فایل ورد کامل مقاله بررسی کارآمدی مشاوره راه‌حل‌محور در بهبود روابط مادران با کودکان پسر کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
1 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل مقاله بررسی کارآمدی مشاوره راه‌حل‌محور در بهبود روابط مادران با کودکان پسر کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر دارای ۱۲ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل مقاله بررسی کارآمدی مشاوره راه‌حل‌محور در بهبود روابط مادران با کودکان پسر کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله بررسی کارآمدی مشاوره راه‌حل‌محور در بهبود روابط مادران با کودکان پسر کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله بررسی کارآمدی مشاوره راه‌حل‌محور در بهبود روابط مادران با کودکان پسر کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر :

چکیده:

موضوع تعامل مادر- فرزند از عمدهترین زمینههای مورد مطالعه پژوهشگران حوزه بهداشت روانی است. در این میان از آنجا که مادر، نخستین مراقب کودک است توجه به کیفیت این تعامل میتواند نقش موثری در ارتقاء بهداشت روانی مادرو فرزند و بویژه مادران دارای فرزند کم توان ذهنی داشته باشد. هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی مشاوره راه حل محور بر بهبود ارتباط مادران با فرزندان پسر کم توان ذهنی آموزش پذیر مقطع راهنمایی و متوسطه شهر بجنورد بود. مواد و روش کار: پرسشنامه مورد استفاده در این پژوهش مقیاس ارزیابی رابطه مادر –کودک ( غلهق) بودکه بر روی نمونه تحقیق متشکل از ۳۲ نفر از مادران دانش آموزان پسرکم توان ذهنی شاغل به تحصیل مقطع راهنمایی و متوسطه شهر بجنورد اجرا گردید. روش این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسس آزمون با گروه کنترل بود و تجزیه و تحلیل دادهها متناسب با فرضیههای تحقیق در دو سطح توصیفی شامل (میانگین، نمودار و 😉 و استنباطی شامل (تحلیل کواریانس) انجام شد. یافته ها: نتایج حاصل از تحلیل کواریانس نشان داد مشاوره راه حل محور اثر معنی داری بر بهبود رابطه مادر و فرزند در تمامی سطوح مربوط به متغیر اصلی تحقیق شامل پذیرش فرزند، طرد فرزند ، بیش حمایت گری و سهل گیری دارد . بحث و نتیجهگیری : با توجه به نتایج بدست آمده میتوان گفت تغییر در رابطه مادر و فرزند نشانه توانایی بالای مشاوره راه حل محور در ایجاد تغییر در جهت بهبود رابطه مادر با فرزند کم توان ذهنی است. که این امر میتواند مربوط به ماهیت مشاوره راه حل محور باشدکه به اعضاء خانواده کمک میکند تا از طریق بحث و تبادل نظر راه حلهای مفید و کاربردی را با همکاری اعضا بدست آورند.

-۱ استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قوچان، گروه روانشناسی بالینی، قوچان، ایران

-۲ کارشناس ارشد روانشناسی کودکان استثنایی عپطحپپلاهyگ،زطغهتهطآغطعهط

-۳ دانشجوی کارشناسی روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قوچان، گروه روانشناسی بالینی، قوچان، ایران عپطحئطهع؟گننطغهکلاکح

واژههای کلیدی : مشاوره راه حل محور، کم توان ذهنی، آموزش پذیر.

-۱مقدمه:

خانواده، سنگ بنای جامعه بزرگ انسانی، زندگی خانوادگی، یک پدیده جهانی است که قدیمیترین، اساسیترین و در عین حال، با دوامترین نهاد انسانی و با ارزشترین جایگاه تربیت نسل است و در استحکام روابط اجتماعی و رشد یکایک اعضای جامعه، نقش بنیادین دارد. خانواده، عامل اجتماعی کننده و منتقل کننده اصول اخلاقی و مهارتهای اجتماعی از نسلی به نسل دیگر است. ساز و کار تحول روانی کودکان در تعاملات والدین با فرزند در خانواده شکل میگیرد که رابطهای متقابل و دوطرفه است، لذا کیفیت تعامل والدین- فرزند از عوامل بسیار مهم در آسیب شناسی روانی است که از دوره شیرخوارگی تا نوجوانی و پس از آن نیز ادامه خواهد داشت. زندگی برای انسان از راه تعامل و ارتباط ممکن میشود و اصلیترین منبع ارتباطی برای آدمی، والدین هستند .[۱]

در واقع میتوان گفت نفوذ والدین در بچهها تنها محدود به جنبههای ارثی نیست. از جمله وظایف مهم مربوط به رشد در دوره کودکی ارتباط با دیگران است. قبل از این که کودک بتواند سخن بگوید یا معانی کلمات را بفهمد در اثر برخورد با مادر یا پرستار طرز ارتباط با دیگران را میآموزد. از آنجا که مادر، معمولا نخستین مراقب کودک است و مراحل اولیه رشد، تأثیر قطعی بر شخصیت انسان دارد و چون بسیاری از مشکلات روان شناختی ریشه در این تعامل دارند، تعامل بین مادر و فرزند مورد توجه خاص بوده است. وقتی از تعامل سخن میگوییم، منظورمان رابطه متقابلی است که بین والدین و فرزند وجود دارد و این که آنها بر یکدیگر اثر میگذارند .[۲]

