فایل ورد کامل مقاله پژوهشی درباره شناسایی و اولویت‌بندی جاذبه‌های گردشگری شهرستان روانسر بر پایه ظرفیت جذب گردشگر و توسعه پایدار


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
1 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل مقاله پژوهشی درباره شناسایی و اولویت‌بندی جاذبه‌های گردشگری شهرستان روانسر بر پایه ظرفیت جذب گردشگر و توسعه پایدار دارای ۲۵ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل مقاله پژوهشی درباره شناسایی و اولویت‌بندی جاذبه‌های گردشگری شهرستان روانسر بر پایه ظرفیت جذب گردشگر و توسعه پایدار  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله پژوهشی درباره شناسایی و اولویت‌بندی جاذبه‌های گردشگری شهرستان روانسر بر پایه ظرفیت جذب گردشگر و توسعه پایدار،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله پژوهشی درباره شناسایی و اولویت‌بندی جاذبه‌های گردشگری شهرستان روانسر بر پایه ظرفیت جذب گردشگر و توسعه پایدار :

مقدمه

امروزه صنعت عظیم و جهانی گردشگری با خصوصـیات منحصـر بـه فـرد خـود، تـأثیرات زیـادی بـر وضـعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جوامع داشته و بهعنوان یکی از عوامل مهم توسعه اقتصادی و ایجاد اشـتغال در کشورهای پیشرفته و رو به پیشرفت بهشمار میرود (مرادی،.(۱ :۱۳۹۰

تأثیرات گردشگری در توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال باعث شده که این صنعت به بزرگترین صنعت در جهان تبدیل شود و رشد بسیار چشمگیری داشته باشد. به طوری که در سال ۲۰۰۴ طی ۱۰ سال، نـرخ رشـد این صنعت ۲۵ درصد بوده و سازمان جهانی گردشگری پیشبینی می کند که تا سال ۲۰۲۰ تعداد گردشـگران جهان به ۱/۶ میلیارد نفر برسد .(Black & Crabtree, 2007: 1)

طبق گزارش شورای جهانی سفر و گردشگری صنعت گردشگری در سال ۲۰۰۶ به طـور مسـتقیم و غیـر مستقیم ۱۰/۳ درصد تولید ناخالص داخلی، ۲۳۴/۳ میلیون شغل و ۸/۷ درصد کل اشتغال را به خود اختصاص داده است. این شورا همچنین پیشبینی کرده که بین سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۶، این صنعت سالانه ۴/۲ درصد رشد خواهد کرد .(Holden,2008: 5)

ایران از نظر جاذبههای گردشـگری یکـی از ده کشـور اول جهـان و از لحـاظ آثـار باسـتانی یکـی از پـنج سرزمین نخست جهان، به جهت جاذبههای اکوتوریسم و تنوع گونههـای گیـاهی و جـانوری اسـت (تـاج علـی، (۴ :۱۳۸۵ و جزو سه کشور اول جهان پس از چین و هندوستان از نظر تنوع صـنایع دسـتی مـیباشـد (زنگـی آبادی و همکاران، (۱۳ :۱۳۸۵ و با داشتن پتانسیلهای طبیعی و انسانی در زمینه گردشگری به عنوان جهـانی در یک مرز نامیده می شود و جاذبههای آن به قدریتنوعم است که تقریباً برای هر سلیقهای انگیزه کافی برای سفر بدین کشور را به وجود میآورد و میتواند به عنوان یکی از مقاصد اصلی گردشگران در جهـان قـرار گیـرد (مرادی، .(۵۳ :۱۳۹۰

توریسم از لحاظ اقتصادی، بدون شک یکی از مهمترین شکلهای نیرو در جهان است که اهمیت بسـیاری برای کشورهای در حال رشد دارد و به عنوان بزرگترین صادرات سودآور در جهان، شناخته شده و مهـمتـرین تأمین کننده ارز خارجی و اشتغال به شمار میآید .(Higgins, 2006: 1193) در یک مقیاس کلـی، گردشـگری ۶ درصد تجارت جهانی را تشکیل داده است و سالانه بیش از ۷۰۰ میلیـون سـفر انجـام مـیگیـرد. بـر اسـاس ارزیابی های انجام شده تا سال ۲۰۱۱ بیش از ۵۵ میلیون گردشگر، سالانه به خاورمیانه سفر کردهانـد . بـر ایـن اساس تا چهار سال آینده، شمار گردشگران خاورمیانه، دو برابر خواهد شد و با رشدی حدود ۶۷ درصد، میـزان درآمد صنعت گردشگری به ۵۱ میلیارد دلار میرسد (فاضل نیا و هـدایت، .(۱۴۶ : ۱۳۸۹ صـنعت توریسـم بـه مثابه پدیده پویای جهانی و اجتماعی دارای پیچیدگیهای خاص خود است .(Elliott, 1997: 4)

