فایل ورد کامل مقاله علمی درباره انگیزش و یادگیری و نقش آن در فرآیندهای آموزشی و تربیتی
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل مقاله علمی درباره انگیزش و یادگیری و نقش آن در فرآیندهای آموزشی و تربیتی دارای ۳۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل مقاله علمی درباره انگیزش و یادگیری و نقش آن در فرآیندهای آموزشی و تربیتی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه فایل ورد کامل مقاله علمی درباره انگیزش و یادگیری و نقش آن در فرآیندهای آموزشی و تربیتی
چکیده
مقدمه
نقش انگیزش در یادگیری
تعریف انگیزش
نظریه های انگیزش در یادگیری
رویکرد رفتارینگر به انگیزش
نظریه انسانینگر به انگیزش
انگیزش به صورت سلسه مراتبی از نیازها
رویکرد شناختی به انگیزش
انگیزش پیشرفت
نظریه برانگیختگی
نظریه نسبتدادن
رویکرد اجتماعی
راهکارهای مقابله با مشکل کمبود انگیزش یادگیری
عوامل بنیادی مؤثر بر انگیزه
فرهنگ
خانواده
معلم
الگودهی معلم
علاقهمندی معلم
گرمی و همحسی
انتظارات معلم
یادگیرنده
ویژگی دانش آموزان با انگیزه
جوّ کلاسی
۱ نظم و ایمنی
۲ کامیابی
متغیرهای آموزشی
تمرکز مقدماتی
شخصی کردن
توجه به اصل انگیزش در سیره معصومان(ع)
آگاهیبخشیدن درباره جهل
تشویق به علمآموزی
تشویق و ترغیب دانشپژوهان
راهکارهای ایجاد انگیزش در دانش آموزان
پی نوشت
منابع
بخشی از منابع و مراجع پروژه فایل ورد کامل مقاله علمی درباره انگیزش و یادگیری و نقش آن در فرآیندهای آموزشی و تربیتی
ـ اسپالدینگ.چریل. ال، انگیزش در کلاس درس، محمدرضا نائینیان و اسماعیل بیابانگرد، تهران، وزارت آموزش و پرورش، انتشارات مدرسه، ۱۳۷۷
ـ اسلاوین، رابرت ایی، روانشناسی تربیتی، ترجمه سید محمدی، نشر روان، ۱۳۸۵
ـ بیابانگرد، اسماعیل، روانشناسی تربیتی، تهران، نشر ویرایش، ۱۳۸۴
ـ پارسا، محمد، انگیزش و هیجان، تهران، دانشگاه پیام نور، ۱۳۷۵
ـ حسینیزاده، سیدعلی، سیره تربیتی پیامبر و اهلبیت(ع)، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، ۱۳۸۴
ـ خداپناهی، محمدکریم، انگیزش و هیجان، تهران، سمت، ۱۳۷۶
ـ دل تایلا، شیوههای ایجاد انگیزه در افراد، فرهاد نائینی، تهران، بازرگانی، ۱۳۷۷
ـ دینک میر، تشویق کودکان به یادگیری، ترجمه رضوانی، مشهد، آستان قدس، ۱۳۷۲
ـ سید محمدی، یحیی، روانشناسی یادگیری، تهران، نشر روان، ۱۳۸۲
ـ سیف، علیاکبر، روانشناسی پرورشی، تهران، آگاه، ۱۳۸۳
ـ کریمی، یوسف، روانشناسی تربیتی، تهران، نشر ارسباران، ۱۳۸۵
ـ کلاور. جان ای، روانشناسی تربیتی، علینقی خرازی، تهران، دانشگاه تهران،۱۳۸۲
ـ گانیه، روبرت، شرایط یادگیری و نظریه آموزش، ترجمه نجفی زند، تهران، رشد، ۱۳۶۸
چکیده
«انگیزش» عاملی است که رفتار مشخصی را تحریک و هدایت میکند و پاسخی است به این سؤال که اساس یادگیری علم چیست؟ روانشناسان برای انگیزش اهمیت بیشتری نسبت به هوش قائل میشوند. آنان انگیزش را حاصل عواملی مانند مشوّقها، نیازهای درونی،کنجکاوی، برانگیختگی و علتهایی میدانند که فرد برای رویدادها و نتایج اعمال میکند
در این مقاله، به عوامل بنیادین مؤثر بر انگیزه از قبیل فرهنگ، خانواده، معلم، ویژگیهای یادگیرنده، جوّ کلاس و متغیّرهای آموزشی اشاره و به دنبال آن، به اصل انگیزش در سیره معصومان(ع)، پرداخته میشود. در پایان، برخی راهکارهای ایجاد انگیزش در دانش آموزان بیان میگردد
کلید واژهها: انگیزش،یادگیری، مشوق، معلم، خانواده، فرهنگ، سلسله مراتب نیازها
مقدمه
