فایل ورد کامل مقاله ارزیابی اقدامات سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تبریز در توسعه پایدار فضای سبز شهری با استفاده از تحلیل SWOT


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
4 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل مقاله ارزیابی اقدامات سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تبریز در توسعه پایدار فضای سبز شهری با استفاده از تحلیل SWOT دارای ۲۶ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل مقاله ارزیابی اقدامات سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تبریز در توسعه پایدار فضای سبز شهری با استفاده از تحلیل SWOT  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله ارزیابی اقدامات سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تبریز در توسعه پایدار فضای سبز شهری با استفاده از تحلیل SWOT،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله ارزیابی اقدامات سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تبریز در توسعه پایدار فضای سبز شهری با استفاده از تحلیل SWOT :

چکیده:

فضای سبز که بخشی از سیمای شهر را تشکیل می دهد بهعنوان یکی از پدیده های واقعـی از نخسـتین مسـائلی اسـت که انسان همواره با آن در تماس بـوده و خواهـد بـود. ایـن مقولـه دارای ابعـاد زیسـت محیطـی، اجتمـاعی، فرهنگـی، اقتصادی و کالبدی می باشد. از اینرو در این تحقیق با ابزارهای مـدیریتی و راهبـردی ، اقـدامات سـازمان پـارکهـا و فضای سبز شهرداری تبریز در مسیر توسعه فضای سبز مورد بررسی قرار گرفتـه اسـت. بـر ایـن اسـاس ابتـدا وظـایف، اهداف کلان، بیانیه ماموریت، چشم انداز سازمان و ; مورد شناسایی قرار گرفته اسـت. پـس از آن بـا اسـتفاده از ایـن ابزارها توسط نقاط ضعف و قدرت، فرصت ها و تهدیدها ماتریس ۱SWOT را تشـکیل دادهایـم، نتـایج ایـن تحقیـق حاکی از این امر است که سازمان پارک ها در موقعیت تهاجمی قرار دارند. متعاقبا به تشکیل ماتریس عوامـل داخلـی و خارجی پرداختهایم و در نهایت ماتریس ۲QSPM را تشـکیل دادهایـم کـه بـا اهمیـت تـرین اسـتراتژی، اسـتراتژی بهبود عرصه های فضای سبز در راستای افزایش کیفیت بهـره بـرداری مـی باشـد. در ایـن بـین، وجـود نیـروی انسـانی متخصص و مجرب در سازمان پارکها و همچنین اهمیت دادن به فرایند های علمی و پژوهشی در حیطه فضـای سـبز در کنار اختصاص اعتبارات ریالی جهت انجام پروژه های عمرانی و طرح های تحقیقاتی سازمان از سـوی شـهرداری در کنار فرصت های حمایتی شهروندان و تشکل های غیر دولتی از موضوع فضای سبز و وجود عرصـه هـای مناسـب در جهت توسعه فضای سبز در اختیار ارگان های دولتی و صنعتی از با اهمیتترین رهیافت های عینی ایـن اسـتراتژی می باشد.

واژگان کلیدی: توسعه فضای سبز شهری، اقدامات راهبردی و مدیریتی، سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری تبریز، تحلیل .SWOT

Strengths, Weaknesses, Opportunities and Threats

۱

Quantitative Strategic Planning Matrix

۲۸

۲

مقدمه:

تنها راه برون رفت از محیط تصمیم سازی های روزمره و سیاست های سلیقه ای که بدون شک آینده شهر و شهرداری را مورد تهدید قرار می دهند، هدایت و مدیریت راهبردی است که بر مبنای چشم انداز و ارزش های مشترک و برداشت از آینده شکل گرفته باشد. شهرداریها بارزترین سازمان های غیرانتفاعی عمومی به شمار می روند و در بسیاری از شهرداری های جهان از ابزارها و تکنیک های مدیریتی و برنامه ریزی استفاده می شود.

یکی از مناسبترین ابزارها و تکنیک های مدیریتی و برنامه ریزی، رویکرد برنامه ریزی راهبردی می باشد، که به دلیل توانمندیها و ویژگی های منحصر به فرد آن در ایجاد یک فرآیند ساده و مدون برنامه ریزی برای استفاده در ارگانها و سازمان های درگیر با ساماندهی و کنترل شهرها، به عنوان ابزار مناسبی ارزیابی می شوند.

در گذشته نه چندان دور در بسیاری از شهرها و کلان شهرهای کشورهای جهان اول شاهد استفاده از ابزارها و تکنیک های مدیریتی و برنامه ریزی بودهایم. همان گونه که دستیابی به نتایج مطلوب در هر کاری مستلزم برنامه ریزی و مدیریت مناسب است (Irwin & Hooper, 1992)، در سیستم های پیچیده ای مانند کلان شهرها که شهرداریها و سازمان های مرتبط به عنوان یکی از اهرم های قدرتمند نظارت و سامان دهی بر شهر در آنها فعالیت می کنند، لزوم بکار گیری تکنیک های برنامه ریزی بیشتر محسوس می باشد .(Landry, 2001)

