۳۵۸)، مکتب های ادبی، ۲ جلد، تهران: انتشارات زمان.
۲۸- شمس قیس رازی (۱۳۶۰)؛ المعجم فی معاییر اشعار العجم، به تصحیح محمد قزوینی، به کوشش مدرس رضوی، تهران: انتشارات زوار.
۲۹- شوقی ضیف (۱۳۶۲)؛ نقد ادبی، ترجمه لمیعه ضیمری، تهران: انتشارات امیر کبیر.
۳۰- شوقی ضیف(۱۳۶۴)؛ العصر الجاهلی، ترجمه علیرضا ذکاوتی قراگزلو، تهران: انتشارات امیر کبیر.
۳۱- قدامه بن جعفر (۱۳۰۲ هـ .ق)؛ نقد الشعر، قسطنطینه، مطبعه الجوائب.
۳۲- معین، محمد(۱۳۲۶)؛ مزدیسنا و تأثیر آن در ادب فارسی، چاپ تهران.
۳۳- ولادیمیر پراپ؛ (۱۳۷۱)، ریشه های تاریخی قصه های پریان، ترجمه: دکتر فریدون بدره ای، تهران: انتشارات توس.
۳۴- ویلفرد و… ؛ (۱۳۷۰)، راهنمای رویکردهای نقد ادبی، ترجمه : زهرا مهین خواه، تهران: انتشارات اطلاعات.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 