چه عاملی دانشآموز را وادار به یادگیری میکند؟ چرا دانشآموزان با توانایی و استعداد یادگیری بسیار شبیه به هم، پیشرفت تحصیلی بسیار متفاوتی دارند؟ چرا بسیاری از دانشآموزان با وجود توانایی و ظرفیت یادگیری، ترک تحصیل میکنند؟ چرا برخی از معلمان پس از مدتی از حرفه خود احساس نارضایی میکنند؟
درباره یادگیری شرایط بسیاری مطرح شده است. برخی از آنها، که بیشتر مورد توجه هستند، عبارتند از: شخصیت و تواناییهای دانشآموز، آمادگی، انگیزه، تجارب گذشته، موقعیت و محیط یادگیری، روش تدریس معلم، رفتارهای آموزگار، تأثیر تمرین و تکرار، خصوصیات تکالیف خاص یادگیری، مشوقها و; انگیزش میان همه عوامل مؤثر بر یادگیری، اهمیت بیشتری دارد تا آنجا که گفته شده است، سه عامل مهم در یادگیری عبارتند از: ۱ انگیزش؛ ۲ انگیزش؛ ۳ انگیزش.[۱۲۱]
نقش انگیزش در یادگیری
بسیاری از معلمان ویژگیهای دانش آموزان خوب را در خصوصیاتی نظیر سختکوشی، همکاری و علاقهمندی میدانند و بعضی از آنان این ویژگیها را به داشتن انگیزش دانشآموز منحصر میکنند. بسیاری از معلمان از دانشآموزان سختکوشی صحبت میکنند که ترم تحصیلی را آهسته، ولی پیوسته به پایان میرسانند.[۱۲۲]
پژوهشها نیز نشان داده است که، انگیزش دانش آموزان در یادگیری اهمیت مطلوبتری در مقایسه با هوش دارد. همچنین درباره تأثیر انگیزش بر یادگیری، پژوهشها نشان میدهد که انگیزش قوی به یادگیری استوار، و انگیزش کم به یادگیری کم میانجامد.[۱۲۳] در واقع انگیزش، موتور محرک تلاش و فعالیت برای یادگیری است و میزان یادگیری دانشآموزان را به حداکثر میرساند
دانشآموز بیانگیزه نه تنها رغبتی به درس خواندن و یادگیری نشان نمیدهد، بلکه با بیتفاوتی و بیتوجهی خود چه بسا برای کارکردن دانشآموزان دیگر در کلاس نیز مزاحمت ایجاد میکند. در این مورد، ضربالمثلی انگلیسی وجود دارد که میگوید: شما میتوانید اسبی را که تشنه است تا کنار آب بکشانید، اما نمیتوانید به نوشیدن آب وادارش کنید. مسئله انگیزش در دانشآموزان نیز همین گونه است؛[۱۲۴] یعنی ما باید دانشآموز را تشنه یادگیری کنیم؛ زیرا با این کار خود او به دنبال یادگیری خواهد رفت
به این نکته باید توجه داشت که هرچند انگیزه در امر آموزش نقش مهمی دارد، این گونه نیست که بدون انگیزه نتوان در فرد یادگیری ایجاد کرد.[۱۲۵]
در این زمینه آزوبل مینویسد: بین انگیزش و یادگیری رابطه دوسویه است، نه یک سویه؛ لزومی ندارد که فعالیتهای یادگیری را به تعویق اندازیم تا اینکه علایق و انگیزهها رشد یابند. اغلب بهترین راه برای آموزش به دانشآموز بدون انگیزش این است که، حالت انگیزشی او به طور موقت نادیده گرفته شود و تا آنجا که ممکن است، به طور مؤثر به او آموزش داده شود.[۱۲۶]
با توجه به اهمیت بحث انگیزش در یادگیری در این مقاله میکوشیم با تعریف آن، به طرح نظریههای موجود در این حوزه بپردازیم و برخی از راهکارهای ایجاد انگیزه در یادگیری مبتنی بر این نظریهها را اشاره خواهیم کرد
تعریف انگیزش
«انگیزش» اسم مصدر از «انگیزیدن» بوده و در لغت به معنای «تحریک»، «ترغیب»، «تحریض» و «هیجان» آمده است. در تعریف انگیزش آمده است
واژه انگیزش در انگلیسی از کلمه لاتین Mover گرفته شده است. این اصطلاح همان گونه که از معنای رایج آن برمیآید، به علت و چرایی رفتار اشاره دارد.[۱۲۷]
انگیزش را میتوان عامل نیرو دهنده، هدایت کننده و نگهدارنده رفتار تعریف کرد.[۱۲۸] به زبان ساده، انگیزش چیزی است که فرد را به پیش رفتن وا میدارد؛ در حال پیش رفتن نگه میدارد و تعیین میکند که به کجا باید رفت.[۱۲۹]