مروری بر ادبیات تحقیق در حوزه تعامل مادر و فرزند حاکی از آن است که چگونگی تعامل مادران با کودکان عادی و عقب مانده ذهنی متفاوت است . تعامل با کودکانی که از نظر ذهنی ناتوان هستند، فشار روانی خاصی را بر والدین و به ویژه مادران و کل خانواده تحمیل میکند که به دنبال آن مشکلات و مسائلی را بوجود میآورد. مهمترین مسائل و مشکلات چنین والدینی، پذیرش کمتوانی ذهنی فرزند، خستگی ناشی از پرستاری، مسائل مربوط به اوقات فراغت، مشکلات مالی و مسائل پزشکی، آموزش و توانبخشی کودکان میباشد .[۳] در چنین شرایطی برای اینکه این مادران بتوانند از عهده احساسات دردناک درباره شرایط کودک برآمده و با صبر و شکیبایی به نیازهای ویژه کودکان خویش پاسخ دهند؛ ارائه خدمات آموزش خانواده و ارائه مشاوره و درمان مادران کودکان کم توان ذهنی ضرورت و جایگاه مهمی مییابد .[۴]

از جمله روشهای که میتواند کیفیت تعامل افراد را تحت تاثیر قرار دهد مشاوره راه حل محور است. مشاوره راه حل محور دیدگاهی قابلیت محور است که به جای تمرکز بر رفتارهای مشکل آفرین بر رشد و پرورش راه حلها تمرکز دارد. این دیدگاه به خانواده کمک میکند تا از طریق صحبت راه حلی، باور کنند که واقعیت در ذهن آنهاست تا بتوانند راه حلهای منطبق بر ادراکات خود را خلق کنند. راه حلهای قابل کاربرد از همکاری اعضای خانواده منتج میشوند و در اثر آن خانواده ادراکات جدید و نیروبخشی درباره خود به دست میآورد .[۵]

درمان راه حل مدار از کارهای میلتون اریکسون۴ اثر پذیرفته است. درمان موثر باید بر یافتن قابلیتها و تواناییهای مراجع متمرکز باشد .[۶] بنیانگذاران رویکرد راهحل محور استیو دیشیزر۵ و ایسنو کیمبرگ۶ میباشند . سایر افراد صاحب نام ویلیام اوهانلون۷، لیپچیک۸، مایکل واینر۹، پلر و والتر۱۰ بودندکه مبانی و تکنیک های اولیه درمان را ابداع نمودند .[۷]

ق, غپکفطططغ س خ ح, طکzهلاککخس ز

مهمترین ویژگی درمان راه حل محور، کمک به مراجعان برای یافتن استثنائات، یا زمانهایی در گذشته که در آنها مشکل وجود نداشته، است. درمانگر راه حل محور بر معانی کلمات تأکید دارند. آنها معتقدند که محاوره بین مراجع و درمانگر به جای تحلیل بیرونی و جستوجوی خارجی حقیقت، به واقعیت از چشماندازهای متفاوتی نگاه میکند. در دیدگاه پست مدرنیزم یا ساختارگرایی، فرآیند محاوره برای معنیسازی به کار میرود .[۸]

گیتی پسند در پژوهشی با عنوان اثر بخشی درمان راه حل مدار بر کاهش تعارضات مادر- دختر در نوجوانان دختر منطقه ۱۳ نشان داد که مشاوره راه حل محور باعث کاهش پرخاشگری کلامی و فیزیکی و همچنین افزایش مهارت استدلال در نوجوانان دختر شده است .[۹] در پژوهشی زیمرمن، مک اینتر و واتسون۱۱ مطالعهای را برای بررسی اثر مشاوره راه حل محور بر افزایش مهارتهای والدینی و درک قابلیتهای خانواده انجام دادند. والدین کسانی بودند که از رفتار نوجوانانشان ناراضی بودند. نتایج این پژوهش نشان داد که آزمودنیها به میزان زیاد ازمشاوره راه حل محور استفاده کردهاند .[۱۰] در مطالعه دیگری لیندفورث و مگنوسون۱۲، کارایی مشاوره راه حل محور را برای بهبود نگرشها و رفتارها و کاهش تفکر و رفتار ضد اجتماعی در خطاکاران نوجوان در یک مرکز نگهداری نوجوانان بررسی کرد. نتایج تحقیق نشان داد که گروه آزمایشی در حل مشکلات پیشرفت بیشتری داشتند و همچنین به تواناییشان برای حفظ تغییر، اعتماد بیشتری نسبت به گروه کنترل نشان دادند. این پژوهشها و بسیاری دیگر از تحقیقات نشان میدهد مشاوره راه حل محور باعث بهبود ارتباط والد- فرزندی میشود .[۱۱] لیکن هیچ یک از این تحقیقات به تاثیر مشاوره راه حل محور به عنوان یک مهارت ارتباطی بر تعامل والدین و کودکان عقب مانده ذهنی اشارهای نشده است. لذا از آنجا که کیفیت تعامل مادران دارای کودک دارای محدودیت و معلولیت متفاوت از چگونگی تعامل با کودک عادی است بنابراین پژوهش حاضر با بررسی اثر بخشی مشاوره راه حل محور بر رابطه مادر با فرزند کمتوان ذهنی درصدد است میزان تاثیرگذاری روش مذکور را در فضایی متفاوت از تحقیقات انجام شده بر روی کودکان عادی مورد بررسی قرار دهد. به همین منظور با توجه به پیشینه و هدف پژوهش فرضیههای زیر تدوین و مورد آزمون قرار گرفتند.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.