فایل ورد کامل مقاله تفسیر اقتصادی چسبندگی هزینه و ارتباط آن با محافظهکاری مالی؛ تحلیل نظری و کاربردی
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل مقاله تفسیر اقتصادی چسبندگی هزینه و ارتباط آن با محافظهکاری مالی؛ تحلیل نظری و کاربردی دارای ۱۷ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل مقاله تفسیر اقتصادی چسبندگی هزینه و ارتباط آن با محافظهکاری مالی؛ تحلیل نظری و کاربردی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله تفسیر اقتصادی چسبندگی هزینه و ارتباط آن با محافظهکاری مالی؛ تحلیل نظری و کاربردی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله تفسیر اقتصادی چسبندگی هزینه و ارتباط آن با محافظهکاری مالی؛ تحلیل نظری و کاربردی :
چکیده
هزینه ها به تناسب با افزایش در فروش افزایش می یابد اما به تناسب کاهش در فروش کاهش نمی یابد. این عدم تناسب هزینه ها چسبندگی هزینه نامیده می شود. میزان کاهش هزینه ها به هنگام کاهش فروش، کمتر از میزان افزایش هزینه ها به هنگام همان میزان
افزایش فروش است. این رفتار نامتقارن هزینه ها به چسبندگی هزینه ها معروف شده است.یکی از مباحث که تحت تاثیر رفتارهای
مدیریت وشیوه راهبری انان قرار می گیرد چسبندگی هزینه است چسبندگی هزینه دلالت بر کاهش کمتر هزینه نسبت به کاهش فروش دارد کاهش فروش فوق ممکن است تحت تاثیر محافظه کاری در مدیریت بر بروز چسبندگی هزینه مورد برسی قرار می گیرد
.محافظه کاری در مدیریت منجر به بروز چسبندگی می گردد اما الزامادرجه چسبندگی در شرکت های با محافظه کاری بالا بیشتر از درجه چسبندگی در شرکت های با محافظه کاری پایین نیست. در این مقاله ابتدا به تعریف چسبندگی هزینه پرداخته وانواع نظریه ها ی متفاوت در باره چسبندگی هزینه وبه تفاسیر محافظه کاری وتمایل ان به چسبندگی هزینه عوامل موثر بر چسبندگی هزینه اهمیت
چسبندگی هزینه برای تحلیل گران سرمایه گذاران وتفاسیر اقتصادی چسبندگی هزینه را مورد برسی قرار می دهیم .
کلید وازه :چسبندگی هزینه، رفتار هزینه، ساختار هزینه
مقدمه
آگاهی از رفتار هزینه ها نسبت به تغییرات سطح فعالیت و یا سطح فروش از اطلاعات مهم برای مدیران در خصوص برنامه ریزی،
بودجه بندی، و قیمت گذاری محصولات و تعیین نقطه سربه سر و سایر موارد مدیریتی است. نتایج برخی تحقیقات در داخل و خارج
کشوردر سال های اخیر بیانگر آن است که میزان افزایش در هزینه ها هنگام افزایش در سطح فعالیت بیشتر از میزان کاهش هزینه ها
هنگام کاهش در حجم فعالیت است.چنین رفتار هزینه ها را لچسبندگی هزینهل می نامیم. چسبندگی هزینه یکی از ویژگی های رفتار
هزینه نسبت به تغییرات سطح فعالیت است و بیانگر آن است که بزرگی افزایش در هزینه ها هنگام افزایش در سطح فعالیت بیشتر از
بزرگی کاهش در هزینه ها هنگام کاهش در سطح فعالیت است (نمازی و دوانی). علاوه بر مدیران، افراد برون سازمانی از جمله
حسابرسان، تحلیل گران، اعتباردهندگان و سرمایه گذاران علاقمند به شناخت و پیشبینی عملکرد شرکت هستند، ناگزیر به شناخت
رفتار هزینههای شرکت هستند. برای مثال، تحلیل گران در فرآیند پیشبینی سود شرکتها ناچارند هزینهها را برآورد کنند. بنابراین
پیشبینی رفتار هزینهها، عنصری مورد نیاز در فرآیند پیشبینی سود میباشد.بنابراین شناخت پدیده چسبندگی دارای اهمیت می باشد.
