فایل ورد کامل مقاله بازاریابی گردشگری پزشکی در ایران و چالشهای توسعه آن؛ فرصتها و محدودیتها
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل مقاله بازاریابی گردشگری پزشکی در ایران و چالشهای توسعه آن؛ فرصتها و محدودیتها دارای ۱۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل مقاله بازاریابی گردشگری پزشکی در ایران و چالشهای توسعه آن؛ فرصتها و محدودیتها کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله بازاریابی گردشگری پزشکی در ایران و چالشهای توسعه آن؛ فرصتها و محدودیتها،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله بازاریابی گردشگری پزشکی در ایران و چالشهای توسعه آن؛ فرصتها و محدودیتها :
چکیده
امروزه صنعت گردشگری پزشکی به عنوان یکی از صنایع مهم جهان و یکی از درآمدزاترین صنعت ها بشمار می رود. توسعه گردشگری پزشکی علاوه بر درآمدزایی ابزار بسیار مناسبی برای توسعه کشور و انتقال دانش و تکنولوژی است..در این مقاله پس از مطالعه پیشینه پژوهش ابتدا مدیریت بازاریابی و بازاریابی خدمات تعریف می شود سپس به گردشگری پزشکی و مفاهیم آن پرداخته می شودپس از آن به تاریخچه گردشگری می پردازیم و محرک های بازار گردشگری پزشکی مورد بررسی قرار می گیرد. سپس اشاره ای جایگاه ایران در بازا بین المللی خدمات درمانی می گردد و سپس به بررسی بازاریابی گردشگری پزشکی پرداخته و چالش های آن در ایران مورد بررسی قرار می گیرد. در انتهای مقاله پیشنهاداتی در خصوص رفع چالش های پزشکی ارایه می شود.
واژههای کلیدی
گردشگری پزشکی،بازاریابی گردشگری پزشکی،چالش های گردشگری پزشکی.
۱- مقدمه
تجارت جهان در روند رشد خود شاهد تحولاتی بوده است به نحوی که سهم تجارت خدمات و سرمایه گذاری مستقیم با روندی فزاینده رشد یافته
امروزه بیشتر تجارت جهان به تجارت خدمات که نقش عمده ای در شکوفایی اقتصاد کشورها داشته، اختصاص دارد. یکی از شاخه های تجارت خدمات،بحث توریسم درمانی یا تجارت خدمات پزشکی است که در توافقنامه سازمان تجارت جهانی به طور جدی مورد توجه قرار گرفته است. این بحث در حال حاضر به اندازه ای حایز اهمیت است که کشورهایی که با مقاصد گردشگری شناخنه می شوند، با تبلیغات گسترده مبنی بر ارایه خدمات فوق پیشرفته پزشکی در کنار گردشگری، جذابیت این مقاصد را افزایش داده اند.بطوری که در کشورهای آمریکایی و اروپایی و حتی خاورمیانه مراکز خاصی بمنظور جذب و هدایت بیماران خارجی مشغول فعالیت می باشند.با توجه به شرایط فوق العاده در کشور پهناور ایران، سرمایه گذاری در زمینه پزشکی،بهداشت، درمان و سلامت از مطمعن ترین
سودآورترین زمینه های سرمایه گذاری است. ایران با طبیعت ویژه و کادر مجرب می تواند یک انتخاب بین المللی برای دریافت خدمات یکپارچه
پزشکی و سلامت باشد نتایج مطالعات نشان می دهد که افزایش هزینه های درمانی در ایالت متحده آمریکا و لیست انتظار طولانی در کشور انگلستان و کانادا باعث شده است که بسیاری از بیماران کشورهای آمریکایی و اروپایی جهت دریافت خدمات پزشکی به کشورهای در حال توسعه مانند مانند هند و تایلند و مالزی سفر کنند(رامیرز و آولانو،.(۲۰۰۷در ایران نیز برای حل مشکلات ناشی از وابستگی به درآمدهای ارزی صادرات نفت، لازم است سرمایه گذاری جهت تولید و صدور آن دسته از محصولات و خدماتی که می تواند موجب ایجاد درآمدهای ارزی شود، انجام گیرد. این کشور در برخی موارد در مجموعه محصولات و خدمات تعریف شده، دارای امکانات بالقوه است که با سرمایه گذاری می تواند آنها را به توان بالفعل تبدیل نماید و آنها را بعنوان یک منبع درآمد ارزی مورد استفاده قرار دهد (موحدی، (۱۹۹۵ قدمت اولین بیمارستان ایران مربوط به دهه ۷۱۰ هجری می شود . دارالشفا یا بیمارستان که یک واحد مجزا و مجهز در ربع رشیدی بوده است در حکم یک دانشکده پزشکی نیز بود زیرا در آنجا هر پزشکی علاوه بر مداوای بیماران، تعلیم علم طب نیز می داد(شهریا،.(۱۳۸۷با توجه به قدمت دیرینه صنعت پزشکی در
کشور و اینکه ایران دارای نقاط قوت در زمینه جذب گردشگرپزشکی می باشد و باتوجه به موقعیت ژئوپلوتیک کشور، وهمچنین برای اینکه بیش از این به درآمد نفتی متکی نباشیم در این مقاله سعی کردیم تا بازاریابی گردشگری پزشکی تعریف و روشن گردد و چالش های آن در ایران مشخص گردد.
