فایل ورد کامل مقاله آسیب‌شناسی نظام آموزش و پرورش ایران با تمرکز ویژه بر چالش‌های دوره متوسطه


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
3 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل مقاله آسیب‌شناسی نظام آموزش و پرورش ایران با تمرکز ویژه بر چالش‌های دوره متوسطه دارای ۲۲ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل مقاله آسیب‌شناسی نظام آموزش و پرورش ایران با تمرکز ویژه بر چالش‌های دوره متوسطه  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله آسیب‌شناسی نظام آموزش و پرورش ایران با تمرکز ویژه بر چالش‌های دوره متوسطه،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله آسیب‌شناسی نظام آموزش و پرورش ایران با تمرکز ویژه بر چالش‌های دوره متوسطه :

چکیده:

هدف اصلی این پژوهش آسیب شناسی آموزش وپرورش با تاکید بر دوره متوسطه بود ونتایج این مطالعه مشخص نمود که اهداف ترسیم شده برای آموزش وپرورش ( آنچه قصد شده ) با نتیجه وخروجی آن(آنچه اجرا شده) فاصله بسیاری وجود دارد وآموزش وپرورش توانائی پاسخگویی به نیازهای نسل حاضر را ندارد. .در این پژوهش که به شیوه کتابخانه ای و مصاحبه و تبادل نظر با دبیران،کارشناسان و سرگروهای آموزشی دروس مختلف تهیه گردیده سعی شده باتوجه به ضعف آموزش وپرورشخصوصاٌ دوره متوسطه آسیب های وارده ناشی از نقایص تاریخی وسنتی و آسیب های برآمده از پدیده جهانی شدن که مبین این واقعیت است که مدارس کشور جوشش حقیقی ، علمی ، تحقیقی لازم ، شادابی های انسانی و روابط دوستانه و صمیمانه بین معلمان ودانش آموزان را ندارد و تنها با گذراندن تعالیم بی روح روزمره با موارد از پیش تعیین شده بسنده کرده است.

دراین فضا تحرک کافی درجهت اهمیت قایل شدن به تربیت ، تعلیم خلاقیت ، هنر ، مثبت اندیشی ، مثبت زیستی ،فراگیری مهارت وبسیاری عناصر لازم برای زندگی مؤثـر و سازنده ندارد واین باعث ایجاد مدارس وکلاسهای ”مستتر وغیر رسمی“ شده است.که ضرورت بازتعریف کارکرد عناصر مختلف(معلم، دانش آموز،محتوای آموزشی ،مدرسه و;) و فرایند یاددهی -یادگیری راضروری نمایدکه به شرح متن مقاله خواهد آمد بنا برابن برای رسیدن به چشم انداز۱۴۰۴ورسیدن به توسعه و نو آوری نیاز به دستیابی به فکر خلاق وبرای عبور از چالشهای پیش رو نیاز به تفکر انتقادی و برای ایفای نقش شهروند جهانی نیاز به فراگیری مهارت می
باشد.

واژگان کلیدی : آسیب های عنصری وفرایندی ، رویکرد تحولی و تراکمی ، مدارس مستتر ،تفکر خلاق وانتقادی

مقدمه :

آموزش وپرورش دردوران غیر رسمی به پیدایش انسان برمی گردد۱ و به قول کانت بشر تنها با تعلیم و تربیت می تواندآدم شود و آدمی چیزی جز آنچه تربیت از او می سازد نیست . با نگاهی به پیشینه فرهنگ و تمدن بشری ، زمانی که غرب در قرون وسطی به سر می برد وهمه جا را سیاهی و جهالت فرا گرفته بود دانشمندانی چون ابوریحان بیرونی ، ابن سینا ، رازی ، غزالی و ابن هیثم و.. مشعلداران علم و دانش بودند و این درخشندگی از سویی ناشی از نوعی یادگیری پژوهش محور و مستقل و از سوی دیگر از قدرت تلفیق علم و دین بود. به قول صائب تبریزی:

در ایمان زانکه با دانش قرینند شهـان کشـور علـم الیقینند

اما متأسفانه از قرن نهم به بعد این فروغ و روشنایی شروع به ا فول نمود و غربی ها میراث خوار دانش ایرانیان شـدند و بـا تحقیق و پژوهش برفراز قله علم و دانش ایستادند. این نبود مگر با اصلاح آمـوزش وپـرورش ، اگـر بـه نقطـه شـکوفایی آمریکـا

بنگریم به دهه ۱۹۶۰ میلادی خواهیم رسید که علت رشد اقتصادی آنان رشد تکنولوژی است که حاصل علم ودانش و پژوهش می باشد.

