فایل ورد کامل آرماگدونگرایی در آمریکا و اثر آن بر سیاست خارجی
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل آرماگدونگرایی در آمریکا و اثر آن بر سیاست خارجی دارای ۱۶۸ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل آرماگدونگرایی در آمریکا و اثر آن بر سیاست خارجی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
فهرست
مقدمه 1
ـ فصل اول
سیری در تاریخ؛ آرماگدونگراها کیستند و چه میگویند 4
انحراف در مسیحیت و بازگشت به آموزههای یهود 11
پیوریتنها و نفوذ یهودیت در امریکا 18
شکلگیری جریان مسیحیت صهیونیستی در امریکا 23
آرماگدون چیست؟ 26
منابع فصل اول 40
ـ فصل دوم
خاستگاههای قدرت یهودیان در امریکا 44
خاستگاه اول: ویژگیهای جامعه یهود 46
خاستگاه دوم: لابی یهودیان 52
خاستگاه سوم: حضور در قوای مقننه و مجریه امریکا 57
خاستگاه چهارم: رسانهها 62
تلویزیون و رادیوی امریکا و نفوذ یهودیان 63
مطبوعات امریکا و نفوذ یهودیان 65
سینمای جهان و نفوذ یهودیان 69
منابع فصل دوم 84
ـ فصل سوم
تاثیر آرماگدونگرایی بر سیاست خارجی امریکا 87
دلایل استراتژیک حمایت امریکا از اسرائیل ۹۰
بررسی تاریخی روابط آمریکا و اسرائیل 91
دوران جرج بوش پسر، ۱۱ سپتامبر و رابطه با اسرائیل 102
آینده روابط امریکا و اسرائیل 109
خوب در مقابل شیطان 114
جنگ عراق و ایده آرماگدون 118
منابع فصل سوم 122
ـ فصل چهارم
تاثر آموزههای دینی مسیحیان صهیونیست بر جریان نظریهپردازی در دانشگاهها 124
آراء فرانسیس فوکویاما 127
فوکویاما و تعبیر اسلام فاشیستی 131
آراء ساموئل هانتینگتون 136
برخورد تمدنها و ساموئل هانتینگتون 141
منابع فصل چهارم 146
نتیجهگیری 147
مقدمه
روایت ادیان مختلف از آخرالزمان بخش مهمی از هویت جامعه بشری را شکل داده است. به طوری که بسیاری از تعاملات بشر به ویژه در سطح بینالمللی و نحوه این روابط ریشه در رویکردی دارد که پیروان ادیان مختلف به آخر الزمان دارند و ویژگیهای قابل تأملی را متوجه الگوی رفتاری کشورها کرده است.
رویکردی که هر قوم به این موضوع دارد نوع مأموریت آن قوم را مشخص میکند. این مأموریت به ابعاد گوناگون زندگی این قوم یعنی فرهنگ، اقتصاد، سیاست داخلی و سیاست خارجی تسرّی پیدا میکند و در واقع یکی از عوامل کلان در سامان بخشی سیاستهای یک کشور است. پیشبرد جهان به سمت الگویی که برای آخرالزمان ترسیم شده یکی از دغدغههای اصلی پیروان ادیان مختلف است. در این الگو حق و باطل تعریف شده است و این درگیریهای زیادی را بین ملتهای مختلف شکل میدهد. یکی از این روایتها، روایت کتاب عهد عتیق از برخوردی است که در آخرالزمان پدید میآید. این روایت که به «هارو مجدون» یا «آرماگدون» معروف است امروز شکل دهنده بخش عظیمی از رفتاری است که در درون جهان صورت میگیرد و جهان بیرون از آن را نیز دستخوش تحول کرده است. همانطور که در صفحات بعدی به خوبی توصیف خواهد شد ایالات متحده آمریکا بعد از انحراف مسیحیت پروتستانی و نزدیک شدن ایدههای آن با ایدههای صهیونیسم یهودی به شدت تحت تأثیر این روایت تفوق جویانه از آخرالزمان قرار گرفته است. اگرچه سیاستهای اعلامی ایالات متحده مبتنی بر اصول مکتب سکولاریسم معرفی میشود، اما سیاستهای اعمالی این دولت به ویژه بعد از جنگ جهانی دوم براساس اصول مذهبی و دینی بنا شده است. اشاره بوش «به جنگهای صلیبی» بعد از ضد واقعیت «یازدهم سپتامبر» و تشابه این دو پدیده به یکدیگر گویای عمق و ریشههای مذهبی در افکار «سیاست سازان» جامعه آمریکا دارد. بنابراین آمریکا دارای نظام ارزشهایی است که از آن میتواند به ایدئولوژی تعبیر نمود و نومحافظهکاری آمریکا به شدت تحت تأثیر این ارزشها قرار دارد. این ایدئولوژی پیوند عمیقی بین صهیونیسم و پروتستانیسم ایجاد کرده است که سیاست خارجی آمریکا را تعیین میکند. در این راستا بوش به شدت تحت تأثیر کشیشهای مسیحی است که از آنها به عنوان «صهیونیستهای مسیحی» نام برده می شود. این دسته بقای آمریکا را منوط به بقای اسرائیل میدانند و به ائتلاف خیر (اسرائیل و آمریکا) در مقابل ائتلاف شر (مسلمانان و ادیان دیگر) تأکید دارند. بنابراین صدور ارزشهای آمریکای حالتی مذهبی به خود گرفته است.