-۲ پیشینه پژوهش
نصــیرپور و ســلمانی (۱۳۸۹) در مقالــه خــود بــا عنــوان نقــش توانمنــدی بیمارستان در توسعه توریسم درمانی با هـدف بررسـی شـناخت توانمنـدی بیمارستان در جذب بیماران خارجی تعداد ۴ بیمارسـتان فعـال خـارجی از بین بیمارستانهای تهران انتخاب کرده و از ۶۴ نفـر از پزشـکان و پرسـتاران داخل بیمارستان نمونه برداری شده است و روش جمع آوری داده های این تحقیق پرسشنامه پژوهشگر ساخته با ۴۰سوال بوده که نتایج نشان میدهـد به کار گیری تجهیزات پزشکی دارای تکنولوژی بالا واستاندارد های جهـانی ، همچنین ارزان تربودن (رقابتی بودن) هزینه خـدمات پزشـکی نسـبت بـه ســایر کشــورها وشــفاف نمــودن هزینــه درخواســتی ازبیمــاران خــارجی از مهمترین عوامل افزایش جذب بیمار خارجی بوده و موجب توسعه توریسـم درمانی دربیمارستان های تهران می شود. جباری درسال ۱۳۸۷ در رسـاله دکتری، درپژوهشی تحت عنوان طراحـی الگـوی گردشـگری ایـران نشـان دادکه تعامل نزدیک بین صنعت گردشگری، حمل و نقل، بانکداری، شرکت های بیمه، دولت،مراکز تحقیقاتی و ;، نقش حیاتی را در ایـن صـنعت ایفـا می کندودولت،بخش غیردولتی و نهاد هماهنگ کننده بین بخش دولتـی و بخش خصوصی، ۳جزء اصلی این صـنعت مـی باشـند. جبـاری و همکـاران (۱۳۹۱ ) هدف مطالعه، شـناخت و تحلیـل ذی نفعـان صـنعت گردشـگری پزشکی اصـفهان و ارایـه ی راهبردهـای مـوثر در توسـعه ی آن بـود.روش بررسی از نوع کاربردی بود که بـه روش مطالعـه ی کیفـی در سـال ۱۳۹۰ انجام شد . در مرحله ی اول ذی نفعان کلیدی گردشگری پزشکی در استان اصــفهان شناســایی و در مرحلــه ی دوم بــا ذی نفعــان کلیــدی صــنعت گردشگری پزشکی مصاحبه شد. به منظور تحلیل داده ها از مراحل تحلیـل ذی نفعان استفاده شد و در نهایت راهبردهای توسعه ی گردشگری پزشکی ارایه گردید و یافته ها بصورت زیر مـی باشـند:ذی نفعـان کلیـدی صـنعت گردشگری پزشکی در اصفهان به ۹ دسته ی اصلی تقسیم بندی شدند. این ذی نفعان شامل استانداری، اداره ی کل میـراث فرهنگـی، صـنایع دسـتی وگردشگری اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی، نظام پزشـکی، ارایـه دهنـدگان خدمات بخش بهداشت و درمان، ارایه دهندگان خدمات گردشـگری، بانـک توسعه ی صادرات، سرمایه گذاران بخش خصوصی و اتاق بازرگـانی بودنـد. ویژگی ذی نفعان نشان داد که از میان ذی نفعان، روابط بین الملل دانشگاه علوم پزشکی، اداره ی کل میراث فرهنگـی، صـنایع دسـتی و گردشـگری و کلینیک از برنامه ی دولت در زمینه ی گردشـگری پزشـکی آگـاهی کامـل
داشته اند. از نظر قدرت ذی نفعـان، بیمارسـتان خصوصـی، نظـام پزشـکی، سرمایه گذار و دانشگاه علوم پزشکی دارای قدرت زیاد بودنـد. از میـان ذی نفعان، دانشگاه علوم پزشکی، کلینیک، بیمارستان خصوصـی و اداره ی کـل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری در موضـع کـاملاً موافـق قـرار داشتند. با توجه به تحلیل ذی نفعان، راهبردهای مـوثر شـامل راهبردهـای متمرکـز بــر افــزایش قــدرت، راهبردهــای متمرکــز بــر افــزایش موافقــت و راهبردهای متمرکز بر حفظ موضع بود.و در نتیجـه در صـنعت گردشـگری پزشکی اصفهان ذی نفعان مختلفی وجود دارند، بنابراین می توان با طراحی شبکه ی ذی نفعان گردشگری پزشکی، تشکیل شورای استانی گردشـگری پزشکی و مشخص شدن نقش و وظایف هر یـک از ذی نفعـان، بـه صـورت نظام مند و منسجم در راستای توسعه ی گردشگری پزشکی اصفهان برنامه ریزی، سیاست گذاری و تصـمیم گیـری نمـود و راهبردهـای مـوثری را در جهت تحقق اهداف مربوط به کار گرفت
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 