رویکردهای هزینه ها
الف)رویکرد درآمد فروش _هزینه
در رویکرد درآمد فروش هزینه،تغییرات دارایی ها و بدهی ها منعکس شده در ترازنامه نتیجه شناسایی اقلام صورت سود و زیان بر
اساس اصول تحقق درآمد و تطابق هزینه ها با درآمدها می باشد. به صورت گسترده هزینه عبارتست از تمامی اقلام بهای تمام شده منقضی شده که قابل کسر کردن از درآمد فروش می باشد.
ب) رویکرد دارایی_بدهی
در این رویکرد اندازه گیری و گزارشگری مستقیم دارایی ها و بدهی ها مورد تاکید است. سود و زیان عبارتست ازتفاوت خالص دارایی ها(دارایی های منهای بدهی ها) در پایان سال نسبت به ابتدای دوره در این رویکرد سود و اجزای متشکله آن (درآمد فروش،
سود غیر عملیاتی، هزینه و زیان غیر عملیاتی) مفاهیمی ثانوی هستند که از طریق آن میتوان تغییرات دارایی ها و بدهی ها را گزارش
کرد، و هزینه عبارتست از خروج یا مصرف دارایی های واحد انتفاعی یا ایجاد بدهی (یا ترکیبی از هر دو) طی یک دوره مالی که از
تحویل یا تولید کالا ارائه خدمات یا سایر فعالیت های اصلی و مستمر یا عملیات کانونی آن ناشی شده باشد
ج)رویکرد دارایی_هزینه
در این رویکرد ابتدا باید تعیین شود که آیا قلم مورد بررسی دارایی است یا خیر چنانچه این قلم را نتوان دارایی تلقی نمود، ناگزیر باید به عنوان هزینه یا زیان شناسایی کرد.
طبقه بندی هزینه ها
طبقه بندی هزینه براساس کارکرد
در روش طبقه بندی بر اساس کارکرد هزینه که بعضال روش بها ی تمام شده فروش نیز نامیده می شود هزینه ها بر اساس کارکرد به عنوان بخشی از بهای تمام شده فروش، توزیع یا اداری طبقه بندی می شود. این نحوه ارائه درمقایسه با روش طبقه بندی هزینه
برحسب ماهیت، اطلاعات مربوط تری در دسترس استفاده کنندگان قرار می دهد، لیکن در این روش تخصیص مخارج به کارکردها
می تواند اختیاری و نیازمند اعمال قضاوت قابل توجهی باشد.
طبقه بندی هزینه بر اساس ماهیت
در روش طبقه بندی براساس ماهیت هزینه ها، اقلام هزینه برحسب ماهیت(نظیر استهلاک، مواد مصرفی، کرایه حمل، حقوق و دستمزد و تبلیغات) با یکدیگر جمع شده و در صورت سود و زیان منعکس می شود.
رفتار هزینه
در مدل سنتی رفتار هزینه در حسابداری به دو دسته ثابت متغییر تقسیم می شود:
هزینه متغیر
هزینه های منابع انعطاف پذیر هزینه های متغیر نامیده می شود منابع انعطاف پذیر منابعی هستند که هزینه هایشان متناسب با مقادیر استفاده شده از ان ها است منابع انعطاف پذیر شامل مواردی مانند مواد خام انرژی برق برای استفاده از ماشین الات کار خانه است به این دلیل هزینه های متغیر متناسب با مقادیر استفاده شده از منابع هستند می توان ان هارا به فعالیت های زیر بنای مانند تعداد واحدهای تولید شده نسبت داد.