در این تحقیق تلاش میشود تأثیر ایده مذهبی آرماگدون بر سیاست خارجی ایالات متحده مورد بررسی قرار گیرد.
فصل اول: سیری در تاریخ؛
آرماگدون گراها کیستند و چه میگویند؟
برای ترسیم مسیر مطالعاتی موضوع تحقیق لازم است ابتدا از ریشه بحث که ایده «صهیونیسم» است آغاز کنیم.
«صهیونیسم» اندیشهای سیاسی است که معتقد است در کتاب عهد عتیق (تورات) به یهودیان وعده داده شده به ارض موعود که خداوند به ابراهیم و اخلافش وعده داده بازخواهند گشت. براساس این ایده در کتاب مقدس یهودیان محدوده این سرزمین از نیل تا فرات مشخص شده است. در متنی منسوب به ارمیای نبی آمده است «سرانجام روزی اسرائیلیهای پراکنده در جهان دوباره در این سرزمین جمع خواهند شد. آنها دوباره خواهند آمد و بر فراز ارتفاعات صهیون آواز خواهند خواند.» (1)
جنبش صهیونیستی در واقع حرکتی مستقل و متکی به خود نبود؛ بلکه همزمان با رشد رقابتهای استعماری و امپریالیستی در اروپا به وجود آمد. اندیشه صهیونیسم صهیونیستی، یعنی بازگشت به فلسطین و تأسیس حکومت اسرائیل، در اصل از سوی قدرتهای استعماری رقیب در اروپا مطرح شد و بعدها بورژوازی یهود نیز برای دستیابی به اهداف خود، با سرمایه داری اروپا همدست شد و حرکت صهیونیستی را بنا نهاد. واژه «صهیونیسم» نخستین بار از سوی «ناتان بیرن بام»، یک یهودی اتریشی، در مقالهای که در سال ۱۸۸۶ انتشار یافت، مطرح شد. او مفهوم این واژه را «استقرار دوباره ملت یهود در خاک فلسطین معنا کرده است. (۲)
اندیشه تأسیس دولتی برای قوم یهود، سابقهای استعماری دارد و به زمان «ناپلئون بناپارت» باز میگردد. او در سال ۱۷۹۹ با صدور فرمانی از یهودیان خواست تا تحت لوای وی جمع شوند و در مقابل به آنها وعده داد تا سرزمین مقدسی را در اختیار آنان قرار دهد و عظمت و شکوه اورشلیم باستانی را زنده کند. (۳)
در این زمینه اعضای مجمع بزرگ پاریس میگویند:
«بناپارت در اندیشه حضور و نجات سیاسی یهودیان در سرزمین مصر یا کرانههای رود اردن بوده است. ما در این مورد هیچ تردیدی نداریم، ... این مرد بزرگ، اندیشه استقرار دوباره یهودیان را در فلسطین در سر میپروراند و بازگرداندن یهودیان به فلسطین، جزئی از طرحهای وی را در قبال مصر ـ که وی هرگز از آن دست برنداشت ـ تشکیل میداده است.» (4)
اما تسلط ناپلئون بر منطقه، بیش از سه سال طول نکشید و با شکست فرانسه از انگلیس، نیروهای انگلیسی جایگزین نیروهای فرانسوی شدند. سیاست انگلیس این بود که با سیطره بی رقیب ناوگان خود بر آبهای منطقه و از راه حفظ امپراطوری عثمانی به عنوان سدی در برابر طمع کشورهای دیگر اروپا، منطقه را برای خود حفظ کند. در همین راستا انگلیس، نخستین کنسولگری غرب را در سال ۱۸۳۹م. در قدس بنا نهاد و بیشتر فعالیت آن را به حمایت از یهودیان مهاجر اختصاص داد. (۵)
تعداد یهودیان مهاجر در فلسطین در ابتدا ۹۷۰۰ نفر بود که در شهرهای قدس و جلیل و صفدو طبریه ساکن بودند. هدف انگلیس این بود که یهودیان مهاجر بیشتری را به فلسطین بیاورد. این مقاصد در نامه «پالمرستون» ، نخست وزیر انگلیس به سفیر این کشور در استانبول آشکارا بیان شده است. در این نامه او پس از بر شمردن منافع سیاسی و مادی مهاجرت صهیونیستی به فلسطین به سلطان عثمانی میگوید: «بازگشت ملت یهود به فلسطین به دعوت سلطان عثمانی و با حمایت او، نقشههای شیطان محمد علی ]پادشاه مصر[ و جانشینانش را نقش بر آب خواهد کرد».(6) در اوت ۱۸۴۰، روزنامه «تایمز» چاپ لندن مقالهای با عنوان «سوریه، بازگرداندن یهودیان» انتشار داد که قسمتی از مقاله به شرح ذیل بود:
«پیشنهاد استقرار یهودیان در سرزمین آبا و اجدادی خود، تحت حمایت پنج قدرت بزرگ، اینک مسألهای ذهنی و خیالی نیست، بلکه از نظر سیاسی موضوعی درخور اعتنا است». (7)
با همه این تلاشها، «پالمرستون» موفق نشد نظر یهودیان را برای مهاجرت به فلسطین جلب کند. دوران پالمرستون (۵۲ـ۱۸۳۷)، یکی از پر رونقترین ادوار رشد افکار و اندیشههای بازگشت یهودیان به فلسطین بود. (۸) بعدها در زمان «دیزرائیلی» ، نخستوزیر وقت انگلیس، بین سالهای ۱۸۸۰ـ۱۸۶۸ این مسأله دوباره زنده شد. او برای بازگرداندن یهودیان به سرزمین باستانی فلسطین تلاش زیادی کرد و صهیونیستها او را بزرگترین نماینده جنبش خود میدانند. در دهه نود قرن نوزدهم «سرهنگ گلداسمیت» ، در انگلیس یک ارگان نظامی برای تأمین امنیت مستعمرههای یهودی در فلسطین ارائه داد. او که رهبر «عشاق صهیون» انگلیس و اروپای غربی بود اعتقاد داشت که مسأله یهود هرگز حل نخواهد شد، مگر در صورت تأسیس یک کشور یهودی در سرزمین فلسطین. (۹)
منابع فصل دوم
۱ـ گروس، رال، اسرائیل در ذهن آمریکا، ترجمه داریوش اخوان زنجانی، مجله خاورمیانه، سال دوم، شماره دوم.
۲- Goldberg J.J, Jewish Power, Inside The American Jewish Eslabishment, Newyork: Addison – wesley publishing company, Inc, 1996, P.4.
۳- www.Idis.org. “Ethnic Lobbies in us Foreign Policy”.
۴ـ احمدی، کورش، قدرت یهود در آمریکا: از اسطوره تا واقعیت، راهبرد، شماره ۲۵، پائیز ۱۳۸۱، صص ۹۴ـ۹۳.
۵- www.US.Israel.org. “Mitchell Bard, The Israeli and Arab Lobbies”.
۶ـ کورش احمدی، همان منبع.
۷- www.Idis.org, “Ethnic Lobbies in US Foreign Policy”
۸- Ibid.
۹- www.Ihr.org. “Mark weber, A look at the powerful Jewish Lobby Institute for Itistorilal Reviwe.
۱۰- Seymouy M, Lipset, Earl Raab, Jews and New American Scene, Harvard University, Press, 1995, P.26-27.
۱۱- www.senute.gov “Lobbing Disclosure Act Guidance”.
۱۲- www.iflry.org. “Evan Greenberg, Jewish Lobbies in the US”.
۱۳ـ کورش احمدی، همان منبع.
۱۴- Glenn P. Hastedt, American Forign Policy, past, present, Future, Newyercy.
۱۵- Evic. M.Uslaner, All Politics are Globall: Interest Groups and Making of Foreigh Policy, in: Allan y. cigler, Burdett A. Loornis, the Interes Groups Politics (Washington D.C, CQ Press, 1986) P.386.
۱۶- www.wrmey.com
۱۷- www.aipac.org
۱۸- www.Jewish watch.com “Arthur L. Schechter, President Clinton: The best President the American Jewish community has ever known”.
۱۹ـ ــــــــــــــــ ، گروه فشار یهودی در آمریکا، فصلنامه خاورمیانه، سال دوم، شماره دوم، تابستان ۱۳۷۴، ص۵۴۰.
۲۰ـ همان منبع.
۲۱- www.Jewwatch.com , “The Jewish US Ambassadors”
۲۲ـ رائدالقانون، ردپای یهودیان تندرو در دولت بوش، روزنامه یاس نو، شماره ۱۲۲.
۲۳- www.abbc.com, “Jewish Power in American Media”
۲۴ـ روزنامه ایران، رسانههای آمریکا در انحصار ۱۰ مؤسسه اقتصادی، ۱۵ مرداد ۱۳۸۲.
