فایل ورد کامل مقاله بازشناسی و تحقق ارزشهای پایدار حکمت و هنر اسلامی در خلق آثار معماری تعالیبخش
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل مقاله بازشناسی و تحقق ارزشهای پایدار حکمت و هنر اسلامی در خلق آثار معماری تعالیبخش دارای ۱۱ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل مقاله بازشناسی و تحقق ارزشهای پایدار حکمت و هنر اسلامی در خلق آثار معماری تعالیبخش کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله بازشناسی و تحقق ارزشهای پایدار حکمت و هنر اسلامی در خلق آثار معماری تعالیبخش،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله بازشناسی و تحقق ارزشهای پایدار حکمت و هنر اسلامی در خلق آثار معماری تعالیبخش :
خلاصه
جنبههای مختلف هنر اسلامی، از جمله معماری دارای اصول مشترکی هستند که در ساختار، مفاهیم و اجزای آنها جاری است. این اصول که نشأت گرفته از معرفت و حمکت اسلامی میباشند، با تمام شئون معماری اسلامی عجین بوده و جزئی از هویت آن به شمار میرود؛ هویتی که برای معماری معاصر به سبب هجوم مدرنیته از دنیای غرب، کمرنگ شده است. هدف از این تحقیق شناخت برخی اصول و مفاهیم ساختاری هنر ایرانی اسلامی از طریق مطالعه تطبیقی وجود حکمت در معماری است تا از این طریق به جستجوی هویت گشمدهی معماری اسلامی پرداخته شود. تاکنون تعاریف گوناگونی به منظور تبیین معماری اسلامی ارائه شدهاند که اغلب جنبههای مادی و ظاهری موضوع را مورد توجه قرار دادهاند؛ در حالیکه نگرش حکمی به معماری اسلامی، در اصل، نگرشی درونزاست و میتواند موجبات بازتعریف یک معماری اسلامی پیشرو را فراهم آورد. پیشنهاد این تحقیق، رویکرد حکمی به معماری اسلامی بوده و در آن از روش سیستماتیک با ساختار نرماتیو استفاده شده است و به بررسیها بایدهایی جهت تعلقبخشی به هویت معماری اصیل در قالب حکمت و هنر اسلامی پرداخته شده است. بر همین اساس پس از ارزیابی مبانی حکمت هنر اسلامی و محتوای نظری و عملی آن و اصول حاکم در گزارههای نظری، عملی و آثار حکمت هنری، ماندگاری، پویایی و تجلی حکمت هنر در معماری اسلامی مورد مطالعه قرار گرفته و سپس با بازترسیم افقهای جدید، چگونگی تحقق هویت حکمت و هنر اسلامی در خلق اثر تعالیبخش معماری بهعنوان هدف اصلی پژوهش مورد ارزیابی قرار گرفته است.
کلمات کلیدی: بازشناسی و تحقق، هویتبخشی، حکمت و هنر اسلامی، معماری .
۱ مقدمه
حاصل قرنها تجربه پیشینیان و بزرگان هنر این سرزمین، یادگارهایی است که امروزه از آن بهعنوان »معماری اسلامی ایران« یاد میشود. بحران هویت و بینظمی فزاینده در سیمای شهرها و بناهای معاصر، ارزشهای نهفته در تجارب گذشتگانمان را هر روز بیش از پیش نمایان میسازد. گسست تاریخی روزگار معاصر از سیر تکامل دستاوردهای پیشکسوتان معماری، موجب تولید فضایی ناخوانا در شهرهای معاصر گردیده است که این ناخوانایی تا جایی پیشرفته که در روزگار معاصر نمیتوان رابطهای منطقی با معماری گذشته برقرار نمود، گویی شاهکارهای معماری ایرانی در جای دیگر ساخته شده و یا بهوسیله افرادی غیرایرانی برپا گردیده که تا این حد با معماری معاصر ما متضاد و بیگانه میماند. از سوی دیگر گویی زبان طراحی این بناها برای ما غیرقابل درک است که معماری معاصر ما تا این درجه، از شکوه و سازمندی میراثهای جاودان پدرانمان بیبهره مانده است. پس از گذشت روزگار استیلای فرهنگ مدرن و رخوت هنرمندان ایرانی، فضایی جدید در عرصهی هنری ترسیم شده است، روزگاری که هنرمندان و فرهیختگان ایرانی و اسلامی با تمام توان در جهت باززندهسازی هویت اسلامی خویش میکوشند تا به کمک آن روزگار شکوه و عظمت خویش را از نو برپا سازند. بازکاوی آموزههای معنوی پنهان در هنر و معماری اسلامی از اساسیترین گامها در این زمینه به شمار میآید، گذشتهای که آموزههایش میتواند چراغ راه آیندهای پرنشاط و فعال گردد.