هزینه ثابت
منابع مرتبط با ظرفیت پیش از انجام فعالیت تحصیل می شوند وبهای انها نیز زود تر پرداخت می شود هزینه های مربوط به ظرفیت را هزینه ثابت گویند زیا این هزینه ها متناسب با ظرفیت که تحصیل شده است تغییر می کنند وارتباطی با ظرفیت استفاده شده ندارد بیشتر هزینه های پرسنلی وهمچنین استهلاک ما شین الات هزینه ثابت هستند هزینه ثابت با سطح برنامه ریزی شده فعالیت مرتبط است نه با سطح واقعی فعالیت ها مدیران با استفاده از رفتار هزینه نقطه سربه سر و درجه اهرم عملیاتی و مالی را محاسبه می کنند. از طریق تجزیه وتحلیل نقطه سربه سر
ارتباط بین سود، هزینه ها، سیاست قیمت گذاری و میزان تولید محصولات را مورد بررسی قرار می دهند، آگاهی از این ارتباطات به
مدیران امکان می دهد که از طریق تعیین روش های تولید، قیمت گذاری و میزانتولید، سود را به بالاترین سطح ممکن افزایش دهند.درجه اهرم عملیاتی یکی از معیارهای ریسک تجاری است که با توجه به اندازه آن و پیش بینی های مربوط به فروش شرکت در
سال آینده در مورد انجام یا عدم انجام سرمایه گذاری در پروژه های مختلف تصمیم گیری نمایند. درجه اهرم مالی اطلاعاتی در مورد
دریافت یا عدم دریافت وام در اختیار مدیران واحد تجاری می گذارد.۱ علاوه بر این، افراد برون سازمانی که علاقمند به شناخت و
پیشبینی عملکرد شرکت هستند، ناگزیر به شناخت رفتار هزینههای شرکت هستند. برای مثال، تحلیل گران در فرآیند پیشبینی سود
شرکتها ناچارند هزینهها را برآورد کنند. بنابراین پیشبینی رفتار هزینهها، عنصری مورد نیاز در فرآیند پیشبینی سود میباشد( ویس .(۲۰۱۰
تعریف چسبندگی هزینه
تعریف:
میزان افزایش هزینه ها به هنگام افزایش فروش کمتر از میزان کاهش هزینهها به هنگام همان میزان کاهش فروش است.
– برای مثال اگر درآمد فروش ۱۵ افزایش یابد هزینهها ۱۰ افزایش مییابد اما اگر درآمد فروش معادل همان ۱۵ کاهش یابد هزینهها ۹ کاهش مییابد در چنین وضعیتی هزینههای مورد نظر چسبنده خواهند بود.
نتایج پژوهش اندرسون و همکارانش ( ( ۲۰۰۳ نشان میدهند که با افزایش % ۱ در سطح فروش، هزینههای اداری، عمومی و فروش %۵۵ افزایش، و با کاهش % ۱ در سطح فروش، هزینههای اداری، عمومی و فروش %۳۵ کاهش مییابد.
نمازی و دوانی، چسبندگی هزینه های اداری، عمومی و فروش را در بورس اوراق بهادار تهران برروی ۵۰ شرکت درطی یک دوره ۱۰ ساله بررسی کردند، نتایج نشان داد در ازای %۱ افزایش در سطح فروش، هزینه های اداری عمومی و فروش %۶۵ افزایش می یابد،
در حالی که در ازای %۱ کاهش در سطح فروش هزینه های اداری،عمومی و فروش %۴۱کاهش می یابد.
نتایج پژوهش دیگر که تفاوت شدت چسبندگی هزینه ها در میان بخش های مختلف سازمان را ازمون می کند نشان می دهد که شدت چسبندگی هزینه ها برای بخش های مر کزی و اصلی شرکت بیشتر است کالیجا ( ( ۲۰۰۵ چسبندگی هزینه ها عملیاتی را با
استفاده از دادهای چهار کشور امریکا انگلیس فرانسه المان ازمون کرد نتایج پژوهش نشان داد با تغییر %۱ در فروش هزینه
عملیاتی%۹۷ افزایش می یابد وکاهش %۱ در فروش هزینه عملیاتی %۹۱ کاهش میابد وشدت چسبندگی هزینه ها در فرانسه والمان
بیشتر از چسبندگی در امریکاو انگلیس است.
نظریه تصمیمات اگاهانه
نظریه تصمیم اگاهانه از نظریه های مطرح در باره چسبندگی هزینه است براساس نظریه مذکور هزینه ها تحت تاثیر تصمیم های مدیریت چسبندگی میابد زمانی که مدیران احساس می کنند کاهش در فروش به صورت کوتاه مدت ومقطعی خواهد بود وکاهش در
فروش در دوره جاری با افزایش فروش در دوره بعد جبران خواهد شد برای حفظ منابع تلاش می کنند وهزینه های حفظ این منابع
را متحمل می شوند و به امید روزهای بهتر خواهند بود زمانی که مدیران درنتیجه کاهش فروش منابع مربوط به فعالیت های عملیاتی خود را کاهش می دهند در دوره ای که فروش به حالت عادی بر می گردد برای تامین دباره منابع واماده سازی ان ها تا اینکه همانند
دوره قبل از کاهش فروش به ظرفیت عادی دست یابد باید زمان وهزینه گزافی صرف کنند بنابر این برای کسب سود در بلند مدت
سعی می کنند به حفظ منابع خود بپردازند تا از کسب در امد های احتمالی اینده بی بهره نمانند.
