فایل ورد کامل مقاله پژوهشی درباره مدیریت شهری در شهرهای میانی ایران و تحلیل چالش‌ها و فرصت‌های توسعه پایدار


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
4 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل مقاله پژوهشی درباره مدیریت شهری در شهرهای میانی ایران و تحلیل چالش‌ها و فرصت‌های توسعه پایدار دارای ۲۸ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل مقاله پژوهشی درباره مدیریت شهری در شهرهای میانی ایران و تحلیل چالش‌ها و فرصت‌های توسعه پایدار  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله پژوهشی درباره مدیریت شهری در شهرهای میانی ایران و تحلیل چالش‌ها و فرصت‌های توسعه پایدار،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله پژوهشی درباره مدیریت شهری در شهرهای میانی ایران و تحلیل چالش‌ها و فرصت‌های توسعه پایدار :

مقدمه

کاستن از میزان نارضایتی شهروندان از سازمانهای شهری، کاهش مشکلات اجتماعی، فرهنگی، خدماتی، تقویت روحیه مشارکت شهروندان در امور شهر، بازگرداندن آرامش و آسایش و زیبایی به محیطهای شهری، اجرای عدالت اجتماعی به نحو موثر و باز گرداندن امنیت به ابعاد گوناگون، همه و همه در گرو مدیریت بهینه شهری است. جوهره مدیریت شهری احساس مسوولیت در پاسخگویی به نیازهای حال و آینده جامعه و تحقق اهداف تعیین شده است که تنها در پرتو توازن و هماهنگی در تحولات ساختاری جامعه محقق میگردد (شابیرجیما .(۱۲:۱۳۷۹ شهرداری به عنوان هسته مرکز مدیریت شهری نقش هدایت، نظارت، راهبری و جلب مشارکت سایر بازیگران عرصه شهر را بر عهده دارد. در نتیجه مدیریت شهر به عهده نهادی بنام شهرداری است. مستند به تمام مفاهیم علمی و سوابق قریب به اتفاق شهرهای جهان تعدد در تصمیمگیری و مدیریت یک عرصه جغرافیایی (کشور، استان، شهر) موجب اغتشاش و در هم ریختگی را فراهم خواهد نمود، همانگونه که کشور توسط یک نهاد تحت عنوان دولت اداره میشود. شهر نیز باید توسط یک نهاد اداره گردد، آن هم شهرداری است. در غیر این صورت عدم انسجام و یکپارچگی در مدیریت شهر موجبات عدم توسعه یا توسعه ناموزون شهر میگردد (مزینی، .(۱۵۲ :۱۳۷۵ در بیشتر کشورهای در حال توسعه، توجه برنامهریزان به تمرکز زدایی قضایی- کالبدی سرزمین با هدف توازن بخشیدن به نظام سکونتگاهی، مهار رشد ناهنجار کلان شهرها، کاهش نابرابریهای منطقهای و دوگانگی شهری- روستایی به اتخاذ راهبردهای متفاوتی در زمینه توزیع جمعیت و شهرنشینی منجر شده است. یکی از مهمترین راهبردهای موجود در این خصوص، توجه به تقویت شهرهای میانی۴ و حمایت از ایجاد اینگونه شهرها در شبکه شهری کشور است

۴ Middle City

مدیریت شهری در شهرهای میانی ایران
۱۶۱

(امچکی، .(۱۴:۱۳۸۳ در طی سالهای اخیر در کشور ایران نقش شهرهای کوچک و میانی به ضعف گراییده و شبکه شهری زنجیرهای باعث ضعیفتر شدن این شهرها از نظر اقتصادی، اجتماعی و فضایی شده است (حسامیان و همکاران، .(۱۵ :۱۳۷۷ در سالهای اخیر بیشتر سیاستها و توجهات به سمت شهرهای بزرگ و کلان شهرها تا حد زیادی بستگی به ساماندهی و حل مشکلات شهرهای کوچک و میانی دارد .(Hansen, 1990:33) به عنوان مثال، با گسترش امکانات و خدمات در شهرهای میانی میتوان از مهاجرت به سمت شهرهای بزرگ جلوگیری کرد و اقتصادی پویا برای این شهرها به وجود آورد.

