فایل ورد کامل مقاله طراحی و مناسبسازی محیط شهری برای دسترسپذیری افراد دارای معلولیت
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل مقاله طراحی و مناسبسازی محیط شهری برای دسترسپذیری افراد دارای معلولیت دارای ۱۱ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل مقاله طراحی و مناسبسازی محیط شهری برای دسترسپذیری افراد دارای معلولیت کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله طراحی و مناسبسازی محیط شهری برای دسترسپذیری افراد دارای معلولیت،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله طراحی و مناسبسازی محیط شهری برای دسترسپذیری افراد دارای معلولیت :
خلاصه
سالیانه تعدادی ازمردم جهان بنا به علل روانی یا اختلالات جسمی دچار ناتوانی های گوناگون میباشند .این افراد خواهان برخورداری از حقوق و مزایایی هستند، که دیگران نیز از آن برخوردارند .ولی متأسفانه اغلب آنان با موانع بسیاری که ساخته دستانسانهاستمواجه بوده و در نتیجه از شرکت فعال در زندگی روزمره محروم می باشند و این امر سبببروز مشکلات روانی در آنان می شود.یکی از اصول پذیرفته شده دربین فلاسفه اصل حرکت است ازاین رو باید برای کلیه ی اقشارجامعه امکانات حرکت و پیشرفت فراهم باشد.توجه به مناسب سازی محیط شهری به دلیل جمعیت زیادمعلولین درایران الزامی است آیا میتوانیم محیط شهری را طوری مناسب سازی کنیم که اصل برابری فرصت هاکه یک موضوع جهانی است در محیط شهری رعایت کنیم؟چگونه میتوانیم محیط شهری را مناسب سازی کنیم که همه اقشارجامعه به خصوص معلولین از امکانات زندگی(رفاهی،تحصیلی،اشتغال و;) برخوردار باشند؟برای رسیدن به شهر ایده آل معلول ابتدا انواع معلوایت رامشخص و مشکلات هر دسته را تعیین میکنیم و سپس براساس ضوابط و استاندارد ها برای هر مشکل راهکاری پیشنهادمیکنیم .
واژه های کلیدی: مناسب سازی،محیط شهری،مبلمان شهری،شهروند،معلول
.۱مقدمه
مناسب سازی به اصلاح معابر اطلاق میشودبطوریکه افراد معلول و جانباز قادرباشند تا آزادانه و بدون خطردر محیط پیرامون خود اعم از اماکن عمومی – معابر – محیط شهری و ساختمانهای عمومی حرکت کنند و از تسهیلات محیطی – اجتماعی – فرهنگی واقتصادی با حفظ استقلال فردی لازم بهرمند شوند.درحال حاظرمهمترین مشکل معلولین حضوردر عرصه اجتماعی است،علاوه برمشکل اصلی معلولین که ناتوانی جسمی است ،محدودیت های محیطی نیزباعث شده است که این افراد نتوانند درجامعه به درستی نقش ایفا کنند. طبق تحقیقات جهانی به عمل آمده توسط سازمان ملل متحد،مهمترین عامل بازدارنده معلولین از دستیابی به حقوق برابر با دیگران، ناسازگاری محیط
دومین همایش ملی پژوهش های کاربردی در »مهندسی عمران، معماری و مدیریت شهری«
nd National Conference on Applied Researches in Civil engineering, Architecture and Urban planning2
ساخته شده باگستره توان جسمی انسان است.باتوجه به سرشماری های ایران درشهرهابه ازای هر ۱۳۰نفریک نفرمعلول وجودداردکه به دلیل بی توجهی مسئولان شهری به این موضوع این قشراز جامعه ازحداقل حقوق شهروندی خودمحروم مانده اند. براساس ماده ۲ قانون جامع حمایت از حقوق معلولین . تمامی وزارتخانه ها و سازمانها و موسسات و شرکتها ی دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی موظفند در طراحی وتولید و احداث ساختمانها واماکن عمومی و معابر و وسایل خدماتی بنحوی عمل کنند که امکان دسترسی و بهره مندی برای تمامی افراد دارای معلولیت ایجاد گردد.اگر معیارها و ضوابط فنی به هنگام طراحی ساختمانها و ابنیه در نظر گرفته شود به مراتب هزینه کمتری نسبت به بازسازی یا نوسازی یک بنای تکمیل شده یا ایجاد تغییرات بعدی خواهد شد.نگاهی به این وضعیت حاکی از آن است که درایران هنوزتاپذیرش عملی حقوق معلولین به عنوان شهروندجامعه که باید ازامکانات همترازباسایرین استفاده نمایندفاصله بسیارداریم.باتوجه به زیادبودن معلولین واینکه جمعیت کشورطی سال های آینده به سمت سالمندی پیش میرودبایدازهم اکنون درراستای مناسب سازی فضای شهری اقدام کردوموانع حضوراقشارمختلف جامعه راشناسایی ورفع کرد.درحقیقت اکنون می توان گفت شهر معلول است نه افراد،زیراشهرنمیتواندامکانات راکه حق شهروندان است دراختیارآنان قراردهد. لذا توجه به۲ نکته اساسی در امر مناسب سازی محیط ضروری است:
-۱بسیاری از ویژگی هایی که معابر،بناها و فضاهای شهری را برای معلولین و جانبازان دست یافتنی میکند،استفاده از آنها را نه تنها برای معلولین و جانبازان ،بلکه برای دیگران نیز موافق تر و سازگارتر مینماید .از جمله افراد مسن ،زنان باردار ، افرادی که کودکان خودرا با کالسکه حمل میکنند و;..