در حال حاضر تجربیات نظری و اجرایی متعددی در سـطح دنیـا بـرای مطالعـه، بررسـی، برنامـهریـزی و

شناسایی و اولویتبندی جاذبههای گردشگری شهرستان روانسر ; ۶۷

مدیریت مناطق گردشگری وجود دارد که همگام با فناوری پیشرفتهای، رونـد صـعودی دارنـد ( Tsai & et al, (358 : 2010 و با پیشرفت روش های آماری و رایانهای در مطالعات جغرافیایی، استفاده از شاخص های مختلـف، در زمینههای گوناگون، متداول ترین معیار سطحبندی نواحی گردشگری است. همچنین دستیـابی بـه رفـاه و تأمین سعادت شهروندان، دغدغـه اکثـر دولـت هـای جهـان اسـت و بسـیاری از سیاسـتمـداران بـا همکـاری اقتصاددانان، همواره به دنبال روش های جدیدتری برای کسب درآمـد و رفـاه بیشـتر بـوده و گـرایش عمـومی دولت ها به سوی گردشگری، نشأت گرفته از همین تفکر است. در همین راستا، تعیین و تشکیل سلسله مراتبی از نواحی گردشگری که بتواند چارچوب مؤثری برای توزیع گردشگر و ارائه خدمات مناسـب و کـارکرد مطلـوب داشته باشد، ضروری است و سطحبندی نواحی گردشگری، معیاری برای تعیـین مرکـزی تـوهم چنـین تعیـین زیرساخت های مورد نیاز و تعدیل نابرابری بین نواحی است (شماعی و موسـیونـد،.(۲۴ :۱۳۹۰ بنـابراین بـرای توسعه گردشگری شهرستان روانسر، رتبهبندی نواحی گردشگری و پی بردن به نابرابریهای بین نواحی، جهـت تقویت زیرساخت ها، توجه بیشتر برنامهریزان، استفاده بهینهتر زمانی گردشـگران و مـدیریت بهتـر جاذبـههـای گردشگری، ضروری به نظر می رسد. همچنین علیرغم مزایای بسیار زیاد گردشگری، ورود گردشگر بـه منطقـه بدون توجه به ظرفیت ها و کشـش موجـود، مشـکلاتی ماننـد نابسـامانی اجتمـاعی و اقتصـادی، تغییـر هویـت اجتماعی، برخوردهای نامناسب اجتماعی، آسیب رساندن به محیط زیست و; را به دنبـال خواهـد داشـت کـه جهت کاهش و پیشگیری از تأثیرات منفـی گردشـگری بایـد نسـبت بـه تعیـین توزیـع فضـایی و سـاماندهی فضاهای توریستی برنامهریزی کرد و تعیین قطب ها و مراکز برتر و رتبهبنـدی آن هـا در توسـعه گردشـگری بـه منظور خدمات رسانی بهتر، عدالت اجتماعی و اقتصادی در سطح نواحی اقدام کرد.

از مهمترین اهداف این پژوهش میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

شناسایی و معرفی مهمترین جاذبه گردشگری شهرستان روانسر جهت استفاده گردشگران.

تهیه فهرستی از مهمترین جاذبههای گردشگری شهرستان بر اساس نتایج ترکیبی دو مـدل تاپسـیس و ای.اچ.پی.۱ جهت استفاده بهینه گردشگران از سفر به شهرستان روانسر.
ارائه راهکارهایی جهت تقویت اماکن گردشگری شهرستان، بر اساس نتـایج تحقیـق و وضــع موجـود

جاذبههای گردشگری شهرستان روانسر.

