فایل ورد کامل مقاله ارزیابی وضعیت سلامت جسمانی دانش‌آموزان پسر سراوان و شاخص‌های مرتبط با تندرستی آنان


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
2 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل مقاله ارزیابی وضعیت سلامت جسمانی دانش‌آموزان پسر سراوان و شاخص‌های مرتبط با تندرستی آنان دارای ۲۵ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل مقاله ارزیابی وضعیت سلامت جسمانی دانش‌آموزان پسر سراوان و شاخص‌های مرتبط با تندرستی آنان  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله ارزیابی وضعیت سلامت جسمانی دانش‌آموزان پسر سراوان و شاخص‌های مرتبط با تندرستی آنان،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله ارزیابی وضعیت سلامت جسمانی دانش‌آموزان پسر سراوان و شاخص‌های مرتبط با تندرستی آنان :

آینده هر جامعه به سلامت کودکان آن وابسته است و جامعه ای پایدار خواهد ماند که در حفظ ونگهداری و تربیت کودکانش موفق باشد.

این مطالعه به منظور بررسی وضعیت سلامت جسمی دانش آموزان پسر ۶ -۱۲ ساله شهر سراوان در سال ۱۳۷۸انجام شده است . در این مطالعه تعداد ۴۰۰ نفر دانش آموز پسرکلاس های اول تا پنجم دبستان شهر سراوان که در گروه سنی ۶ -۱۲ سال بودند ، به صورت نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب و از نظر رشد جسمی( قد ووزن) بینائی ، شنوائی ، دهان ودندان مورد بررسی قرار گرفتند. جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه و برگه ثبت مشاهدات بوده است که جهت معاینه دانش آموزان از ابزارهائی شامل متر ، ترازو، چارت اسنلن ، دیاپازون ، چراغ قوه و آبسلانگ استفاده گردیده است . برای تجزیه وتحلیل یافته ها از آزمونهای آنالیز واریانس وآزمون تی استفاده شد. یافته ها نشان دادند که میانه قد و وزن واحدهای مورد پژوهش در تمام گروههای سنی پائین تر از صدک بیست وپنجم منحنی استاندارد رشد (N.C.H.S) قرار گرفته بود و قد %۲۸/۵ و وزن % ۲۸ کودکان مورد پژوهش زیر صدک پنجم منحنی استاندارد رشد قرار داشت %۲۲/۷ واحدهای مورد پژوهش به درجات متفاوتی ( ۰/۹ تا ( ۰/۴ دچار کاهش حدت بینائی در یک یا هر دو چشم بودند و %۵/۵ آنها با استفاده از آزمون نجوا دچار کاهش شنوائی دریک یا هر دو گوش بودند. %۸۴ واحدهای مورد پژوهش دچار پوسیدگی در دندانهای شیری یا دائمی بودند. در مقایسه میانگین قد و وزن واحدهای مورد پژوهش با مشخصات دموگرافیکی ، در گروههای سنی ۶،۸ و ۹ساله بین میانگین وزن وقد با تحصیلات وشغل والدین (

بخصوص مادران) ارتباط معنی داری وجود داشت.

یافته ها نشان داد که وضعیت سلامت جسمی واحدهای مورد پژوهش مطلوب نبوده و با توجه به اهمیت تشخیص زودرس و درمان به موقع بیماریها انجام چنین غربالگریهائی در کودکان سنین مدرسه احساس می شود . (مجله طبیب شرق ،سال چهارم، شماره۲، تابستان۱۳۸۱، ص

