فایل ورد کامل مقاله اثربخشی قصه‌گویی در کاهش بیش‌فعالی کودکان دارای مادر آسیب‌دیده از زلزله


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
3 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل مقاله اثربخشی قصه‌گویی در کاهش بیش‌فعالی کودکان دارای مادر آسیب‌دیده از زلزله دارای ۱۴ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل مقاله اثربخشی قصه‌گویی در کاهش بیش‌فعالی کودکان دارای مادر آسیب‌دیده از زلزله  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله اثربخشی قصه‌گویی در کاهش بیش‌فعالی کودکان دارای مادر آسیب‌دیده از زلزله،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله اثربخشی قصه‌گویی در کاهش بیش‌فعالی کودکان دارای مادر آسیب‌دیده از زلزله :

چکیده

هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی روش قصهگویی بر کاهش بیش فعال- تکانشی، بیش فعال- نقص توجه و بیش فعال از نوع مرکب در کودکان دارای مادر آسیب دیده ناشی از زلزله شهر بروجرد بوده است. طرح پژوهشی مورد نظر آزمایشی از نوع پیش آزمون- پسآزمون با گروه کنترل میباشد. در این پژوهش، ۳۰ کودک دختر و پسر از بین کودکان متولدین سالهای ۱۳۸۵ مشغول به تحصیل در دوره اول مقطع ابتدایی انتخاب شدند، و به طور تصادفی به دو گروه آزمایش (۱۵=N) و گروه کنترل (۱۵ =N) قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه علایم مرضی کودکان جهت شناسایی کودکان دارایADHD بوده است. کودکان گروه آزمایشی به مدت ۱۲ جلسه در کارگاه قصه گویی قرار گرفتند.از هر دو گروه آزمون CSI4 در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون گرفته شد و نمرات ۲ گروه با استفاده از آزمون کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل آماری کوواریانس نشان داد که قصه گویی بر کاهش ADHD کودکان موثر بوده است.

کلمات کلیدی: قصه گویی، بیش فعال- نقص توجه، بیش فعال-تکانشی، بیش فعال از نوع مرکب

مقدمه

قصه و قصه گویی، موضوعی آشنا برای همه ی انسان ها در همه ی روزگاران و جوامع است. انسان ها در سفر و حضر، در غم و شادی، در تنهایی و جمع و حتی در گیر و دار جنگ ها و بحران های زندگی با قصه همراه و مایوس بوده اند؛ به همین علت، قصه را هم زاد انسان و زمان شکل گیری نخستین قصه ها را روزهای آغازین زندگی انسان در زمین، می دانند. قصه، تنها ، فاتح دنیای کودکان نیست بلکه بزرگسالان نیز در لحظه ی شنیدن یا خواندن قصه، درست مثل کوکان، با قصه جاری و همراه می شوند و صمیمیت و صفای کودکانه می یابند. در کتاب های آسمانی با شیوه ای خاص،داستان هایی برای عبرت ، تذکر، هدایت و انذار مطرح شده است؛ تورات ، انجیل و قرآن سرشار از داستان هایی هستند از انبیا، اقوام و تمدن هایی که آمده اند و رفته اند و زندگی آن ها چراغ راه دیگر انسان ها شده است. در دنیای پست مدرن قصه و داستان فضای آزادی برای عمل کردن به حساب می آیند به همان سادگی که داستان فرصتی برای ابتکار عمل دوباره فراهم می آورد به همین دلیل است که رویکرد های داستانی به روان درمانی بر این تاکید دارند که قصه ها در چگونگی رفتار و واقعیت های ما نقش موثری ایفا می کنند؛ قصه ها به ما راه حل هایی ارائه می کنند که غیر منتظره و شگفت انگیزند و در عین حال شدنی و مثبت هستند. داستان و قصه نقش بسیار

مهمی در تکوین شخصیت کودک دارد. از طریق قصه ها و داستان های خوب، کودک به بسیاری از ارزشهای اخلاقی پی می برد. استفاده از قصه درمانی به صورت معنی داری میزان افسردگی و اختلال های روانی همبود۱ از جمله ADHD، لجبازی، نافرمانی و ; را کاهش داد (میر صادقی، جمال .(۱۳۶۵

انجام این تحقیق می تواند زمینه رفع مشکلات رفتاری کودک فراهم سازد و به نقش پذیری آنان در آینده کمک کند. نتایج این تحقیق می تواند مورد استفاده خانواده ها، معلمان، کلینیک های مشاوره و پژوهشگران قرار گیرد از این رو انجام آن از اهمیت بالایی برخوردار است. بررسی پیشینه های پژوهشی مرتبط با این موضوع حاکی از خلاء پژوهشی در این زمینه است و از ین رو انجام این پژوهش ضروری به نظر می رسد.