حکمت معماری اسلامی از جمله مباحثی است که در دورههای اخیر کمتر مورد توجه قرار گرفته و در مجامع علمی و مدیریتی کمتر به آن توجه شده است. گروهی با تصور اینکه موضوع حکمت معماری اسلامی هیچگونه ارتباط عملی با فرآیند طراحی بنا در معماری اسلامی ندارد، کوشیدهاند آن را در حد داستانها و امثال نقل شده از پیشینیان تفسیر نمایند. در حالی که نگرش حکمی به معماری، مسألهایست که در نخستین گام از فرآیند طراحی آغاز میشود و بسیار پیش از ورود به چنین فضایی لازم است که روح و جان معمار با مفاهیم حکمی و معنوی عجین شود. راه ورود به حکمت معماری اسلامی ایران از منزلگاه اعتقاد و التزام به آموزههایی میگذرد که هرچند زمان زیادی از شکلگیری آنها میگذرد، همواره در فرآیندی پویا تا روزگار معاصر جاودان ماندهاند. این مختصر تلاشی است در تبیین نقش معنویت و سلوک معنوی آموزگاران فرهنگ اسلامی، در نگاه حکمی به معنای معماری اسلامی ایران.
۱
دومین همایش ملی پژوهش های کاربردی در »مهندسی عمران، معماری و مدیریت شهری«
nd National Conference on Applied Researches in Civil engineering, Architecture and Urban planning2
یکی از مباحث مرتبط با فلسفه هنر که طی سالهای اخیر تا حد زیادی روی آنها اتفاق نظر حاصل گردیده تشابهات بین دو حوزه دین و هنر است و این که هر دو حوزه، ناظر به امری متعالیاند. به اعتقاد برخی از اندیشمندان »بعضی از نمونههای تحققیافتهی هنری ما یا بیان حکمت است مثل معماری مساجد و یا بیان مستقیم عرفان است و حتی این عینیت بخشیدن حمکت ممکن است به وسیله موسیقی باشد.[۱] « اینان معتقد به تجلی عینی اسلام در برخی آثار معماری و شهرسازی مکاتبی همچون مکتب اصفهان هستند و عقیده دارند که آثار معماری این مکاتب حاصل فرآیندی است که در نتیجهی آن، اندیشههای اسلامی و بهخصوص شیعی در بستر سالها تجربه ایرانیان به عالیترین شکل ممکن در عرصه ظهور متجلی گردیده است .[۲] لذا مطابق این نظر، کالبد آثار معماری دوران اسلامی (نقشه آشکار آثار)، در واقع تجلی عینی نقشه پنهان آثار است که مترادف است برای محتوا و بطن وو”این دو نقشه در عین استقلال، کاملاً منطبق بر یکدیگر باشند” .[۳] در مقابل برخی دیگر اعتقاد به تفکیک کامل اسلام از آثار هنری و معماری دوره اسلامی داشته و تاکید دارند که “فرم و کالبد معماری اسلامی نتیجه قوانین فیزیکی، خصوصیات اقلیمی، آداب و رسوم و کارکردهای فیزیکی بناهای مربوط به آنهاست” [۴]؛ بهزعم این دسته از متفکران، “هیچ رابطهای میان هنر اسلامی و اعتقادات اسلامی وجود ندارد” [۵] و تنها میتوان گفت که “معماری اسلامی برآیند کوششهای همهجانبه معماران کشورهای اسلامی است” [۶]، “حتی اگر کالای تولیدی در خدمت آرمانهای اسلامی نباشد” .[۷] بدین معنی که “در این رویکرد، آنچه اسلامی خوانده میشود اساساً ارتباطی با اسلام ندارد و فرمهای بصری و خصوصیات مشترک موجود در بناها، با عنوان سلیقه مشترک افراد مورد بررسی قرار میگیرد” .[۸] لذا این رویکرد “بازه تعریفی هنر و معماری اسلامی را شامل ابنیه و آثاری میداند که در دوره استیلای حکمرانان مسلمان برپا شده است” [۹] و نه آثاری که مقتبس از اصول و مبانی اسلامی میباشد. بهعبارت دیگر “این رویکرد به دنبال تأویل بناهای اسلامی به کمک مشخصات سرزمینی است و مفاهیم معنوی و حکمی اسلام را تنها کوششی نافرجام در راه مقدس نشان دادن بناهایی ساده و اولیه میداند که بهزعم ایشان از هیچ تقدسی برخوردار نیست” .[۸]
با توجه به مباحث مذکور در تحقیق حاضر ابتدا به ارزیابی مبانی حکمت هنر اسلامی و محتوای نظری و عملی آن پرداخته شده و اصول حاکم در گزارههای نظری، عملی و آثار حکمت هنری مورد بازبینی قرار گرفته است. سپس ماندگاری، پویایی و تجلی حکمت هنر در معماری اسلامی مورد مطالعه قرار گرفته و با بازترسیم افقهای جدید، چگونگی تحقق هویت حکمت و هنر اسلامی در خلق اثر تعالیبخش معماری بهعنوان هدف اصلی پژوهش به بار نشسته است.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 