فایل ورد کامل مقاله پژوهشی درباره مفهوم شخصیت سالم در اندیشه اسلامی و ارتباط آن با نماز در جوانی


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
1 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل مقاله پژوهشی درباره مفهوم شخصیت سالم در اندیشه اسلامی و ارتباط آن با نماز در جوانی دارای ۳۴ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل مقاله پژوهشی درباره مفهوم شخصیت سالم در اندیشه اسلامی و ارتباط آن با نماز در جوانی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

بخشی از فهرست مطالب پروژه فایل ورد کامل مقاله پژوهشی درباره مفهوم شخصیت سالم در اندیشه اسلامی و ارتباط آن با نماز در جوانی

چکیده  
مقدمه  
شخصیت در روان‌شناسی معاصر و اسلامی  
نیازها و شخصیت سالم  
شخصیت سالم در اندیشه اسلامی  
دین و شکل‌گیری شخصیت سالم جوان  
نماز و شخصیت سالم  
نتیجه‌گیری  
پی‌نوشت‌ها:  
منابع  

بخشی از منابع و مراجع پروژه فایل ورد کامل مقاله پژوهشی درباره مفهوم شخصیت سالم در اندیشه اسلامی و ارتباط آن با نماز در جوانی

احمدی، علی اصغر، روان‌شناسی شخصیت از دیدگاه اسلامی، چ ششم، تهران، امیر کبیر،

پِروین، لورنس‌ای و جان، اولیور پی، شخصیت (نظریه و پژوهش)، ترجمه محمد جعفر جوادی و پروین کدیور، تهران، آییژ،

پاینده، ابو القاسم، نهج الفصاحه، چ چهارم، تهران، دنیای دانش،

تمیمی آمدی‏، عبد الواحد، تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، قم، دفتر تبلیغات اسلامی،

حجازی و همکاران، سیدمهدی، درر الأخبار، قم، دفتر مطاالعات تاریخ و معارف اسلامی‏، ۱۴۱۹

جعفری، محمد تقی، روان‌شناسی اسلامی، تهران، پیام آزادی، بی‌تا

جیمز، ویلیام، دین و روان، ترجمه مهدی قائنی، تهران، آموزش انقلاب اسلامی، ۱۳۷۵

دهخدا، علی‌اکبر، لغت‌نامه، تهران، دانشگاه تهران، بی‌تا

عمید، حسن، فرهنگ فارسی عمید، تهران، راه رشد، ۱۳۸۹

حرعاملی، محمدبن‌الحسن، وسائل‌الشیعه، تحقیق عبدالرحیم ربانی شیرازی، بیروت، دارالاحیاء التراث العربی، ۱۹۹۱

خلیلی، مصطفی، نقش نماز در شخصیت جوان، قم، زائر، ۱۳۷۹

امام خمینی(ره)، چهل حدیث، چ پنجم، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، ۱۳۷۳

حسینی خامنه‌ای، سیدعلی، بیانات رهبر معظم انقلاب (در دیدار گروهی از خواهران پزشک سراسر کشور)، ۱۳۷۵

حسینی، سیدابوالقاسم، اصول بهداشت روانی، چ پنجم، مشهد، به نشر، ۱۳۸۵

‏راغب اصفهانی، حسین بن محمد، ‏المفردات فی غریب القرآن‏، تحقیق: صفوان عدنان داودی، دمشق بیروت، دارالعلم الدار الشامیه،

رفیعی، بهروز، آرای دانشمندان مسلمان در تعلیم و تربیت و مبانی آن، تهران، سمت،

دیلمی،‏ شیخ حسن، إرشاد القلوب إلی الصواب، قم، شریف رضی‏،

دادستان، پریرخ، نقش تلویزیون در شکل‏گیری و نقویت مفاهیم مذهبی و اخلاقی کودکان دوره ابتدایی، مرکز تحقیقات، مطالعات و سنجش برنامه‏ای صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران،

دولتخواه، محمد، «انگیزش شخصیت ایمن از دیدگاه اسلام»، معرفت، ش ۳۸، بهمن، ۱۳۷۹، ص ۴۰ـ۴۹

سادیی، علی، مجموعه مقالات سمپوزیوم جایگاه تربیت در آموزش و پرورش دوره ابتدایی، وزارت آموزش و پرورش،