به اعتقاد نمازی ودوانی پور((۱۳۸۹ زمانی که فروش کاهش میابد حفظ منابع در کوتاه مدت باعث افزایش هزینه ها می شود در
نتیجه سود در کوتاه مدت کاهش میابد ولی اگر در میان مدت فروش افزایش یافته وبه وضعیت قبلی خود نزدیکتر شود حفظ منابع در مقابل حذف منابع راهبرد بهتری است زیرا حفظ منابع در میان مدت وبلند مدت موجب کسب سود بیشتری خواهد شد به عبارت دیگر بر اساس نظریه تصمیم اگاهانه مدیران به صورت عمدی واگاهانه تلاش می کنند با حفظ منابع در دوره هایی که باکاهش فروش مواجه اند در بلند مدت و بر اساس پیش بینی فروش در اینده سود بیشتری را نصیب شرکت کنند.
نظریه تاخیر در تعدیل هزینه
بر اساس نظریه مذکور هزینه ها به این دلیل دچار چسبندگی می شود که سرعت کاهش فروش و هزینه ها نمی توانند یکسان باشند.
اندرسون و هیوای شیبا نمونه های پژوهش تجربی مربوط به این موضوع است. آنها دریافتند که شدت چسبندگی در کوتاه مدت بیشتر
از میان مدت و بلند مدت است و چسبندگی هزینه ها در بلند مدت کاهش می یابد و نوسان های هزینه به نوسان های فروش نزدیکتر می شود. سابرا مانیام و ویدن مایر متوجه شده اند که چسبندگی هزینه ها در نوسان ها و کاهش های با اهمیت فروش دیده می شود ولی این پدیده در کاهش های ناچیز مشاهده نمی شود. یافته های مذکور بیانگر حقیقت است که هزینه ها نمی تواند به سرعت کاهش فروش کاهش یابد.
نکته مهمی که در اینجا حائز اهمیت است توجه به این موضوع است که یافته های پژوهشگران مذکور فقط نظریه تاخیر در تعدیل هزینه ها را تایید می کند. البته نظریه تصمیم آگاهانه توسط بولو و همکاران در سال( ( ۱۳۹۱ مورد آزمون واقع شد ومورد تایید قرار
گرفت. علاوه بر این، دو نظریه مذکور با هم تناقض ندارند.
از دیدگاه نظریه تصمیم آگاهانه یافته های مذکور این گونه تفسیر می شود که تعدیل هزینه ها در کوتاه مدت با تاخیر مواجه می شود و این موضوع بر این حقیقت دلالت می کند که مدیران از روی قصد و به صورت کاملا آگاهانه تصمیم می گیرند. منابع مربوط به فعالیت های عملیاتی خود را بر اساس پیش بینی های خود از آینده فروش شرکت حفظ کنند یا به اعتقاد اندرسون مدیران ممکن است کاهش منابع مربوط به فعالیت های عملیاتی را به تاخیر بیندازند تا زمانیکه آن ها به دائمی بودن کاهش تقاضا (کاهش فروش) اطمینان بیشتری حاصل کنند. گروهی از پژوهشگران معتقدند که مدیریت برای تامین منابع مورد نیاز تولید (عوامل تولید) قرارداد هایی منعقد می کند که که هر گونه قصور یا فسخ آنها مستلزم پرداخت هزینه و جرایم گزافی خواهد بود.( هزینه های تعهد شده) به عبارت دیگر،عوامل اصلی چسبندگی هزینه ها را در قالب سه عامل اصلی می توان طبقه بندی کرد(بولو و همکاران.(۱۳۹۱
از آنجا که لازمه هر تصمیم گیری، داشتن اطلاعات کافی است،مدیران به هنگام روبه رو شدن با کاهش فروش، پیش از تصمیم گیری
درباره کاهش فروش صبر می کنند تا اطلاعاتی به دست آورند که به آن ها در ارزیابی پایداری کاهش تقاضا کمک کند. این تاخیر موجب چسبندگی هزینه ها می شود، زیرا منابع بلااستفاده در فاصله زمانی میان کاهش حجم فعالیت و تصمیم به تعدیل منابع،
نگهداری می شود. همچنین ممکن است یک فاصله زمانی میان تصمیم کاهش منابع و تحقق کاهش هزینه ها وجود داشته باشد، زیرا
فسخ تعهدات قراردادی زمان بر است.نتیجه تحقیق کردستانی و مرتضوی((۱۳۹۱ چسبندگی هزینه های فروش، عمومی و اداری در
دوره پس از کاهش فروش وارونه می شود.