با توجه به اهمیتی که صنعت توریسم در توسعه جوامع امروزی ایفا میکنـد، پژوهشـگران راجـع بـه ایـن مهم، مطالعات و تحقیقات فراوانی با استفاده از مدل های مختلف انجام دادهاند. از مهمتـرین تحقیقـاتی کـه در این زمینه انجام گرفته می توان به موارد زیر اشاره کرد: حدادینیا (۱۳۸۷) در مقالهای بـا عنـوان »پهنـهبنـدی گردشگری متکی به طبیعت مبتنی بر معیارهای زیست محیطی (شهرستان خـاتم، اسـتان قـم)«، چهـار پهنـه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

۱ AHP

۸۶ جغرافیا و پایداری محیط، شماره ۳، تابستان ۱۳۹۱

مناسب گردشگری طبیعی در منطقه را شناسایی کردند و در اولویتبندی پهنه ها با استفاده از روش تاپسـیس به این نتیجه رسیدند که پهنه واقع در خوانسار، بالاترین اولویت و پهنهای در غرب هرات کمترین اولویت را بـه خود اختصاص داده اند. سبک بار و همکاران (۱۳۹۰)، در مقالـهای تحـت عنـوان »نقـش گردشـگری جنـگ در ارتقای کیفیت زندگی ساکنان شهری مناطق جنگی استان خوزستان بـا اسـتفاده از مـدل تاپسـیس« بـه ایـن نتیجه رسیدند که شهرستان های آبادان، خرمشهر و دشت آزادگان از نظر کیفیت زنـدگی در سـطح پـایینی از توسعه، نسبت به شهرستانهای بهبهان، رام هرمز و باغ ملک قرار دارند.

شماعی و موسیوند (۱۳۹۰)، در مقالهای با عنوان »سطح بندی شهرستان های اسـتان اصـفهان از لحـاظ زیرساخت های گردشگری با استفاده از مدل تاپسـیس و ای.اچ.پـی «. بـه ایـن نتیجـه رسـیدند کـه شهرسـتان اصفهان و کاشان به ترتیـب بـه عنـوان نـواحی اول و دوم گردشـگری بیشـترین امتیـاز را بـه زیرسـاختهـای گردشگری در بین شهرستانهای استان اصـفهان بـه خـود اختصـاص دادهانـد. (Adabowa Aidoo, 2009) در رساله دکتری خود نقش توریسم را به عنوان استراتژی توسعه کشور غنا مورد مطالعه قرار داد و تأثیرات زیست محیطی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی گردشگری را در این کشور مورد بررسی قرار داد و به این نتیجه رسـید که گردشگری در کشور غنا تأثیرات مثبت زیادی بر جای گذاشته و باعث افزایش فرصتهای شغلی برای زنان، توسعه منابع انسانی، توسعه زیرساخت ها و حفظ منابع اکولوژیکی گردیده است. (Asadi,2011) در پژوهشی بـا عنوان استراتژی های توسعه توریسم فرهنگی در ایران با بکارگیری مدل تاپسیس برای توسعه صـنعت توریسـم در ایران، اولین اولویت را به اداره و حفظ استراتژیها اختصاص داد و همچنین با توجـه بـه نقـاط قـوت بسـیار زیاد این صنعت در ایران، گسترش و توسعه بازار و تولیدات را در میان استراتژیهای تهـاجمی پیشـنهاد کـرد. تعیین و اولویتبندی استراتژیهای توریسم فرهنگی در ایران از دیگر نتایج علمـی ایـن مقالـه اسـت. ( Asadi (and Daryaei, 2011 در پژوهشی تحت عنوان استراتژیهایی برای توسعه توریسم درمانی در ایران کـه در آن از مدل تاپسیس استفاده شده است به نتایجی مشابه اسدی رسیدند، به این صورت که استراتژیهای تهـاجمی را در اولویت قرار دادند و با توجه به نقاط قوت فراوان صنعت توریسم درمانی در ایران، در میان استراتژیهـای تهاجمی، توسعه بازار و تولید را پیشنهاد می دهند و با استفاده از مدل تاپسیس استراتژی های توریسم درمـانی را در ایران اولویتبندی میکنند.

جهانگردی، جاذبهها و صنعت گردشگری

جهانگردی در دنیای امروز یکی از بهترین ابزارها برای تبادل و تعامل فرهنگی است. هر فرهنگی در برخورد بـا فرهنگها، توانائیهای خود را میسنجد و اصلیترین ابزار برای رسیدن بـه ایـن نتیجـه سـیاحت، آدمـی را بـا اقلیمهای تازه انسانهای دیگر و فرهنگ های دیگر آشنا میکند. هویـت انسـان و جامعـه در برخـورد بـا سـایر