۲۵- J.J Gaoldberg, Jewish Power, Inside the American Jewish Establishment (Newyork: Addison-wesley publishing company. Inc, 1996, PP.279-305)
۲۶ـ فؤاد بن سید عبدالرحمان الرفاعی، نفوذ صهیونیسم بر رسانههای خبری و سازمانهای بینالمللی، ترجمه حسین سروقامت، انتشارات مؤسسه کیهان، ص۴۴.
۲۷ـ در این قسمت از اطلاعات منابع زیر استفاده شده است:
ـ دکتر شاه حسینی، سینما و صهیونیزم، اینترنت.
ـ فؤاد بن سید عبدالرحمن الرفاعی، نفود صهیونیسم بر رسانههای خبری و سازمانهای بینالمللی، ص۵۰ـ۴۶.
منابع فصل سوم:
۱ – مهدی قویدل، بررسی منافع راهبردی ایالات متحده در حمایت نامشروع از اسرائیل، آمریکا ۳، انتشارات موسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بینالمللی ابرار معاصر تهران، اسفند ۱۳۸۲، ص ۱۱۹
۲ – همان منبع.
۳ – The Text is in yodfat and Arnon-ohanna, Plo, 1991, and Sheehan, The Arabs, Israelis, and Kissinger, 256 – 57.
۴ – Ibid.
۵ – Ibid.
۶ – The text is in tournal of Palestine Studies, Autumn 1991, 183 – 84.
۷ – See , for instance , New york Times, 29 July 1977 , U.S. Department of State, American Foreign Policy 1977 – 80 , 618,650.
۸ – office of the Legal Adviser, U.S. Department of state , Digest of united State Practice in international Law 1978,575-83.
۹ – Ibid
۱۰ – Ibid
۱۱ – New york Times, 3 Februaty 1991 Tillman, The united States in the Middle East.
۱۲ – Ibid
۱۳ – The text of the agreement is in yournal of Palestine Studies, winter 1980. 119 – 31.
۱۴ – پل فیندلی، فریبهای عمدی، ترجمه محمد حسین آهویی، دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت خارجه، ۱۳۷۸، ص ۲۳۹.
۱۵ – همان منبع، ص ۲۳۸.
۱۶ – AIPAC , Near East Report, 13 July 1992.
۱۷ – مسعود اسدالهی، سازندگان استراتژی آمریکا، روزنامه ایران، ۱۹/۳/۱۳۸۲ .
۱۸ – Daily Star, 22 yanuary 2003.
۱۹ – هفتهنامه آمریکا از نگاه دیگر، شماره ۸۵ – ص ۲۳.
۲۰ – رحمان قهرمان پور، اسرائیل و مصر در خاورمیانه پس از صدام، نشریه راهبرد، شماره ۲۸، تابستان ۱۳۸۲.
۲۱ – مهدی قویدل، همان منبع.
۲۲ – میثم مینایی، استراتژی هایی برای نابودی عالم، سایت جام جم آنلاین.
۲۳ – استفن زونز – ترجمه مرتضی علوی. gooyanews:world.
۲۴ – Pulblished From Gooya News 2003.
۲۵ – iraqwar Fuelsrisions of armageddon end thimes: Apocaly Pas Soon.
۲۶ـ همان منبع.
منابع فصل چهارم
۱ – حسام الدین واعظ، جهانی شدن جهان اسلام و سیاست های جهانی، فصلنامه شکوه شماره ۶۲ – 65
۲ – ابوالقاسم طاهری، تاریخ اندیشه های سیاسی غرب، نشر قومس، چاپ دوم ۱۳۷۵ ص ۲۷۹ رجوع شود به خداوندان اندیشه سیاسی در غرب مجله پنجم بخش اول، هگل
۳ – ماهنامه آفتان ، شماره ۱۳ فروردین ۱۳۸۱، ص ۷۴
۴ – همان منبع
۵ – اطلاعات سیاسی – اقتصادی شماره ۸۰ – 79 ، ص ۴۸
۶ – وحید رضانعیمی زندگینامه فوکویاما ، روزنامه همشهری ۲۶/۳/۱۳۸۱
۷ – مقاله توازن میان قدرت نرم و سخت مصاحبه با فرانسیس فوکویاما، نشریه چشم اندازهای نو، تابستان ۲۰۰۴
۸ – همان منبع
۹ – حسام الدین واعظ پیشین
۱۰ – علی ابدالی، نظریه ای که رنگ باخت، روزنامه همشهری ۲۴/۸/۱۳۷۸
۱۱ – روزنامه ایران، تمدن اسلامی، غرب را از ادعای جهانشمولی منصرف خواهد کرد، ۸/۲/۱۳۸۳
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 