طرح مسأله

بر اساس دیدگاههای موجود، یکی از عوامل موثر در مشکلات ناشی از شهرنشینی و شهرگرایی، کم توجهی به آثار فضایی خط مشیهای اقتصادی در کشورهاست به طوری که عدم ارتباط منطقی بین توزیع و تخصیص سرمایه گذاریها با عامل مکان و فضا از یک طرف و توزیع منابع به صورت بخشی از سوی دیگر، آثار فضایی ناخواستهای را در پی داشته که از آن جمله میتوان به عدم تعادل در توزیع امکانات و نابرابریهای درآمد بین مناطق و گرایش به تمرکز در یک یا چند نقطه محدود اشاره کرد. در این میان به دلیل اهمیت نقشی که شهرهای میانی میتوانند ایفا کنند، ضرورت پژوهش پیرامون آن احساس میگردد. اما یک خلاء مطالعاتی در این زمینه وجود دارد. در کشور ایران با وجود اهمیتی که در متن برنامههای توسعه در دهههای اخیر (بویژه برنامههای اول و سوم) به شهرهای متوسط (میانی) داده شده، توجه چندانی به شناخت ساز و کارهای ظرفیت سازی و تقویت جایگاه این شهرها در کل نظام شهری به عمل نیامده است. بر اساس دیدگاههای موجود به نظر میرسد اهمیت دادن به نقش شهرهای متوسط در راهبردهای توسعه، گام موثری در تمرکززدایی، توزیع مجدد منابع و درآمدها و همچنین کاهش فشار بر محیط زیست شهری در مناطق مرکزی میباشد (محمد زاده تیتکانلو، .(۱۲: ۱۳۸۱ اما سوالات زیادی در این زمینه مطرح است:

مفهوم شهر میانی چیست؟ ویژگیهای این شهرها کدام است؟ مسائل و مشکلات شهرهای میانی چه عواملی هستند؟ آیا این شهرها در نظام شبکه شهری به جایگاه خود دست یافتهاند؟ و ; در کشور ایران تحقیقات کافی در این زمینه صورت نپذیرفته است. احتمال میرود یکی از دلایل عدم موفقیت شهرهای میانی در ایفای نقشهای مورد انتظار، مربوط به فرضهای پایه در مورد جایگاه و اهمیت و نقش این شهرها باشد، ولی این پژوهش نشان میدهد

۲۶۱ فصلنامهی علمی- پژوهشی فضای جغرافیایی، سال دوازدهم، شمارهی ۳۷، بهار ۱۳۹۱

که شناخت ما از ماهیت عملکرد شهرهای میانی و عوامل موثر بر پویایی رشد و توسعه آنها محدود است و تحقیقات آکادمیک غ لباً متمرکز بر کلان شهرها، شهرهای جهانی، قطبهای رشد و مجموعههای شهری بوده، و اثرات کارکردی آنها بر بسط و انتقال توسعه به پیرامون مورد توجه قرار نگرفته است.

مواد و روشها

این پژوهش با روش »کمی، تحلیلی« انجام گرفته است. گرچه از سایر روشها نیز در مطالعات بهره گرفته شده است، اما روش مذکور در مراحل پژوهش به عنوان مبنا اولویت داشته است. در این مقاله بعد از دست یابی به مبانی و دیدگاهها با رجوع به اسناد و مدارک کتابخانهای و آمارنامه جمعیتی سرشماری عمومی نفوس و مسکن از سال ۱۳۳۵ تا ۱۳۸۵، آمار و اطلاعات جمعیتی شهرهای ایران و شهرهای میانی مورد نیاز استخراج گردید. سپس با بررسی جمعیت شهرهای ایران و شهرهای میانی در سالهای مذکور، آمارهای استخراج شده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت تا وضعیت این نوع شهرها در شبکه شهری کشور مشخص گردد.