روانشناسان، انگیزش را عامل درونی میدانند[۱۳۰] که رفتار شخص را تحریک میکند و در جهت معیّن سوق میدهد و آن را هماهنگ میسازد. این نکته نیز مورد اتفاق است که انگیزه، سازهای است که به طور مستقیم قابل مشاهده و اندازهگیری نیست، ولی وجود آن از رفتار شخص استنباط میشود
اصطلاح انگیزه، اغلب با انگیزش مترادف به کار میرود. با این حال، میتوان انگیزه را حالت مشخصی که سبب ایجاد رفتاری معیّن میشود، تعریف کرد. به دیگر سخن، انگیزه اصطلاحی دقیقتر از انگیزش است. انگیزش عمل کلی مولد رفتار به شمار میرود، اما انگیزه حالت اختصاصی رفتار خاص است.[۱۳۱]
نظریههای انگیزش در یادگیری
چون انگیزش نیز مانند بسیاری از مفاهیم روانشناسی، مفهومی انتزاعی است، طبیعی است که صاحبنظران در مورد اهمیت و انواع آن اتفاق نظر نداشته باشند؛[۱۳۲] به همین دلیل، نظریههای معروف روانشناسی، یعنی نظریه رفتاری، نظریه شناختی، نظریه انسانگرایی رویکرد اجتماعی، هر یک درباره انگیزش توجیههای متفاوتی ارائه کردهاند. در اینجا، به اظهار نظرهای این سه نظریه درباره انگیزش اشاره میکنیم
رویکرد رفتارینگر به انگیزش
رفتارگراها کوشیدهاند بدون سازه فرضی، ارتباط سببی و کارکرد بین عوامل عینی مشاهده شده (محرک و پاسخ) را مشخص کنند. بعدها این فرضیه ارائه شد که بین محرک و پاسخ یک متغیر فرضی رابط یا متغیر ارگانیزمی وجود دارد
رفتارگرایان در توجیه خود از انگیزش آن را حاصل عوامل بیرونی میدانند
به همین دلیل از انگیزش بیرونی سخن گفتهاند. انگیزش بیرونی به انگیزشی اطلاق میشود که حاصل عواملی بیرون از خود یادگیرنده است. چشمانداز رفتاری بر پاداش و تنبیههای بیرونی به صورت کلید تعیین انگیزش دانشآموز، تأکید میکند
مشوقها، محرکها یا رویدادهای مثبت یا منفی هستند که میتوانند رفتار دانشآموز را برانگیزند. مدافعان استفاده از مشوقها تأکید میکنند که آنها علاقه یا هیجان را به کلاس میافزایند و توجه را به رفتار مناسب معطوف میکنند و از رفتار نامناسب باز میدارند. این مشوقها در کلاس درس میتواند نمرههای عددی، رتبهای، دادن جوایز و پیشرفت یا اجازه برای انجام فعالیتی خاص باشد
چنانکه میدانیم، رفتاری که تقویت شود احتمال تکرار آن افزایش مییابد. تحسین معلم، چهره بشاش او و نمرههای خوبی که به کارهای مورد قبول شاگردان میدهد، همگی پاداشهایی هستند که احتمال افزایش آن رفتار یعنی ارائه کار قابل قبول را فراهم میکنند.[۱۳۳] از آنچه گفته شد، به دست میآید که اثربخشبودن رویکرد رفتاری به انگیزش قوی، به تقویت کنندهای مؤثر وابستگی دارد
نظریه انسانینگر به انگیزش
انگیزش از دیدگاه انسانگرایی، نیرویی فعال تلقی میشود که موجب میشود همه انسانها رشد کنند و تحول یابند. انگیزش چیزی بیرونی نیست که معلم برای دانشآموز یا کلاس انجام میدهد، بلکه پرورش تمایل مثبت از پیش موجود و فراهم کردن امکان رشد، توسعه و یکپارچه کردن تجربههایی تازه است. هر فردی دارای یک (اصل نمو)[۱۳۴] درونی است که همه رفتارهای انسان را هدایت میکند و به آن نیرو میدهد.[۱۳۵]
دو عنصر از عناصر آموزش یادگیری برای انسانگراها اساسی است. این دو عامل عبارتند از: رابطه شاگرد ـ معلم و جوّ کلاسی; معلمان حمایتگر و دلسوز معتقدند که دانشآموز فردی مهم است، و مطالب درسی را به گونهای به وی ارائه میدهند که برای هر دانشآموز شخصا معنادار باشد و در هر کاری که در کلاس میکنند، رفاه عاطفی دانشآموزان را در نظر میگیرند.[۱۳۶]
انگیزش به صورت سلسه مراتبی از نیازها
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 