۶۱ تا ( ۶۹

گلواژه ها:سلامت جسمی ، رشد جسمی ، وضعیت بینائی ، شنوائی ،دهان ودندان، دانش آموز

مقدمه
در طی سالهای گذشته با جنبش تازهای که بوجود میباشد که بعد بدنی و جسمی سلامتی را از همه آسانتر
آمد، سلامت به عنوان یک حق بشری و یک هدف می توان درک کرد . سلامت جسمی دال بر عمل کردن
اجتماعی در جهان شناخته شده است.((۱ برای سلامتی کامل بدن است و اینکه همه اعضای بدن به اندازه عادی و
تعاریف متعددی وجود دارد که مقبول ترین آنها تعریف با عملکرد معمولی باشند.((۱ عوامل بسیار زیادی برسلامتی
سازمان جهانی بهداشت می باشد که سلامتی را یک رفاه تاثیر میگذارند که مهمترین آنها وراثت ، محیط زیست ،
کامل جسمی ، روانی واجتماعی ونه تنها فقدان بیماری سبک زندگی ، وضعیت اقتصادی – اجتماعی ، خدمات
ویا ناتوانی تعریف کرده است.(۲و(۱ سلامتی دارای ابعاد بهداشتی درمانی و; می باشند.((۲ گروه سنی هفت تا
مختلف جسمی، روانی، روحی، عاطفی و اجتماعی پانزده سال بخصوص در کشورهای جهان سوم رقم

طبیب شرق، سال چهارم، شماره ۲ ، تابستان ۸۱

۶۲

بزرگی را تشکیل می دهند و به علت آسیب پذیری این توده عظیم، توجه به بهداشت وبرقراری سلامت آنها تاثیر انکارناپذیری در ارتقاء سطح بهداشت کشور خواهد داشت.((۳ بررسی مسائل بهداشت ودرمان دانش آموزان وتدوین برنامههائی جهت این مسائل و ارتقاء سطح سلامت وبهداشت دانش آموزان از این نظر حائز اهمیت است که اطفال پس از ۵ – ۶ سالگی قسمت مهمی از سالهای زندگی خود را که مصادف با رشد جسمی و روانی آنهاست در مدرسه می گذرانند. تامین سلامت کودکان سنین مدرسه در واقع مکمل خدمات بهداشت مادران وکودکان است. (۴)

کودکان سنین مدرسه با مشکلات بهداشتی قابل توجهی مواجه هستند که عمده ترین آنها سوء تغذیه، بیماریهای دهان و دندان ، مشکلات بینائی وشنوائی هستند که بر سلامتی آنها تاثیر می گذارد.((۵

در بررسی های آماری میزان شیوع بیماریها در دانش آموزان پسر مقطع ابتدائی در استانهای سراسر کشور ۲۲/۶
درصد مبتلا به بیماریهای واگیر، ۶ درصد مبتلا به بیماریهای غیر واگیر، ۹/۱ درصد به اختلالات بینائی و۰/۸
درصد مبتلا به اختلالات شنوائی بوده اند که تاخیر در تشخیص مشکلات بینائی وشنوائی می تواند بطور جدی برفرایند یادگیری تاثیر گذاشته وموفقیت درمان را به مخاطره اندازد.((۶-۸

بدین ترتیب ملاحظه می شود در سنین دبستان که مثل سالهای اولیه زندگی از مراحل حساس وپر مخاطره حیات است، به کارگیری خدمات مناسب بهداشتی بوسیله کاردانان یا کارشناسان این فن می تواند در جهات مختلف از میزان آسیب پذیری ویا بروز عوارض بعدی در کــودکان پیشگیری کـرده، راه را برای آموزش و پرورش مطلوب تر آنها هموار کند.
بطــور کــلی اهمیت کودکــان وسلامت آنهـا بعنـوان

دریچه ای بسوی فردای روشن ایران ، نیروی بالقوه وزیاد آنان با توجه به بافت جمعیتی و جوان کشور ، جایگاه انحصاری مدرسه بعنوان پایگاهی برای داشتن کودکان و نهایتا جامعه ای سالم ، کمبود در تعداد مربیان بهداشت و توجه به زبان گویای ارقام موجود در مورد مشکلات و بیماریهای کودکان سنین مدرسه ، اولویت بهداشت مدارس درایران و انگیزه و علاقه به موضوع از اهم دلائل انتخاب این پژوهش در جهت رفع مشکلات اولیه بهداشتی کودکان و جامعه می باشد .

روش کار

این پژوهش به صورت مقطعی است که به منظورتعیین وضعیت سلامت جسمی دانش آموزان پسر ۶ – ۱۲ ساله شهر سراوان وتعیین ارتباط بین رشد جسمی ( قد و وزن )

دانش آموزان با مشخصات دموگرافیک آنها انجام گردیده است .