پیشینه تحقیق

بر اساس نظریههای مدافع شهرهای میانی، این شهرها میتوانند در درون یک شبکه شهری متوازن، نقشهای مورد انتظار را به عنوان یک »کاتالیزور رشد و توسعه« ایفا کنند. با بررسی و جمع بندی دیدگاههای صاحب نظرانی که به کارکرد شهرهای میانی توجه داشتهاند میتوان دریافت که اکثر آنها ابتدا مسائل ناشی از نابرابریهای منطقهای، تقدم و تسلط تک شهری، دوگانگی شهری- روستایی، کاهش کیفیت زندگی در شهرهای بزرگ و بالاخره عدم توازن در توزیع فضایی امکانات و منابع و سرمایه گذاریها را مطرح کردهاند و سپس با بیان دلایل شکست راهبردهای مبتنی بر قطبهای رشد و تمرکز گرایی صنعتی، به دنبال توجیه نظری برای راهبردهای شهرنشینی غیر متمرکز با تاکید بر حمایت از شهرهای میانی بودهاند. به طور کلی در این دیدگاهها، نقشهای مورد انتظار برای شهر میانی شامل موارد متعددی است که جهت رعایت اختصار فقط به چند مورد اشاره میگردد: ایجاد تحرک در اقتصاد جوامع روستایی و مناطق شهری پیرامون، کمک به برقراری توازن شهرنشینی در سطح منطقهای، مقابله با مسائل نخست شهری و کاهش فشارهای جمعیتی بر روی شهرهای بزرگ، جذب بخشی از جمعیت مهاجر و پلهای کردن مهاجرتهای روستا- شهری، در دسترس قرار دادن تسهیلات و امکانات شهری برای مناطق پیرامون، تأمین دسترسی مردم سکونتگاههای پیرامون به شبکههای حمل و نقل ملی و منطقهای و مانند آن (محمد زاده تیتکانلو، .(۱۶: ۱۳۸۱

مدیریت شهری در شهرهای میانی ایران
۱۶۳

مفهوم مدیریت شهری

شهر به عنوان مکانی برای سکونت در زندگی آدمیان، سابقه ای بس طولانی داشته و در گذر زمان، تحولات عدیده ای را به خود دیده است و از عوامل و عناصری تأثیر پذیرفته که کم و بیش در طول تاریخ به صورت مختلف تکرار گردیدهاند. فراهم آوردن شرایط خاص در مقاطع زمانی به دگرگونیهایی در سازمان و ساخت شهر منجر گردیده است، در نتیجه شناخت شهر و تحولاتش جهت تأمین تداوم و رشد و توسعه آن امر ضروری بوده و تجربیاتی را که در طول تاریخ به بهایی گران حاصل آمده نمیتوان در اقدامات آتی نادیده گرفت (مرکز مطالعات برنامه ریزی شهری وزارت کشور، .(۱:۱۳۷۲ مدیریت مطلوب شهر به معنای بررسی مشکلات برنامه ریزی، نظارت بر هماهنگی بخشهای مختلف و چگونگی امکان تأمین و اجرای طرحها و نیازهای عمومی مردم است که قبل از تولد تا هنگام مرگ با آن سرو کار دارند. به عبارت دیگر مدیریت باید بر کلیه جهات اجرایی که افراد ساکن شهر با آن تماس دارند و در جهت اجرای صحیح امور و دفع مشکلات و تأمین نیازها بکوشد (رجاء، .(۱۰۸ : ۱۳۷۰ هدف کلان مدیریت شهری، ایجاد محیطی قابل زندگی برای همه و همراه با عدالت اجتماعی، کارایی اقتصادی و پایداری زیست محیطی است و مدیریت شهری در محدودههای زمین و مسکن شهری، خدمات اجتماعی و زیر بنای توسعه اقتصادی و زیست محیطی به طور یکپارچه وارد میشود (صرافی، .(۶۸:۱۳۷۹

چالش مدیریت شهری

رشد سریع شهرها در کشورهای در حال توسعه، مشکلات اجتماعی، اقتصادی، فیزیکی را به وجود آورده است مانند فقر زیاد در شهر، مسکن نامناسب و خدمات اصلی شهر، بیگانگی شهروندان از هم، به وجودآمدن زاغه و مسکن غیرقانونی، سیستم حمل و نقل ناکافی و نبود امکانات شهری و; است. دو راه حل برای برخورد با این مساله وجود دارد: -۱ کاستن فشار جمعیتی در شهرها از طریق جلوگیری از مهاجرت به شهرها و کاهش زاد و ولد -۲ بهبود مدیریت شهری (ثانی نژاد، .(۱۴:۱۳۸۱ در ابتدا لازم است بسیاری از باورهای رایج، برای نسبت دادن مشکلات و مسائل مدیریت شهری ایران به مهاجرتهای روستا- شهری مورد بازنگری قرار گیرد، چون که برنامههای مهار مهاجرت از روستا به شهر و تمرکززدایی جمعیت شهری موفق نبوده است و روز به روز بیشتر این درک حاصل میشود که رشد شهرها اجتناب ناپذیر است و رهیافتهای مشکلات شهری تا حد زیادی به مدیریت کارآمد شهری

