فایل ورد کامل مقاله امکانسنجی ایجاد هایپرمارکت با استفاده از روش AHP؛ مطالعه موردی کلانشهر اهواز
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل مقاله امکانسنجی ایجاد هایپرمارکت با استفاده از روش AHP؛ مطالعه موردی کلانشهر اهواز دارای ۱۱ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل مقاله امکانسنجی ایجاد هایپرمارکت با استفاده از روش AHP؛ مطالعه موردی کلانشهر اهواز کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله امکانسنجی ایجاد هایپرمارکت با استفاده از روش AHP؛ مطالعه موردی کلانشهر اهواز،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله امکانسنجی ایجاد هایپرمارکت با استفاده از روش AHP؛ مطالعه موردی کلانشهر اهواز :
امروزه سطح وسیعی از اراضی شهری به کاربری تجاری اختصاصی یافته است. نمود کالبدی این نوع کاربری به صورت بازار، فروشگاه، مرکز خرید، مجتمع تجاری، ابر بازارها ( هایپرمارکت ها ) می باشد. هایپرمارکت که با نامهای ابر بازار یا فروشگاه چند قسمتی نیز شناخته می شود و به نوعی مادر تمام فروشگاه های خرده فروشی به حساب می آید. لذا برای موفقیت یک هایپرمارکت قبل از احداث، باید امکان سنجی اقتصادی، فنی آن و ; مورد بررسی قرار گیرد. هدف از مطالعه امکان سنجی تعیین میزان امکان پذیری و اجرایی بودن یک پروژه و ثمره بخشی آن می باشد. کلانشهر اهواز با دارا بودن جاذبه های اقتصادی قوی و واقع شدن در مرکز استان خوزستان نیازمند کاربری های تجاری مدرن چون هایپرمارکت ها می باشد. هدف از این تحقیق امکان سنجی هایپرمارکت و شناسایی مطلوب ترین منطقه کلانشهر اهواز برای احداث آن می باشد. این تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی است و ترکیبی از روشهای توصیفی – تحلیلی می باشد. در جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات و داده ها از روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی AHP و نیز از نرم افزار Excel استفاده گردیده است. نهایتا در جمع بندی امتیازها منطقه یک با بیشترین امتیاز ( ( ۰۲۵۵۰ دارای امکانات و زیر ساخت های لازم و شرایط مطلوب تر جهت احداث هایپرمارکت می باشد. حداکثر نرخ ناسازگاری کمتر از ۰۱ برآورد شد که بیانگر مطلوب بودن میزان سازگاری در قضاوت ها می باشد.
کلیده واژه : امکان سنجی، هایپرمارکت، سوپرمارکت، فروشگاه های قسمتی، AHP ، کلانشهر اهواز
– ۱ مقدمه
در طول تاریخ، فضاهای تجاری نیازهای اقتصادی انسان را از طریق داد و ستد مردم با یکدیگر تسهیل نموده اند ( عبداالله زاده طرف، و از زمان تمدن های اولیه تا کنون فروشندگان در مکان هایی که عموم مردم به آن ها دسترسی داشته باشند تجمع نموده تا اجناس و خدمات خود را در معرض فروش قرار دهند ( تقوایی، شیخ بیگلو، .( فضاهای تجاری- خدماتی از دیر باز از ارکان هر مجموعه ی زیستی بوده و در واقع حکم قلب را برای آن ها ایفا کرده اند( اباذری ،کاظمی ، ( تا آن جا که عده ای از محققان اساس شهرهای اولیه را در قلمرو تجاری آن ها جستجو کرده و تا آن جا پیش می روند که تمدن انسان را زاده ی غریزه ی تجاری انسان می دانند. در نظریه ی اقتصادی »پیدایش شهرها در نتیجه ی عامل تجاری« شهر کانون برخورد مسیرهای تجاری به شمار آمده که در بخش بازار این، مسیرها به هم می رسند( شکوئی، .(۱۳۸۳ نظریه های اقتصادی مبتنی بر این ایده اند که شهر محصول پیوند تجارت راه دور وکارکردهای بازارهای منطقه ای می باشد. شهرها همواره با تولید مازاد رابطه ی تنگاتنگ داشته اند و شهرها بدون محصول مازاد اجتماعی امکان تداوم حیات ندارند ( پاتر، ایونز، .(۱۳۸۴ امروزه سطح وسیعی از اراضی شهری به کاربری تجاری اختصاصی یافته است. نمود کالبدی این نوع کاربری به صورت بازار، فروشگاه، مرکز خرید، مجتمع تجاری،
۱