جامعه پژوهش ، کلیه دانش آموزان پسر دوره ابتدائی که در سال تحصیلی ۷۷-۷۸ در مدارس ابتدائی شهر سراوان مشغول به تحصیل بوده اند، هستند .
نمونه پژوهش ، شامل ۴۰۰ نفر از دانش آموزان مقاطع تحصیلی اول تا پنجم در گروههای سنی ۶ -۱۲ سال بودند که به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحلهای از کل مدارس ابتدائی شهر سراوان(۱۵ مدرسه) انتخاب گردیدند.
برای تعیین تعداد نمونه های مورد پژوهش از فرمول آماری برآورد تعداد نمونه پس از انجام یک مطالعه مقدماتی بر روی ۲۰ نفر از دانش آموزان که مشخصات واحدهای مورد پژوهش را داشتند و به صورت نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شده بودند استفاده گردید.

در تجزیه و تحلیل حاصل از نمونه آزمایشی مشخص گردید که میزان مشکلات از ۵ تا ۵۰ درصد متغیر بود.

بنابراین با توجه به فرمول تعداد نمونه برای صفات کیفی، میزان p= 0/50 با حدود اطمینان ۹۵ درصد و d= 0/05

طبیب شرق، سال چهارم، شماره ۲ ، تابستان ۸۱

(NCHC)
۶۳

اندازه نمونه برابر۴۰۰ نفر محاسبه گردید.

محیط پژوهش، کلیه مدارس ابتدائی پسرانه شهرسراوان وابسته به آموزش و پرورش شهرستان سراوان بوده اند و دلیل انتخاب این محیط پژوهش مستقر بودن واحدهای مورد مطالعه در مدارس و سهولت دسترسی به آنها بوده است .

ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه وبرگه ثبت مشاهدات بوده است که داده ها توسط پژوهشگر در مدت ۴۰ روز در فروردین و اردیبهشت ماه ۱۳۷۸ جمع آوری گردیده است . پرسشنامه شامل دو بخش است که در بخش اول اطلاعات فردی و در بخش دوم اطلاعات اختصاصی در رابطه با بهداشت بینائی ، شنوائی ، دهان ودندان ومشکلات هر کدام از این سیستم ها منظور شده است. یکی دیگر از ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش، برگه ثبت مشاهدات می باشد که جهت ثبت اطلاعات در این برگه ازابزارهائی مانند متر، ترازو ، چارت اسنلن ، دیاپازون ، آبسلانگ و چراغ قوه استفاده گردیده است.

برای کسب اعتبار علمی ابزار گردآوری دادهها از روش اعتبار محتوا استفاده گردیده است و به منظور دستیابی به اعتماد علمی یا پایائی پرسشنامه از روش آزمون مجدد استفاده گردیده است بدین ترتیب که طی مصاحبه با ۲۰ دانش آموز در دو مرحله به فاصله ۱۰روز پرسشنامه تکمیل ونتایج حاصل با همدیگر مقایسه گردید وچنانچه ضریب همبستگی هر سؤال در دو آزمون بعمل آمده ۰/۸۰

یا بیشتر بود(( r >0/80 سؤال قابل اعتماد تلقی شده ودر غیر این صورت حذف گردید.
جهت پایائی برگه ثبت مشاهدات از روش مشاهده همزمان استفاده شده است ، بدین ترتیب که پژوهشگر و یکی از همکاران که از نظر اطلاعات و دانش یکسان بودند، بطور همزمان ۱۰ نفر از واحدهای مورد پژوهش را

مورد مشاهده و معاینه قرار داد ( بجز در رابطه با وضعیت دندانها که برای صحت مشاهده پوسیدگی دندانها، پژوهشگر زیر نظر یکی از متخصصین دندانپزشکی به تشخیص پوسیدگی دندانها مبادرت نمود) و ضریب همبستگی مشاهده شده (r =0/95) بین نمرات داده شده توسط دو مشاهده کننده ، نشانگر اعتماد علمی برگه ثبت مشاهدات بود.

