فایل ورد کامل مقاله تحلیل نقش فناوری اطلاعات در ارتقای اثربخشی استقرار مدیریت دانش؛ مطالعه موردی بیمارستان البرز کرج


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
3 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل مقاله تحلیل نقش فناوری اطلاعات در ارتقای اثربخشی استقرار مدیریت دانش؛ مطالعه موردی بیمارستان البرز کرج دارای ۶ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل مقاله تحلیل نقش فناوری اطلاعات در ارتقای اثربخشی استقرار مدیریت دانش؛ مطالعه موردی بیمارستان البرز کرج  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله تحلیل نقش فناوری اطلاعات در ارتقای اثربخشی استقرار مدیریت دانش؛ مطالعه موردی بیمارستان البرز کرج،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله تحلیل نقش فناوری اطلاعات در ارتقای اثربخشی استقرار مدیریت دانش؛ مطالعه موردی بیمارستان البرز کرج :

چکیده
درک و شناخت آنچه سازمان می تواند انجام دهد و آنچه در راستای موفقیت در راستای اجرای مدیریت دانش باید انجام دهد راه را برای

اجرای بهتر آن هموار می کند. برای پیاده سازی بهتر یک پروژه نیاز به به پرسنل ، فرایندها ، فناوری اطلاعات و تکنولوژی می باشد . مدیریت دانش نیز از این امر مستثنی نبوده و برای پیاده سازی بهتر مدیریت دانش در یک سازمان می بایست علاوه بر سرمایه مورد نیاز پرسنل و فرایندها ، تکنولوژی مورد نیاز (فناوری اطلاعات) هم به درستی بکار برده شود .در بیمارستانها نیز این امر بسیار حیاتی می باشد زیرا در مدیریت دانش می تواند در امرتربیت پزشکان آینده و ارائه خدمات مورد نیاز بیماران موثر باشد. این پژوهش با هدف شناسایی تاثیر فناوری اطلاعات درپیاده سازی مدیرت دانش در بیمارستان البرز کرج در جامعه آماری کارکنان بخش پشتیبانی بیمارستان که با روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی که ابزار جمع آوری اطلاعات در این بررسی پرسشنامه بوده که روایی آن با توجه به مدل مورد استفاده و متخصصان پژوهشی تائید و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ ۰/۹۱ می باشد که تعداد نمونه بدست آمده ۸۲ پرسشنامه می باشد .پس از تجزیه و تحلیل اطلاعات نتایج بدست آمده نشان دهنده آن است که :

۱ فناوری اطلاعات بر اثربخشی استقرار مدیریت دانش مؤثر است.
۲ فناوری اطلاعات بر فرایندهای مدیریت دانش مؤثر است
۳ فناوری اطلاعات بواسطه تاثیر در فرآیند شناسایی و کسب دانش بر اثر بخشی استقرار مدیریت دانش مؤثر است.
۴ فناوری اطلاعات بواسطه تاثیر در فرآیند توزیع دانش بر اثر بخشی استقرار مدیریت دانش مؤثر است.
۵ فناوری اطلاعات بواسطه تاثیر در فرآیند درک و کاربرد دانش بر اثر بخشی استقرار مدیریت دانش مؤثر است
واژههای کلیدی: فناوری اطلاعات ، استقرار مدیریت دانش ،؛ فرایندهای مدیریت دانش ، بیمارستان

-۱ مقدمه

مدیریت دانش از اواخر دهه ۱۹۷۰ از اهمیت خاصی برخـوردار گردید. با نزدیک شدن به اواسط دهـه ۱۹۸۰ و نقـش بـارز دانـش بـه عنوان قدرت رقابتی در بازارهای اقتصادی بار دیگر به اهمیت مدیریت دانش افزوده شد، به طوری که در دهه ۱۹۹۰ بـا گسـترش اینترنـت، شرکت هـای آمریکـایی، اروپـایی و ژاپنـی در ایـن حـوزه بـه فعالیـت پرداختند و شبکه بین المللی مدیریت دانش در اروپا و مجمع مدیریت دانش ایالات متحده شکل گرفت.با توجه به سرعت تغییـر و تحـولات دانش در جامعه امروزی، روشن می شـود کـه برخـورداری از دانـش و اطلاعات به روز برای تداوم حیات سازمان ها و شرکت مـؤثر آن هـا در عرصه رقابتی بسیار ضروری و مهم است .امروزه با پیشرفت روزافـزون بشر در زمینه های مختلف، رشد بیسابقه ابزارهای فناوری اطلاعـات و گسترش فرهنگ استفاده از این فناوری، شاهد نتـایج بهتـر و کیفیـت بالاتری در زنـدگی و از جملـه در گـذران اوقـات فراغـت اسـت. ایـن