شناسایی و اولویتبندی جاذبههای گردشگری شهرستان روانسر ۶۹

انسانها و جامعهها آشکار میشود و این دستاورد بزرگ فقـط و فقـط در لابـهلای پدیـده گـرانقـدر سـیاحت، هستی میگیرد (دیبایی، .(۱۹ :۱۳۷۱ تعداد جهـانگردان بـینالمللـی در سـال ۲۰۰۰ بـه ۶۹۸ میلیـون نفـر و درآمدهای حاصل از جهانگردی بین المللی به ۴۷۶۱۹ میلیارد دلار رسید. از این رو میتوان پیشبینی کرد کـه صنعت گردشگری، عمدهترین صنعت درآمـدزا و اصـلی، پشـتوانه اقتصـادی جهـان آینـده خواهـد بـود (بیـگ محمدی، .( ۵۲ : ۱۳۸۶

جاذبهها و فعالیتهای گردشگری یکی از مهمترین عناصر مورد بررسی محققان میباشد. این جاذبـههـا و فعالیتها هستند که گردشگران را به بازدید از کشور یــا منطقـه ترغیــب مـینماینـد. جاذبــه گردشـگری و فعالیتهای مرتبط با آن، برحسب نوع، طبقهبندی میشـود و بـا توجـه بـه در دسـترس بـودن توسـعهپـذیری روندهای بازار و دیگر عوامل، مورد ارزیابی قرار میگیرند. روندهای بازار، شامل مـواردی اسـت کـه گردشـگران مایل به دیدار از آن یا انجام آن هستند. همچنین آنها بر اساس اصلــی یـا فرعـی بـودن تفکیـک مـیشـوند. جاذبههای اصلی، آن مواردی هستند که فینفسه اهمیت کمتری دارند؛ امـا مکمـل جاذبـههـای اصـلی بـوده و گرایشهای گردشگری و طول اقامت گردشگری را افزایش مـیدهنـد . امکانـات و خـدمات گردشـگری بایـد از جهت مناسب بودن، کیفیت و کارایی آن ها در ارائه خدمات شایسته به گردشگران مـورد ارزیـابی قـرار گیرنـد. مطالعه بازار، اغلب از طریق دیدار به منظور مصاحبه با مـدیران دفـاتر گردشـگری در جاهـایی کـه مبـدأ بـازار محسوب میشوند، صورت میگیرد. (رنجبریـان و زاهـدی، .(۳۵ -۳۴ :۱۳۸۵ عوامـل متعـددی در جاذبـههـای گردشگری مورد توجه میباشند که از مهمترین آن ها میتوان بـه جاذبـههـای اقلیمـی، آثـار باسـتانی بناهـای تاریخی، موزهها، پلاژهای کنار دریا، منابع آب معدنی، مکانهای تفریحی و بازیهای سرگرمکننده، زیارتگاههـا، همایشهای هنری، مکانهای ورزشی زمستانی و غیره اشاره نمود (حیدری چیانه، .(۴۸ :۱۳۸۷

عناصر و صنعت گردشگری

عناصر سازنده محیطهای گردشگری، شامل دو گروه فرهنگی و طبیعی بوده که ساختارها و الگوهـای متنـوعی در منظر ایجاد مینمایند. روابط درونی این عناصر نسبت به هر یک از آنها دارای اهمیت بیشتری اسـت؛ زیـرا در محیطی مرتبط و پیوسته با یکدیگر واقع شدهاند و پایداری سیستم را موجـب مـیشـوند، در واقـع، ارتبـاط متناسب، پویا و پیوسته میان دو گروه عناصر و بستری که بر روی آن شکل گرفتهاند، پایداری و بقـای سـاختار گردشگری را تعیین مینمایند (صبری، .(۵۴ : ۱۳۸۶

به سه دلیل اصلی گردشگری را یک صنعت میدانند:

– این نوع فعالیتباعث، رونق بخشیدن به سایر فعالیتها در سطح جامعه میشود.

– ضریب تکاثر در این نوع فعالیت ۱ به ۷ است؛ یعنی با یک واحد سرمایهگذاری، میتوانیم هفت واحـد برداشت کنیم (جواهری، .(۳۲۹: ۱۳۸۲