بازسازی تمدن گذشته برای ایرانیان با عنایت به نوید رسول گرامی اسلام (ص) ، وقتی دست مبارک را بـر زانـوی سـلمان می گذارد و می فرماید : اگر علم در ستاره پروین و ثریا هم باشد مردان فارسی آن را به دست خواهند آورد ، دستیابی به تمدن گذشته و سرآمدی درعلم ودانش ناممکن نیست ، البته لازمه آن شناسائی آسیب های نظام آموزشی و تحول بنیادی درآمـوزش وپرورش و همگام کردن آن با روح زمانه می باشد.

بیان مسأله

وجه تشابه یک پزشک ، یک مکانیک ویک آسیب شناس تعلیم وتربیت شناسائی عیب برای درمان است. اصلاح و بهبود وضع موجود درآموزش و پرورش بدون اطلاع از آسیب های آمورش و پروش وشناخت وضع مطلوب ممکن نمی باشد .

دگرگونی درروش زندگی ، تحولات شگفت انگیز و سریع درعصر اطلاعات و الکترونیک پدیده جهانی شدن ۳ و تغییرات سریع ،پیچیده ،پر تلاطم م وغیر قابل پیش بینی که در واقع به آبهای ناشناخته وارد شده است از سویی و ناتوانی ، ضعف تاریخی ونقیصه ها ی سنتی نظام آموزشی ، کارکرد و اثربخشی آموزش وپرورش را به نازلترین سطح عملکرد خودرسانده است” درحالی که انتظار از آموزش وپرورش روز به روز بیشتر می شود “.

آسیب های موجود درآموزش وپرورش ( با تاکید بر دوره متوسطه )

الف – آسیب در عناصر آموزش وپرورش

(۱مدارس :

فضـای مدارس کشور جوشش حقیقی ، علمی ، تحقیقی لازم ، شادابی های انسانی و روابط دوستانه و صمیمانه بین معلمان

ودانش آموزان را ندارند و تنها با گذراندن تعالیم بی روح روزمره با موارد از پیش تعیین شده بسـنده کـرده اسـت. درایـن فضـا

تحرک کافی درجهت اهمیت قایل شدن به تربیت و تعلیم خلاقیت ، هنر ، مثبت اندیشی ، مثبت زیستی وبسیاری عناصـر لازم

برای زندگی مؤثـر و سازنده کمتر به چشم می خورد ( شعاری نژاد (۷۷

آموزش در مدارس بگونه ای است که مانع آن میشود دنیای عمیق خلاقیت درونی و جهان درونی فانتری ها ، ش رنگ ،عشق

،اشراق، موسیقی ، عاطفه ،آرامش ،رویاها ،بصیرت و قدرت تخیل درونی برروی دانش آ موزان گشوده شود ، در حـالی کـه بایـد

این فطرت های نامرئی ذهنی کاوش شود ،اینجا گنجینه مخفی خلاقیت است که لازمه زندگی در هزاره سوم می باشد .( قاسـم

زاده (۱۳۸۱:۱۸۴

جان دیویی میگوید :مدارس نمی توانند دانش آموزان را برای زنـدگی اجتمـاعی آمـاده کننـد مگـر اینکـه عمـلال در درون

خودشرائط زنگی اجتماعی را فراهم کنند . این درشرائطی است که مدارس ما مدارس زندگی نیستند .

رسیدن به آموزش وپرورش کیفی مستلزم بازنگری وبازاندیشی وبازسازی مأموریت هـا و رسـالت هـای مـدارس و سـاختارها و

فرایندهای تعلیم و تربیت و دریک عبارت مستلزم تغییراکولوژی مدارس۴ است (یوسف زاده چوسری )

رویکرد جدید و مؤثـر حرکت به سوی تمرکز گریزی ، مشارکت و مدرسه محوری است.در حالی کـه روح تمرکـز بـر همـه

مدارس ما حاکم است. نتایج مطالعات دفتر آموزش وپژوهش آمریکا ( ( ۱۹۹۶ بیانگر این مطلب است که اکثر سازمانها ( اعم از