دومین همایش ملی پژوهش های کاربردی در »مهندسی عمران، معماری و مدیریت شهری«
nd National Conference on Applied Researches in Civil engineering, Architecture and Urban planning2
ابربازارها ( هایپرمارکت ها ) و سایر موارد مشابه می باشد. توجه به معیارهای کمی و کیفی در فرایند برنامه ریزی طراحی، احداث و بهره برداری از این مراکز، امری بسیار مهم در فراهم ساختن فضاهای مناسب جهت ارائه کالا و خدمات به مشتریان است. بازارها اعم از سنتی و مدرن در حکم شناسنامه های هویت بخش به یک جامعه ی شهری قرار دارند. حیات شهر و بازار به هم پیوند خورده اند و در بسیاری از موارد شهرها با بازارها معنی و مفهوم پیدا می کنند. در هر صورت بازار تنها عملکرد اقتصادی ندارد. بلکه به موازات نقش اقتصادی دارای کارکرد های مذهبی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی نیز است. امروزه شهرهای جدید ایرانی از عناصر وکارکردهای پیشین خود جدا شده اند و به همین دلیل فضاها و روابط جدید انسانی در آن ها شکل گرفته است. تحلیل و فهم این فضاهای شهری جدید می تواند ما را در شناخت تحولات جامعه جدید ایرانی کمک کندمسلماً. پیشرفت مراکز خرید و بازارها بر توسعه و رشد یک شهر هم تاثیر می گذارد. حال این تأثیر در کلان شهر ها به نوعی وجود دارد و در شهرهای حومه ای هم به گونه ای دیگر.
۱ – ۱ بیان مسئله
در اقتصاد های پیشرفته امروزی نهادهای نوین توزیع، جزء مولفه های اصلی چرخه فعالیتهای اقتصادی محسوب می شوند. در این ارتباط توسعه و تقویت هایپر مارکت ها از جمله ابزارهای موثر موضوع یاد شده می باشد. که توجه بسیاری مدیران شهری را به خود معطوف کرده است. فروشگاه هایپرمارکت که با نام های ابر بازار یا چند قسمتی نیز شناخته می شود و به نوعی مادر تمام فروشگاه های خرده فروشی به حساب می آید. شکلی از سوپر استور است که ترکیبی از سوپر مارکت و فروشگاه چند قسمتی محسوب می شود ( مانند مارکز اند اسپنسر ). این مراکز خرید وسعت سطح فروشی معادل ۳۰۰۰ الی ۷۰۰۰۰ مترمربع را دارا می باشد. این نوع فروشگاه ها معمولا در کنار اتوبان ها یا مداخل خروجی شهر و یا ورودی شهر احداث می شود( ثنائی، .(۱۳۹۲ بارزترین مشخصه هایپرمارکت ها تنوع بالای سبد محصولات و گستردگی فیزیکی می باشد. لزوما برای موفقیت یک هایپرمارکت باید قبل از احداث، باید امکان سنجی اقتصادی و فنی آن ;. مورد بررسی قرار گیرد و مشخص گردد که امکان احداث هایپرمارکت موفق در آن مکان مشخص وجود دارد یا خیر ؟ که روش امکان سنجی ابزاری است برای رسیدن به این هدف. امکان سنجی به معنای بررسی و تجزیه و تحلیل شناسی موقعیت یک پروژه یا کسب و کار است و هدف از مطالعه امکان سنجی تعیین میزان امکان پذیری و اجرایی بودن یک پروژه و ثمره بخشی آن می باشد. شهر اهواز به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی خود به عنوان یکی از کلانشهرهای کشور و بزرگترین و جذاب ترین شهر جنوب غرب در طی سال های اخیر با رشد سریع جمعیت و بالطبع توسعه روبرو بوده است. مهمترین عنصر جذابیت شهر اهواز برای شهروندان آن مبحث تجاری و اقتصادی است. این شهر با جمعیتی ۱۱۱۲۰۲۱ نفر و نیز حوزه نفوذ گسترده، مکان مناسبی برای فعالیت های تجاری متعددی در سطح شهر به وجود آمده و فعالیت می کنند. اما کلانشهر اهواز به دلیل داشتن مشکلاتی از قبیل: شلوغی مراکز خرید در مرکز شهر، نامناسب بودن بازارچه های محلی در سطح شهر، ترافیک و آلودگی، عدم دسترسی یکسان ساکنین به مراکز تجاری و فروشگاه ها، مدیران شهری را به طراحی و احداث هایپرمارکت ها در نقاط مختلف شهر ترغیب نموده است. در این تحقیق سعی شده است امکان سنجی ایجاد هایپرمارکت در کلانشهر اهواز با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی مدل AHP مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.