پیشـرفتها، جامعـه مـا را بـا چالشـهای جـدی در نحـ وه و چگـونگی بهره گیری از این فناوری روبروساخته اسـت.کامپیوترها و شـبکه هـا از طریق شبکه های ارتباطی مانند اینترنـت، پسـت الکترونیکـی و غیـره می توانند با کارکنان دانـش ارتبـاط برقـرار کـرده، دانـش آن هـا را در اختیار نیازمندان دانش قرار دهند. اجرای مدیریت دانش بـدون توجـه بـه ابزارهـ ای مـورد نیـاز آن ( طراحـی نـرم افزارهـای آن و فنـاوری اطلاعات ) نمی تواند موثر باشد .در بیمارسـتانها نیـز ایـن امـر بسـیار حیاتی می باشد بنـابراین لازم اسـت تـا تـاثیر ایـن ابزارهـا (فنـاوری اطلاعات ) در مدیریت دانـش در آن سـازمان کـه مـی توانـد در امـر تربیت پزشکان آینده و خدمات مراقبتی و درمانی موثر باشد بررسـی گردد .در این پژوهش به دنبال شناسـایی تـاثیر فنـاوری اطلاعـات در پیاده سازی مدیرت دانش در بیمارستان البرز کرج می باشیم .
-۲ مبانی نظری تحقیق
اولین بار پیتـر دراکـر((۱۹۶۴ اصـطلاح »کارکنـان دانشـی) «

۱

(knowledge workers را ابــداع کــرد. پیترســنگه در ســال ۱۹۹۰ اصطلاح »سازمان یادگیرنـده( learning organization) « را مطـرح کرد؛ سـازمانی کـه از تجـارب گذشـته ذخیـره شـده در سیسـتمهای حافظه سازمانی یاد می گیرد. لئونـارد-بـارتون((۱۹۹۵ مـورد پاپـارال استیل (Chaparral Steel) را به عنوان یک داستان موفقیت مـدیریت دانش مستند کـرد. مطالعـه نوناکـا و تـاکچی((۱۹۹۵ نشـان داد کـه چگونه دانش در سازمانها خلق، استفاده وتسهیم مـی شـود و چگونـه چنین دانشی به توزیع نوآوری کمک می کنـد. شـماری از محقـان بـا درک اهمیت سنجس سرمایه های فکری، به اهمیت روزافـزون دانـش سازمانی به عنوان یک دارایـی سـازمانی پـی بردند(اسـویبای، ۱۹۹۶؛ کاپلان و نورتن، ۱۷-۱۰ :۱۹۹۶؛ و ادوینسون و مالن، .(۱۹۹۷

۱-۲ چرخه های مدیریت دانش

در این بخش مراحل اصلی مدیریت دانـش کـه عمـدتاً شـامل کسب، خلق، کدگذاری، تسهیم، ارزیابی، و کاربرد دانـش درون و بـین سازمانهاست تشریح می شود. بدین منظور ، شش رویکـرد عمـده بـه چرخـه مـدیریت دانـش (KM cycle) کـه ویـگ((۱۹۹۳، مـه یــرو و زاک((۵۹-۴۳ :۱۹۹۶، مــک الــوری((۱۹۹۹، بیوکــویتز و ویلیــامز((۲۰۰۰، بیرکین شـاو شـیهان(۸۳-۷۵ : ۲۰۰۲ )، و دالکـر((۲۰۰۵ مطـرح کـرده انـد بررسی می شود – دالکر تلاش خوبی برای مقایسه و تلفیـق مـدلهای ارائـه شده برای چرخه های مدیریت دانش در شرکتها و سازمانها انجام داده است

۱-۱-۲ چرخه مدیریت دانش ازدیدگاه ویگ
چرخه مدیریت دانش ویگ شیوه خلـق و بـه کـارگیری دانـش توسط افراد یا سازمانها را مشخص مـی کنـد و چهـار گـام اصـلی آن، عبارت اند از: (۱خلق دانش، (۲حفظ دانش،(۳ تسهیم دانش(۴کاربرد دانش. دانش می تواند به روشهای مختلفی با توجه به شرایط و هـدف مورد نظر تسهیم و به کار برده شود. خلق دانش به فعالیتهـایی اشـاره دارد که دامنه آن از تحقیـق بـازار تـا گروههـای نمونـه، پیمایشـها ، هوشمندی رقابتی، و کاربردهای داده کاوی (data mining) است

-۲-۱-۲ چرخه مدیریت دانش مه یر و زاک
چرخه مدیریت دانش مه یر و زاک (۱۹۹۶ ) حاصل کار روی طراحی و توسعه محصولات اطلاعاتی است(مه یر و زاک ، (۴۳ :۱۹۹۶ از دیدگاه مه یر و زاک مراحل چرخه مدیریت دانش عبارت اند از : کسب، پالایش ، ذخیره سازی/ بازیابی، توزیع، و نمایش/ به کارگیری دانش. آنها به این

چرخه به عنوان »پالایشگاه دانشknowledge capture and/or « (creation نگاه می کنند

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.