برای تعیین اعتماد علمی ابزار مورد استفاده (ترازو ، متر، چارت اسنلن و دیاپازون)، چند نفر از واحدهای مورد پژوهش به فاصله نیم ساعت با ابزارهای مورد نظر ، تحت بررسی قرارگرفتند وضریب همبستگی بین آنها (r=1)

نشانگر اعتماد علمی ابزار مورد استفاده بود .

جهت تجزیه وتحلیل داده ها از روش های آماری توصیفی(میانگین، درصد وانحراف معیار ) و تحلیلی

( آزمون تی ، وآنالیز واریانس ) استفاده شده است .

یافته ها

وزن ۲۸ درصد کودکان و قد ۲۸/۵ درصد آنان

پائین تر از صدک پنجم استاندارد رشد قرار

دارد. همچنین وزن ۷/۵ درصد کودکان و قد ۱۵/۲ درصد آنان بالاتر از صدک پنجاهم بوده است.(جدول(۱

نتایج حاصل از معاینه بینائی وشنوائی واحدهای مورد پژوهش نشان داد که ۲۲/۷ درصد آنها به درجات متفاوتی ۰/۹) تا (۰/۴ دچار کاهش حدت بینائی در یک چشم (% ۸/۵) یا هر دو چشم (% ۱۴/۲) بوده اند ودر معاینه گوشها ، ۵/۵ درصددچار کاهش شنوائی در یک گوش

( %۵/۲۵) یا هردو گوش ( %۰/۲۵) بودند که بر اساس آزمونهای دیاپازونی ۹۵/۵درصد کاهش شنوائی ها از نوع کاهش انتقالی و ۴/۵درصد آنها از نوع حسی ـ عصبی بوده است.

حداکثر میانگین (۳/۹۶)dmft مربوط به گروه سنی ۸

سال و کمترین میزان ( ۱/۰۶ )dmft مربوط به گروه سنی

طبیب شرق، سال چهارم، شماره ۲ ، تابستان ۸۱

۱۱ سال بوده است. میانگین کل dmft در همه گروههای سنی ۲/۸۶ با انحراف معیار ۲/۵۱ بوده است. ازطرف دیگر این جدول نشان می دهد که با افزایش سن، میانگین
DMFT افزایش یافته است، بطوریکه از ۰/۲۴ در گروه سنی ۶ سال به ۱/۰۲ در گروه سنی ۱۱ سال رسیده است .
میانگین کل DMFT در همه گروههای سنی ۰/۷۶ با انحراف معیار ۰/۳۷ بوده است.(جدول(۲

در گروه سنی ۹ساله میانگین وزن کودکان در سطوح تحصیلی مادران اختلاف معنی داری دارد (P=0/03)

یعنی با افزایش تحصیلات مادر میانگین وزن بیشتر شده است بطوریکه میانگین وزن از ۲۴/۵ کیلوگرم در گروه بیسواد به ۲۸/۹ کیلوگرم در گروههای راهنمائی و دبیرستان رسیده است.

میانگین وزن در گروههای سنی ۸ و۹ ساله بر اساس وضعیت شغلی مادر اختلاف معنی داری داشت

P=0/0008 ) و(P0=/01 بطوریکه میانگین وزن در گروه سنی ۸ ساله از ۲۲/۲ کیلوگرم در گروه خانه دار به ۲۶/۲

کیلوگرم در گروههای کارمند وآزاد رسیده است ودر گروه سنی ۹ ساله، میانگین وزن از ۲۵/۳ کیلوگرم در گروه خانه دار به ۳۲/۲ کیلوگرم در گروههای کارمند وآزاد رسیده است.

میانگین قد براساس وضعیت شغلی مادر اختلاف معنی داری داشت (P=0/001) بطوریکه در گروه سنی ۸

ساله از ۱۲۳/۵ سانتی متردر گروه مادران خانه دار به ۱۳۳

سانتی متر در گروههای شغلی کارمند وآزاد رسیده است .