۲- ۱ اهمیت و ضرورت تحقیق
از آنجا که موضوع اصلی برنامه ریزی شهری، ساماندهی کالبدی شهر بر اساس عدالت اجتماعی، کارایی و کیفیت محیطی است. بنابراین امکان سنجی مناسب فعالیت ها اهمیت ویژه ای می یابد. امکان سنجی هایپرمارکت ها نیز یکی از مسائل مهم برنامه ریزی شهری را تشکیل می دهد. زیرا قرار گرفتن بازار، فروشگاه های تجاری، امور خدماتی و رفاهی وحتی بهداشتی و درمانی در هسته مرکزی شهر موجب ازدحام جمعیت و ایجاد ترافیک و اتلاف وقت و هزینه برای شهروندان خواهد شد. در حالی که با روش های صحیح و کارآمد می توان هسته ی مرکزی شهر را از زیر فشار خارج کرد تا ابعاد زیبا شناختی خود را پیدا کند. یکی از این روشها احداث هایپر مارکت ها در مکان های دور از مرکز خرید یا حومه شهری می باشد. به منظور تصمیم گیری نهایی درباره سرمایهگذاری جهت احداث هایپر مارکت وجود مطالعات بازار و امکان سنجی فنی اقتصادی ضروری میباشد. رویکرد کلی در تدوین این مطالعات استفاده از آخرین تکنیکهای علمی و همچنین شرایط محیطی اقتصاد ایران و ظرفیت تجاری کلانشهر اهواز میباشد. لذا در این تحقیق علاوه بر رویکردهای شناخته شده علمی از دانش تجربی مدیران شهری و نیز واقعیت های اقتصادی استفاده میگردد تا تمامی ابعاد بازاری و اقتصادی طرح مشخص گردد. اگر امکان سنجی هایپرمارکت ها در شهر متناسب با معیارهای کمی و کیفی در فرایند برنامه ریزی، طراحی، احداث و
۲
دومین همایش ملی پژوهش های کاربردی در »مهندسی عمران، معماری و مدیریت شهری«
nd National Conference on Applied Researches in Civil engineering, Architecture and Urban planning2
بهره برداری صورت گیرد می توان به مزایای زیر دست یافت: ایجاد فضای تجاری مدرن، جذب توریسم، ارتقاء کیفیت زندگی، صرفه جویی در وقت و هزینه های مصرف کنندگان، کاهش ترافیک، تقسیم عادلانه امکانات و رفاه عمومی شهروندان.
۳– ۱ اهداف تحقیق
هدف از مطالعه امکان سنجی تعیین میزان امکان پذیری و اجرایی بودن یک پروژه و ثمره بخشی آن می باشد. کلانشهر اهواز با دارا بودن جاذبه های اقتصادی قوی و واقع شدن در مرکز استان خوزستان نیازمند کاربری های تجاری مدرن چون هایپرمارکت ها می باشد. هدف از این تحقیق امکان سنجی هایپرمارکت و شناسایی مطلوب ترین منطقه کلانشهر اهواز برای احداث آن می باشد.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 