شعیری، تاج‌الدین، جامع الأخبار، قم، رضی،

شاملو، سعید، مکتب‏ها و نظریه‏ها در روان‌شناسی شخصیت، تهران، چهر،

شولتز،دوان، شولتز، سیدنی إلن، نظریه‌های شخصیت، ترجمه یحیی سیدمحمدی، چ نهم، تهران، مؤسسه نشر ویرایش،

صدوق، ابن باویه، من لا یحضره الفقیه، چ دوم‏، قم، جامعه مدرسین‏، ۱۴۰۴

صدوق، ابن بابویه، ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، قم، دار الرضی‏، ۱۴۰۶

طباطبایی، سیدمحمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه سیدمحمدباقر موسوی همدانی، چ پنجم‏، قم، انتشارات اسلامی، ۱۳۷۴

طبرسی، فضل‌بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن‏، با مقدمه محمدجواد بلاغی‏، چ سوم‏، تهران، ناصر خسرو، ۱۳۷۲

فلسفی، محمدتقی، جوان از نظر عقل و احساسات، تهران، هیئت نشر معارف اسلامی،

فلسفی، ‏محمدتقی، الحدیت ـ روایات تربیتی‏، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی‏،

فروغی، محمدعلی، سیر حکمت در اروپا، تهران، البرز،

فرهادیان، رضا، «عوامل مؤثر در گرایش نوجوانان و جوانان به نماز»، گلستان قرآن، ش ۷۹، ۱۳۸۰، ص ۴۰ـ

فیروز آبادی،‏ سیدمرتضی، فضائل الخمسه من الصحاح السته، چ دوم، تهران، اسلامیه، ۱۳۹۲

قمی، شیخ عباس، مفاتیح الجنان، مناجات شعبانیه

قربانی، نیما، «روان‏شناسی دین یک روی‏آورد علمی چند تباری»، قبسات، ش ۹و۸، ۱۳۷۷، ص ۲۲ـ۴۵

کلینی، ابی‌جعفر محمدبن یعقوب، الکافی‏، چ دوم، تهران، اسلامیه‏،

کریمی، یوسف، روان‌شناسی شخصیت، چ نهم، تهران، مؤسسه نشر ویرایش،

کیومرثی، محمدرضا، «رابطه جهت‌گیری مذهبی با عوامل شخصیت»، معرفت، ش ۷۵، ۱۳۸۲، ص ۵۹ـ۷۷

لطف آبادی، حسین، روان شناسی رشد(۲)، چ هشتم، تهران، سمت،

مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار، تهران، اسلامیه،

مدرسی، سیدمحمدتقی، تفسیر هدایت، مترجمان، مشهد، بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی،

مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، تهران، دار الکتب الإسلامیه،

مصطفوی، حسن، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، تهران، بنگاه ترجمه و نشر کتاب‏،

مایلی، ربرتو، ساخت، پدیدآیی و تحول شخصیت، ترجمه محمود منصور، تهران، دانشگاه تهران،

مطهری، مرتضی، تعلیم و تربیت در اسلام، چ نوزدهم، قم، صدرا،

محمدی، علی رضا، «شادی در لیبرالیسم»، پرسمان، ش ۴۳، ۱۳۸۵، ص ۱۸

محمدی، محمدرضا، «جنبه‌های مهم شخصیت نوجوان»، معرفت، ش ۳۸ ،۱۳۷۹، ص ۲۸ـ۳۹

مطهری، جمشید، «به سوی سلامت روان»، معرفت، شماره ۴۶، ۱۳۸۰، ص ۲۰ـ

میر دریکوندی، رحیم، «الگوها و نظریه‌های عمده بهداشت روانی»، معرفت، ش ۱۱۲، ۱۳۸۶، ص ۵۵ـ۶۸

نصر، سید حسین، جوان مسلمان و دنیای متجدد، ترجمه مرتضی اسعدی، تهران، طرح نو،

نراقی، ملا احمد، معراج السعاده، چ چهارم، تهران، کانون انتشارات علمی،

نصری، عبدالله، فلسفه آفرینش، قم، دفتر نشر معارف،

نباتی، محمد، «تأثیردین بر کاهش اضطراب»،

هاشمی، مجتبی، تربیت و شخصیت انسانی، قم، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم،