امروزه بسیاری از والدین از شیطنت زیاد کودکانشان شکایت دارند آنها بیان می کنند که فرزندانشان مرتب در حال حرکت وفعالیت هستند ونوعی حالت بی قراری وناآرامی در آنها مشاهده می شود. آنها علت این فعالیت بیش اندازه را نمی دانند ومرتب فرزندشان را مورد سرزنش قرار می دهند. امروزه این اختلال به دلایل گوناگون مورد توجه دانشمندان وپژوهشگران قرار گرفته است. اختلال بیش فعالی۱ مجموعه علائمی است با محدودیت میزان توجه که با سطح رشد فرد نا هماهنگ است وبه ضعف تمرکز، رفتار نا گهانی، بیش فعالی منجر می شود.مشخصه اصلی این اختلال وجود الگوی پایدار فقدان توجه یا ADHD تکانشگری است که درمقایسه با افرادی که در همان سطح ازرشد قرار دارند شدیدتراست. برای

۱ADHD: Attention deficit hyperactivity disorder

۱

برآورد کردن ملاکهای تشخیص، این اختلال باید حداقل ۶ ماه تداوم داشته باشد ودر محیط خانواده(خانه و مدرسه) وجود داشته باشد ودر عملکرد اجتماعی وتحصیل اختلال ایجاد کرده باشد ،همچنین قبل از ۷ سالگی نشانه وجود داشته باشد ADHD به حالتی دلالت میکند که در آن کودک به نحوی مفرط و بیش از اندازه فعال و پرجنب و جوش است. تحرک زیاد این کودکان نه تنها خود آنها بلکه اطرافیان ، همکلاسیها، اولیای مدرسه را دچار مشکل میکند. از آن جایی که در میان درصد بالایی از معتادین و افرادی که ترک تحصیل کردهاند علایم ADHD در کودکی مشاهده شده است. از طرفی کودکان ADHD در معرض خطر بالایی از اختلال سلوک، شخصیت ضد اجتماعی و سوء مصرف مواد مخدر قرار دارند، لذا آگاهی همگان بویژه والدین و معلمان از این حالات از اهمیت بسزایی برخوردار است. نقص در تمرکز یا ADHDشرایطی را برای کودک ایجاد میکند که نتواند آرام و بدون حرکت بنشیند، رفتارش را کنترل کرده و توجه خود را به یک موضوع خاص معطوف کند.از هر یکصد کودک پنج کودک می توانند به ADHD مبتلا باشند وهمچنین در سنین دبستان شیوع این بیماری در پسران ۹ درصد ودر دختران ۴ درصد است (ریان ، .(۲۰۰۳

این پژوهش جهت پاسخگویی به سوال اصلی ذیل می باشد. آیا روش قصه گویی در کاهش ADHDکودکان موثر است؟ در این زمینه سوالات دیگری نیز مطرح می شود، که عبارت از:

– آیا روش قصه گویی در کاهش ADHD از نوع نقص توجه کودکان تأثیر دارد؟

– آیا روش قصه گویی در کاهش ADHDاز نوع بیش فعال-تکانشی کودکان تأثیر دارد؟

– آیا روش قصه گویی در کاهش ADHD از نوع مرکب کودکان تأثیر دارد؟

فرضیههای تحقیق
– روش قصهگویی در کاهش میزان ADHD کودکان تأثیر دارد.

– روش قصهگویی در کاهشADHD از نوع نقص توجه کودکان تأثیر دارد

– روش قصهگویی بر کاهشADHD از نوع بیش فعال- تکانشی کودکان تأثیر دارد.

– روش قصهگویی بر کاهش ADHD از نوع مرکب کودکان تأثیر دارد.
روش تحقیق

پژوهش حاضر از جمله پژوهشهای نیمه آزمایشی است که هدف آن بررسی تاثیر روش قصه گویی در کاهش ADHDکودکان با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل می باشد.

جامعه آماری ،نمونه و روش نمونه گیری

با توجه به جامعه آماری این تحقیق ۱۲۰ نفر (کودکان مقطع اول ابتدایی، متولدین سال ۱۳۸۵ )، که فراخوان همکاری به مراکز آموزشی ارسال شد.از بین۴ مرکز آموزشی،تعداد۸۰ راضی به همکاری شدندکه از این ۸۰

۲

نفر تعداد۳۰ نفر از افرادی که پایین ترین نقطه برش را به دست آورده اند و در دوگروه آزمایشی و کنترل به طور تصادفی انتخاب شدند

روش و ابزار گردآوری اطلاعات

ابزار پژوهشی مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه CSI-4 می باشد. از ۲۶ سوال و دو فرم والد و مربی پیش دبستان طراحی شده و به صورت گزینه همیشه، هرگز، گاهی اوقات،اغلب و بیشتر اوقات طراحی شده است.این آزمون جهت سنجش سلامت روان کودکان ونوجوان ۱۴-۶سال طراحی شده است و دارای خرده مقیاس های اختلال ADHD (نوع نقص توجه)، ADHD (بیش فعال-تکانشی)، ADHDاختلال دقت(مرکب)، ADHD برای کودکان ۶سال می باشدجهت بررسی اعتبار وروایی این پرسشنامه تحقیقات زیادی انجام شده است.در ایران نیز مطالعهای توسط توکلی زاده (۱۳۷۵) با هدف کلی تعیین میزان شیوع اختلالهای رفتار ایذایی و کاستی توجه بر روی ۴۰۰ دانش آموز دبستان شهر گناباد ۲۲۰) پسر و ۱۲۸ دختر) انجام گرفت که علاوه بر شیوع، اعتبار، حساسیت و ویژگی اختلالهای مذکور نیز بر روی ۱۰۰ نفر از دانشآموزان جمعیت نمونه محاسبه گردید. به نحوی که حساسیت پرسشنامه علائم مرضی کودکان براساس بهترین نمره برش ۴، ۵، ۷ برای هر یک از اختلال های -ADHD کاستی توجه، لجبازی- نافرمانی و اختلال سلوک به ترتیب ۰/۷۵، ۰/۸۹، ۰/۸۹ و ویژگی آن به ترتیب ۰/۹۲، ۰/۹۱، ۰/۹۰ به دست آمد. علاوه بر این، اعتبار پرسشنامه نیز برای هر دو فرم والد و معلم به ترتیب ۰/۹۰ و ۰/۹۳ برآورد شد.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.