از دیدگاه نظریه تصمیم اگاهانه یافته های مذکور این گونه تفسیر می شود واین موضوع بر این حقیقت دلالت می کند که مدیران از
روی قصد وبه صورت کاملال اگاهانه تصمیم می گیرند منابع مربوط به فعالیت های خود را بر اساس پیش بینی های خود از اینده فروش شرکت حفظ کنند یا به اعتقاد اندر سون (۲۰۰۳) مدیرا ن ممکن است کاهش منابع مربوط به فعالیت های عملیاتی رابه تاخیر بیندازند تازمانی که ان ها به دائمی بودن کاهش تقاضا اطمینا ن بیشتری حاصل کنند.
تفاسیر محافظه کاری وتمایل به چسبندگی هزینه
واتز (۲۰۰۳) ریشه محافظه کاری مالی در گزارشگری مالی را دلایل اقتصادی می داند وچهار عمل زیر را در شکل گیری ان ذکر می کند (واتز وروچود هوری .(۲۰۰۶
_۱ انگیزه قرار دادی :
قرار دادبین شرکت واشخاصی که در استخدام ان هستند (قرار داد پاداش با مدیران ) و قرار داد که بین شرکت وطرفهای خارج از شرکت وجود دارد (قرار داد بدهی بین سهامداران واعتبار دهندگان ) تفسیر قرار دادی محافظه کاری.
_۲انگیزه دعاوی قضایی
_۳ انگیزه قانون گذاران حسابداری
_۴ انگیزه ما لیاتی
در تفسیر قرار دادی چه برای قرار دادهای استقراض وچه برای قرار دادهای پاداش خدمت تمایل به محافظه کاری منجر به شناسایی
بیشتر هزینه ها جهت جلو گیری از شناسایی سودهای خوش بینانه خواهد بود این سودها می تواند ملاکی برای پرداخت پاداش
مدیران وهمچنین توزیع منابع برای پرداخت به وام دهندگان می باشد (کریمی(۱۳۹۰ لذا تمایل به چسبندگی هزینه با شناسایی بیشتر
هزینه ها نسبت به درامدها رفتار مدیران را در خصوص قرار دادهای پاداش خدمت به نفع سهامداران کنترل می کند واز طرف دیگر منافع وام دهندگان را در قرار دادهای استقراض به نفع اعتبار دهندگان هدایت می کند.
در تفسیر دعاوی قضایی دعاوی حقوقی بیشتر از واقع نشان دادن سود ودارایی ها ایجاد می شود تا کمتر از واقع نشان دادن انها
(جبارزاده(۱۳۸۹ از زمانی که حسابرسان ومدیران در یافتند که هزینه های دعاوی قضایی مربوط به بیشتر شناسایی کردن سود ودارایی
ها بیشتر از هزینه های مربوط به کمتر شناسایی کردن انها می باشند اشتیاق بیشتری برای کمتر شناسایی کردن انها وبیشتر شناسایی
کردن هزینه افزایش می یابد (واتز .(۲۰۰۳
از انجا که سود مشمول مالیات وروشهای محاسبه سود مشمول مالیات به سود گزارش شده وابسته است در نتیجه محاسبه سود نیز تحت نفوذ وتحت دستکاری بوده است (کریمی(۱۳۹۰ لذا در این تفسیر مدیران جهت گریزاز پرداخت مالیات به چسبندگی هزینه
روی می اورند تا با کاهش سود مشمول مالیات رقم کمتری را به دولت پرداخت نمایند.