در گروه سنی ۹ ساله بین میانگین قد دانش آموزان و سطوح تحصیلی مادر اختلاف معنی داری مشاهده گردید

(P=0/01) بطوریکه میانگین قد از ۱۲۸/۵ سانتیمتر در گروه مادران بیسواد به ۱۳۲/۹ سانتیمتر در گروههای تحصیلی راهنمائی و دبیرستان رسیده است.

نتایج آزمون آماری آنالیز واریانس وآزمون تی در هیچ یک از گروههای سنی، بین میانگین وزن و قد واحدهای مورد پژوهش بر اساس رتبه تولد و تعداد خانوار اختلاف معنی داری نشان نداد.

بحث

یافتههای پژوهش نشان دادند که میانه وزن وقد واحدهای موردپژوهش در تمام گروههای سنی ۶ -۱۲
سال، پائین تر از صدک بیست و پنجم منحنی استاندارد رشد قرار گرفته بود.

جدول : ۱ توزیع وزن و قد دانش آموزان مورد بررسی بر حسب صدکهای منحنی استاندارد رشد (NCHS)

صدکها وزن قد

تعداد درصد تعداد درصد
پائین تر از صدک پنجم ۱۱۲ ۲۸ ۱۱۴ ۲۸/۵

بین صدک پنجم تا پنجاهم ۲۵۸ ۶۴/۵ ۲۲۵ ۵۶/۳

بالاتر از صدک پنجاهم ۳۰ ۷/۵ ۶۱ ۱۵/۲

جمع ۴۰۰ ۱۰۰ ۴۰۰ ۱۰۰

طبیب شرق، سال چهارم، شماره ۲ ، تابستان ۸۱

جدول :۲ میانگین و انحراف معیار دندانهای پوسیده ، کشیده و پر کرده شیری ( (d.m.f. t ودائمی (D.M.F.T) در
دانش آموزان مورد بررسی بر حسب گروههای سنی
که میانگین قد
سن ( سال) شیری((dmft دائمی (DMFT)
و وزن پسران و
میانگین انحراف معیار میانگین انحراف معیار دخترانی که از

۶ ۳/۰۳ ۲/۴۸ ۰/۲۴ ۰/۰۶ طبقات بالای
۷ ۳/۸۵ ۲/۹۲ ۰/۳۳ ۰/۱۲
اجتماعی ـ
۸ ۳/۹۶ ۲/۶۸ ۰/۶۸ ۰/۳
۹ ۳/۴۳ ۲/۴۱ ۰/۷۵ ۰/۴۴ اقتصادی بودند
۱۰ ۱/۸۶ ۱/۵۶ ۰/۹۳ ۰/۵۷ ، بالاتر از
۱۱
۱/۰۶ ۱/۰۲ ۱/۰۲ ۰/۵۸ صدک پنجاهم

میانگین ۲/۸۶ ۲/۵۱ ۰/۷۶ ۰/۳۷

در مقایسه وزن کودکان با صدکهای منحنی استاندارد رشد، ۲۸ درصد از واحدهای مورد پژوهش زیر صدک پنجم ، ۶۴/۵ درصد بین صدک پنجم تا پنجاهم و ۷/۵
درصد از آنها بالاتر از صدک پنجاهم منحنی استاندارد رشد قرار داشتند و در مقایسه قد کودکان با صدکهای منحنی استاندارد رشد نیز مشخص گردید که ۲۸/۵ درصد از واحــدهای مــورد پــژوهش پائین تر از صـدک پنجم ،
۵۶ /۳۰ درصد بین صدک پنجم تا پنجاهم و ۱۵/۲ درصد آنها بالاتر از صدک پنجاهم منحنی استاندارد رشد قرار داشتند. نتایج مطالعات فرحناک بر روی کودکان ۶ تا ۸

سال در مجیدیه تهران، رجبیان وهمکاران بر روی دانش آموزان ۶ تا ۱۸ سال در شهر مشهد و عباسی و روانشاد بروی کودکان ۶ تا ۱۰ سال در شهر یزد نیز نشان دادند که میانگین قد و وزن واحد های مورد پژوهش از میانگین استاندارد پائین تر بوده است.((۱۰-۱۲ در حالیکه مطالعه بر روی کودکان ۵ تا ۱۱ سال در آنکارای ترکیه نشان داد

منحنی استاندارد رشد بوده است.((۱۳ پژوهشگر احتمال میدهد که علت پائین بودن شاخص های رشد جسمی کودکان به دلیل پائین بودن وضعیت اجتماعی ـ اقتصادی و فرهنگی این منطقه باشد که روی تغذیه و در نتیجه رشد جسمی کودکان اثر گذاشته است.