۴۶۱ فصلنامهی علمی- پژوهشی فضای جغرافیایی، سال دوازدهم، شمارهی ۳۷، بهار ۱۳۹۱

بستگی دارد. مدیریت شهری یک مفهوم فراگیر است و هدف از آن تقویت سازمانهای دولتی و غیر دولتی برای شناسایی برنامهها و سیاستهای گوناگون و پیاده سازی آنها با نتایج بهینه است. بنابراین واکنش کارآمد در برابر با مشکلات و موضوعات شهرها به منظور فعال کردن، چالشی است که مدیریت شهری با آن مواجه است (سازمان اجرایی شهرداریها، .(۲۵ :۱۳۸۲

مسئله اصلی و کلیدی مدیریت شهری این است که چگونه بهره وری را بالا ببریم و در عین حال به طور مستقیم فقر فزاینده شهری را مرتفع نموده، عدالت را بهبود بخشیم.

تاریخچه مدیریت شهری

-۱ مدیریت شهری در ایران- قبل از انقلاب اسلامی سابقه مدیریت شهری به روش امروزی به نود سال پیش یعنی تصویب قانون بلدیه در سال ۱۲۸۶ ه. ش برمیگردد،

اما قانون مصوب سال ۱۳۰۹ تحت عنوان قانون جدید بلدیه در زمان رضاشاه را باید زیربنای نظام مدیریت شهری و شهرداری در ایران قلمداد نمود (تشکر، .(۵:۱۳۷۸ گرچه در سال ۱۳۲۸ با تصویب قانون شهرداریها، سهم مؤثرتری به مردم در اداره امور شهر داده شد، اما به دلیل اختلافاتی که بین حکومت مرکزی و انجمنهای شهر به وجود آمد براساس قانون تصحیح قانون شهرداریها مصوب ۱۳۳۱ قدرت انجمنهای شهر کاهش داده شد که متع قباً در سال ۱۳۳۴ کلیه انجمنهای شهر مجدداً منحل گردید. انحلال انجمنهای شهر و عدم اجرای قانون شوراهای شهری در طول عمر مدیریت شهری در قرن اخیر که باعث عدم ارتباط سازمان یافته و نهادینه شده بین جامعه شهری و مدیریت شهری و شهرداری گردید که موجب شکل گیری مسائل و مشکلات عدیده در نظام شهری و شهرنشینی و شهرسازی ایران گردیده است.

-۲ مدیریت شهری در ایران- بعد از انقلاب اسلامی بعد از انقلاب، به دلیل تنفر مردم از نظام سابق و از شهرداری از یک سو و قویترین ابزار حکومت برای اعمال

سیاستهای تبعیض آمیز و تحریک کننده، از سوی دیگر مورد اعتراض مردمی قرار گرفته بود؛ لذا دخالت پذیرفته شده دولت در ارائه خدمات مختلف مورد نیاز مردم، باعث تضعیف بیشتر اقتدار شهرداری و تجزیه مدیریت شهری گردید. به نحوی که شهرداریها بخصوص شهرداری تهران از رفع سد معبر در پیاده رو و خیابانهای اصلی شهر،