در نتیجه با توجه به مطالب گفته شده تصمیم برای حفظ سطح دارایی عملیاتی مازاد ومنابع بدون استفاده می تواند از ملاحظات
شخصی مدیریت در راستای هزینه نمایندگی باشد مدیریت ممکن است تنها به خاطر منافع شخصی خود از جمله نگرانی ناشی از
کاهش سود وپاداش ویا از دست دادن کارکنان اشنا سطح دارایی های عملیاتی را کاهش ندهند وظرفیت تولیدی شرکت راثابت نگه
دارد این امر به رخداد چسبندگی در هزینه ها منجر خواهد شد ملاحظات وتمایلات شخصی ممکن است سیاست های مختلف
مدیران که بر گرفته از محافظه کاری مدیران ونگرش های محافظه کارانه نسبت به مسائل مدیریتی موجود در بنگاه است را تحت الشعاع قرار دهد که این ملا حضات ریشه در بد بینی مصلحتی مدیران است مدیران محافظه کار با توجه به تفاسیر وتوجیهات مرتبط با محافظه کاری تمایل بیشتری به حفظ هزینه ها دارند تا فروش های خود در بازار را هنگام وجود تقاضا از دست ندهند محافظه
کاری باعث می گردد که افق دید رهبران شرکت ها بلند مدت تر شود وافزایش افق های دید بلند مدت منجر اتخاذ سیاست
چسبندگی هزینه بیشتری را بدنبال دارد زیرا همواره انها می خواهند سطحی از فعالیت را برای حضور فعال در اینده بازار حفظ نمایند حفظ این سطح از فعالیت باعث می شود در زمان حاضر هزینه به اندازه فروشی که کاهش پیدا کرده است پایین نیابد ودر نهایت چسبندگی هزینه رخ دهد لذا سوال پژوهش حاضر عبارت از ای محافظه کاری باعث بروز چسبندگی هزینه می گردد.
یکی از مسائلی که گویای نقش اطلاعاتی محافظه کاری ومفید بودن ان برای استفاده کنندگان اطلاعات مالی است تاثیر ان بر کاهش تعارض سیاست های ذینفعان مانند تقسیم سود بین سهامداران ودارندگان اوراق قرضه وکاهش هزینه تامین مالی است پایبندی به رویه محافظه کاری باعث کاهش تمایل مدیران به استقراض ودر نتیجه کاهش هزینه تامین مالی می شود در فرایند عقد یک قرار داد
بدهی وام دهنده با ریسک از دست دادن اصل سرمایه روبروست از این رو از تمامی سازو کار هایی که بتواند این ریسک را کاهش
دهد استقبال می کند در واقع محافظه کاری بخشی از همین سازو کار است (ژانگ .(۲۰۰۸
محافظه کاری , سوگیری رفتاری وتمایل به چسبندگی
به طور کلی می توان محافظه کاری حسابداری را در سه مقوله به شرح زیر طبقه بندی کرد:
الف- مقوله رفتاری :
بدبینی از خوش بینی بهتر است به عنوان نمونه بر اساس رهنمود های حسابداری بدهی های احتمالی (زیانهای احتمالی) تحت شرایط خاص شناسایی می شوند در صورتی که این رهنمودها در خصوص داریی ها ی احتمالی (سودهای احتمالی ) کاربرد ندارد.
ب- مقوله زمان :
زودتر نشان دادن زیان ها وهزینه ها از دیرتر نشان دادن انها بهتر است ودیر تر نشان دادن سودها ودر امدها از زودتر نشان دادن انها
بهتر است.
ج -مقوله ارزش :
کمتر نشان دادن سودها ودرامدها از بیشتر نشان دادن ان ها بهتر است وبیشتر نشان دادن زیان ها وهزینه ها ازکمتر نشان دادن ان ها
بهتر است.
از نظر رفتاری مدیران ومالکان به طور طبیعی گرایش دارند که نسبت به واحد تجاری بیش از اندازه خوشبین با شند این خوشبینی
زیاد موجب می شود که داراییها ودر امدها بیشتر بیان شود لذا باتوجه به این مقوله محافظه کاری نوشداروی لازم برای این خوشبینی
بیش از حد است (کلر دیوین (۱۹۶۳ استدلال می کند که فرونشاندن خوشبینی و القا بدبینی مشکل است خوشبینی که یک ریال سود
ایجاد می کند بیش از بد بینی ایجاد شده به وسیله یک ریال زیان است پیامدهای خوشبینی بیش از اندازه وخیم تر از پیامدهای بد بینی بیش از اندازه است تحمل یک زیان واقعی در اثر تخمینی بیش از حد خوشبینانه نسبت به از دست دادن فرصت کسب سود ناشی از ارزش گذاری بیش از حد بد
بینانه جدی تر است زیرا احتمالال سرمایه گذاران حسابرس را برای زیان های بیش بیان ارزش خالص دارایی هاونه کم بیان ارزش خالص دارایی ها مورد تعقیب قانونی قرار می دهند.