در بررسی حدت بینائی مشخص گردید که ۲۲/۷ درصد از دانش آموزان به درجات متفاوتی(۰/۹تا(۰/۴ دچار کاهش حدت بینائی در یک یا هر دو چشم بودند، در این رابطهمحمودی نیز نتایج مشابهی را گزارشکرده است.((۱۴

طبیب شرق، سال چهارم، شماره ۲ ، تابستان ۸۱

پژوهشگر احتمال میدهد علت شیوع تقریبا بالای کاهش حدت بینائی در واحدهای مورد پژوهش به دلائل عدم آگاهی والدین در زمینه عیوب انکساری و علائم آنها ، نور ناکافی در کلاسهای درس و رعایت نکردن فاصله مناسب هنگام تماشای تلویزیون و مطالعه کردن باشد.

در بررسی حدت شنوائی واحدهای مورد پژوهش مشخص گردید که ۵/۵ درصد آنها با استفاده از آزمون نجوا دچار مشکل شنوائی در یک یا هر دو گوش بوده اند که بر اساس آزمونهای دیاپازونی۹۵/۵ درصد کاهش شنوائی ها از نوع انتقالی و ۴/۵ درصد آنها از نوع حسی ـ عصبی بوده است. این نتایج قابل مقایسه با یافته های حاصل ازمطالعه روی دانش آموزان ۶ -۱۲ سال شهر ابحا در عربستان سعودی می باشد. دراین مطالعه میزان شیوع کاهش شنوائی ۴/۵ درصد بود که ۹۳ درصد از نوع کاهش شنوائی انتقالی و ۷ درصد از نوع کاهش حسیـعصبی بوده است((۱۵ ، از طرف دیگر نسبت به نتایج مطالعه احمدی پور و همکاران و مطالعه من وهمکاران پائین تر میباشد.(۱۷و(۸

میانگین دندانهای پوسیده ، کشیده وپر شده شیری

(d.m.f.t) و دائمی ((D.M.F.T در گروههای سنی ۶

سال به ترتیب ۳ و ۰/۲۴ و صفر بوده است. میانگین دندانهای پوسیده ، کشیده وپر شده در گروه سنی ۱۱ سال

۱/۰۲ بوده که در اینجا نیز میانگین دندانهای پر شده صفر بوده است. dmftگروه سنی ۶ سال واحدهای مورد پژوهش قابل مقایسه با نتایج مطالعه محمودی بر روی دانش آموزان ۶ -۱۲ سال در شهر سنندج می باشد. ( ۳/۱)
درحالیکه نسبت به مطالعه دانش آموزان ایتالیائی((۲/۱

بیشتر می باشد. ۱۵)و( ۱۸

DMFT گروه سنی۱۱ سال واحدهای مورد پژوهش

(۱/۰۲) قابل مقایسه با نتایج طرح تحقیقاتی فراوانی بیماریهای دهان ودندان در دانش آموزان دوره راهنمائی

۱۲ساله شهری در استان سیستان وبلوچستان می باشد

(۰/۶۶) در حالیکه نسبت به مطالعه دانش آموزان گروه سنی ۱۲ ساله در شهر بیرجند (۱/۳۲) و کودکان ۱۲ ساله عمانی (۱/۵۳) کمتر می باشد. ( ۱۹-۲۰)

یافته ها نشان دادند که بطورکلی ۸۴درصد واحدهای مورد پژوهش دچار پوسیدگی در دندانهای شیری یا دائمی بودندکه این نتایج قابل مقایسه با آمارهای موجود
(%۸۵) در رابطه با پوسیدگی دندانها در دانش آموزان سراسر کشور می باشد. (۲۱)

میانگین دندانهای پر کرده شیری و دائمی در همه گروههای سنی ۶ – ۱۲ سال تقریبا صفر می باشد که می تواند نشانگر نقص و کمبود خدمات دندانپزشکی در این شهر باشد و اینکه مردم این شهر آگاهی صحیحی از این مقوله نداشته و هم چنین ممکن است به علت ضعف بهداشتی ، فرهنگی واقتصادی باشد.