-۲متاسفانه در کشور ما عدم رعایت ضوابط فنی از لحاظ احداث معابر و ساختمانها و عدم توجه به استفاده همگانی از محیط های آموزشی ، تفریحی، اشتغال و ;;.موجب شده که نه تنها معلولین وجانبازان بلکه بعضا برخی افراد سالم نیز به محیط خانه محدود شده و به اشخاص منزوی ودورازدیگران مبدل گردند.
.۲محیط شهری:
شامل کل مجموعه شهر می شود که در آن برای جا به جایی و حمل ونقل انسانها در این محیط، وسایل نقلیه شهری نقش مهم و اساسی را ایفا می کنند .وجود و توسعه وسایل نقلیه رفته رفته موجب تغییر شکل و بافت شهرها شده و می شود .استفاده از وسایل مختلف نقلیه با توجه به پیشرفت تکنولوژی
علم باعث به وجود آمدن بافت های مختلفی در شهرها در زمانهای گوناگون گردیده است .دراین میان برطرف کردن موانع معماری در سطح شهرو رفع مشکلات موجود در جهت تسهیل استفاده ازوسایل حمل و نقل عمومی، از عوامل بسیار مهم و موثر در حضور مطمئن افراد با محدودیتهای حرکتی می باشد که با استفاده از طراحی شهری متناسب با نیازهای وقت می توان به شهری بدون مانع دست یافت. محیط شهری شهرهای ایران را می توان به سه بخش قدیمی، میانی و بیرونی تقسیم بندی کرد .بخش قدیمینتیجه شکل گیری مداوم و پیوسته ای است که در طول چندین قرن رخ داده است .که شامل کوچه پسکوچه های تنگ و باریک و به دلیل عملکرد تجاری و اداری فشرده ای که دارا هستند، تراکم ترافیک در آن بسیار زیاد بوده و رفت و آمد برای افراد سالم نیز مشکل می باشد.بخش میانی در حاشیه بخش قدیمی، قسمتهایی را شامل می شود که نه به کندی بخش قدیمی و نه با سرعت بخش بیرونی به توسعه خود پرداخته و نسبت به بخش قدیمی بافت بازتری داشته و کوچه ها نسبتا گشادتر است.بخش بیرونی که عمدتا محصول فعالیتهای ساختمانی دهه های اخیر است فاقد ارزش فضایی بخش قدیمی ومیانی بوده و ترکیب این بخش یکنواخت، بی هویت و ناهماهنگ می باشد.
در کمال ناباوری در هر سه بخش یادشده مشکلات عبور و مرور برای افراد معلول به قوت خود باقی است، حتی در بخشهایی که به تازگی به بافت شهری اضافه شده اند نیز این امر مشهود است و این تنها بیانگر این مطلب است که برنامه ریزان شهری یا در تعاریف خود از شهروندان یک شهر، افراد معلول با محدودیتهای حرکتی را به فراموشی سپرده اند یا اینکه علم به حضور این افراد در جامعه ندارند و یا اینکه در این رابطه قوانین و برنامه هااز جانب آنان وضع
پیش بینی می شود ولی اجرا نمی گردد.[۵]
.۳تعریف مبلمان شهری:
اثاثیه، تجهیزات یا مبلمان شهری، اصطلاحات رایج این تسهیلات و امکانات شهری هستند.این تسهیلات در انگلستان بیشتر به »مبلمان خیابانی« و در امریکا به »مبلمان همگانی« با »مبلمان فضای باز« معروف است.در واشکافی واژه اثاثیه شهری یا مبلمان شهری به مفاهیم قابل تاملی اشاره میشود: »اثاثیه، جمع
دومین همایش ملی پژوهش های کاربردی در »مهندسی عمران، معماری و مدیریت شهری«
nd National Conference on Applied Researches in Civil engineering, Architecture and Urban planning2
اثاث به معنای وسایل و لوازم زندگی است. تجهیزات، جمع تجهیز، در مفهوم آراستن و بسیج کردن و بیشتر به وسایل و ساز و برگ نظامی اطلاق می شود. مبلمان واژه فرانسوی به معنای مجموعه اثاثه و دکوراسیون یک محل است.[۱۵].«
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 