مدیریت شهری در شهرهای میانی ایران
۱۶۵

نظیر ولیعصر عاجز بودند. شهرداری در واگذاری زمین در سالهای اول انقلاب و در فاصله ۱۳۵۷-۶۱ تقریباً هیچ نقشی نداشت. در این دوره شهرداری تبدیل به سازمانی تضعیف شده و وابستهتر از قبل به دولت گردید. شهرداری در این برهه از زمان، از نظر مالی کاملاًً وابسته به دولت و اعتبارات و کمکهای دولتی بود. در عوض علاوه بر تقویت نقش وزارت کشور در تأمین امنیت شهری به خاطر مدیریت کمیتههای انقلاب اسلامی، به موازات نیروی پلیس، سازمان عمران اراضی و سازمان زمین شهری، وزارت نیرو، وزارت جهاد سازندگی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی دارای نقشهای برجستهتری در مدیریت شهری نسبت به شهرداری به عنوان سازمان مسئول مدیریت شهری بودند. تجربه ناموفق اجرای قانون شوراهای شهری مصوب ۱۳۶۱ که به صورت آزمایشی در چند شهر انجام شده بود، لطمه بیشتری به حیثیت و اختیارات شهرداری وارد نمود و باعث شد تا دولت از طریق وزارت خانههای مختلف دخالت مستقیمتری در اداره امور شهر بکند (کامروا، .(۸۳:۱۳۷۷ به دنبال تقسیم مدیریت شهرها تحت عنوان شهرهای بزرگ دارای طرح جامع و شهرهای کوچک با طرح هادی در قانون وزارت مسکن و شهرسازی (۱۳۵۳)، بعد از انقلاب، خدمات شهری به اجرای جداگانه با مسوولیت نهادها و ارگانهای دولتی به صورت موازی با رابطه مستقیم دولت تجزیه گردید. توزیع اعتبارات عمران شهری نشان دهندهی نقش دولت در هزینههای عمران شهری و همچنین تجزیه و تقسیم اختیارات مدیریت شهری بین دستگاههای موازی است. با توجه به افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی در فاصله ۱۳۵۷-۶۱ اعمال چنین سیاستی از طرف دولت علیرغم ادامه دفاع مقدس در جبههها، مشکل حادی برای دوات به وجود نمیآورد. در این دوره نقش مدیریت شهری در برنامهریزی توسعه آینده شهری به قدری ناچیز است که عملاً میتوان گفت وجود ندارد (همان، .(۸۵:۱۳۷۷ سال ۱۳۶۹ برای شهرداری تهران یک نقطه عطف به شمار میرود، در این دوره با خاتمه جنگ و استقرار دولت جدید حرکت به سوی اصلاحات لیبرال آغاز شد و با روی کار آمدن شهردار جدید سیاست شهرداری حرکت به سوی استقلال مالی و اداری شهرداری بود (ایمانی جاجرمی، .(۲۶:۱۳۷۹

-۳ الگوی فعلی نظام مدیریت شهری در ایران نظام مدیریت شهری ایران در حال حاضر با شکل گیری شورای اسلامی شهر تقریباً با اندکی تفاوت به لحاظ افزایش

یک عنصر به سیستم مدیریت شهری در آن در چارچوب همان نظام قبلی است. چرا که افزایش این عنصر به سیستم مدیریت شهری هنوز نتوانسته است حرکت کند و پراکنده و ناهماهنگ و حتی در بعضی از مواقع فعالیتهای غیر

۶۶۱ فصلنامهی علمی- پژوهشی فضای جغرافیایی، سال دوازدهم، شمارهی ۳۷، بهار ۱۳۹۱

مشروع (مشروعیت اجتماعی اقدامات از نظر شهروندان) سیستم مدیریت شهری را سرعت و وحدت بخشد و به جوابگویی نیازهای جامعه شهری بپردازد. بنابراین شهروندان در انتخاب شوراهای اسلامی شهر دخالت مستقیم دارند ولی شوراها در اداره امور جاری خود فقط با شهرداری و فرمانداری ارتباط مستقیم دارند که البته این ارتباط با شهرداری به صورت ناقص انجام میگیرد. آن چنان که این شورا را شورای شهرداری هم نامیدهاند. ارتباط شورای اسلامی شهر با فرمانداری نیز در حد کنترل و نظارت بر مصوبات شوراها توسط فرمانداری و جلب نظرات آنها توسط شوراها میباشد. شورای اسلامی شهر نمیتوانند به طور مستقیم با سایر سازمانهای ذیربط در امور شهری ارتباط کاری داشته باشند و باید از مجموعه وزارت کشور این ارتباط فراهم گردد (مجلس شورای اسلامی، .(۲۱ : ۱۳۷۵