یافته ها نشان داد که ارتباط معنی داری بین میانگین وزن و قد گروههای سنی ۶ ، ۸ و ۹ ساله با تحصیلات وشغل والدین وجود دارد، ویلی و وانگ نیز اظهار میدارند که وضعیت اجتماعی ـ اقتصادی خانواده تاثیر آشکاری روی رشد وتکامل دارد، در همه سنین کودکان از خانوادههای طبقه بالا ومتوسط نسبت به کودکان خانواده های طبقات پائین تر ، قد بلندتر می باشند. (۲۱)

هم چنین مطالعه نبی گیل و همکاران نیز نشان داد که قد و وزن دختران وپسران گروه اقتصادی ـ اجتماعی بالا نسبت به کودکان گروه اقتصادی ـ اجتماعی پائین ، بیشتر بوده است P <0/05) )،((۱۴ در حالیکه مطالعه روی کودکان ۷

تا ۱۱ ساله ویتنامی نشان داد که اختلافات کمی در وزن و قد و شاخص توده بدن بین کودکانیکه والدین آنها از گروههای مختلف شغلی و تحصیلی بودند وجود داشته است وفقط دخترانی که مادران آنها کارمند بودند نسبت به دخترانی که مادرانشان کارگر یا کشاورز بودند ، بطور

طبیب شرق، سال چهارم، شماره ۲ ، تابستان ۸۱

۷۶ وضعیت سلامت جسمی دانش آموزان

معنی داری قد بلند تر P <0/05) )، دارای وزن بیشتر

(P<0/01) ودارای شاخص توده بدنی بالاتری بودهاند. (۲۲)(P<0/05 ) پژوهشگر نیز احتمال می دهد علت بالا بودن شاخص های رشد جسمی در گروههای تحصیلی وشغلی بالاتر بدلیل افزایش آگاهی والدین (بخصوص مادران ) امکانات رفاهی بیشتر وتغذیه بهتر باشد.

نتایج آزمون آماری آنالیز واریانس وآزمون تی در هیچ یک از گروههای سنی اختلاف معنی داری را بین میانگین وزن و قد با رتبه تولد و بعد خانوار نشان نداد ، در حالیکه نتایج مطالعه برروی کودکان ۶ -۱۰ سال شهر یزد نشان داد که کودکان کم وزن بیشتر متعلق به

خانواده های پر جمعیت و کارگری ودارای تحصیلات پائین بوده اند. (( ۱۲
سپاسگزاری

در خاتمه از تمامی کسانی که در انجام این تحقیق ما را یاری نموده اند، بویژه خانم دکتر فرخ سهیل ارشدی و استاد محترم مشاور آمار، آقای مهندس پرویز کمالی و کلیه مسئولین اداره کل تغذیه و بهداشت مدارس، آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان، آموزش و پرورش شهرستان سراوان و کلیه دانش آموزان عزیر تقدیر و تشکر می نماییم و از خداوند متعال توفیق روزافزون برای یکایک آنها خواستاریم.

منابع References

۱ توکلی قوچانی حمید ، آرمات محمدرضا ،ابراهیم زاده زهرا. پرستاری بهداشت جامعه. چاپ اول، انتشارات آستان قدس رضوی، ۱۳۷۸، ص .۲۶-۸

۲ پارک جی. ای، پارک ک. درسنامه پزشکی پیشگیری و اجتماعی ، کلیات خدمات بهداشتی. ترجمه حسین شجاعی تهرانی. جلد ۲ ، چاپ دوم ، انتشارات دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ۱۳۷۵ ،ص .۴۳-۸

۳ میر حسینی غلامرضا. اصول خدمات بهداشتی . چاپ دوم ، نشر ژرف، ۱۳۷۳ ، ص .۶۴

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.