فایل ورد کامل مقاله واکاوی مفهوم ابداع و خلاقیت در هنر از منظر فلسفی و زیباییشناختی
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل مقاله واکاوی مفهوم ابداع و خلاقیت در هنر از منظر فلسفی و زیباییشناختی دارای ۲۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل مقاله واکاوی مفهوم ابداع و خلاقیت در هنر از منظر فلسفی و زیباییشناختی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله واکاوی مفهوم ابداع و خلاقیت در هنر از منظر فلسفی و زیباییشناختی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله واکاوی مفهوم ابداع و خلاقیت در هنر از منظر فلسفی و زیباییشناختی :
چکیده
آفرینش هنری در هر زمان جز لاینفک تمدن بشری است که بیانگر رویکردهای آن نیز مـیباشـد. ایـدئولوژی حـاکم کـه توسـط اندیشمندان یا فلاسفه برای هر تمدنی طرح میشود، وجوهی از زمینه و بستر ابداع و خلاقیـت در هنـر را فـراهم مـیآورد. بـر ایـن اساس به نظر میرسد در هر دوره تعریفی که از هنر مطرح میشود بر نحوه نگرش ابداع و خلاقیـت در هنـر تأثیرگـذار خواهـد بـود. پس میتوان فرض نمود در تمدنها براساس نیاز زمان و نیز نوع نگرش فلاسفه و اندیشمندان تعاریفی از نحوه آفرینش هنری شـکل گرفته است که هر یک از این تعاریف با وضعیت فکری و ذهنی هنرمند برای ابداع اثر هنری در زمان خود هـمخـوانی دارد. بنـابراین بررسی نظریههای بنیادی ابداع و خلاقیت در هنر از دیدگاه فلاسفه، و شیوههای حاکم بر هنر و تفکر بشـری از ضـرورتهـای انجـام این پژوهش است. در همین راستا علاوه بر بررسی مبانی نظری خلاقیت و تعاریف بنیادی ابداع در فلسفه با رویکردهای خلاقیـت در سه دوره از تفکر بشر (خلاقیت و ابداع هنر در فلسفه یونان، فلسفه هنر دینی و فلسفه هنر مـدرن)، نگـرشهـای مـرتبط بـا ارزیـابی خلاقیت و ابداع در هنر مطرح شده است. چنانکه در فلسفه یونان با توجه به دیدگاه فلاسفه، هنـر عرصـه تقلیـد در مراتـب مختلـف است. نیز در دوران مسیحیت، فلاسفه ارتباط دین و هنر را گسست ناپذیر توصیف میکند و هنر بیانگر مـذهب مـیباشـد. همچنـین در عصر مدرن با فلسفه اومانیسم، خود محوری و نبوغ هنرمند را در هنر شاهد هستیم، که همگی تعریف ابداع و خلاقیت در هنـر را در بستر اجتماعی و تعریفی که از هنر نزد فلاسفه میشود، بیان میکند.