وظایف مدیریت شهری در ایران

در ایران مطابق با فصل ششم قانون شهرداری (مصوب ۱۱ تیرماه (۱۳۳۴ شهرداریهای کشور در یک تقسیم بندی کلی وظایف چهارگانه، عمرانی، خدماتی، نظارتی و رفاه اجتماعی را بر عهده دارند وظایف عمرانی نظیر احداث خیابان و فضای سبز، وظایف خدماتی مانند تنظیف معابر و دفع زباله، وظایف نظارتی مانند صدور پروانه ساختمانی و نظارت بر امور صنفی اصناف، وظایف رفاه اجتماعی مواردی نظیر مساکن ارزان قیمت برای نیازمندان در بر میگیرند (ایمانی جاجرمی، .(۱۶:۱۳۷۴

اهداف مدیریت شهری در ایران

در ایران منابع گوناگونی اهداف مدیریت شهری را تعیین میکنند، عمدهترین این منابع عبارتند از : -۱ برنامههای توسعه اقتصادی- اجتماعی و فرهنگی کشور -۲ طرحهای شهری -۳ قانون شهرداریها (سعیدنیا، .(۴۸:۱۳۸۳

نقش شهرهای میانی در توسعه پایدار شهری

در طی سالهای اخیر رشد سریع شهرهای بزرگ کشورهای در حال توسعه، منجر به ظهور مسائلی مانند کمبود واحدهای مسکونی، بالا بودن میزان بیکاری، مشکلات اقتصادی، فقر، حاشیه نشینی، آلودگی زیست محیطی و جز اینها شده است .(Kundu, 2001:15) همین امر خود موجب نابرابری خدمات و امکانات و کمرنگ شدن عدالت اجتماعی در سطح منطقهای و ملی گردیده است. بر همین اساس عده زیادی از محققان عقیده دارند که بایستی برنامه ریزیهای توسعه بر اساس تاکید بر پویایی شهرهای کوچک و متوسط تهیه شوند، چرا که با وجود امکانات و

مدیریت شهری در شهرهای میانی ایران
۱۶۷

خدمات مشابه در شهرهای میانی از مهاجرتهای بی رویه روستاییان به کلان شهرها در سطح منطقهای جلوگیری خواهدشد و مهاجران شهرهای درجه دوم را برای زیست خود انتخاب میکنند. به هر حال این شهرها نسبت به شهرهای بزرگ بار اقتصادی کمتری را بر خانوارها تحمیل میکنند و در مقابل انواع آ لودگیهای زیست محیطی که در کلان شهرها به طور جدی وجود دارند، مصونیت بیشتری دارند. جذب مهاجران در شهرهای کوچک، با کند کردن روند افزایش جمعیت شهرهای بزرگ در تعدیل مسائل این قبیل شهرها کمک فراوان میکند. از طرفی هم تأمین امکانات لازم در شهرهای کوچک و میانی، سیستم سکونتگاهی کشورهای در حال توسعه را متعادل و متوازن میسازد و این سیستم در توسعه اجتماعی- اقتصادی ملی نقش اساسی دارد. در نتیجه بدین ترتیب روابط شهر و روستا در مسیر توسعه همه سکونتگاهها گسترش مییابد و با این دگرگونی، پایگاه بخش کشاورزی در ناحیه نیز تقویت میشود (شکوئی، .(۴۱۴ :۱۳۷۷ از طرف دیگر، توسعه و تقویت شهرهای میانی سیاستی است که با اهداف تمرکز زدایی انطباق دارد و در دراز مدت منجر به ایجاد شرایطی میگردد که توان فعالیتهای تولیدی را در درون این کانونها تقویت میکند، اینها کل منطقه را تحت تأثیر عملکرد و نقش خود قرار میدهند و میتوانند مجموعه عوامل لازم را برای شکوفائی مناطق پیرامونی خود فراهم سازند. این امر فقط با پیگیری تأمین امکانات زیر بنایی، آموزشی و بهداشت و درمان در این شهرها تحقق پذیر خواهد بود. بنابراین کانونهای کوچک شهری با توسعه متوازن و هماهنگ با شرایط محیطی خود، ضمن کاهش تفاوتهای اقتصادی اجتماعی درون منطقهای، به تحقق عوامل و زمینههای توسعه پایدار می انجامند (فنی، .(۴۷ : ۱۳۷۹

اشتراک‌گذاری:

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.