محافظه کاری نوعی تمایلاتی ذهنی ورفتاری موجود در مدیران در خصوص بکارگیری رویه های مختلف حسابداری به سمتی می باشد این تمایلاتی ناشی از محدودیت ناشی ویا مصلحت بوده ومنجر به جهت دهی محاسبات حسابداری به سمتی می شود که
شناسایی بیشتر هزینه ها وبدهی ها و کمتر درامدها ودارایی ها را رقم خواهد زد لذا محافظه کاری را می توان به عنوان سوگیری
رفتاری مدیران مطرح نمود به گونه ای که در هنگام تفسیر قرار داد بین مدیران ومالکان وجهت کنترل تضاد منافع بین مدیریت ومالکیت به صورت یک محدودیت وارد عمل شده وبه مدیران اجازه بیشتر از واقع نشان دادن درامد ها وکمتر از واقع نشان دادن هزینه ها نمی دهد بر همین اساس این سوگیری در حالت تفسیر قرار دادی بین مالکان ودارندگان اوراق قرضه وجهت حمایت از حقوق اعتبار دهندگان به صورت یک سوگیری مصلحت طلبانه اعمال می شود که هزینه هارا بیشتر ودرامدها راکمتر شناسایی می نماید تا از توزیع سودی که برای پرداخت اصل وسود اعتبارات پرداخت شده استفاده می شود جلوگیری بعمل اورد.
اساس اعمال تمایلات محافظه کارانه به علت ترس ناشی از بروز زیان هایی است که شناسایی بالاتر درامدها وکمتر هزینه ها ممکن
است به وجود بیاورد در واقع محافظه کاری نوعی ریسک گریزی برای رفع تضاد منافع بین ذینفعان است بر این اساس سوگیری
رفتاری که در مدیران منجر به محافظه کاری می گردد ناشی از نوعی زیان گریزی در مدیران ا ست در دانش مالی زیان گریزی به عنوان یکی از سوگیری ها ی رفتاری به صورت زیر تعریف شده است((۷
سوگیری زیان گریزی به عنوان بخشی از تئوری چشم انداز توسط کانمن وتورسکی در سال((۱۹۷۹ در پاسخ به یافته های تئوری مزبور مبنی بر اینکه تمایل افراد به پرهیز از زیان بیشتر از کشش ا ن هابه سمت کسب سود است توسعه یافت برخی از مطالعات در مورد زیان گریزی یک قاعده سرانگشتی رایج را به وجود اورده اند که از نظر روانی امکان وقوع زیان به عنوان یک محرک به طور
متوسط دو برابر امکان کسب سود ی به همان میزان در تصمیم افراد موثر است (میشل ام پیمین (۱۳۸۸ با توجه به تعریف مالیه
رفتاری از زیان گریزی وتوجیهی .که این مفهویم برایی اعمال محافظه کاری فراهم می اورد چسبندگی ناشی از نوع سوگیری رفتاری مدیران می باشد تا با عمل محافظه کاری ودر راستای حفظ منافع ذینفعان اعمال می گردد وتمایل به کاهش هزینه ها را هنگام کاهش
فروش پایین می اورد این تمایل مانع از شناسایی سود بیشتر می گردد واز یک طرف مدیران را در قرار دادهای پاداش کنترل کرده واز
طرف دیگر منافع اعتبار دهندگان را از طریق محدودیت در توزیع سود بین سهامداران حفظ می نماید.
علل چسبندگی هزینهها
بنگاههای اقتصادی برای تولید کالا یا ارائه خدمات، به منابع نیاز دارند. شرکتهای تولیدی به مواد اولیه، نیروی کار، ماشین آلات، ساختمان و خطوط مونتاژ نیاز دارند تا مواد خام را به محصول نهایی تبدیل کنند. خرده فروشیها به موجودی کالا، ساختمان برای فروشگاه و تعدادی فروشنده نیاز دارند. سازمانهای خدماتی برای ارائه خدمات به مشتریان، به کارکنان خبره و گروه پشتیبانی نیاز
دارند. (مرتضوی، آذر .(۹۰
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 