۰۷ جغرافیا و پایداری محیط، شماره ۳، تابستان ۱۳۹۱

– با ورود هر توریست ۸ فرصت شغلی ایجاد میشود (محمود زاده، .(۳۸۴ : ۱۳۸۲

مفاهیم و فواید گردشگری

کلمه “Tour” از واژه لاتین Tornus” گرفته شده که به معنای دایره میباشد. کلمه “Tour” به معنای حرکتی دایره وار است که در آن فرد از یک نقطه حرکت میکند و بعد از طـی مسـافتی دوبـاره بـه مکـان اولیـه خـود برمی گردد. کلمه Tourist برای نخستین بار در سال ۱۸۰۰ مـیلادی در »فرهنـگ لغـت انگلیسـی آکسـفورد« چاپ گردید و به معنای کسی بود که برای تفریح یا آموختن و یـا بـرای رسـیدن بـه اهـداف شخصـی خـود از چندین مکان دیدن مـیکنـد .(Tribe, 2009: 31- 44) ماتیسـون و وال۱ در اوایـل دهـه ۱۹۸۰ گردشـگری را چنین تعریف کردند: »گردشگری علم مطالعه گردشگران (مردمی که از مکان معمولی خود خـارج مـیشـوند)، تشکیلات، پاسخگوی نیازهای آنها و نیز تأثیرات اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطـی آنهـا بـر روی جامعـه میزبان است.(Holden, 2008: 4) «

به عقیده بسیاری از صاحب نظـران، گردشـگری صـنعتی، کـاربر و اشـتغال زاسـت کـه بـرای افـراد دارای مهارت های گوناگون، شغل ایجاد می کند و یکی از راههای مؤثر برای غلبه بر مشـکل بیکـاری اسـت (میرزایـی، .(۶۰ :۱۳۸۸ گسترش صنعت گردشگری به عنوان صنعتی که با حوزههای مختلفـی نظیـر اقتصـاد، کشـاورزی، فرهنگ، محیط زیست و خدمات در تعامل است، دارای اهمیت فراوان اسـت و تجربیـات سـایر منـاطق جهـان نشان داده که توسعه آن در هر منطقه، باعـث رشـد و پیشـرفت اقتصـادی و اجتمـاعی آن ناحیـه شـده اسـت (تقوایی و همکاران، .(۴۳ :۱۳۸۹ گردشگری و مسافرت به جز دوره قرون وسطی، همواره بـه رشـد خـود ادامـه داده و در سراسر تاریخ ثبت شده بشر، نقش مهمی در توسـعه تمـدنهـا داشـته اسـت .(Theobald, 2005: 5) توسعه این صنعت به ویژه در کشورهای کمتر توسعه یافتـه، عامـل مـؤثری در مقابلـه بـا فقـر اسـت و موجـب افزایش درآمد قشرهای مختلف، کاهش بیکاری و رونق اقتصادی و در نتیجـه بهبـود کیفیـت زنـدگی مـردم و افزایش رفاه اجتماعی میشود (کاظمی، .(۶ :۱۳۸۶

گسترش این صنعت در هر نقطه از جهان، نیازمنـد شـرایط و امکانـات ویـژهای از قبیـل آب و هـوا، آثـار تاریخی و فرهنگی، جاذبههای طبیعی، آداب و سنن، زیرساخت هـا، امکانـات و تجهیـزات اسـت. امـروزه، تـأثیر عوامل طبیعی در توسعه صنعت گردشگری در بسیاری از کشورهای توریسـتپـذیر، بـه خـوبی روشـن شـده و حدود تأثیرات آن برای گردشگری شناخته شده است و این کشورها با درک این مهم، شروع به فـراهم نمـودن امکانات و تجهیزات مناسب به منظور جذب گردشگری نمودهاند (سبحانی، .(۳ :۱۳۸۷ اولویت، معیار و ملاکـی است که توسط آن، هدفها، خط مشیها، اجرای برنامهها و پروژهها را میسـنجند و تقـدم و تـأخر هـر یـک از

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

۱ Matison & wal

شناسایی و اولویتبندی جاذبههای گردشگری شهرستان روانسر ; ۷۱

مقولات یاد شده را نسبت به موارد مشابه، اولویتبندی گویند (زیاری، .(۱۴ :۱۳۸۸

اولویتبندی جاذبههای گردشگری از لحاظ پتانسیل جذب گردشگر در یک استان یا شهرستان، زمینـه را برای برنامهریزی اصولی در ایجاد زیرساختهای گردشگری آمـاده مـیکنــد، بــه گونــهایـی نقــاط ضعـــف مکانهایی که در اولویتبندی جایگاه ضعیفی دارند، مشـخص شـده و در جهـت رفـع ایـن نقـاط ضـعف، گـام برداشته میشود. همچنین باعث میشود مکانهای مناسب برای گذراندن اوقات فراغت به گردشگران معرفی و شناسایی شود و گردشگران یک آشنایی اولیه نسبت به مکانهای گردشگری پیدا کنند (رنجبر، .(۴۶ : ۱۳۹

اشتراک‌گذاری:

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.