در کشور ما چارت سازمانی شهرداریها به گونه ای تعریف شده است که از ۷ معاونت تشکیل شده است. معاونت ها عبارتند از: معاونت اداری و مالی، معاونت برنامه ریزی پژوهشی و فناوری اطلاعات، معاونت شهرسازی و

۲۹

معماری، معاونت عمران شهری، معاونت فرهنگی و اجتماعی، معاونت حمل و نقل و ترافیک و معاونت خدمات شهری. سازمان پارکها و فضای سبز زیر نظر معاونت خدمات شهری مشغول کار است .(www.moi.ir ,1391)

یکی از مناسب ترین ابزارها و تکنیک های مدیریتی و برنامه ریزی، رویکرد ”برنامه ریزی استراتژیک“ می باشد که به دلیل توانمندیها و ویژگی های منحصر به فرد آن در ایجاد یک فرآیند ساده و مدون برنامه ریزی، برای استفاده در ارگانها و سازمان های درگیر با سامان دهی و کنترل کلان شهرها، به عنوان ابزار مناسبی ارزیابی می شوند. برنامه ریزی استراتژیک با استفاده از جدیدترین تحقیقات، تجربیات و تجزیه و تحلیل های موردی توانسته است زمینه را برای تقویت بینش، دانش و مهارت های مناسب برای رویارویی با دنیای امروز کلان شهرها که با شتابی متفاوت از گذشته در حال تغییر است، فراهم آورد .(Echenique, et al.,1969) از آنجا که هر سازمانی نمیتواند منابع نامحدودی داشته باشد، مدیران ارشد سازمانها باید در این مورد که کدام یک از راهبردهای مختلف می توانند بیشترین منفعت را به سازمان برسانند، تصمیم گیری نمایند. با توجه به اینکه ماهیت راهبردها تشخیص فرصت های اصلی برای پیشرفت سازمان و تمرکز منابع موجود در سازمان در جهت تحقق منافع نهفته در فرصت ها است، اهمیت برنامه ریزی استراتژیک در سازمانها مشخص می شود. به طور خلاصه در این رویکرد مدیریتی، ابتدا ماموریت سازمان تعیین شده، پس از آن محیط های داخلی و خارجی اثرگذار بر سازمان شناسایی و اهداف بلندمدت تعیین می شوند، سپس راهبردهای مختلف با توجه به اهداف بلندمدت ارائه، بررسی ونهایتاً اجرا و ارزیابی خواهند شد .(Kearns, 1992)

واژه استراتژی از لغت یونانی ”استرت گوس“ یا ”استرت گی“ به معنای ”هنر ژنرالها“ اقتباس شده است. مفهوم استراتژی حداقل به ۳۴۰ سال قبل از میلاد مسیح باز می گردد، اما استراتژی به مفهوم امروز آن دستاورد پس از جنگ جهانی دوم و حاصل سیر و تحول برنامه ریزی است. آنچه تا قبل از جنگ جهانی دوم در سازمانها رواج

۳۰

داشت برنامه ریزی سالیانه و یا بودجه ریزی بوده است که طی آن هزینهها و درآمدها مورد پیش بینی و برآورد قرار می گیرند. پس از جنگ جهانی دوم پیشرفت تکنولوژی و توسعه حمل و نقل و ارتباطات و حمل و نقل هوایی تحرک بیشتری را در کسب و کار ایجاد کرد و برنامه ریزی در افق بلند مدت تری را ضروری ساخت. برنامه ریزی بلند مدت که طی آن عملیات سازمان در یک افق سه تا پنج ساله برنامه ریزی می شد، دستاورد این دوران است. در اوایل دهه ۱۹۶۰ وزارت دفاع آمریکا تصمیم گرفت تا تجربیات زیادی که از تصمیم گیریهای استراتژیک بعد از جنگ جهانی دوم حاصل شده بود را تدوین کند و با این اقدام مبانی برنامه ریزی استراتژیک پایه گذاری شد. در سال بعد آلفرد چندلر استاد دانشگاه هاروارد این مفاهیم را به دنیای کسب و کار وارد کرد و به دنبال او کنت آندروز در سال ۱۹۶۵ طی مقاله ای ”استراتژی کسب و کار“ را بر مبنای افکار و نظریات چندلر مطرح ساخت. ایگو راسوف این رویکرد را پسندید و آن را در محیط واقعی کسب و کار پیاده کرد. موفقیت اسوف در بکارگیری رویکرد استراتژی توجه همگان را به مفاهیم و متدلوژیهای ارایه شده جلب نمود . در اوایل دهه ۱۹۷۰ گروه مشاورین بوستون متدلوژی پرتفولیوی محصول را به ادبیات استراتژی اضافه کرد. دهه ۱۹۸۰ با نظرات مایکل پورتر در زمینه مزیت های رقابتی و حوزه رقابت سپری شد و در دهه ۱۹۹۰ عصر جدید رویکردهای استراتژی که در آن ”خلاقیت“ عنصر اصلی اثر بخش استراتژی به شمار می آید با نظریات صاحب نظرانی مانند هنری مینتزبرگ و گری هامل آغاز شد (شکوهی و نثاری،.(۱۱۳ : ۱۳۸۱

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.