چکیده

هدف بعثت انبیای عظام و نزول قرآن کریم، تربیت انسان و ساخت شخصیت سالم و انسانی، با تنظیم رابطه سازنده با خدا، خود، مردم و جهان هستی بوده است. آموزه‌های وحیانی قرآن کریم و روایات معصومان(ص)، جهت وصول به این هدف مقدس برای بشر نازل شده است. بر اساس آموزه‌های دینی، ادعای سلامت شخصیت، بدون ارتباط به منبع وحی درست نیست. میزان سلامت آدمی به میزان دوری یا نزدیکی او به منبع قدرت مطلق سنجیده می‌شود. این مقاله به تبیین شخصیت سالم در اندیشه اسلامی و آثار آن می‌پردازد. در عین حال، تلاش می‌کند که رابطه شخصیت سالم با نماز و بندگی در برابر خدای متعال شناسایی شود. بررسی مفهوم شخصیت در روان‌شناسی و اشاره به نقش شخصیت سالم در رعایت ارزش‌های اسلامی، از نکات برجسته این مقاله است

کلیدواژه‌ها:‌ انسان، نماز، شخصیت سالم، گرایش به عبودیت، دوران جوانی.

مقدمه

از منظر قرآن کریم، انسان بر اساس شاکله خویش عمل می‌کند؛ یعنی انتخاب‌ها، رفتارها، واکنش‌ها، دوستی‌ها و دشمنی‌ها و چگونگی ابراز عواطف، در شخصیت و هویت وی ریشه دارد. شخصیت سالم، منشأ رفتارها و عواطف مثبت و سازنده است؛ شخصیتی که از سلامت برخوردار نیست، منشأ رفتارهای غیرمنطقی و ناشایسته است. برای درک حیات طیبه و احساس امنیت، رضایت و شادکامی، باید ساختار شخصیتی فرد، یعنی نظام باورها، اندیشه‌ها، عادات و ویژگی‌های اخلاقی او سامان یابد؛ زیرا «هر کس از مرد یا زن، که مؤمن باشد و کار شایسته کند، حتماً به زندگی پاک و پسندیده‏ای زنده‏اش می‏داریم و قطعاً مزدشان را نیکوتر از آنچه انجام داده‏اند، خواهیم داد.»(نحل: ۹۷) از سوی دیگر، می‌فرماید: «هر کس بر طبق روش و خلق و خوی خود عمل می‏کند.»(اسراء: ۸۴) یعنی؛

مؤمنانی که از آیات قرآن شفا ‏طلبیده و رحمت کسب می‏کنند، در برابر، ظالمانی که از قرآن، جز خسارت و زیان بهره نمی‏گیرند و انسان‌های کم‌‏ظرفیتی که در حال نعمت، مغرور و در مشکلات مأیوس می‌شوند، همه اینها، طبق روحیه (و شخصیت)شان عمل می‏کنند؛ روحیاتی که بر اثر عامل وراثت، شخصیت پدر و مادر، نظام تعلیم و تربیت و اعمال مکرر خود انسان شکل گرفته است

بر اساس یافته‌های دینی و روان‌شناسی، دو متغیر شخصیت سالم و رفتار شایسته مبتنی بر ایمان، رابطه‌ای ناگسستنی دارند. در این پژوهش تلاش شده است این رابطه به صورتی مستدل و مبتنی بر آیات و روایات نشان داده شود. روش تحقیق، تحلیلی توصیفی است، قرآن کریم و روایات معصومان، همچنین کتاب‌ها و مقالات روان‌شناسی، مهم‌ترین منابع این پژوهش می‌باشد

 

شخصیت در روان‌شناسی معاصر و اسلامی

شناخت «شخصیت» هدف نهایی علم روان‌شناسی قلمداد شده است. شخصیت به یک معنا، تمام روان‌شناسی را دربر می‏گیرد. در فرهنگ لغات، «شرافت، رفعت، بزرگواری و مرتبه و درجه» را در معنا با شخصیت مترادف دانسته‌اند.۲ هر کدام از مکاتب روان‌شناسی از قبیل روانکاوی، رفتارگرایی و انسان‌گرایی، از منظر خود، شخصیت را تعریف کرده‌اند. پِروین و جان می‌نویسند: «شخصیت، بیانگر آن دسته از ویژگی‌های فرد یا افراد است که شامل الگوهای ثابت فکری، عاطفی و رفتاری آنهاست».۳ وارن،۴ شخصیت را مجموعه‌ای از خصوصیات عاطفی، عقلانی و جسمانی‏ می‏داند که افراد را متمایز می‏کند. شاملو معتقد است: شخصیت «مجموعه‏ای سازمان‌یافته و واحدی متشکل از خصوصیات نسبتاً ثابت و مداوم است که بر روی هم، یک فرد را از افراد دیگر متمایز می‏کند.»۵ آلپورت۶ می‌نویسد: «شخصیت عبارت است از سازمان پویای درون فرد، که (این سازمان) مشتمل است بر آن دسته از سیستم‌های روان ـ تنی که رفتارها و افکار ویژه انسان را معین می‌سازد.» مایلی می‌گوید: «شخصیت یک کلیت روان‏شناختی است که فرد معینی را مشخص می‏کند.»