کلید واژه:
۱ | P a g e
فلسفه، ابداع در هنر، خلاقیت
مقدمه
بحث پیرامون آفرینش هنری در هر زمان بیان کننده ارزشهای تفکر بشری در آن برهه از تاریخ است. تعریـف از نحـوه آفـرینش هنر یا ابداع و خلاقیت در هنر (به این دلیل که ابداع در هنر راهی به سوی شناخت و بالطبع معرفت است) از اقداماتی میباشـد کـه با شکل گرفتن هر نگرش و تمدنی، اندیشمندان و فلاسفه خط مشی آن را مشخص و تدوین میکنند. بنـابراین ضـروری مـینمایـد دیدگاه فلاسفه در ارتباط با ابداع و خلاقیت در هنر مطرح گردد. بر همین اساس میتوان متصور شـد و فـرض را بـر آن داشـت کـه، نظر فلاسفه و فلسفه غالب از تعریف خلاقیت، نوآوری و ابداع در هنر، در هر عصر با ارائه آثار هنری در آن دوره ارتباط مسـتقیم دارد
بر این اساس ارزیابی و سنجیده میشوند. این بررسی و تبیین را با نظریههای بنیـادی ابـداع و خلاقیـت در هنـر در دوران یونـان، تفکر مسیحیت یا فلسفه هنر دینی و عصر مدرن مطرح و با ارزیابی نگرشهای مربوط به خلاقیت و ابداع در هنر دنبال مـیکنـیم. از پژوهشهایی که در زمینه ابداع هنر در فلسفه صورت گرفته است میتوان به ریختگـران((۱۳۷۱ اشـاره کـرد کـه در مقالـه خـود بـا عنوان »مباحث نظری، تأملی در مبانی نظری هنر و زیبای: هنر و تکنولوژی« به بررسی مناسبت و بستگی میان حقیقت هنـر کـه از تعریف ابداع اخذ کرده با حقیقت تکنولوژی پرداخته است (ریختگران، .(۱۳۷۱ در این پژوهش ابداع به معنـای فـرآوری و دانسـتگی قبلی و همچنین از حجاب بیرون ساختن حقیقت برای ارتباط با حقیقت وجـودی تکنولـوژی بکـار گرفتـه شـده اسـت (ریختگـران، .(۱۳۷۱ همچنین مقاله تاتارکوریچ (۱۳۸۸) با عنوان »میمسیس« نگـاهی بـه سـیر حرکـت معنـای میمسـیس در هنـر و تحـولات مفهومی آن در حوزه نظری هنر داشته است. در این پژوهش دو برداشتی را که از اندیشههای افلاطون در مورد نسخهبرداری از مثـل
ارسطو که معطوف به بهگزینی و خلاقیت در تقلید از امور است، مطرح میشود (تاتارکوریچ، .(۱۳۸۸ همچنین اکثر پـژوهشهـای انجام شده در زمینه خلاقیت مربوط به رشتههای علوم تربیتی، روانشناسی، علوم اداری و مدیریت مـیباشـد؛ پـژوهشهـایی کـه در ارتباط با خلاقیت در هنر صورت گرفته است نیز، بدین قرار میباشند: امین افشار در رساله کارشناسی ارشـد خـود بـا عنـوان »رونـد خلاقیت در هنرهای تجسمی(طراحی و نقاشی)« به آمـوزش اصـول و فنـون و همچنـین پیشـنهاد تمرینـاتی خـاص بـرای پـرورش حساسیت های لازم که موجب گسترش جهان بینی هنرجویان برای انجام آثار خلاقانه مـیشـود، پرداختـه اسـت. اگرچـه در برخـی مقالات دیگر از آراء فلاسفه سخن رفته است اما در این پژوهش بررسی نظریات مهم در حوزه ابداع و خلاقیت در هنر و مطابقتی کـه با آثار ارائه شده در آن زمان دارد مورد نظر میباشد.
روش تحقیق
روش تحقیق در پژوهش حاضر نظری و بنیادی بوده که به روش تحلیلی و با شیوه کتابخانهای و فـیشبـرداری، گـردآوری اطلاعـات صورت پذیرفته است؛ اسناد کتابخانهای مورد استفاده این پژوهش کتب تألیف شده در حوزه فلسفه و تاریخ هنر است.
مبانی خلاقیت
خلاقیت در اکثر لغت نامهها به معنای آفرینندگی و نوآوری آمده اسـت. واژه خلاقیـت معـادل واژه Creativity و نـوآوری برابـر واژه Innovation میباشد. تعاریف خلاقیت به معنای ساختن چیزی تازه است با ویژگیهای تازگی۱، جدیدی و نو بودن۲، سـرآغاز بودن۳، اول بار۴ و مفید بودن۵ (گلستان هاشمی، .(۱۳۸۲ در تعریف خلاقیت در عصر حاضر، با توجـه بـه دیـدگاههـایی کـه در هنـر
۱- Newness 2 -Novelty 3- Originality 4- Initiative 5- Usefulness
۲ | P a g e
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 