دولتی و خصوصی ) بعنوان همزمان می تواند متمرکز و غیرمتمرکز باشند بـدین معنـا کـه بـرای اهـداف ، آرمانهـا و ارزشـهای متمرکز وبرای عملیات و تولید روش عدم تمرکز را اختیار کند ( عباسپور ( ۸۳

بعلت ناتوانی وضعف نظام آموزشی در درون مدارس (براساس قانون مقاومت) ، مدارس مستتر،،پنهان وغیر رسـمی ایجـاد گردیده است . در این مدارس که باتعاملات جامعه وتاثیر رسانه ها شکل می گیرد دانش آموزان برای خود فرهنـگ جدیـد مـی سازند وهرچه نظام آموزشی ضعیفتر باشد فرهنگ ساخته شده قویتر خواهد بود .
(۲معلمان :

با توجه به اینکه معلمان برای آموزش مفهومی و تئوری ، غیرفعال وسنتی درنظام فعلی تربیت شده انـد جوابگـوی شـرائط حال وآینده نظام آموزشی نمی باشند و فارغ التحصیلان دانشگاهها نیز اطلاع چندانی از فنون معلمی و روش هـای تـدریس و ویژگی های روانی ، عاطفی ،رشدو; دانش آموزان را ندارند.
آموزش وپرورش باید همت خود را به ویژه از طریق معلم معطوف آن سازد که بجای انتقال اطلاعات بـه سـازماندهی هـای متفاوت از اطلاعات و بلکه بالاتر ازآن به ابداع ترکیب های نوین درمورد اطلاعات موجـود روی آورد.(بـاقری ( ۸۳ درایـن خصـوص تندرزوکوبوس ۱راین عقیده اند که نقش جدید معلمان نقش تسهیل کننده و راهنماست . معلم کسی است که شرایط یـادگیری مداوم را می شناسد و مراحل یادگیری را سامان می بخشد ( دانش پـژوه ۸۳ ص ( ۷۰ درحـالی کـه معلمـان مـا هنوزغالبـالبصـورت سخنرانی انجام وظیفه می کنند . از این رو تـدریس در آمـوزش وپـرورش معاصـر فقـط » تـدریس و یـاددادن « نیسـت بلکـه

برانگیختن و راهنمایی یادگیرندگان برای یادگیری است . ( همان منبع).

درفرآیند جدید معلم علاقه مند و مشتاق می تواند به دانش آموزان کمک کند تا از جستجو وحل مسأله ومعما لذت ببرند.

البته معلمانی می توانند مدرسه وکلاس را زنده و فعال نگهدارند که خود محصل و محقق وجستجوگر باشند واز آموختن لـذت ببرند . ( شعاری نژاد ( ۷۹ اما مشکلات معیشتی وشیوه تربیت معلم و ;مانع این مهم است.

معلمان باید رابطه خود را با نوآموزان تنظیم کنند و نقشهایشان را از صورت تکنوازی به همنوازی تغییردهند و بجای تأکید برپخش اطلاعات برکمک کردن به نوآموزان در راه جستجو و درک دانستنی ها تأکیـد ورزنـد و درهـدایت کـردن آنهـا بکوشند تا درقالب ریختن آنهـا.۲ درحالی که معلمان ما با روش سخنرانی سعی در انجام تدریس دارد.
در رویکرد جدید نقش معلم دانش آموزان را به خانه عقل بردن نیست بلکه می باید آنان را تا درب خانه عقـل و یـادگیری ببرند و اجازه دهند خودشان بیندیشند . دانستن باید به چگونه خلق راههای جدید مبدل شود ومعلمان بایـد چگونـه دانش را با شرائط جدید منطبق کردن را بیاموزند. این در شرائطی است که معلمان ما چنین بستری را فراهم نمی کنند

جان میلر می گوید ما با ید روح معلم را مورد توجه قرار دهیم زیرا در فرایند یاد دهی – یادگیری مهمترین عامل آموزش سرزنده و پر احساس روحیه معلم است وروحیه دانش آموز نیز منوط به روحیه معلم است زیرا جائی که روح در فعالیـت اسـت عامل نوآوری وعشق است ( قورچیان(.۱۳۸۰ در حالی که متاسفانه بعلل مختلف این روح کمتر در معلمان ما حاکم است .

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.