شخصیت در نگرش دانشمندان اسلامی، ارتباط مستحکمی با انسان‌شناسی قرآنی، که آدمی را موجودی متشکل از جسم و روح می‌داند، دارد. امام محمد غزالی، شخصیت هر کس را برآیند تعامل رفتار و اندیشه (باطن و ظاهر) وی می‏داند؛ این دو مؤلفه در یکدیگر تأثیر متقابل دارند و تعالی و تدانی هر یک، مسبوق به چگونگی دیگری است.۸ علامه مجلسی شخصیت آدمی را مشتمل بر نفس و بدن دانسته و اصالت و هویت او را به نفس ناطقه که هر شخص به کلمه «من» از آن تعبیر می‏کند، دانسته است.۹ علامه مهدی نراقی، ضمن اعتقاد به ترکیب انسان از روح و بدن، تصریح می‏کند: بدن مادی انسان فناپذیر، ولی روح انسان جاودانی است و در این نظریه، تمام اندیشمندان اسلامی اتفاق دارند.۱۰ علامه جعفری تأکید کرده است: «آنچه در روان‌شناسی اسلامی باید در تعریف انسان اتخاذ شود، بُعد روحانی و ملکوتی اوست.» بدین ترتیب، پی‏بردن به شخصیت و ماهیت واقعی انسان را منوط به شناختن بُعد ماورای طبیعی او دانسته است.۱۱ برخی نیز با توجه به آیه: «قُلْ کُلٌّ یَعْمَلُ عَلَی شَاکِلَتِه»(اسراء: ۸۴)، شاکله را معادل مفهوم «شخصیت» در روان‌شناسی می‌دانند و در تعریف آن می‌نویسند: شاکله به مجموعه‌ای از نیات، خلق و خوی، حاجات، طرق و هیئت روانی انسان گفته می‌شود۱۲ و معتقد است که اصلی‌ترین معنای «شاکله»، هیئت و ساخت روانی انسان است و می‌گوید: «شاکله انسان عبارت است از: ساخت و هیئت واحد روانی انسان، که بر اثر تعامل وراثت، محیط و اختیار شکل گرفته، به گونه‏ای که محرکات محیطی را منطبق با خود تفسیر کرده و در مقابل آنها، به شیوه‏ای خاص پاسخ می‏دهد.»۱۳ راغب اصفهانی در باب معنای شاکله می‌نویسد: «شاکله در اصل از ماده «شکل» به معنای مهار کردن حیوان گرفته شده است و «شکال» به لگام حیوان می‏گویند». از آنجا که روحیات و سجایا و عادات هر انسانی او را مقید به رویه‏ یا رفتاری خاص می‏کند، به آن «شاکله» می‏گویند. به اعتقاد مدرسی

مردمان از لحاظ مقدار بهره‏مندی‌شان از وحی، با یکدیگر متفاوتند. منشأ این تفاوت‌ها شخصیت‌های درونی آنها، که برخاسته از صفات و عادات مختلف آنهاست، می‌باشد. علی‌رغم اینکه خداوند به آدمی، قدرت و معرفت ویژه‌ای بخشیده است تا انسان بتواند شخصیت خویش را در جهت سازندگی طراحی کند، اما اسیر شخصیت رشدنیافته‌اش می‌شود و موضع‌گیری‌اش در برابر جبهه حق خصمانه است. این نوع رفتارها و مواجهه با معارف الاهی، متأثر از شخصیت نابهنجار و برآمده از صفات، عادات و ملکات اوست. بگو که هر کس بنا بر روش خود عمل می‏کند

بنابراین، در اندیشه اسلامی، انگیزه اصیل و اساسی شخصیت سالم و ایمن، عشق به کمال مطلق است و تنها مصداق «کمال مطلق» (کمال بی‌نهایت)، وجود خداوند متعال است؛ یعنی ذات مستجمع جمیع کمالات و صفات جلال و جمال به نحو علی‌الاطلاق.۱۵ به عقیده امام خمینی(ره)

قلب در هیچ مرتبه از مراتب و در هیچ حدی از حدود، رحل اقامت نیندازد. این کمال‌جویی، پیوسته روزافزون است. آن کس که کمال را در سلطنت و قدرت دید، به هر قدرت و سلطنتی که رسید، دل را در گرو سلطنتی بالاتر می‌بیند و آن که فریفته و شیفته جمال زیبا و رخسار دل‌فریبی شد، اگر از جمیل‌تر و دلبری دلرباتر، نشانی جست، دل‌سپرده او گشت. از این مجمل، تو خود مفصلش را بخوان. پس همگان با یک دل و یک زبان، گویای این حقیقت‌اند که ما عاشق کمال مطلق هستیم

بسیاری از دانشمندان اسلامی، شخصیت را با شاکله مساوی دانسته‌اند. مرحوم علامه طباطبایی(ره) نیز در تفسیر آیه کریمه «قل کلّ یعمل علی شاکلته»(اسرا: ۸۴) می‌نویسند

این آیه، رفتار انسان را مترتب بر شاکله او می‌داند، به این معنا که عمل هرچه باشد، مناسب با اخلاق آدمی است. چنانچه گفته‏اند: «از کوزه همان برون تراود که در اوست». پس شاکله نسبت به عمل، نظیر روح در بدن است که بدن با اعضا و اعمال خود، هیئت روح را مجسم نموده و او را نشان می‏دهد. این اصل هم با تجربه و هم در مباحث علمی، به ثبوت رسیده که میان ملکات نفسانی و احوال روح، با اعمال بدنی رابطه ویژه‌ای برقرار است و معلوم شده که هیچ وقت کارهای یک مرد شجاع و باشهامت با کارهای یک مرد ترسو، یکسان نیست. ترسو وقتی با یک صحنه هول‏انگیز برخورد می‌کند، حرکاتی که از خود بروز می‏دهد، غیر از حرکاتی است که یک شخص شجاع از خود بروز می‏دهد. همچنین اعمال یک فرد جواد و کریم با اعمال یک مرد بخیل و لئیم یکسان نیست و نیز ثابت شده که میان صفات درونی و نوع ترکیب بنیه بدنی انسان، رابطه وجود دارد؛ پاره‏ای از مزاج‌ها خیلی زود عصبانی می‏شوند و به خشم در می‏آیند و طبعاً خیلی به انتقام علاقه‌مندند. برخی در برابر خواسته‌های شکم و غریزه جنسی بسیار آسیب‌پذیرند و آنان را بی‏طاقت می‏سازد. این چنین است در سایر صفات و ملکات

وجه اشتراک تعریف شخصیت در روان‌شناسی معاصر و اسلامی این است که در هر دو نظریه، رفتار برآیند شخصیت است، و بر این باورند که افکار، عواطف و ویژگی‌های فیزیولوژیکی فرد، در شکل‌گیری رفتار خاص سهیم هستند

نیازها و شخصیت سالم

خودشناسی یکی از اصول مهم موفقیت و شادکامی است. کسی که نمی‌داند از کجا آمده است، به کجا می‌رود و برای چه آمده است؟ در تفسیر زندگی خود دچار سردرگمی می‌شود. امام علی(ع)، بدترین جهالت را «جهالت انسان نسبت به خویشتن»۱۸ می‌داند. بنابراین، می‌توان اساس همه مشکلات اجتماعی، رفتاری، روانی و عاطفی را، عدم شناخت خویش و شأن و کرامت انسانی دانست؛ زیرا اهداف، آرزوها و انتظارات انسان، بر اساس تعریف انسان از خود او، تنظیم می‌شود. از این‌رو، شناخت انسان و نیازهای متعالی او، زمینه درک حیات طیبه را فراهم می‌آورد. نیازهای متعالی پس از نیازهای اولیه، اساسی‌ترین نیاز آدمی است. در فرهنگ دینی، نیاز معنوی انسان، از مهم‌ترین نیازهای متعالی آدمی محسوب می‌شود که تنها از طریق انس با خدا و ذکر دائم تأمین می‌شود. در سلسله مراتب نیازهای مزلو، «نیازهای سطح بالاتر زمانی ظاهر می‌شوند که نیازهای سطح پایین‌تر، تا حدودی ارضا شده باشند.»۱۹ اما فراموش نکنیم که: «برخی از افرادی که شدیداً به آرمانی متعهدند، ممکن است همه چیز خود را با طیب خاطر برای آن فدا کنند. مانند کسانی که نیازهای فیزیولوژیکی و ایمنی خود را نادیده می‌گیرند و به خاطر آرمانشان، با دشمن جهاد می‌کنند و ساعت‌ها در سخت‌ترین شرایط روزه می‌گیرند.»۲۰ از دیدگاه مزلو،۲۱ انسان سالم و ایمن، به حد کافی نیازهای اساسی خود را تأمین کرده است و انگیزش اصلی و اساسی او، «خودشکوفایی» است. خودشکوفایی به منزله شکوفایی مداوم توانایی‌ها، استعدادها و ظرفیت‌هاست که در همه اوقات، در طول زندگی ادامه می‌یابد.۲۲ به عقیده چاهن، پنج الگوی رفتاری نشان از سلامت روان انسان‌ها دارد: ۱ حس مسئولیت‌پذیری، ۲ حس اعتماد به خود، ۳ هدف‌مداری، ۴ ارزش‌های شخصی؛ یعنی فرد از فلسفه‌ای خاص، مبتنی بر اعتقادات، اهداف و باورها برخوردار است که منجر به سعادت و شادکامی خود یا اطرافیانش می‌شود و ۵ فردیت و یگانگی؛ یعنی خود را متمایز از دیگران می‌شناسد، به گونه‌ای که نه همنوایی ناهشیارانه با خواسته‌های دیگران دارد و نه توسط دیگران مطرود می‌شود

اما معنای سلامت روان و نیازهای عالی انسانی، در اندیشه اسلامی، با معنای آن در سایر ساحت‌های علمی و فلسفی، مانند اومانیسم بسیار تفاوت دارد؛ زیرا نگاه این دو به خدا، جهان آخرت، جهان آفرینش، انسان، سعادت و شقاوت، شیوه زندگی، اخلاق، اهداف، آرمان‌ها و ارزش‌های زندگی کاملاً متفاوت است. «از نظر قرآن، جهان آفرینش بیهوده خلق نشده، بلکه تمامی اجزا و عناصر تشکیل دهنده آن برای هدف و غرض مشخصی خلق شده‌اند.»۲۴ و هدف از آفرینش انسان نیز جانشینی خدا(بقره: ۳۰) و به فعلیت رسیدن همه استعدادهای اوست. هدف از خلقت انسان، عبادت و بندگی خداست. به عبارت دیگر، راه رسیدن به کمال مطلوب انسانی، بندگی خدا و عبودیت است. بنابراین، ایدئال سلامت روان در اسلام، رسیدن به کمال مطلوب انسانی، یعنی قرب پروردگار است.۲۵ «در حقیقت، مقصود از دعوت پیامبران الاهی و پذیرش آن توسط مردم، دست‌یابی به تکامل روانی است. هر کس در این مسیر حرکت کند، از معیار ایدئال سلامت فکر و روان برخوردار خواهد شد.»

شهید مطهری می‌نویسد

اینکه انسان دنبال چیزی می‌رود و بعد که واجدش شد، شوقش از بین می‌رود، بلکه حالت تنفّر و دل‌زدگی پیدا می‌کند، دلیلش این است که آنچه انسان در عمق دلش می‌خواسته، این نبوده و خیال می‌کرده این است. به عبارت دیگر، انسان کمال مطلق را می‌خواهد، انسان از محدودیت ـ که نقص و عدم است ـ تنفر دارد؛ چون به هر کمالی که می‌رسد، اول همان بارقه کمال نامحدود، او را به سوی این کمال محدود می‌کشاند. خیال می‌کند مطلوب و گم‌شده‌اش این است. وقتی که می‌رسد، آن را کمتر از آنچه می‌خواست، می‌بیند؛ باز دنبال چیز دیگری می‌رود؛ چون خواسته‌اش از اول کامل‌تر از آن چیزی است که دنبال آن می‌رفته و اگر انسان به کمال مطلق خودش ـ یعنی به آنکه در نهادش قرار داده شده است ـ برسد، در آنجا آرام می‌گیرد. دیگر دل‌زدگی و تنفر هم پیدا نمی‌کند؛ چون آنجا دیگر محدودیت و نقص نیست

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.